Landkreis in Duitsland vordert mijn rijbewijs, kan dit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258387

Topicstarter
Ik heb een paar maanden geleden een boete gekregen in verband met een (forse) overschrijding van de maximumsnelheid. Ik reed iets meer dan 130km/u op een stuk waar je 80km/u mocht rijden. Deze snelheidsbeperking is daar van kracht omdat er eerder ongelukken zijn gebeurd zo vertelde een medewerker van het Landkreis mij. De normale limiet is dus 130km/u (snelweg).

Ik heb uitgelegd dat ik het bord niet heb gezien en heb schriftelijk bezwaar gemaakt. De boete is door mijn bezwaar gehalveerd, wel vorderde men mijn rijbewijs. Ik heb uitgelegd dat dat lastig is, het is een plastic kaartje en ik zou niet weten wat ze daarmee willen doen.Door het opsturen naar het Landkreis kan ik in Nederland ook weer problemen krijgen omdat ik dan mijn rijbewijs niet kan tonen. Daarom heb ik het er toen maar bij gelaten.

Vandaag kreeg ik tot mijn verbazing een nieuwe brief waarin staat dat ze opnieuw mijn rijbewijs vorderen. Als ik deze zelf niet opstuur wordt deze (hoe?) in beslag genomen.

Ik ga uiteraard maandag even bellen om te vragen wat ze nu precies willen, maar is er hier iemand die hier ervaring mee heeft? Ik dacht dat ze een aantekening wilden maken in mijn rijbewijs, en met een papieren exemplaar kon ik mij dat voorstellen. Ik zou werkelijk niet weten wat ze nu met mijn rijbewijs willen.

Hieronder een -deel- van de brief die ik heb gekregen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JK37Zy92ZamsdlA1YGM74Cb9/full.jpg

Discussies over de snelheid mogen wat mij betreft achterwege blijven. Ik had inderdaad beter moeten opletten. :$

Beste antwoord (via Anoniem: 258387 op 03-02-2018 15:41)

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik neem aan dat je dit al gevonden had?
https://www.anwb.nl/exper...58a847/fahrverbot-1-monat

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Ik neem aan dat je Nederlands burger bent? Of sta je ingeschreven in Duitsland?

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 32GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
temp00 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 15:32:
Ik neem aan dat Nederlands burger bent? Of sta je ingeschreven in Duitsland?
Ik ben inderdaad gewoon Nederlander. Scherp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:21
Hoe is die beboeting gegaan? Staande gehouden of achteraf thuisgestuurd?
Ter plekke invorderen mag de Duitse politie in ieder geval wel:
https://www.rijksoverheid...enland-worden-ingevorderd

Of dat ook zo gaat als je niet staande bent gehouden, dus of de officier van justitie in Duitsland achteraf mag invorderen, is niet duidelijk.

Addicted to silent computing

Acties:
  • Beste antwoord
  • +12 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik neem aan dat je dit al gevonden had?
https://www.anwb.nl/exper...58a847/fahrverbot-1-monat

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Dan lijkt t me zeer sterk dat ze je rijbewijs kunnen invorderen. Volgens mij is daar geen enkele juridische basis voor. Wellicht heb je wel een probleem als je er geen gehoor aangeeft en er een keer wordt aangehouden.

*volgt topic, ben benieuwd*

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 32GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Crahsystor schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 15:35:
Hoe is die beboeting gegaan? Staande gehouden of achteraf thuisgestuurd?
Ter plekke invorderen mag de Duitse politie in ieder geval wel:

Of dat ook zo gaat als je niet staande bent gehouden, dus of de officier van justitie in Duitsland achteraf mag invorderen, is niet duidelijk.
Ik ben geflitst. Een paar weken later kreeg ik de boete in huis. Die heb ik binnen de termijn, nadat deze door mijn bezwaar was gehalveerd, betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank, ik merk dat ik wel een les Googlen kan gebruiken. :$

Volgens mij kom ik hier een heel eind mee, dank! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:38
Apart, begrijp ik nou goed dat ze er een stickertje oid op gaan plakken ? Kunnen ze dat niet gewoon digitaal regelen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:08

Edit: Overigens krijg je bij controle in Nederland hooguit een boete voor het niet kunnen tonen van je rijbewijs.
Overigens kan je beter niet meer in Duitsland komen als je niet van plan bent om hier aan te voldoen :+

