Verwijderen van account na betaling - Marktplaats

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New_Interfaces
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20-05 09:13
Beste Tweaker,

Maandag 29 januari j.l. wilde ik op Marktplaats van iemand een videokaart overkopen. De adverteerder vroeg of ik langs wilde komen, echter was de afstand daar veel te groot voor. Daarom heb ik gevraagd aan de adverteerder of hij/zij het pakket wilde opsturen, dit was prima zodra ik het geld overgemaakt had. Ik vroeg om een betaallink via IDEAL die je sinds korte tijd kan toevoegen via Marktplaats betaalverzoek. Zo gezegd zo gedaan, hij zou wachten tot het geld binnen was voordat hij het verstuurde.

Wat daarna gebeurde was ontzettend vreemd, een paar uur na de betaling ontving ik een mail van Marktplaats waarin stond dat het om fraude ging en dat ze daarom zijn account en advertentie verwijderd hebben. Dat ze na de betaling het account hebben verwijderd. Begrijpt u waar ik heen ga? Marktplaats heeft na mijn betaling via het IDEAL betaalverzoek via de Marktplaats app het account verwijderd, dit belemmert mij om contact met de adverteerder op te nemen. Sterker nog, de adverteerder kan geen contact met mij opnemen en kan mijn contactgegevens, waaronder adres, ook niet meer zien. Hierdoor kan de adverteerder het product dus ook niet opsturen.

Het verhaal wordt nog leuker, Marktplaats ontkent dat het hun fout is. Dit begrijp ik natuurlijk volledig, een bedrijf zoals Marktplaats is juridisch goed ingedekt voor dit zulk soort gevallen. Ze weigerden om een telefoonnummer te geven vanwege het "Privacybeleid". Ook wilde ze geen contact opnemen met de verkoper om mijn contactgegevens door te geven, ik kreeg namelijk drie keer hetzelfde antwoord: "Ik raad je aan om aangifte te doen via het Meldpunt Internetoplichting van de politie." Het betaalplatform daarentegen wilde wel contact op nemen met de verkoper, dit hebben ze dan ook gedaan. Op het moment van schrijven wacht ik nog steeds op antwoord van de adverteerder, het gaat hier dan ook niet om een lullig bedragje van een paar tientjes.

Er zijn vast wel Tweakers die op dit gebied ervaring hebben, ik hoop daarom ook dat jullie wat tips voor mij achter kunnen laten als jullie die hebben. _/-\o_

Groet,

New_Interfaces :)

Phanteks Enthoo Evolv X // ASUS ROG STRIX X570-E // Ryzen 9 5950x // EKWB AIO 360 // ZOTAC RTX 3080 AMP HOLO // Corsair Dominator Platinum 32GB 3466MHz // Corsair MP510 960 GB // Crucial MX500 2TB // Corsair RM750x

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:56

MsG

Forumzwerver

Waarom ga je nog uit van de ter goeder trouw-heid van de verkoper? Markplaats zet echt niet zonder enige verdenking een account op slot. Mijn ervaring is dat als je zo'n mail krijgt de verkoper 9 van de 10 keer ook daadwerkelijk een oplichter was.

Welke redenen heb je om aan te nemen dat het niet verdacht is? En heb je uitgezet dat je ook nog mails krijgt van Marktplaats-correspondentie? Ik heb dat zelf bewust aangelaten, zodat ik het (gecodeerde) e-mailadres van een verkoper of koper altijd nog wel heb.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 17:23

Croga

The Unreasonable Man

urrrr.... welk onderdeel van "Het is een oplichter" is je niet duidelijk in deze?

Marktplaats gaat niet zomaar over tot het verwijderen van een account. Dan heeft ie echt al wel meer op z'n kerfstok.

Je bent opgelicht. Ga aangifte doen. En vergeet het daarna zo snel mogelijk; je bent je geld kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New_Interfaces
@MsG
MsG schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 23:22:
Waarom ga je nog uit van de ter goeder trouw-heid van de verkoper? Markplaats zet echt niet zonder enige verdenking een account op slot. Mijn ervaring is dat als je zo'n mail krijgt de verkoper 9 van de 10 keer ook daadwerkelijk een oplichter was.

Welke redenen heb je om aan te nemen dat het niet verdacht is? En heb je uitgezet dat je ook nog mails krijgt van Marktplaats-correspondentie? Ik heb dat zelf bewust aangelaten, zodat ik het (gecodeerde) e-mailadres van een verkoper of koper altijd nog wel heb.
Ik krijg 7 van de 10 keer zo'n mail, er is dan alleen niets aan de hand. Ook krijg ik die berichten in de mail niet meer, wat raar is want ik heb dat niet handmatig uitgezet

Phanteks Enthoo Evolv X // ASUS ROG STRIX X570-E // Ryzen 9 5950x // EKWB AIO 360 // ZOTAC RTX 3080 AMP HOLO // Corsair Dominator Platinum 32GB 3466MHz // Corsair MP510 960 GB // Crucial MX500 2TB // Corsair RM750x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• co2301
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:19
Is het niet vreemd dat marktplaats aangeeft aangifte te doen, maar wel zelf al het bewijsmateriaal verwijderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New_Interfaces
@co2301
co2301 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 23:27:
Is het niet vreemd dat marktplaats aangeeft aangifte te doen, maar wel zelf al het bewijsmateriaal verwijderd?
Klopt, Klopt! Alleen is Marktplaats fout in deze, ze blokkeren het contact tussen de adverteerder met mij na de betaling. Ik ga ook zeker aangifte doen, daar heb ik het bewijsmateriaal ook voor.

Ik heb ook nog betalingsbevestigingen, dus ik hoop dat het bedrijf dat de betaling regelde nog het een en ander kan regelen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Marktplaats moet je alleen wat kopen als je het gaat ophalen en anders niet - dat is al meer als 10 jaar zo en wordt ieder jaar alleen maar erger... MP is het oplichters paradijs want een oplichter maakt gewoon weer een nieuw account aan en gaat weer vrolijk verder en wat doet MP eraan.. helemaal niets..
Wil je wat kopen kom dan gewoon naar Tweakers waar je meteen kunt zien of de verkoper te vertrouwen is door de beoordelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New_Interfaces
@calsonic
calsonic schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 23:31:
Marktplaats moet je alleen wat kopen als je het gaat ophalen en anders niet - dat is al meer als 10 jaar zo en wordt ieder jaar alleen maar erger... MP is het oplichters paradijs want een oplichter maakt gewoon weer een nieuw account aan en gaat weer vrolijk verder en wat doet MP eraan.. helemaal niets..
Wil je wat kopen kom dan gewoon naar Tweakers waar je meteen kunt zien of de verkoper te vertrouwen is door de beoordelingen.
Zeker waar, heb ook hele dagen lang op Tweakers gezocht alleen niet veel kunnen vinden. Deze man was al langer actief, maar dat zegt ook niet altijd alles :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
New_Interfaces schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 23:33:
@calsonic

[...]

