Nieuwe plafondlamp geinstalleerd --> Stop klapt eruit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jabbah
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:14
Vandaag een plafondlamp opgehangen. Hier zitten 9 dimbare LED lampen in van 40W per stuk. Ik heb op aanraden van de winkelmedewerker een LED dimmer gekocht met de volgende specificaties: 3-35W, 12/230V, 7-110W.

Nadat de lamp was opgehangen heeft deze ongeveer 10-15 minuten netjes gebrand. De dimmer werkte ook keurig. Toen klapte de stop eruit. Hoe kan dit? Is de dimmer goed genoeg om 9 lampen van 40W aan te kunnen? Moet ik 9x40 = 360W rekenen? Kan hierdoor de stop eruit klappen?

De lamp lijkt correct aangesloten. Aarde op aarde, blauw op blauw, en zwart op bruin. Ik kan nergens een kortsluiting ontdekken. De vorige lamp heeft altijd keurig gebrand.

Iemand ideeën?

Edit: 4W ipv 40W. Excuus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Het lijkt mij sterk dat het 40 watt led lampen zijn. Dan heb een aardig koelblok nodig. Ik vermoed dat die 40 staat als referentie vergeleken led vs gloeilamp.

Wat staat er op de doosjes van de led lampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-05 22:10

Kraz

Saving the world

1, zet een foto/merk/type erbij in je post. Zo kunnen we beter meedenken kijken.
2. Weet je zeker dat het 40w laten zijn per stuk? Die zijn er vrijwel niet nml. Is de totale lamp niet 40 watt?
3. Is de lamp ook zeker te dimmen? Niet alle led lampen zijn hiervoor geschikt.

Werkt de lamp wel normaal met een gewone aan/uit schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:41

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Als 40 Watt een type is en 4 moet zijn ga je ook over de max 35Watt heen. Maar ik denk dat je onjuiste info hebt gepost want het lijkt mij stug dat de winkelier je die combinatie zo verkocht heeft. Zo ja dan moet ie snel ander werk zoeken.

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 03-02-2018 23:17 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:47
Een LED lamp van 40 Watt zou ongeveer evenveel licht geven als een gloeilamp van 300 Watt. Ik denk dus dat je LED lampen hebt die ongeveer evenveel licht geven als een gloeilamp van 40W. Dat zou ongeveer 6W per LED zijn.
Tenzij je natuurlijk een groeilampen hebt gekocht voor je wietplantjes :+

Maar begin maar eens met de volgende foto's:
1) Typeplaatje of verpakking van je lamp.
2) typeplaatje of verpakking van je dimmer
3) foto van hoe je beide hebt aangesloten.

[ Voor 8% gewijzigd door RocketKoen op 03-02-2018 23:18 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jabbah
Excuus heren, het is inderdaad 4W ipv 40W. Stom van mij... Totaal dus 36W op een dimmer met specificaties zoals in de opening post.

Tekst op doosje:
Merk: Lumidora
Type: A60
Voltage : 240V 50/60Hz
Lumen: 100lm/W
Cct: 2200k
Cri/ra: 80
Dimmable:yes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-05 23:19

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

RocketKoen schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 23:17:
Een LED lamp van 40 Watt zou ongeveer evenveel licht geven als een gloeilamp van 300 Watt. Ik denk dus dat je LED lampen hebt die ongeveer evenveel licht geven als een gloeilamp van 40W. Dat zou ongeveer 6W per LED zijn.
Daar kwam ik ook net op uit, zie: link.
Tenzij je natuurlijk een groeilampen hebt gekocht voor je wietplantjes :+

Maar begin maar eens met de volgende foto's:
1) Typeplaatje of verpakking van je lamp.
2) typeplaatje of verpakking van je dimmer
3) foto van hoe je beide hebt aangesloten.
Lijkt mij ook heel nuttig.