[ Voor 44% gewijzigd door TheBrut3 op 03-02-2018 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MEN-O schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 15:43:
Apart, begrijp ik nou goed dat ze er een stickertje oid op gaan plakken ? Kunnen ze dat niet gewoon digitaal regelen 8)7
In sommige gebieden kun je kennelijk een scan opsturen. Dat zou mooi zijn want dat voorkomt een ritje Duitsland. Ik hoop alleen niet, dat mocht ik toch zelf moeten langskomen, dat ze het rijbewijs houden. Ik reis best veel en heb dan ook mijn rijbewijs nodig. In Nederland en het buitenland.
TheBrut3 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 16:07:

Edit: Overigens krijg je bij controle in Nederland hooguit een boete voor het niet kunnen tonen van je rijbewijs.
Overigens kan je beter niet meer in Duitsland komen als je niet van plan bent om hier aan te voldoen :+
Ik vraag me alleen wel af hoe groot de pakkans is. Op kenteken zouden ze wellicht een melding kunnen zetten, maar dat lijkt me geen eerlijk systeem omdat in Nederland het kenteken bij de auto blijft.
Het vervelende is alleen dat ik een paar reizen richting buitenland heb staan en daarvoor mijn rijbewijs nodig heb.

Ik vind het overigens bizar dat ik mijn rijbewijs zou moeten afgeven in een vreemd land. Volgens mij stuurt de Nederlandse politie een ingenomen rijbewijs altijd naar het land van herkomst?

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 258387 op 03-02-2018 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
De kans dat ze je in Nederland controleren is net zo groot als dat je normaal controle krijgt. Voor mij is dat alweer een paar jaar geleden :+
En Duitsland stuurt het ook terug naar je, dus dan is het weer in land van herkomst.
Als het alleen voor de sticker is kan je waarschijnlijk ook persoonlijk langs gaan en krijg je hem waarschijnlijk ook gelijk mee terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TheBrut3 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 17:24:
De kans dat ze je in Nederland controleren is net zo groot als dat je normaal controle krijgt. Voor mij is dat alweer een paar jaar geleden :+
En Duitsland stuurt het ook terug naar je, dus dan is het weer in land van herkomst.
Als het alleen voor de sticker is kan je waarschijnlijk ook persoonlijk langs gaan en krijg je hem waarschijnlijk ook gelijk mee terug.
Ik kan me niet voorstellen dat ze een sticker gaan plakken op een plastic pasje. Ik rij de hoek om en trek de sticker er weer af. Zoiets moet toch digitaal gebeuren? Dan kunnen de opsporingsdiensten ook meteen in het systeem zien of er iets speelt bij iemand.

Als ik de link van de ANWB bekijk dan staat daar ook dat je je rijbewijs meteen weer meekrijgt. Ik ga volgende week kijken of het mogelijk is om een scan te sturen. Wordt vervolgd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:33
Ze willen het in hun bezit hebben om de gegevens die erop staan over te nemen. Dan weten ze namelijk zeker dat ze de correcte gegevens hebben.
De sticker kun je zien als bewijs dat het genoteerd is en maakt voor jouw niets uit.

Gewoon afhandelen, want je wilt de pak kans niet riskeren. Want dan word je in Duitsland aangehouden, mag je misschien mee naar het buro en mag je zelf uitzoeken hoe je naar huis komt en hoe de auto naar huis komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:29
..

[ Voor 98% gewijzigd door Valorian op 03-02-2018 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik denk het niet, ik denk namelijk dat ze onderling gegevens uitwisselen. Ik had een paar maanden geleden een vergunning nodig waarbij ook politie betrokken was en die geven ook aan dat dit soort gegevens uitgewisseld kunnen worden. Ik denk door dit te doen dat de problemen op lange termijn alleen maar groter worden.

Ik hoop dat een scan voldoende is, en anders toch maar even langsrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:42
Zoals al eerder aangegeven willen ze een stikker op je rijbewijs plakken die je er niet af mag halen.

Daar kun je verder alles van vinden maar dat is het antwoord op je vraag. Je kunt er persoonlijk langs gaan of je rijbewijs opsturen.

Scan sturen is dus niet mogelijk.