Zeker waar, heb ook dagenlang op Tweakers gezocht alleen niet veel kunnen vinden. Deze man was al langer actief, maar dat zegt ook niet altijd alles :|
Nee dat een verkoper er al lang zit zegt niets want een account wordt daar ook regelmatig gehacked.. ik heb MP al zovaak verteld dat ze een beoordeling systeem moeten opzetten zoals hier op Tweakers maar dat is compleet tegen dovemansoren gericht :X

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:27
Als het via de iDeal functie gaat van MP dan gaat het geld als het goed is eerst naar de betaalprovider, de verkoper ontvangt het geld dan pas een paar dagen later.
Maar voor zover ik vernomen had heeft marktplaats juist een overeenkomst gesloten met die betaalprovider om een anti fraude beleid te houden.
Het lijkt mij dus dat als jij hebt betaald via iDeal en een paar uur later geeft Marktplaats aan dat het mogelijk om een oplichter gaat dat dan ook een seintje naar de betaalprovider gaat en het geld daar wordt geblokkeerd of het weer terug komt naar jou.

Als dat zo niet werkt dan is het systeem wel echt hopeloos te noemen.

Mocht je het rekeningnummer hebben van de verkoper zou je 1 cent over kunnen maken met je gegevens en/of informatie om contact met je op te nemen.
calsonic schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 23:37:
[...]

Nee dat een verkoper er al lang zit zegt niets want een account wordt daar ook regelmatig gehacked.. ik heb MP al zovaak verteld dat ze een beoordeling systeem moeten opzetten zoals hier op Tweakers maar dat is compleet tegen dovemansoren gericht :X
Enkel een beoordelingssysteem zoals hier op Tweakers is ook niet waterdicht, als je als oplichter een account weet te hacken met veel goede punten kun je daar ook wel even ongestoord mee aan de slag gaan.
Daarnaast heb je best wel wat moderering nodig voor een vrij puntensysteem waarbij jan en alleman zomaar even een beoordeling kan plaatsen bij wie dan ook, dat gaat een grote chaos worden bij MP omdat die er geen ene cent voor willen uitrekken.

Neemt niet weg dat er geen goede oplossing is.
Ze zouden namelijk accounts kunnen laten verifiëren d.m.v. ID verificatie + bankrekening verificatie, je kunt je bankrekening dan enkel verwijderen of vervangen indien je weer een geldige ID verificatie kunt aantonen.
Natuurlijk is dit ook niet 100% waterdicht maar op deze manier zou het wel een stuk veiliger zijn en is het hacken van mp accounts vrijwel zinloos.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik raad je aan om aangifte te doen via het Meldpunt Internetoplichting van de politie.
Aangifte waarvan? Je hebt zelf geen strafbaar feit geconstateerd. Dat de verkoper bij deze aankoop niet kan nakomen, is niet hem maar Marktplaats toe te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
GlowMouse schreef op zondag 4 februari 2018 @ 03:22:
[...]

Aangifte waarvan? Je hebt zelf geen strafbaar feit geconstateerd. Dat de verkoper bij deze aankoop niet kan nakomen, is niet hem maar Marktplaats toe te rekenen.
Ja, lastig. Marktplaats lijkt inderdaad de eerste partij om aan te kloppen. Doordat zij het account hebben opgeheven, heeft ts schade. Ts zou kunnen proberen ze aansprakelijk te steĺlen voor de schade. Maar het zou goed kunnen dat die daad gerechtvaardigd was.

Weer een reden om alleen op te halen. Het is ook een bekende truc om zogenaamd te verkopen vanuit een afgelegen plaats. Dan kan je zonder problemen vertrouwen winnen door ophalen aan te bieden, dat kiest toch vrijwel niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

New_Interfaces schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 23:26:
@MsG

[...]

Ik krijg 7 van de 10 keer zo'n mail, er is dan alleen niets aan de hand. Ook krijg ik die berichten in de mail niet meer, wat raar is want ik heb dat niet handmatig uitgezet
Hoe bedoel je dat er dan geen probleem is? Je hebt eerder al transacties gedaan en dat je het product al binnen had en daarna pas van die berichten van Marktplaats over de advertentie kreeg? De keren dat ik de berichten van Marktplaats kreeg was namelijk er echt wel wat aan de hand, dus vind het heel bijzonder dat je dit bij 70% van jouw marktplaats deals krijgt en het dan blijkbaar toch telkens een false positive was.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-05 19:55

Part

Helemaal niets.....

Als je de Marktplaats berichten ook via de email ontvangt dan kun je nog in contact komen met de "verkoper" via de email.
Deze berichten worden nog een aantal maanden na het sluiten van account doorgegeven.

Het gaat dan om een email adres in het formaat a-4dkdug4cwnn2@mail.marktplaats.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:08
Begrijpt u waar ik heen ga? Marktplaats heeft na mijn betaling via het IDEAL betaalverzoek via de Marktplaats app het account verwijderd, dit belemmert mij om contact met de adverteerder op te nemen. Sterker nog, de adverteerder kan geen contact met mij opnemen en kan mijn contactgegevens, waaronder adres, ook niet meer zien. Hierdoor kan de adverteerder het product dus ook niet opsturen.
Formeel gezien heb je misschien een punt maar praktisch gezien maakt het niets uit, de kans dat de verkoper na betaling nog iets van zich had laten horen is ergens rond de 0.

Echter, ik ben wel van mening dat ze je internetaangifte moeten faciliteren. Dat betekent dus bv een kopievan de advertentie met de details die er toen stonden. Als er toen een telefoonumer had gestaan dan moeten ze die uiteraard ook leveren.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

laurens0619 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 09:25:
[...]

...

Als er toen een telefoonnummer had gestaan dan moeten ze die uiteraard ook leveren.
Kan zijn dat het een gehackt account is en het telefoonnummer van de oorspronkelijke gebruiker was.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-05 11:04
Videokaart, woont te ver weg, marktplaats. Hoeveel alarmbellen wil je horen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-05 17:36
Malt007 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 10:04:
Videokaart, woont te ver weg, marktplaats. Hoeveel alarmbellen wil je horen gaan?
Je leest verkeerd, de verkoper stelde voor om het product op te halen, dit was echter niet mogelijk voor de TS.
Dus toen moest het maar op de post.

@New_Interfaces Als je zijn bankgegevens nog hebt, stuur 1 cent naar hem toe met contact gegevens. Op deze manier zou je nog wat kunnen doen als de verkoper eerlijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malt007
Joeri.Bijlsma schreef op zondag 4 februari 2018 @ 10:15:
[...]

Je leest verkeerd, de verkoper stelde voor om het product op te halen, dit was echter niet mogelijk voor de TS.
Dus toen moest het maar op de post.

