Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade PC voor 3D tekenen, rekenen en casual gaming

Pagina: 1
Acties:

• Nitrohoss
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-03-2024
Ongeveer 10 jaar geleden een pc in elkaar geknutseld.. maar die geeft toch langzaam de geest.
Een aantal BSOD's verder dacht ik eerst dat het de harde schijven waren (2xraptor in raid o), later bleek het toch meer geheugen gerelateerd.
Ik dacht dat ik er was door het dimmetje te zoeken wat kuren heeft... echter als ik de "goede" resterende dimms een andere plek geef dan weer een BSOD.

Het zou dus ook het moederbord kunnen zijn.
Ik heb echter ook net een nieuwe SSD schijf besteld met een SATA 600 (Crucial MX500) interface..
(Er vanuit gaande dat ik geen verdere upgrade nodig had :|)

Dan ga je toch langzaam richting een nieuwe PC/Upgrade denken om van te verwachten gezeik af te zijn.
Kast (Antec 900) is nog pico bello, voeding is nog goed (Xilence), video kaart ook (XFX GTS 250 1GB). Verder voorzie ik nog geen einde leven voor de DVD spelers en het floppydrive ding mag er als een stukje nostalgie verder nutteloos blijven rusten.

Ik begreep dat de AMD Ryzens wel redelijk toekomstbestendig zijn, de instapversie van de Octacore lijkt me dan wel een OK keus.
Als ik dat als vertrekpunt neem, dan is de moerderbord keuze ook weer wat geslonken tot AM4 sockets en blijkbaar wordt het met dat filter ook DDR4 geheugen.
Qua moederbord neig ik dan naar de Gigabyte GA-AB350-GAMING 3, ook omdat het lijkt of ik daar de huidige videokaart nog op kan gebruiken. (Kan ik er later eventueel nog een wat dikkere inknikkeren)
Koelen moet uiteraard ook, de Gelid Solutions Phantom Black lijkt daar de stilste optie. Geheugen is nog een dingetje; de Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 lijkt een veilige keus.

Dan lijk ik voor rond de 600 EU een redelijke upgrade van het systeem te hebben... (Ja.. als ik er nog een videokaart bij wil mag ik nog een keer gaan lappen )
Is dit een setup die weer een aantal jaartjes probleemloos kan draaien of heb ik wat over het hoofd gezien?

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:43
Vul even de vragen in die in de template stonden. Maar vooral maak een lijstje in de pricewatch, dan kunnen we zo zien of je alles hebt, of het werkt en of je nog kan besparen.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:09
Ik kan me niet voorstellen dat een 10 jaar oude Xilence voeding nog goed is, grote kans dat daar ook je BSOD's vandaan komen en/of dat ie andere componenten aan het slopen is.

• Nitrohoss
Okido, even volgens de templates.. die lijstjes zijn inderdaad wat makkelijker

Ik zoek een?
Upgrade/fix voor mijn huidige PC

Wat is je budget?
800 max

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Het standaard tante Bep thuiswerk, office, internet, etc.
Daarnaast 3D tekenwerk, af en toe een simulatie in matlab of een plug in voor een 3d pakket
Casual gaming.. Geen nieuwste spellen, mijn favoriet blijft de oude unreal tournament.

Wat heb je zelf al gevonden?
Zie de gesuggereerde componenten voor de update

Welke vragen heb je hier nog over?
Gaat dit samenwerken, zie ik iets over het hoofd, is er een Veel betere setup denkbaar voor hetzelfde geld of minder.