[ Voor 59% gewijzigd door Nopheros op 03-02-2018 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 22:20
Ik heb een 3 maand rijverbod gehad, als buitenlander hoef je je rijbewijs niet op te sturen, gewoon even mailen wanneer je wilt dat de 1 maand in gaat en zorgen dat ze je in DE niet tegenkomen in die tijd. Ze registreren je naam/gebdatum, bij mij hebben ze geen rijbewijs gezien. Mooie is dat je gewoon overal buiten DE nog gewoon kan rijden.

Als eerste even mailen/bellen, ze waren bij mij heel behulpzaam.

Als je niet binnen geloof ik 3 (4 als ik jouw brief lees) maanden aangeeft wanneer je wilt dat de 1 maand start, gaat hij dan automatisch in.

Bij mij was het Berlijn/Brandenburg, weet niet of ze het anders doen op andere locaties.

Hou er ook rekening mee dat dit punten kost, die blijven 2 jaar staan, je hebt er volgens mij 7? Weet niet meer precies.

[ Voor 18% gewijzigd door The_MAN op 03-02-2018 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
The_MAN schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 19:17:
Ik heb een 3 maand rijverbod gehad, als buitenlander hoef je je rijbewijs niet op te sturen, gewoon even mailen wanneer je wilt dat de 1 maand in gaat en zorgen dat ze je in DE niet tegenkomen in die tijd. Ze registreren je naam/gebdatum, bij mij hebben ze geen rijbewijs gezien. Mooie is dat je gewoon overal buiten DE nog gewoon kan rijden.

Als eerste even mailen/bellen, ze waren bij mij heel behulpzaam.

Als je niet binnen geloof ik 3 maanden aangeeft wanneer je wilt dat de 1 maand start, gaat hij dan automatisch in.
Dat kan in jouw specifieke geval gebeurd zijn (niet hoeven op te sturen) maar dat wil niet zeggen dat dit per definitie normaal is. Zoals in de brief staat moet hij z'n rijbewijs opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
Nopheros schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 19:19:
[...]

Dat kan in jouw specifieke geval gebeurd zijn (niet hoeven op te sturen) maar dat wil niet zeggen dat dit per definitie normaal is. Zoals in de brief staat moet hij z'n rijbewijs opsturen.
Dat stond ook in mijn brief, standaard brief voor Duitsers, maar bleek voor buitenlanders niet gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
The_MAN schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 19:21:
[...]

Dat stond ook in mijn brief, standaard brief voor Duitsers, maar bleek voor buitenlanders niet gelden.
Ok, mijn ervaring is anders. Ik moest toch echt langskomen of opsturen anders werd de boete verhoogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
Nopheros schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 19:22:
[...]

Ok, mijn ervaring is anders. Ik moest toch echt langskomen of opsturen anders werd de boete verhoogt.
Toch zou ik eerst even bellen voor de zekerheid, blijkbaar niet overal hetzelfde!

Lees nu ook de ANWB link en is inderdaad niet overal hetzelfde. Hopelijk heb je een goed landjes te pakken ;)

[ Voor 15% gewijzigd door The_MAN op 03-02-2018 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nopheros schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 19:22:
[...]

Mijn ervaring is ook dat ze erg behulpzaam zijn. Ik heb toen ik de boete via de post kreeg ook gebeld, de situatie uitgelegd, bezwaar gemaakt en kreeg daarna een halvering van het boetebedrag (kom daar in Nederland maar eens om!)

Niet geschoten is altijd mis :) Ik wil best langsrijden maar ga niks afgeven. Die garantie wil ik wel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
Anoniem: 258387 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 19:48:
[...]

Mijn ervaring is ook dat ze erg behulpzaam zijn. Ik heb toen ik de boete via de post kreeg ook gebeld, de situatie uitgelegd, bezwaar gemaakt en kreeg daarna een halvering van het boetebedrag (kom daar in Nederland maar eens om!)

Niet geschoten is altijd mis :) Ik wil best langsrijden maar ga niks afgeven. Die garantie wil ik wel hebben.
Omdat je buitenlander bent mogen ze je rijbewijs niet innemen. In principe is dat het enige voordeel dat je hebt omdat je buitenlander bent.

Blijkbaar hebben andere mensen hier toch meer geluk gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
Anoniem: 258387 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 19:48:
Ik wil best langsrijden maar ga niks afgeven.
Lijkt mij niet handig om langs te rijden als je niet mag rijden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Nopheros schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 19:49:
[...]