@New_Interfaces Als je zijn bankgegevens nog hebt, stuur 1 cent naar hem toe met contact gegevens. Op deze manier zou je nog wat kunnen doen als de verkoper eerlijk is.
Je leest niet genoeg ‘ik ben opgelicht op marktplaats’ topics. Dit gebeurd namelijk in 50% van de gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:24
Malt007 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 10:04:
En 3 van de 3 hoeven niet direct alarmbellen te laten rinkelen.
Omdat A: er nog steeds oprechts videokaarten worden verkocht.
B: Ver weg wonen is natuurlijk niet direct een reden tot alarmbellen rinkelen. Wat voor mij(Almere) ver is. is voor sommige mensen juist weer dichtbij.
C: Ja er zijn oplichters actief op marktplaats. Die zij of waren er ook op Tweakers. Zolang je met "vreemde" werkt weet je nooit of ze goed of slechte intenties hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
loki504 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 10:18:
[...]

En 3 van de 3 hoeven niet direct alarmbellen te laten rinkelen.
Omdat A: er nog steeds oprechts videokaarten worden verkocht.
B: Ver weg wonen is natuurlijk niet direct een reden tot alarmbellen rinkelen. Wat voor mij(Almere) ver is. is voor sommige mensen juist weer dichtbij.
C: Ja er zijn oplichters actief op marktplaats. Die zij of waren er ook op Tweakers. Zolang je met "vreemde" werkt weet je nooit of ze goed of slechte intenties hebben.
Hoeft niet nee, maar wel een zeer groot risico.

@New_Interfaces welke kaart voor welke prijs ging het om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Marktplaats bezorgd de landelijke politie veel werk.
MP heeft alle gegevens nog bewaard. maar via aangifte kan daar info gehaald worden door de betreffende instantie. Voor de zoveelste keer: PAS GOED OP met kopen op Marktplaats. oa hier op GoT staan er dikwijls topics over. bij voor jou dure uitgave haal je het op en anders niet kopen en kijk in je regio. Er worden accounts gestolen of onder naam van andere(shop) aangeboden. driehoeksoplichting en ga zo maar door.

[ Voor 80% gewijzigd door Hackus op 04-02-2018 10:32 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mschol
  • Niet online
New_Interfaces schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 23:16:
Beste Tweaker,

Maandag 29 januari j.l. wilde ik op Marktplaats van iemand een videokaart overkopen. De adverteerder vroeg of ik langs wilde komen, echter was de afstand daar veel te groot voor. Daarom heb ik gevraagd aan de adverteerder of hij/zij het pakket wilde opsturen, dit was prima zodra ik het geld overgemaakt had. Ik vroeg om een betaallink via IDEAL die je sinds korte tijd kan toevoegen via Marktplaats betaalverzoek. Zo gezegd zo gedaan, hij zou wachten tot het geld binnen was voordat hij het verstuurde.

Wat daarna gebeurde was ontzettend vreemd, een paar uur na de betaling ontving ik een mail van Marktplaats waarin stond dat het om fraude ging en dat ze daarom zijn account en advertentie verwijderd hebben. Dat ze na de betaling het account hebben verwijderd. Begrijpt u waar ik heen ga? Marktplaats heeft na mijn betaling via het IDEAL betaalverzoek via de Marktplaats app het account verwijderd, dit belemmert mij om contact met de adverteerder op te nemen. Sterker nog, de adverteerder kan geen contact met mij opnemen en kan mijn contactgegevens, waaronder adres, ook niet meer zien. Hierdoor kan de adverteerder het product dus ook niet opsturen.
Wat begrijp je niet aan "Het is een fraudeur" ?
Het product ging hij je dan toch niet meer opsturen.
Het verhaal wordt nog leuker, Marktplaats ontkent dat het hun fout is. Dit begrijp ik natuurlijk volledig, een bedrijf zoals Marktplaats is juridisch goed ingedekt voor dit zulk soort gevallen. Ze weigerden om een telefoonnummer te geven vanwege het "Privacybeleid". Ook wilde ze geen contact opnemen met de verkoper om mijn contactgegevens door te geven, ik kreeg namelijk drie keer hetzelfde antwoord: "Ik raad je aan om aangifte te doen via het Meldpunt Internetoplichting van de politie."
Het is en blijft een fraudeur in de ogen van marktplaats, tuurlijk gaan ze jou gegevens niet opsturen
Het betaalplatform daarentegen wilde wel contact op nemen met de verkoper, dit hebben ze dan ook gedaan. Op het moment van schrijven wacht ik nog steeds op antwoord van de adverteerder, het gaat hier dan ook niet om een lullig bedragje van een paar tientjes.

Er zijn vast wel Tweakers die op dit gebied ervaring hebben, ik hoop daarom ook dat jullie wat tips voor mij achter kunnen laten als jullie die hebben. _/-\o_

Groet,

New_Interfaces :)
jij moet gewoon je geld terugvragen van het betaalplatform van marktplaats met de mededeling dat marktplaats aangeeft dat er fraude in het spel is en vervolgens ergens anders wat gaan halen.. (en imho: marktplaats links laten liggen)
New_Interfaces schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 23:26:
@MsG

[...]

ik doe ook wel wat zaken via marktplaats en krijg 0 van dat soort berichten, dit klinkt dus niet aannemelijk
zou je eens een kopie van zo'n bericht hier kunnen quoten? ik ben benieuwd hoe marktplaats het e.e.a. verwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Laat ik vooropstellen dat ik marktplaats centengraaiers vind en ze wat mij betreft een verplichting hebben om een actievere rol mbt fraude aan te nemen. Al die jaren hebben ze het bare minimum gedaan waar je ze nu, iets, ziet verbeteren.

Dat gezegd hebbende, de huidige rol van markplaats mbt fraude is een gegeven. Je bent opgelicht en daar ben je zelf verantwoordelijk voor. Ik begrijp je frustratie richting marktplaats maar ben bang dat je de schuld niet bij marktplaats kunt neerleggen omdat ze technisch gezien een “fout” hebben gemaakt. Zit dus waarsch niets anders op dan de traditionele weg te volgen en waarsch het geld als leergeld bestempelen :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 11:59
Ik ben ook eens bijna opgelicht via marktplaats en ik kan je vertellen dat als je het wilt ophalen dat ze dan ineens geen tijd meer hebben. Ik heb al zoveel smoesjes gehoord.

Iemand had een advertentie geplaatst en “woonde” in Utrecht. Dat is voor mij behoorlijk uit de buurt maar ik heb vrienden die in de buurt van Utrecht wonen dus dat wilde ik wel combineren. Ik heb 3 weekenden geprobeerd af te spreken maar telkens lukte het ‘t hele weekend niet (vrijdagavond t/m zondagavond). Ze gingen schaatsen, naar de bioscoop, familiebezoek en weet ik wat nog meer. Het adres kreeg ik telkens niet. Dus heb ik erna de advertentie maar door marktplaats laten doorlichten en het bleek inderdaad foute boel.

