Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miguel84
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-08 01:09
Hi,

Samen met mijn vriendin een jaren '70 huis grondig aan het verbouwen. Aangezien we ook de complete elektra gaan vervangen lijkt mij dat ook een mooi moment alles zo slim mogelijk te maken.
Dus het schakelen van de verlichting dmv van sensoren en apps maar ook nog steeds met een knop.

De mogelijkheden zijn natuurlijk eindeloos, dus ik wil nu graag zo goed mogelijk op de toekomst voorbereid zijn. Zo laat ik bijv. bij de ramen 230v aanleggen voor toekomstige gordijnrails.

Mijn plan is als volgt:

- Achter elke schakelaar een Fibaro Dimmer 2 met Pulsdrukker
- Sommige stopcontacten uitgevoerd met Fibaro Single of Double switch (bijv de wasmachine)
- Fibaro doorsensors op de buitendeuren
- Fibaro Motion Sensors in verschillende ruimtes

Dit alles wil ik aansturen met een Homey of Rasberry Pi met Domoticz bijv.

NU de vraag aan jullie.
Gaat dit werken of zie ik dingen over het hoofd? Of hebben jullie nog toffe/betere ideeën die ik nu nog kan implementeren. Ik ben benieuwd.

Verder nog een praktische vraag. Kan ik de fibaro dimmers/switches gelijk installeren of kan ik dit beter achteraf doen als ik er echt woon en het ook gelijk kan configureren? M.a.w werkt de verlichting en de wandcontactdoos gewoon na inbouw?

Thanks

[ Voor 2% gewijzigd door Miguel84 op 06-02-2018 23:06 . Reden: Kromme zinnen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miguel84
Klein kickje.
Misschien niet de beste titel gekozen maar krijg graag jullie advies.

Iemand die mij kan adviseren in de domotica keuzes die ik wil maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:09
De dimmers zouden in prinicipe gewoon moeten werken, ook standalone dus zonder koppeling van domotica systeem. (Tip: trek een blauwe draad naar de inbouwdoos, dan werkt de dimmer beter met LED verlichting en is een bypass module niet nodig en zorg dat je inbouwdozen gebruikt van minimaal 50mm diep) De relays van fibaro in de stopcontacten kunnen uit staan als je ze voor de eerste keer aansluit. Dan moet je ze even voorzichtig aan-pulsen door twee terminals met elkaar te verbinden, normaliter doe je dat via de controller of een fysieke schakelaar.

Je kan er ook aan denken om bijvoorbeeld de badkamer-ventilatie te automatiseren als extra.
Ik heb bijvoorbeeld ook diverse temperatuursensoren geinstalleerd bij o.a. cv-ketel
De thermostaat van de CV-Ketel intergreren
Je zou een koppeling kunnen maken aan de deurbel via de deursensor zodat je een melding krijgt wanneer er wordt aangebeld eventueel icm een IP Camera.

Er zijn zoveel mogelijkheden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Smokem555 heeft al aardig wat opgesomd. Wat ik nog zou adviseren is om aan de binnenzijde van het huis voor ieder buitenlamp aan de gevel een lasdoos weg te werken, van waaruit de buitenlamp gevoed kan worden. Kun je achteraf fijn je buitenverlichting schakelen met een inbouwmodule in plaats van allerlei oplossingen die in de vochtige armaturen verwerkt moeten worden.
Vrijstaande tuinlantaarns heb ik allemaal in serie met alkaar verbonden, en in de meterkast afgewerkt met een stekker. Zwave schakelaartje ertussen en klaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miguel84
Dank voor jullie reacties. Had helemaal geen bericht gehad dat er was gereageerd op mijn post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:13

HeroS

SmartHome Nerd

Sommige stopcontacten uitgevoerd met Fibaro Single of Double switch (bijv de wasmachine.

Let je wel op het maximale vermogen. Wasmachine gaat niet lukken op een single switch. Kun je beter een wall plug voor gebruiken.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:53
Miguel84 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 22:42:
Dank voor jullie reacties. Had helemaal geen bericht gehad dat er was gereageerd op mijn post.
Je houdt het wel spannend zo :P 3 mnd. later is de verbouwing wel afgelopen neem ik aan, wat heb je nu uiteindelijk gekozen voor oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miguel84
ThinkPadd schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 00:02:
[...]

Je houdt het wel spannend zo :P 3 mnd. later is de verbouwing wel afgelopen neem ik aan, wat heb je nu uiteindelijk gekozen voor oplossing?
Verbouwing bijna af, volgende week verhuizen. Heb nu gekozen voor Fibaro dimmers icm Jung pulsdrukkers. Dit later verder uitbreiden met sensoren.

Twijfel nog over het basisstation, neig nu naar een Homey. Maar lees daar wisselende verhalen over.
Pagina: 1