Omdat je buitenlander bent mogen ze je rijbewijs niet innemen. In principe is dat het enige voordeel dat je hebt omdat je buitenlander bent.
Ze mogen gerust je rijbewijs afnemen.
Het wordt afgenomen en dan wordt dan naar de RDW/gemeente gestuurd waar je woont. Je rij-ontzegging geld enkel in het Land waar het afgenomen wordt. Natuurlijk mag je in de periode wanneer je rijbewijs op de post is, ook niet rijden in Nederland omdat je ten alle tijde je rijbewijs moet kunnen laten tonen

Of als ze je echt willen kloten, ze kunnen ook je rijbewijs houden tot de intrekking in dat land verlopen is alvorens ze het terugsturen.

Dus dat fabeltje van ze kunnen je rijbewijs niet afnemen.....vergeet het maar :)

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:33
[...]

Natuurlijk mogen ze je rijbewijs innemen. Nog nooit blik op de weg ofzo gezien? De Nederlandse politie neemt vaak genoeg rijbewijzen van buitenlanders in.

En of je langs moet gaan of dat een scan genoeg is verschilt van regio tot regio, vaak houden ze er rekening mee dat het voor buitenlanders een hele klus kan zijn om even langs te gaan.

En dat met die stikker is zelden bij buitenlanders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

azz_kikr schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 23:26:
[...]

Ze mogen gerust je rijbewijs afnemen.
Het wordt afgenomen en dan wordt dan naar de RDW/gemeente gestuurd waar je woont. Je rij-ontzegging geld enkel in het Land waar het afgenomen wordt. Natuurlijk mag je in de periode wanneer je rijbewijs op de post is, ook niet rijden in Nederland omdat je ten alle tijde je rijbewijs moet kunnen laten tonen

Of als ze je echt willen kloten, ze kunnen ook je rijbewijs houden tot de intrekking in dat land verlopen is alvorens ze het terugsturen.

Dus dat fabeltje van ze kunnen je rijbewijs niet afnemen.....vergeet het maar :)

Echter dat lijkt hier niet het geval te zijn (tenzij TS staande is gehouden). Het betreft hier een lokaal overheidsorgaan welke zijn rijbewijs wil invorderen (n.a.v. een flits floto?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

1 tip, niet negeren. Ze zetten signalering op het kenteken en pakken je gewoon de eerst volgende keer, zit je dan niet in de auto is er niks aan de hand, zit je wel in de auto, dan zijn ze opeens niet zo lief :(

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:45

mr_petit

opperprutser

Deadsy schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 23:32:
[...]

Natuurlijk mogen ze je rijbewijs innemen. Nog nooit blik op de weg ofzo gezien? De Nederlandse politie neemt vaak genoeg rijbewijzen van buitenlanders in.
Ja dat mogen ze op staande voet, om herhaling/escalatie te voorkomen.
Maar volgens mij niet als straf. Je rijbewijs is namelijk eigendom van de nederlandse staat.
Maar als disclaimer: IANAL
voor de rest heb ik niets toe te voegen.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
mr_petit schreef op zondag 4 februari 2018 @ 04:09:
[...]

Ja dat mogen ze op staande voet, om herhaling/escalatie te voorkomen.
Maar volgens mij niet als straf. Je rijbewijs is namelijk eigendom van de nederlandse staat.
Maar als disclaimer: IANAL
voor de rest heb ik niets toe te voegen.
Oh dat mag best, ze hebben de keuze om hem bij inname naar de rdw te sturen of gedurende de periode in bewaring te nemen.

Maar goed dat is hier helemaal niet aan de orde. Bel even met die afdeling en probeer het af te spreken.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

dfrenner schreef op zondag 4 februari 2018 @ 10:46:
[...]

Oh dat mag best, ze hebben de keuze om hem bij inname naar de rdw te sturen of gedurende de periode in bewaring te nemen.
Ja op staande voet. IN duitsland.
Maar ze mogen niet hier langskomen en alsnog je rijbewijs invorderen op laste van een duitse rechter (dan pas is het een straf). Dat moeten ze dan regelen met de nederlandse staat.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 04-02-2018 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mr_petit schreef op zondag 4 februari 2018 @ 13:46:
[...]