Bij de aangifte via internet dien je wel het advertentienummer door te geven waarbij alle gegevens direct bij de politie komen ook al is de advertentie verwijderd.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

laurens0619 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 10:41:
Laat ik vooropstellen dat ik marktplaats centengraaiers vind en ze wat mij betreft een verplichting hebben om een actievere rol mbt fraude aan te nemen. Al die jaren hebben ze het bare minimum gedaan waar je ze nu, iets, ziet verbeteren.

Dat gezegd hebbende, de huidige rol van markplaats mbt fraude is een gegeven. Je bent opgelicht en daar ben je zelf verantwoordelijk voor. Ik begrijp je frustratie richting marktplaats maar ben bang dat je de schuld niet bij marktplaats kunt neerleggen omdat ze technisch gezien een “fout” hebben gemaakt. Zit dus waarsch niets anders op dan de traditionele weg te volgen en waarsch het geld als leergeld bestempelen :(
Ik zie niet echt verbetering.
Eerder kreeg je het email adres van de verkoper en nam je dat mee bij de afweging oplichter of niet:
geld....@hotmail.com vs voornaam.achternaam@xs4all.nl

Zoeken op het bankrekeningnummer gaat niet meer deze is afgeschermd door marktplaats via Ideal.

Gebruikers naam is in elke advertentie aan te passen en zelf te bepalen. Je kan de naam van elke bekende gebruiker over nemen bij het plaatsen van advertenties. De oorspronkelijk registratie naam is niet te achterhalen.

Reacties zijn al grotendeels ingevuld door marktplaats.

Bij elke maatregel doet Marktplaats geloven dat het veiliger is maar de praktijk is dat je steeds minder info hebt van de ander.
Daarbij zie je nu ook een nieuwe trend ontstaan, veel oplichters gebruiken nu hun eigen naam en adres en dan is het een civiele zaak waar de politie niets mee kan. Voor een paar honderd euro kan civiele zaak natuurlijk niet uit.
De oplichter kan na het sluiten van het vorige account weer een nieuwe aanmaken en deze laten verifiëren, marktplaats zet er weer mooie groene vinkjes bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:32
Ik denk dat achteraf TS wel zijn lesje geleerd heeft. Opmerkingen zoals 'had je 'm maar moeten halen' of 'gingen er geen alarmbellen rinkelen' heeft TS niets meer aan.

Maar ik vind het wel een interessante discussie. Kan TS aannemelijk maken dat de verkoper nooit de wil heeft gehad om te leveren, zeker nu het contact afgesloten is door MP?
Kan je aangifte doen en hierbij aangeven dat een derde (MP) heeft aangegeven dat verkoper een oplichter is? TS kan dat niet aantonen.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:52
Waarom zit iedereen zo op de betuttel-stoel en belerende opmerkingen te maken over hoe de wereld van marktplaatsoplichting werkt? TS heeft ruime marktplaatservaring, heeft een bewust risico genomen en klaagt ook nergens over het feit dat ie is opgelicht an zich, dit topic gaat over of het handelen van MP in deze wel of niet logisch/ handig is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:25

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

In dit geval heeft TS een zaak tegen Marktplaats, die heeft een lopende transactie afgebroken en beweert daarvoor als reden te hebben dat zijn tegenpartij een fraudeur zou zijn.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Valorian schreef op zondag 4 februari 2018 @ 12:30:
Waarom zit iedereen zo op de betuttel-stoel en belerende opmerkingen te maken over hoe de wereld van marktplaatsoplichting werkt? TS heeft ruime marktplaatservaring, heeft een bewust risico genomen en klaagt ook nergens over het feit dat ie is opgelicht an zich, dit topic gaat over of het handelen van MP in deze wel of niet logisch/ handig is.
Ik denk dat iedereen wel door heeft dat het handelen van Marktplaats in deze niet logisch en of handig is. ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Laatst online: 23-05 23:54
Valorian schreef op zondag 4 februari 2018 @ 12:30:
Waarom zit iedereen zo op de betuttel-stoel en belerende opmerkingen te maken <snip>
Zo lopen er veel rond tegenwoordig op tweakers, zum kotzen af en toe maar wat doe je eraan.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:35
Part schreef op zondag 4 februari 2018 @ 12:40:
[...]

Ik denk dat iedereen wel door heeft dat het handelen van Marktplaats in deze niet logisch en of handig is. ;)
En daar zoekt hij nou net wat tips of ervaring mee. Zodat hij eventueel nog kan oplossen wat er opgelost kan worden.

@Bad Brains Helaas zie ik steeds vaker hetzelfde, waarin iedereen zich ontpopt als expert op gebied xyz bij probleem xyz. De tips op een soms betweterige toon zijn dan helemaal om te janken.

[ Voor 6% gewijzigd door DoeEensGek op 04-02-2018 13:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Laatst online: 23-05 23:54
Sja of ze expert zijn of niet dat vindt ik niet zo erg, het is tenslotte een discussie forum waar men gedachtes onder woorden brengt om iemand te helpen.
Maar vaak wordt vanuit de situatie waarin iemand zit dingen als; "ja dat had je toch kunnen weten!!11??" "Je snapt toch wel dat blahblah dikke bult!!!11"

Belerend en betuttelend gedrag, dat iemand meedenkt en wellicht de plank misslaat, ach. Dat doe ik ook wel eens.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Ondanks dat de TS niet denkt opgelicht te zijn kan hij zijn probleem plaatsen op:
https://opgelicht.avrotros.nl/forum/categories.php
Dat word in tegenstelling tot Tweakers ook gelezen door Marktplaats medewerkers.

Mijn ervaring met Marktplaats is dat er op direct contact alleen standaard emails terug komen en dat er via een degelijk forum meer inhoudelijk gekeken en gereageerd word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• New_Interfaces
@JohanNL
JohanNL schreef op zondag 4 februari 2018 @ 01:47:
Als het via de iDeal functie gaat van MP dan gaat het geld als het goed is eerst naar de betaalprovider, de verkoper ontvangt het geld dan pas een paar dagen later.
Maar voor zover ik vernomen had heeft marktplaats juist een overeenkomst gesloten met die betaalprovider om een anti fraude beleid te houden.
Het lijkt mij dus dat als jij hebt betaald via iDeal en een paar uur later geeft Marktplaats aan dat het mogelijk om een oplichter gaat dat dan ook een seintje naar de betaalprovider gaat en het geld daar wordt geblokkeerd of het weer terug komt naar jou.

Als dat zo niet werkt dan is het systeem wel echt hopeloos te noemen.