EDIT:
TS heeft ondertussen ook gepost. Ik denk dat de dimmer net over zijn grens getrokken wordt en daardoor moeilijk doet als die te warm wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door Freee!! op 03-02-2018 23:23 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
Nu de stop er weer inzit doet de lamp het ook weer naar behoren? Of klapt stop weer na 15min branden.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Jim423 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 23:24:
Nu de stop er weer inzit doet de lamp het ook weer naar behoren? Of klapt stop weer na 15min branden.
Als die dimmer goed is afgekoeld, geef ik het een kwartiertje, anders korter.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jabbah
Nee, als ik de stop omzet dan klapt ie direct weer.

Hier wat foto's:

Aansluiting lamp:
https://nupic.co/image/osxq

Dimmer specs:
https://nupic.co/image/o2GW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:41

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Dimmer is max 35 Watt.. 9x4 Watt is dus eigenlijk te veel. Al lijkt het me stug dat er niet 1 Watt marge in zit.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

DukeBox schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 23:43:
[...]
Dimmer is max 35 Watt.. 9x4 Watt is dus eigenlijk te veel. Al lijkt het me stug dat er niet 1 Watt marge in zit.
Die dimmer zit ingebouwd, dan is het maximum 80% van 35 Watt, ik denk dat een verschil van 8 Watt iets teveel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jabbah
Freee!! schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 23:52:
[...]

Die dimmer zit ingebouwd, dan is het maximum 80% van 35 Watt, ik denk dat een verschil van 6 Watt iets teveel is.
En kan dit er voor zorgen dat de stop er uit klapt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:17
Snijdt die beugel van de lamp niet in de draadisolatie? VD zo door een gat in metaal halen zonder iets van een doorvoerrubber ofzo is misschien niet heel wijs. Snap ook niet dat je die draden door dat kleine gaatje hebt zitten proppen, die had toch gewoon langs de beugel kunnen komen?

Haal de dimmer eens los en verbind de bruine draad eens door met de zwarte (met een lasklem of kroonsteen). Krijg je de groep nu wel ingeschakeld? Dan ligt het aan de dimmer. Krijg je de groep nog steeds niet ingeschakeld? Dan ligt het aan de lamp. Of misschien wel aan iets compleet ongerelateerds... De lamp loskoppelen geeft je daar meer zekerheid over. ;) Je zou tussendoor nog kunnen proberen om de lichtbronnen eruit te draaien. Troubleshooten werkt beter dan speculeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 04-02-2018 00:09 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-05 11:55
Heb je nog even een foto van de stop die erdoor gaat? Is t niet de aardlek bijv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jabbah
Bij deze:
https://nupic.co/image/olaL

Voor nu de lamp maar weer even losgekoppeld. Stop klapt er niet meer uit. Dimmer zit er nog wel in. Ik ga eerst even kijken of er geen mantels van de draadjes beschadigd zijn, daarna even kijken of de boel wel werkt met een simpel peertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Die metalen beugels zorgen voor 4 kwarten in je lasdoos. Doe de draden lekker langs het kruis in plaats van door dat kleine gaatje, kans op insnijden is dan veel kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-05 21:33
Zoals sypie aanhaalt had ik de draden ook langs het kruis gehaald en niet doorheen om insnijden te voorkomen.

Maar toch verwacht ik dat het probleem door de dimmer veroorzaakt wordt. Nu de lamp afgekoppeld is loopt er ook geen stroom door de dimmer heen. Ik adviseer mensen zeker met led een dimmer te nemen van een gerenommeerd merk met ruime specificaties, omdat de goedkopere bouwmarktdimmers veel vaker problemen geven is mijn ervaring.

Ook lijkt op het eerste gezicht dat je meterkast niet door een professional aangelegd is, maar dit terzijde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 29-05 12:39
Zou mij sterk lijken dat dit aan een te zwakke dimmer ligt. Een automaat springt enkel als er teveel stroom doorgaat of een kortsluiting optreedt, niet als de dimmer te zwak ik voor zijn belasting. Ik vind het wel vreemd dat de zekering van de dimmer niet doorbrandt, deze is normaal een stuk minder zwaar dan de automaat zelf.

Hiermee wil ik niet zeggen dat het niet aan de dimmer kan liggen: zoals reeds aangegeven zijn die bouwmarkt dimmers niet van de beste kwaliteit.