Ja op staande voet. IN duitsland.
Maar ze mogen niet hier langskomen en alsnog je rijbewijs invorderen op laste van een duitse rechter (dan pas is het een straf). Dat moeten ze dan regelen met de nederlandse staat.
En dat is iets wat volgens mij helemaal geen probleem is als ze dat willen doen. Ze wisselen immers ook al gegevens uit, de foto is duidelijk (genomen vanaf de voorkant, bestuurder ook zichtbaar. Volgens mij verplicht in Duitsland?) en ik heb de boete betaald.

Ik zou het alleen onredelijk vinden als ze mijn rijbewijs zouden houden. Dat zou betekenen dat ik niet in Duitsland mag rijden (wat gezien de opgelegde straf terecht is) maar ook niet in een ander Europees land kan rijden omdat ik geen geldig rijbewijs kan tonen. En daar gaat het fout volgens mij. De opgelegde straf geldt alleen voor Duitsland. Daarom lijkt een aantekening mij meer dan voldoende, de pakkans uitermate klein omdat ik 2 auto's heb en dus met verschillende kentekens rijd.

Concreet: wat kan ik verwachten als ik toch even langs ga? Inname of slechts een aantekening?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 258387 op 04-02-2018 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

TheBrut3 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 23:02:
[...]

Lijkt mij niet handig om langs te rijden als je niet mag rijden :+
Dat mag dus wel gezien het rijverbod ingaat de dag daarna.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Anoniem: 258387 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 14:14:
[...]

En dat is iets wat volgens mij helemaal geen probleem is als ze dat willen doen. Ze wisselen immers ook al gegevens uit, de foto is duidelijk (genomen vanaf de voorkant, bestuurder ook zichtbaar. Volgens mij verplicht in Duitsland?) en ik heb de boete betaald.
Als ze dat willen doen moeten ze dat regelen met de nederlandse staat. Die moet dan een stel agenten langs jouw huis sturen om je rijbewijs in te vorderen (of je wordt gesommeerd langs te komen).
Als er 2 duitse agenten bij jou aanbellen, mag je gewoon de deur dichtsmijten hoor. Die hebben in dit geval dan helemaal niets te vertellen hoor.
Let wel als jij met een schikkingsvoorstel akkoord gaat, dan moet je wel je rijbewijs langsbrengen. Je gaat immers akkoord met de voorwaarden in het schikkingsvoorstel (dan moet dat er wel instaan natuurlijk). Dus lees de voorwaarden van je schikkingsvoorstel. Als iets niet duidelijk is zou ik ze gewoon bellen of emailen.
(een schikkingsvoorstel is dan ook geen opgelegde straf, maar een overeenkomst tussen jou en een duitse officier van justitie of agent)

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 04-02-2018 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mr_petit schreef op zondag 4 februari 2018 @ 14:29:
[...]

Als ze dat willen doen moeten ze dat regelen met de nederlandse staat. Die moet dan een stel agenten langs jouw huis sturen om je rijbewijs in te vorderen (of je wordt gesommeerd langs te komen).
Als er 2 duitse agenten bij jou aanbellen, mag je gewoon de deur dichtsmijten hoor. Die hebben in dit geval dan helemaal niets te vertellen hoor.
Let wel als jij met een schikkingsvoorstel akkoord gaat, dan moet je wel je rijbewijs langsbrengen. Je gaat immers akkoord met de voorwaarden in het schikkingsvoorstel (dan moet dat er wel instaan natuurlijk). Dus lees de voorwaarden van je schikkingsvoorstel. Als iets niet duidelijk is zou ik ze gewoon bellen of emailen.
(een schikkingsvoorstel is dan ook geen opgelegde straf, maar een overeenkomst tussen jou en een duitse officier van justitie of agent)
In feite heb ik dat dus gedaan. In het schikkingsvoorstel stond dat er een boetebedrag was opgelegd plus een rijverbod van een maand.
Dat vind ik verder prima, maar ik vind het onredelijk als ik langskom en mijn rijbewijs moet achterlaten. Dat betekent namelijk dat ik nergens meer kan rijden. En dan vind ik de opgelegde straf uit verhouding en daar ga ik ook niet mee akkoord.