Mocht je het rekeningnummer hebben van de verkoper zou je 1 cent over kunnen maken met je gegevens en/of informatie om contact met je op te nemen.
Je zegt het inderdaad goed, als het goed is gaat het geld eerst naar de betaalprovider. Ik heb dit juist met de IDEAL functie gedaan van Marktplaats omdat het dan "veiliger" hoort te zijn. Deze functie is daarom inderdaad hopeloos en ik raad ook iedereen af om het te gebruiken. Het maakt ook niet uit wat @MsG zegt want ik ontvang bijna bij elke advertentie waar ik op reageer zo'n mail. Ik heb ook nog nooit zo gehandeld alleen leek dit mij een veilige manier. Blijkt dus toch dat Marktplaats en de Betaaldienst geen goede deal gesloten hebben en dat je er nog geen ene *Piep* aan hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• New_Interfaces
@GlowMouse
GlowMouse schreef op zondag 4 februari 2018 @ 03:22:
[...]

Dank je, dat vind ik zelf natuurlijk ook. Na enkele emails met Martkplaats gedeeld te hebben hierover werden de mails van Marktplaats steeds korter, en vielen steeds meer in herhaling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

De ideal-koppeling is ook alleen maar om het gemakkelijker te maken, gezien dit vaak mooi integreert met de betaal-apps die velen op hun mobiel hebben. Daarnaast krijgt de verkoper meteen feedback als het betaald is, zodoende hoeft er niet onnodig worden gewacht, terwijl er voorheen vaak gesjoemeld werd met screenshots van betalingen die niet klopten, of nep bank-apps bij de deur.

Dat jij als enige gebruiker op aarde bij nagenoeg elke Marktplaats-advertentie een "dit is een oplichter"-bericht krijgt, zegt wellicht veel over jouw gedrag op Marktplaats. Wellicht reageer je steevast op advertenties met een "dit kan niet waar zijn"-prijs. Ik snap dan ook echt compleet niet waarom je denkt dat verkoper ter goeder trouw is. Marktplaats gaat echt niet voor de lol haar gehele klandizie rapporteren als malafide verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New_Interfaces
@KopjeThee
KopjeThee schreef op zondag 4 februari 2018 @ 08:47:
[...]

Ja, lastig. Marktplaats lijkt inderdaad de eerste partij om aan te kloppen. Doordat zij het account hebben opgeheven, heeft ts schade. Ts zou kunnen proberen ze aansprakelijk te steĺlen voor de schade. Maar het zou goed kunnen dat die daad gerechtvaardigd was.

Weer een reden om alleen op te halen. Het is ook een bekende truc om zogenaamd te verkopen vanuit een afgelegen plaats. Dan kan je zonder problemen vertrouwen winnen door ophalen aan te bieden, dat kiest toch vrijwel niemand.
Bedankt voor je bericht! Ik ben eventueel van plan om juridisch iets te gaan ondernemen, echter is Marktplaats juridisch goed ingedekt en denk ik dat het niet veel gaat uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New_Interfaces
@MsG
MsG schreef op zondag 4 februari 2018 @ 14:23:
De ideal-koppeling is ook alleen maar om het gemakkelijker te maken, gezien dit vaak mooi integreert met de betaal-apps die velen op hun mobiel hebben. Daarnaast krijgt de verkoper meteen feedback als het betaald is, zodoende hoeft er niet onnodig worden gewacht, terwijl er voorheen vaak gesjoemeld werd met screenshots van betalingen die niet klopten, of nep bank-apps bij de deur.

Dat jij als enige gebruiker op aarde bij nagenoeg elke Marktplaats-advertentie een "dit is een oplichter"-bericht krijgt, zegt wellicht veel over jouw gedrag op Marktplaats. Wellicht reageer je steevast op advertenties met een "dit kan niet waar zijn"-prijs. Ik snap dan ook echt compleet niet waarom je denkt dat verkoper ter goeder trouw is. Marktplaats gaat echt niet voor de lol haar gehele klandizie rapporteren als malafide verkoper.
Ik krijg niet als "nagenoeg enige gebruiker op aarde" die emails, je hoort het tegewoordig steeds vaker van mensen. Hierdoor is het moeilijk om zo'n melding serieus te nemen. De deal had ook geen "dit kan niet waar zijn prijs" want een week ervoor had ik een deal gesloten via tweakers voor 20/30 euro meer. Alleen dit ging niet want hij kon op het moment niet handelen vanwege prive omstandigheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Ik zie je nu 2 keer dubbelposten, dit is niet de bedoeling. Wil je nog extra infromatie toevoegen aan je post, kan je altijd de "Wijzig"-knop bij je bericht gebruiken.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• New_Interfaces
Freee!! schreef op zondag 4 februari 2018 @ 12:31:
In dit geval heeft TS een zaak tegen Marktplaats, die heeft een lopende transactie afgebroken en beweert daarvoor als reden te hebben dat zijn tegenpartij een fraudeur zou zijn.
Dat denk ik zelf dus ook, ik weet alleen niet of de zaak sterk genoeg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Jouw gedane iDeal betaling is als het goed is nog niet doorgezet naar de "verkoper" (oplichter?) maar staat nog geparkeerd bij de ESCROW service van MP, toch? Als dat niet zo is dan is 't hele nieuw bedachte systeem nét zo waardeloos als het direct overmaken van bedragen naar de "oplichter".

Lijkt me dat ze dat geld dan ook wel weer terug kunnen boeken op jouw rekening gezien 't feit dat je niets geleverd gaat krijgen?

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 04-02-2018 14:30 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New_Interfaces
wimmel_1 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 14:29:
Jouw gedane iDeal betaling is als het goed is nog niet doorgezet naar de "verkoper" (oplichter?) maar staat nog geparkeerd bij de ESCROW service van MP, toch? Als dat niet zo is dan is 't hele nieuw bedachte systeem nét zo waardeloos als het direct overmaken naar de "oplichter".

Lijkt me dat ze dat geld dan ook wel weer terug kunnen boeken op jouw rekening?
Dat leek mij dus ook de oplossing, echter zeggen ze dat niet. Het enige wat zij hebben gedaan is contact gezocht met de adverteerder en vervolgens wachten ze en hopen ze dat ik binnen 5 werkdagen wat van de adverteerder gehoord heb. Zo werkt dit niet lijkt mij? Heb al van meerdere mensen gehoord dat ze als het goed is het geld vasthouden, dit heb ik hier ook al een paar keer gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

New_Interfaces schreef op zondag 4 februari 2018 @ 14:31:
[...]

Dat leek mij dus ook de oplossing, echter zeggen ze dat niet. Het enige wat zij hebben gedaan is contact gezocht met de adverteerder en vervolgens wachten ze en hopen ze dat ik binnen 5 werkdagen wat van de adverteerder gehoord heb. Zo werkt dit niet lijkt mij? Heb al van meerdere mensen gehoord dat ze als het goed is het geld vasthouden, dit heb ik hier ook al een paar keer gehoord.
Als het goed is staat jouw geld nu in een "depot" (ESCROW) en wordt pas uitgekeerd aan de verkoper als er aan bepaalde voorwaarden voldaan is dóór de verkoper (levering van het artikel). Marktplaats zal nu waarschijnlijk de verkoper 5 dagen de tijd geven om aan die voorwaarde te gaan voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• New_Interfaces
wimmel_1 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 14:34:
[...]