Kan je er niet tijdelijk een gewone schakelaar tussen zetten (of geen schakelaar en de draden gewoon doorverbinden)? Als de lamp dan blijft branden ben je zeker dat het aan de dimmer ligt en koop je een dimmer van een degelijk merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-05 16:37
Zoals @Xander al aangaf, haal de dimmer er even tussenuit, dan weet je in ieder geval zeker waar het probleem zit, dimmer of armatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nutty
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
De lampen zijn 4w 220 V,de dimmer is max110w bij 220V
De dimmer is dus niet het probleem lijkt mij.
Draai er eens 5 lampen uit,en kijk dan eens of de stop er uit gaat.
Voer daarna het aantal lampen op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:23

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Bee-nUTcase schreef op zondag 4 februari 2018 @ 10:51:
De lampen zijn 4w 220 V,de dimmer is max110w bij 220V
110 Wat bij aansluiten van Halogeen.... ;) 35 Watt bij aansluiten van led lampen. Daarnaast staat op de verpakking dat indien ingebouwd, er 20% van het vermogen vanaf gehaald moet worden. Dan houdt je 29 Watt over...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:16
Bee-nUTcase schreef op zondag 4 februari 2018 @ 10:51:
Ik heb op aanraden van de winkelmedewerker een LED dimmer gekocht met de volgende specificaties: 3-35W, 12/230V, 7-110W.

...

De lampen zijn 4w 220 V
Als dat zo is, dan is dat ook je probleem. Je hebt LED lampen die werken op 220V (230V).
Je hebt een dimmer die bedoeld is voor LED lampen die werken op 12V!

Je hebt dus een andere dimmer nodig.

[ Voor 16% gewijzigd door Schnupperpuppe op 04-02-2018 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
Schnupperpuppe schreef op zondag 4 februari 2018 @ 12:36:Je hebt een dimmer die bedoeld is voor LED lampen die werken op 12V!
Je hebt dus een andere dimmer nodig.
Wat een onzin:

Geschikt voor dimbare 230V LED lampen 3-35w.
Ook voor het regelen van 12V laagspanningshalogeenlampen icm een gewikkelde laagspanningtrafo 7-110w.

Inderdaad even dimmer ertussenuit en bruin-zwart doorverbinden. Heeft er alle schijn van dat de dimmer defect is inderdaad.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-09-2024
op je foto zo te zien:

centraaldoos:
Blauw, nul zit op zwart ) van de dimmer, dit moet schakeldraad zijn, zwart (zit klein stukje blauw tussen)
Zwart, schakeldraad, zit op bruin, de fase.

Dus omdraaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:58
Renard schreef op zondag 4 februari 2018 @ 12:57:
op je foto zo te zien:

centraaldoos:
Blauw, nul zit op zwart ) van de dimmer, dit moet schakeldraad zijn, zwart (zit klein stukje blauw tussen)

Dus omdraaien?
Over welke foto heb je het precies? Deze wellicht?
Want in dat geval snap ik je tekst sowieso niet en ziet het er voor mij gewoon prima aangesloten uit. Blauw op blauw (N), bruin op zwart (L), aarde op aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:16
Jim423 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 12:52:
[...]

Wat een onzin:

Geschikt voor dimbare 230V LED lampen 3-35w.
Ook voor het regelen van 12V laagspanningshalogeenlampen icm een gewikkelde laagspanningtrafo 7-110w.
Die toevoeging was mij ontgaan. Ik zie het ook nergens expliciet staan, trouwens.

Als het klopt, dan heb ik niks gezegd ;-)

[ Voor 12% gewijzigd door Schnupperpuppe op 04-02-2018 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
op je foto zo te zien:

centraaldoos:

Dus omdraaien?
Nee, op de foto zitten de kleuren goed. blauw op blauw (N) zwart op bruin (L) en groen/geel aarde.
De zwarte draad die naar de lamp gaat is de buitenmantel van de bruine en blauwe draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Die zwarte draad die je parallel ziet lopen aan de aardedraad uit de lamp is een snoer met blauwe en bruine draad er in. Deze wordt op het einde gesplit, en daar zit een transparante kous omheen.