Dit is mijn huidige setup:
(de twee harde schijven staan in Raid 0)
Het systeem draait op Windows 7 Ultimate X64

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core 2 Quad Q9450 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-X48-DQ6€ 0,-€ 0,-
1XFX GeForce 250 GTS 1024MB DDR3 Standard€ 0,-€ 0,-
2WD Raptor WD1500ADFD, 150GB€ 0,-€ 0,-
1Antec Nine Hundred Ultimate Gamer Case€ 0,-€ 0,-
1Thermalright Ultra-120 Extreme€ 0,-€ 0,-
2G.Skill G.Skill F2-8500CL5D-4GBPK (2x 2GB)€ 0,-€ 0,-
2Samsung SH-S203P€ 0,-€ 0,-
1Xilence power 550W (ATX 2.0)€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Ik heb daar helaas een aantal BSOD's op gehad. PC heeft vanwege een verhuizing een tijd niet gedraaid. Heeft wel altijd in normale kamers gestaan, niet in een garage oid. Na de PC weer geinstalleerd te hebben heeft hij ook een week goed gedraaid. Ik had net mezelf een mini-upgrade beloofd en een nieuwe SSD schijf besteld.

Na afsluiten 's avonds wil ik 's ochtends opstarten.. komt niet door windows heen. Reboot.. kiezen voor normaal opstarten.. komt niet tot opstarten windows.. wat herhalingen, safe mode voor de eerste keer, allerlei zaken worden geladen.. weer BSOD.
De volgende keer safe mode laden kwam het niet tot het laden van de files voor windows.
Toch maar een beetje spelen met de dimmetjes.. en voila.. na het verwijderen van 1 specifieke dimm werkt het geheel weer. Echter.. de goede dimm's van plaats wisselen geeft ook weer BSOD's... voor de rest.. zie boven...

Ter info: het betreft BSOD's 0x0000007e, 0x00000019 en 0x0000000A

Na wat wikken en wegen denk ik toch dat een wat grondigere upgrade wat meer zekerheid en betrouwbaarheid gaat geven.
De upgrade die ik in gedachte heb is de volgende.
Ik had al begrepen dat het toevoegen van een voeding wellicht ook een goed idee is. Heb ik verder wat over het hoofd gezien?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700X Boxed zonder koeler€ 293,50€ 293,50
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 88,-€ 88,-
1Gelid Solutions Phantom Black€ 46,-€ 46,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 193,15€ 193,15
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 128,01€ 128,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 748,66

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-11 22:06
Prima lijst, wel zou ik de non-x pakken van Ryzen. Scheelt centen, performance prima en de boxed cooler is echt prima..
Maar belangrijker, met welke reden kies je voor de Ryzen 7? Waarom niet de 5?
Volgens mij is de 1600 meer dan voldoende voor jouw wensen.

En inderdaad de voeding sowieso vervangen.
pricewatch: Corsair RM550x Zwart of
pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold

• Nitrohoss
Mijn gedachte bij de Ryzen 7 is dat ik dan de instapversie van de Octo core heb. Mocht ik op termijn zwaardere dingen willen doen, dan kan ik met het vervangen van de videokaart en het bijprikken van geheugen doorstappen en met behoud van andere componenten een upgrade uitvoeren.

Het kan zijn dat er een klusje komt met wat renderwerk of serieuzer rekenwerk.

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-11 22:06
Nitrohoss schreef op maandag 5 februari 2018 @ 00:53:
Mijn gedachte bij de Ryzen 7 is dat ik dan de instapversie van de Octo core heb. Mocht ik op termijn zwaardere dingen willen doen, dan kan ik met het vervangen van de videokaart en het bijprikken van geheugen doorstappen en met behoud van andere componenten een upgrade uitvoeren.

Het kan zijn dat er een klusje komt met wat renderwerk of serieuzer rekenwerk.
Helder, goede overweging vooral mbt renderen en rekenwerk.
Ga dan voor de Ryzen 1700, non-x met de boxed cooler!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 28-11 16:59

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Die voeding mag ook vervangen worden.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 281,49€ 281,49
1Gigabyte GA-AB350-GAMING€ 77,-€ 77,-
1MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC€ 75,-€ 75,-
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,19€ 50,19
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 193,15€ 193,15
1Corsair RM550x Zwart€ 85,50€ 85,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 762,33

Een gt1030 voor grafische pracht(staat volgens mij gelijk aan gt650 van nvidia)
Als je de processor verwisselt met bijvoorbeeld een 2800X dan heb je nog altijd een koeler.

• Nitrohoss
Dank voor de adviezen, hier kan ik wat mee :)
Pagina: 1