Als het goed is staat jouw geld nu in een "depot" (ESCROW) en wordt pas uitgekeerd aan de verkoper als er aan bepaalde voorwaarden voldaan is dóór de verkoper (levering van het artikel). Marktplaats zal nu waarschijnlijk de verkoper 5 dagen de tijd geven om aan die voorwaarde te gaan voldoen.
Harstikke bedankt voor je hulp, en de rest natuurlijk ook. Ik kan niet overal op reageren :)

Wat ik op dit moment ga doen is bij mij aangemaakte ticket toch dit nog even aanhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

[...]

Is dat bij IDeal-betalingen ook zo? Ik dacht dat dat alleen maar gold voor de "Eerlijk oversteken" optie.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
[...]

Waarom wacht je af? Ga je geld bij MP terug halen. En koop het ergens anders.

Het bericht van MP is gewoon geautomatiseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

[...]

Nee zo werkt dat helaas niet.
Als ik iets verkoop met Ideal dan staat het bedrag de volgende (werk) dag op mijn rekening ongeacht of ik het verstuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New_Interfaces
loki504 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 14:40:
[...]

Waarom wacht je af? Ga je geld bij MP terug halen. En koop het ergens anders.

Het bericht van MP is gewoon geautomatiseerd.
Wat raad je aan? Om naar het hoofdkantoor van Marktplaats te gaan? Ik kan het geld niet bij Marktplaats terug halen omdat ze niks doen.

Echter is het volgende ook handig om te vermelden: Ik had het geld van mijn rekening opgenomen omdat ik een deal had met een verkoper en het dan contant zou betalen, echter ging de deal niet door blablabla. Ik zou het geld terug gaan storten, maar toen ik dat wilde doen zag ik deze advertentie al. Ik heb het daarom mijn vader laten betalen met zijn zakelijke rekening. Iemand hier verstand van? Hij zegt zelf dat hij moet kijken welke verzekeringen hij heeft en dat het hiermee waarschijnlijk ook opgelost zou kunnen worden.

De laatste paar regels over verzekering weet ik pas sinds net, vandaar dat het mij niet relevant leek om hier te posten. Nu is het handig, misschien dat iemand hier meer verstand over heeft.

Inmiddels heb ik gereageerd op de ticket van de betaalservice, ik hoop dat ze snel zullen contacten.

[ Voor 4% gewijzigd door New_Interfaces op 04-02-2018 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
[...]

Nou, nee, ik ( en anderen ) had gezegd dat dat zo zou moeten werken omdat er afspraken zijn gemaakt tussen MP en het betaalplatform tegen fraude.
Omdat het geld toch wel zeker een dag geparkeerd wordt bij het betaalplatform en jij kort nadat je had betaald een bericht kreeg dat het mogelijk om een oplichter ging het mij logisch leek dat het geld daar dan werd vastgehouden en mogelijk wel gelijk weer terug komt naar jou.

Het iDeal systeem is in theorie gewoon een makkelijke manier van betalen en bied geen bescherming verder.
Als je had betaald en MP kwam er pas na 3 dagen achter dat het mogelijk om een oplichter gaat had die het geld hoogstwaarschijnlijk al en kreeg je dat dus sowieso niet van hun terug.

Enkel bij '' Gelijk oversteken '' behoudt MP echt het geld totdat je het product hebt ontvangen.

Verder geen persoonlijke ervaring met zowel de iDeal functie als gelijk oversteken dus wellicht gaat het allemaal wel wat sneller zoals @Part zegt en kon MP niet eens meer de betaling tegenhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Pietervs schreef op zondag 4 februari 2018 @ 14:39:
[...]

Is dat bij IDeal-betalingen ook zo? Ik dacht dat dat alleen maar gold voor de "Eerlijk oversteken" optie.
Gemiste kans als ze dat bij Marktplaats niet zo ingeregeld hebben, die hele iDeal betaling is nu feitelijk alsnog een normale bankopdracht naar een volstrekt onbekende, dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• New_Interfaces
Jimster schreef op zondag 4 februari 2018 @ 12:21:
Ik denk dat achteraf TS wel zijn lesje geleerd heeft. Opmerkingen zoals 'had je 'm maar moeten halen' of 'gingen er geen alarmbellen rinkelen' heeft TS niets meer aan.

Maar ik vind het wel een interessante discussie. Kan TS aannemelijk maken dat de verkoper nooit de wil heeft gehad om te leveren, zeker nu het contact afgesloten is door MP?
Kan je aangifte doen en hierbij aangeven dat een derde (MP) heeft aangegeven dat verkoper een oplichter is? TS kan dat niet aantonen.
Ik ben het hier mee eens, als het betaalplatform nu niks regelt dan ga ik waarschijnlijk ook een stapje verder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
http://help.marktplaats.n...vangen-via-mijn-berichten

'' Een betaling wordt uiterlijk de volgende werkdag om 18.00 bijgeschreven op de bankrekening van de verkoper.''

'' Online Betaalplatform controleert de identiteit van de verkoper en slaat de persoonsgegevens en het IBAN-nummer op. Online Betaalplatform verstrekt deze informatie niet aan Marktplaats. ''

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-05 09:31
wimmel_1 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 14:53:
[...]

Gemiste kans als ze dat bij Marktplaats niet zo ingeregeld hebben, die hele iDeal betaling is nu feitelijk alsnog een normale bankopdracht naar een volstrekt onbekende, dus?
ik heb laatst een Macbook gekocht via MP. Dat was een hoog bedrag. Bij de verkoper thuis maakte hij ter plekke een ideal betaalverzoek die ik daar meteen op mijn mobiel kon betalen. Hij kreeg meteen bericht van betaling, terwijl hij bij een ander bank zat. Ik hoefde niet met een groot bedrag over straat. Ook voor snelle betalingen bij kleine transacties is het ideaal ;)

Voor (een beetje) zekerheid tegen fraude hebben ze de " gelijk oversteken" service. Daar wordt het geld wel vastgehouden tot het binnen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Of die transactie is “afgebroken” hangt er ook vanaf of de ts zijn adres al had gegeven. Zo ja, dan staat de verkoper niets in de weg om het product op te sturen en heeft marktplaats geen transactie afgebroken lijkt mij.

@New_Interfaces ik snap dat je boos bent en je ergens je geld wilt terugkrijgen, ik geef je alleen weinig kans bij marktplaats met dit verhaal. Je kunt beter met de gegevens die je hebt de verkoper proberen op te sporen.

Ik heb in een ander topic wel eens gelezen dat je van de tussenpersoon (ideal marktplaats) soms het echte rekeningnummer kunt opvragen. Met dit rekeningnummer kun je bij de bank proberen de contactgegevens opvragen (de bank neemt dan soms contact op met de rekeninghouder). Weet niet precies hoe het zit en je kunt van alles tegenkomen (geld ezels) maar niet geschoten is altijd mis.