Edit: ik zie net dat Bouwfraude exact hetzelfde heeft geplaatst. Dan zal er vast een kern van waarheid in zitten ;-)

[ Voor 11% gewijzigd door sypie op 04-02-2018 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:11
Wat wordt hier moeilijk gedacht over specs van dimmers en vermogens van led lampen. Er zit gewoon ergens kortsluiting in!

Dus, even achterhalen waar de kortsluiting zit zodat je weet wat je moet vervangen:

Trek die dimmer er eens uit en verbind de bruine en zwarte draad even door met een lasklem of kroonsteentje. Dan heb je het zo aangesloten dat er altijd stroom op de lamp staat. Als je de stop nu aan zet en de lamp gaat branden en blijft branden zit de kortsluiting in je dimmer.

Gaat de stop weer uit, zit de kortsluiting in de lamp of in de bedrading naar de lamp toe. Vervang dan de LED lamp even door een simpel peertje en zet de stop weer aan. Gaat de lamp branden, zit de kortsluiting in de LED lamp. Gaat de stop weer uit, zit de kortsluiting in de bedrading. En dan wordt het tijd om nieuwe bedrading van de dimmer naar de lamp te trekken.

Dit alles kun je in een kwartiertje testen. Een half uurtje als je tussendoor nog even koffie drinkt :P

[ Voor 19% gewijzigd door FragDaddy op 04-02-2018 17:36 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
op je foto zo te zien:

centraaldoos:

Dus omdraaien?
Beter kijken. Het is gewoon goed aangesloten. In het geval het verkeerd aangezloten zou zijn zoals je zegt zou je er alsnog niets van mogen merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jabbah
Even een update. Vanochtend begonnen met alle adviezen langs te lopen. De dimmer is ok. Een gloeilamp aansluiten op de dimmer gaf ook geen probleem. Dan naar de lamp, opnieuw opgehangen, draadjes maar niet meer door het kleine gaatje.

De stop slaat er niet meer uit. Begonnen met 5 lampen en daarna de rest. De lamp brandt sinds vanochtend zonder probleem. Ik weet niet wat er nu precies aan de hand was, maar misschien toch kortsluiting.

In ieder geval bedankt voor alle reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:17
@Jabbah het zou naar mijn idee heel goed kunnen dat de beugel insneed in de draden. Dit veroorzaakt uiteraard kortsluiting. Lijkt me een plausibele verklaring.

Maar dat moet je dan ook kunnen zien aan de draad. Heb je deze al eens nauwkeurig bekeken? Als er iets beschadigd is dan zou ik er op zijn minst even een stukje isolatietape omheen wikkelen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jabbah
Ik heb de mantels goed bekeken en meer dan wat oppervlakkige krasjes heb ik niet kunnen waarnemen. Maar wat ofzo isolatie tape voor de zekerheid is zeker geen slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-05 16:37
Ik weet niet wat er nu precies aan de hand was, maar misschien toch kortsluiting.
Feitelijk is er aan de aansluiting nu niets veranderd als ik het goed lees, ik zou voor mezelf wel willen weten waarom die zekering er steeds uit klapte in de vorige situatie.
Kortsluiting? waar(in) dan?
Kortsluiting is iets permanents, niet iets dat na een kwartier optreedt, en na de- en herinstallatie vanzelf verdwijnt.

[ Voor 17% gewijzigd door Bushie op 04-02-2018 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-05 06:44

WhiteDog

met zwarte hond

Bushie schreef op zondag 4 februari 2018 @ 21:28:
[...]

Feitelijk is er aan de aansluiting nu niets veranderd als ik het goed lees, ik zou voor mezelf wel willen weten waarom die zekering er steeds uit klapte in de vorige situatie.
Kortsluiting? waar(in) dan?
Kortsluiting is iets permanents, niet iets dat na een kwartier optreedt, en na de- en herinstallatie vanzelf verdwijnt.
Kortsluiting op een andere plaats (in het plafond) en doordat er wat aan de draden gerommeld is raken ze elkaar niet meer?

Afwachten of het blijft werken :)
Pagina: 1