Welke connector heeft deze Toshiba SSD (THNSNF256GRHS)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:52
Beste Tweakers,

Van een familielid heb ik een Sony Vaio (SVS151C1GM) ontvangen welke niet meer opstart (gaat wel aan maar geeft geen beeld en sluit zichzelf af). Dit schijnt een bekend voorval te zijn bij deze laptop waar niemand een oplossing voor heeft gevonden lijkt het.

Nu is het probleem dat ik nog wat bestanden van de SSD wil halen. Na het open schroeven van de laptop blijkt dit de volgende SSD te zijn: THNSNF256GRHS

Afbeeldingslocatie: https://sonyeu1.i.lithium.com/t5/image/serverpage/image-id/281418i9D67B8D7C8C7A4EF/image-size/original?v=mpbl-1&px=-1
(niet mijn eigen afbeelding)

In het volgende topic (https://community.sony.nl...-svs15112c5e/td-p/2002859) heeft iemand een ZIF/LIF adapter geprobeerd maar dat leek niet te werken.
Kan iemand mij vertellen hoe ik de bestanden van deze SSD nog kan redden? Nergens lijkt duidelijk beschreven te zijn welke connector dit is.

Alvast bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door BlackMonkey op 03-02-2018 19:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Na even kort gegoogled en de PCB bestudeerd te hebben, lijkt dit een lastige te worden. Het zijn in feite twee 128GB SSDs (mede getuige de 4 SATA datakanalen op de connector). Je zal dus niet alleen een speciale kabel moeten regelen, maar ook nog eens een RAID controller die de array op deze disk snapt.
Het makkelijkst is waarschijnlijk om een identieke maar werkende laptop te scoren en de disk om te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Moederbord uit de laptop halen en reflowen - daar krijg je hem zeer waarschijnlijk wel weer mee aan de gang (baat t niet dan schaadt t niet - kapot is ie toch al).

Heb daar al veel GT6xx, 7,8,9-s mee terug in het leven geroepen en ook intel chipsetjes

Je kan dat gewoom thuis in de oven doen. Je kan de laptop daarna ook gewoon weer gebruiken (zorg wel voor nieuwe koelpasta) maar zorg wel dat je de data dit keer altijd backupped. Tis een tijdbom, kan 3 jaar of 3 uur werken

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 03-02-2018 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:23

MsD

https://www.ebay.com/itm/...MacBook-Air-/370860233531

ik zie wel mogelijkheden hoor.

edit-Al zie ik net dat ik naar een CF convert, misschien niet zo heel handig, maar als je een beetje op ebay bladert zie je heus wel meer van dit soort dingen, die ook specifiek deze ssd noemen.

[ Voor 39% gewijzigd door MsD op 03-02-2018 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Welke dan? Ik zie namelijk niet in hoe dit ooit gaat kunnen werken.
MsD schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 22:00:
edit-Al zie ik net dat ik naar een CF convert, misschien niet zo heel handig, maar als je een beetje op ebay bladert zie je heus wel meer van dit soort dingen, die ook specifiek deze ssd noemen.
Geen enkele advertentie op eBay noemt deze SSD: https://www.ebay.nl/dsc/i...w=THNSNF256GRHS&_osacat=0

[ Voor 43% gewijzigd door TommyboyNL op 03-02-2018 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
Bedankt voor alle reacties.
MsD schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 22:00:
https://www.ebay.com/itm/...MacBook-Air-/370860233531

ik zie wel mogelijkheden hoor.

Helaas zie ik deze nergens op Ebay. Heb je toevallig een specifiek linkje?
TommyboyNL schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 21:52:
Na even kort gegoogled en de PCB bestudeerd te hebben, lijkt dit een lastige te worden. Het zijn in feite twee 128GB SSDs (mede getuige de 4 SATA datakanalen op de connector). Je zal dus niet alleen een speciale kabel moeten regelen, maar ook nog eens een RAID controller die de array op deze disk snapt.
Het makkelijkst is waarschijnlijk om een identieke maar werkende laptop te scoren en de disk om te bouwen.
Hier was ik al bang voor. Helaas bied Sony nergens echt enige informatie terwijl dit wel vaker schijnt voor te komen bij dit model. Soms....
Anoniem: 472287 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 21:58:
Moederbord uit de laptop halen en reflowen - daar krijg je hem zeer waarschijnlijk wel weer mee aan de gang (baat t niet dan schaadt t niet - kapot is ie toch al).

Heb daar al veel GT6xx, 7,8,9-s mee terug in het leven geroepen en ook intel chipsetjes

Je kan dat gewoom thuis in de oven doen. Je kan de laptop daarna ook gewoon weer gebruiken (zorg wel voor nieuwe koelpasta) maar zorg wel dat je de data dit keer altijd backupped. Tis een tijdbom, kan 3 jaar of 3 uur werken
Is het niet een beetje een heel erg long-shot om dit te proberen als het enige symptoom niet opstarten is? Of heb je ervaring met een dergelijke casus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

BlackMonkey schreef op zondag 4 februari 2018 @ 17:45:
Bedankt voor alle reacties.

[...]

Helaas zie ik deze nergens op Ebay. Heb je toevallig een specifiek linkje?

[...]

Hier was ik al bang voor. Helaas bied Sony nergens echt enige informatie terwijl dit wel vaker schijnt voor te komen bij dit model. Soms....

[...]

Is het niet een beetje een heel erg long-shot om dit te proberen als het enige symptoom niet opstarten is? Of heb je ervaring met een dergelijke casus?
Het zijn precies de symptomen die ik bij veel gelijkwaardige chipsets en videokaarten op deze manier heb opgelost.

Long shot? Wellicht. Is er iets te verliezen dan? De laptop is toch al kapot, of gaat hij nog voor garantie?

Het kost je als je onervaren bent een uur of 2 en het is gratis (op wat koelpasta na).

Ik zie er weinig nadelen aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
Anoniem: 472287 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 21:49:
[...]

Het zijn precies de symptomen die ik bij veel gelijkwaardige chipsets en videokaarten op deze manier heb opgelost.

Long shot? Wellicht. Is er iets te verliezen dan? De laptop is toch al kapot, of gaat hij nog voor garantie?

Het kost je als je onervaren bent een uur of 2 en het is gratis (op wat koelpasta na).

Ik zie er weinig nadelen aan
Goed punt, ik had hier zelf nog niet over nagedacht.
Misschien dat ik dit eens als zondagsproject bewaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:23

MsD

Mea culpa. Niet goed gekeken. Sorry. Maar wat ik me afvraag. Zo ontzettend afwijkend kan die verbinding toch niet zijn ? Is misschien die ene met een verkeerd kabeltje bezig geweest, of gewoon geen verstand ervan?
Wat ik zo kan zien is dat alleen de verbinding anders is, maar het protocol niet. Niet echt goed verder gekeken hoor (maar dat was al wel duidelijk, toch?) Zie wel iets van verschillende kabels.

Leuk uitzoek klusje 😃

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Sony is de enige die deze achterlijke fratsen uitgehaald heeft, het is dus wel degelijk een vrij exclusieve kabel/pinout. Het uitzoekwerk heb ik inmiddels gedaan en ook aan de TS aangeboden om tegen betaling de recovery uit te voeren, maar zo veel was de data ook weer niet waard.
Pagina: 1