Edit: lees dit topic anders even voor tips: Opgelicht via marktplaats, betaald via Tikkie

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 04-02-2018 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New_Interfaces
@laurens0619
laurens0619 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 15:38:
[...]

Of die transactie is “afgebroken” hangt er ook vanaf of de ts zijn adres al had gegeven. Zo ja, dan staat de verkoper niets in de weg om het product op te sturen en heeft marktplaats geen transactie afgebroken lijkt mij.

@New_Interfaces ik snap dat je boos bent en je ergens je geld wilt terugkrijgen, ik geef je alleen weinig kans bij marktplaats met dit verhaal. Je kunt beter met de gegevens die je hebt de verkoper proberen op te sporen.

Ik heb in een ander topic wel eens gelezen dat je van de tussenpersoon (ideal marktplaats) soms het echte rekeningnummer kunt opvragen. Met dit rekeningnummer kun je bij de bank proberen de contactgegevens opvragen (de bank neemt dan soms contact op met de rekeninghouder). Weet niet precies hoe het zit en je kunt van alles tegenkomen (geld ezels) maar niet geschoten is altijd mis.

Edit: lees dit topic anders even voor tips: Opgelicht via marktplaats, betaald via Tikkie
Bedankt voor je antwoord! Dit is zeker ook een goede oplossing, ik ga dit dan ook proberen. Ik had mijn adres gegevens aan de verkoper gegeven, maar hij kan mijn gegevens niet zien als hij niet in zijn account kan omdat Marktplaats het blokkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Ik ging er even vanuit dat Ideal en gelijk oversteken het zelfde was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eren
  • Laatst online: 23-05 01:43

Eren

Boss of this gym

Die aangiftes waar jullie over praten de politie doet er toch niks mee.

4HEad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Eren schreef op zondag 4 februari 2018 @ 16:02:
Die aangiftes waar jullie over praten de politie doet er toch niks mee.
Als je helemaal geen aangifte doet weet je inderdaad zeker dat er niks gebeurt, dus altijd wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
New_Interfaces schreef op zondag 4 februari 2018 @ 15:53:
@laurens0619

[...]

Bedankt voor je antwoord! Dit is zeker ook een goede oplossing, ik ga dit dan ook proberen. Ik had mijn adres gegevens aan de verkoper gegeven, maar hij kan mijn gegevens niet zien als hij niet in zijn account kan omdat Marktplaats het blokkeert.
Ik zou wel proberen het “realistische” en “juridische” uit elkaar te halen.

Vanuit het realistische: ik denk dat je zelf ook wel weet is dat het 99.9% om een oplichter gaat dus dat de spullen toch nooit opgestuurd zouden zijn.

Vanuit het juridische (IANAL) kan ik mij voorstellen dat je ze op dit punt wilt aanvechten. Ik ben alleen bang dat marktplaats tijdens een rechtzaak materiaal zou tonen om te onderbouwen waarom ze dachten dat het een oplichter was.

Opgelicht worden is kut, denk goed na hoe je kansen liggen op welke manier je je geld kan terugkrijgen en stop hier energie in. Hoop dat je de dader te pakken krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

New_Interfaces schreef op zondag 4 februari 2018 @ 15:53:
@laurens0619

[...]

Maar Marktplaats heeft wel contact opgenomen met de 'verkoper'.
Althans dat gaf je eerder aan.

Wat is de vraag die Marktplaats aan de verkoper heeft gesteld?
En kun of wil je de conversatie met Marktplaats hier delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New_Interfaces
Part schreef op zondag 4 februari 2018 @ 16:15:
[...]

Maar Marktplaats heeft wel contact opgenomen met de 'verkoper'.
Althans dat gaf je eerder aan.

Wat is de vraag die Marktplaats aan de verkoper heeft gesteld?
En kun of wil je de conversatie met Marktplaats hier delen?
Bij deze de mails:

https://ibb.co/nF9Hqc

Waarop ik netjes gevraagd had of hij toch nog mijn gegevens wilde delen, toen kreeg ik dit antwoord

https://ibb.co/kdkqAc

Toen kreeg ik 1 dag later deze nog binnen

https://ibb.co/cUVOVc

Ik heb te weinig Karma voor een fotoalbum, dus dan maar even op deze manier.

@Part
New_Interfaces schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 23:16:
Ze weigerden om een telefoonnummer te geven vanwege het "Privacybeleid". Ook wilde ze geen contact opnemen met de verkoper om mijn contactgegevens door te geven, ik kreeg namelijk drie keer hetzelfde antwoord: "Ik raad je aan om aangifte te doen via het Meldpunt Internetoplichting van de politie."
Mp heeft geen contact op genomen met de verkoper, zoals hierboven vermeldt staat.

[ Voor 43% gewijzigd door New_Interfaces op 04-02-2018 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

wimmel_1 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 14:53:
[...]

Zo begrijp ik het in ieder geval wel.
Mooie manier om enerzijds mensen wat betaalgemak te geven en anderzijds hun "eerlijk oversteken" optie te promoten.

Maar ik kan het mis hebben natuurlijk. Zoveel doe ik niet op MP, misschien dat er hier experts aanwezig zijn?

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

New_Interfaces schreef op zondag 4 februari 2018 @ 16:42:
[...]

[...]

Mp heeft geen contact op genomen met de verkoper, zoals hierboven vermeldt staat.
Eerder schreef je:
[...]

..........
Het enige wat zij hebben gedaan is contact gezocht met de adverteerder en vervolgens wachten ze en hopen ze dat ik binnen 5 werkdagen wat van de adverteerder gehoord heb. .
..........
Maar uit de emails begrijp ik dat ze geen contact op willen nemen en wachten tot de 'verkoper' contact met hun op gaat nemen. En als hij dat niet doet dan is dat voor hun een bevestiging dat het een oplichter is.

Daar ben je dan mooi klaar mee. Ik zou er toch even op aandringen dat ze jou bericht met gegevens door sturen.
Dus niet vragen om zijn gegevens, die ga je niet krijgen van marktplaats. Ook niet om jou gegevens door te geven. Maar om en door jou opgestelde bericht door te sturen. Met in dat bericht jou adres.

Geef Marktplaats ook aan dat je nu nog geen aangifte kan doen omdat de verkoper niet eens de kans heeft het product op te sturen en er dus nog geen sprake kan zijn van iets strafbaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-05 18:57
Heb je gebruik gemaakt van de oversteek optie op marktplaats bij het betalen?
Zo niet, dan ga je je geld niet terug krijgen. Als ze zeggen dat het een oplichter is, dan is het ook een oplichter.

'Ken' zelf iemand die letterlijk meer dan 50 advertenties per dag aanmaakt met Nintendo Switch en mensen probeert te belazeren. Snap zelf niet hoe mensen zo makkelijk geld overmaken naar onbekenden. Als iemand wat van mij wilt kopen op marktplaats WILLEN ze het ALTIJD ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New_Interfaces
@Part
Part schreef op zondag 4 februari 2018 @ 17:40:
[...]

Eerder schreef je:

[...]

Maar uit de emails begrijp ik dat ze geen contact op willen nemen en wachten tot de 'verkoper' contact met hun op gaat nemen. En als hij dat niet doet dan is dat voor hun een bevestiging dat het een oplichter is.

Daar ben je dan mooi klaar mee. Ik zou er toch even op aandringen dat ze jou bericht met gegevens door sturen.
Dus niet vragen om zijn gegevens, die ga je niet krijgen van marktplaats. Ook niet om jou gegevens door te geven. Maar om en door jou opgestelde bericht door te sturen. Met in dat bericht jou adres.

Geef Marktplaats ook aan dat je nu nog geen aangifte kan doen omdat de verkoper niet eens de kans heeft het product op te sturen en er dus nog geen sprake kan zijn van iets strafbaars.
Hartstikke bedankt voor de tip! Ik ga dit dan ook zeker doen, dat is inderdaad een goed en belangrijk stukje om naar Mp te sturen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Erg raar verhaal. Ik krijg ook vaak van die mails trouwens, en zie dan een paar dagen later de account gewoon terugkomen en hersteld worden. Ik ben zelf ook wel eens door Marktplaats geblokkeerd. Duurde even, maar eenmaal opgelost kreeg ik ook een paar "goodies" voor het ongemak. Ze hebben nooit willen zeggen waarom ik precies geblokkeerd werd... Dus gok gewoon andere verkopers van dezelfde producten die op "rapporteer" klikken... Of van die mensen die vinden dat ik te hoge prijzen hanteer. ("Voor €30 heb ik er eentje die er precies hetzelfde uitziet, via Alibabi. Jij vraagt €70! Oplichter!" Joe, ga dan lekker die imitatieshit op Alibaba kopen als je dat wil, maar val mij er niet mee lastig.) of hun bizarre bod niet accepteer. ("€100 voor je iPhone, kom hem zo ophalen". Nee hoor, blijf maar lekker thuis.)

Maar als jij de betaling doet en Marktplaats zorgt ervoor dat je niet meer kan communiceren met de adverteerder dan kan je inderdaad niet stellen dat je opgelicht bent door de adverteerder. Die heeft immers je adres niet eens. En als het door een betaalprovider heengaat, dan weet hij ook je bankrekeningnummer niet om het eventueel terug te storten. Dit is dus precies waarom ik er altijd voor zorg dat bij het maken van een deal de communicatie niet meer door marktplaats gaat en de betaling altijd onderling gaan; niet via een tussenpersoon.

Toch denk ik dat Marktplaats in dezen fout zit. Zij kunnen wel zeggen dat het een oplichter is, maar ze kunnen niet zeggen dat hij jou heeft opgelicht. Dat heeft ie niet. Marktplaats zorgt ervoor dat het nu een probleem is... Dat is allemaal keurig afgedicht in hun voorwaarden natuurlijk, maar het is wel volstrekt belachelijk. Misschien is het inderdaad een oplichter, maar nu is dat moeilijk te achterhalen en is er voor de adverteerder, even ervanuitgaan dat die eerlijk is, A) gaan mogelijkheid tot opsturen product B) geen mogelijkheid tot refund. :+
En als Marktplaats de processor is... Afijn.

Al is het een oplichter, die kan nooit door politie/rechter vervolgd worden voor deze zaak; marktplaats' schuld.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1164592

beste tweakers. ik zit met een soortgelijke siituatie. ik heb gister een stofzuiger verkocht en een deurbel. er is netjes betaalt met een ideal betaalverzoek door de koper alleen werd even later mijn account geblokkeerd en kan ik geen contact opnemen met de kopers. ik heb marktplaats een mailtje gestuurd maar ze willen mijn account niet vrij geven. ik vind het erg vervelend dat ik nu niet weet wat ik moet doen heeft iemand tips en word het geld wel terug gestort naar de koper want anders ben ik de oplichter terwijl marktplaats hier gewoon fout zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
@Pietervs nieuw account aanmaken en in ieder geval in contact komen met de koper lijkt mij alvast stap 1.

/edit ik bedoel @Anoniem: 1164592 Sorry PieterVS.

[ Voor 19% gewijzigd door loki504 op 07-01-2019 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

loki504 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:48:
@Pietervs nieuw account aanmaken en in ieder geval in contact komen met de koper lijkt mij alvast stap 1.

/edit ik bedoel @Anoniem: 1164592 Sorry PieterVS.
hoe dan?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Oops. Laten we het houden op een maandag kater.... ik dacht dat pieter de koper was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Anoniem: 1164592 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:38:
beste tweakers. ik zit met een soortgelijke siituatie. ik heb gister een stofzuiger verkocht en een deurbel. er is netjes betaalt met een ideal betaalverzoek door de koper alleen werd even later mijn account geblokkeerd en kan ik geen contact opnemen met de kopers. ik heb marktplaats een mailtje gestuurd maar ze willen mijn account niet vrij geven. ik vind het erg vervelend dat ik nu niet weet wat ik moet doen heeft iemand tips en word het geld wel terug gestort naar de koper want anders ben ik de oplichter terwijl marktplaats hier gewoon fout zit.
Heb je geen gegevens in een mail van marktplaats staan? Heb je geen IBAN nummer van de koper? Een link in je browser geschiedenis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:52
Anoniem: 1164592 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:38:
Tsja, als je er echt niet uit komt met Marktplaats dan kun je altijd nog het geld terugstorten naar het nummer waar het vandaan kwam toch? Blijft wel gek, lijkt alsof MP op sommige punten een beetje doorschiet met dat blokkeren. Een stofzuiger en een deurbel lijken mij bovendien ook niet 'typische oplichting spullen' .. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:38

LankHoar

Langharig tuig

Heb je de adresgegevens van de koper? Dan kun je het gewoon opsturen. Verder geef je aan gecommuniceerd te hebben. Mocht je e-mail notificaties aan hebben staan, kun je dan niet antwoorden op het e-mail adres in die mail, maar dan vanaf een nieuw aangemaakt account?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brian0103068
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06-06-2023
Ik zou gewoon een aantal x 1 cent overmaken naar de persoon met als omschrijving een verzoek om even contact op te nemen per mail of telefoon. Een stuk of 20 keer moet wel genoeg zijn denk ik.

Kost je 20 cent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Brian0103068 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:49:
Ik zou gewoon een aantal x 1 cent overmaken naar de persoon met als omschrijving een verzoek om even contact op te nemen per mail of telefoon. Een stuk of 20 keer moet wel genoeg zijn denk ik.

Kost je 20 cent.
is via ideal van mp betaald denk ik, dan zie je zijn gegevens niet.
Pagina: 1