Maar gezien de welwillendheid over het verlagen van de eerste opgelegde sanctie kan ik me bijna niet voorstellen dat ze zich zo lastig zullen opstellen. Maar we gaan het zien deze week. Ik vlieg vanavond voor een paar dagen naar Italië en ben donderdag weer terug. Ik zal dan eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
mr_petit schreef op zondag 4 februari 2018 @ 14:29:
[...]

https://www.nctv.nl/organ...Verdrag-van-Enschede.aspx

Zo ben ik (toevallig ? ) in Enschede aangehouden toen ik door eigen domme fout door roof licht reed ; een 'ongemarkeerde auto met zwaailichten die verborgen waren en een bordje "STOP POLIZEI".
Zaten een NL een DE agent in die mij vertelden dat ze zo'n grensoverschrijdend team waren.

Gewoon (NL) bekeuring gekregen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MEN-O schreef op zondag 4 februari 2018 @ 14:42:
[...]

https://www.nctv.nl/organ...Verdrag-van-Enschede.aspx

Zo ben ik (toevallig ? ) in Enschede aangehouden toen ik door eigen domme fout door roof licht reed ; een 'ongemarkeerde auto met zwaailichten die verborgen waren en een bordje "STOP POLIZEI".
Zaten een NL een DE agent in die mij vertelden dat ze zo'n grensoverschrijdend team waren.

Gewoon (NL) bekeuring gekregen hoor.
Ik ben eerlijk, als ik zo'n Duits bordje zie in Nederland rijd ik lekker door. Ik heb ooit eens een idioot in een nieuwe 5 serie gehad die zo'n ding voor de gein had gemonteerd. Daar stond alleen STOP (geen aanvulling Politie o.i.d.) maar je schrikt wel.

Verdrag of niet, als ik in Nederland rijd wens ik in het Nederlands aangesproken te worden, zeker als communicatie via ledbordjes verloopt. Ik pas me ook aan het in buitenland en (probeer) de taal daar ook te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
Hum. ja daarom ging het gesprek ook een wat stroef, aanvankelijk was ik ook niet van plan om te stoppen, vond het nogal vreemd, was geloof ik een Opel vectra station met verhoogd dak (daarachter zaten de zwaailichten) maar na zo'n 500 meter ben ik toch maar gestopt, want hij bleef me uiteraard volgen :P

Duurste bekeuring die ik ooit gehad heb ; ik geloof dat het € 280,- was.

[ Voor 11% gewijzigd door MEN-O op 04-02-2018 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:03
Ik kon met een soortgelijk geval bij een politiebureau in Duitsland langs.
Vanuit Enschede goed te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_MAN
Anoniem: 258387 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 14:34:
[...]

In feite heb ik dat dus gedaan. In het schikkingsvoorstel stond dat er een boetebedrag was opgelegd plus een rijverbod van een maand.
Dat vind ik verder prima, maar ik vind het onredelijk als ik langskom en mijn rijbewijs moet achterlaten. Dat betekent namelijk dat ik nergens meer kan rijden. En dan vind ik de opgelegde straf uit verhouding en daar ga ik ook niet mee akkoord.

Maar gezien de welwillendheid over het verlagen van de eerste opgelegde sanctie kan ik me bijna niet voorstellen dat ze zich zo lastig zullen opstellen. Maar we gaan het zien deze week. Ik vlieg vanavond voor een paar dagen naar Italië en ben donderdag weer terug. Ik zal dan eens bellen.
En? Rijbewijs langs moeten brengen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Topicstarter
The_MAN schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 14:16:
[...]

En? Rijbewijs langs moeten brengen?
Ik heb net gebeld, ze zijn beperkt telefonisch bereikbaar.
Ik mag een scan van de voor- en achterzijde via e-mail versturen. Dat valt me dus echt alles mee! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
Anoniem: 258387 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 15:34:
[...]

Ik heb net gebeld, ze zijn beperkt telefonisch bereikbaar.
Ik mag een scan van de voor- en achterzijde via e-mail versturen. Dat valt me dus echt alles mee! :D
Kijk, beter toch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja absoluut, scheelt een hele hoop tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:43

Koenvh

Hier tekenen: ______

Anoniem: 258387 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 14:46:
[...]

Ik ben eerlijk, als ik zo'n Duits bordje zie in Nederland rijd ik lekker door. Ik heb ooit eens een idioot in een nieuwe 5 serie gehad die zo'n ding voor de gein had gemonteerd. Daar stond alleen STOP (geen aanvulling Politie o.i.d.) maar je schrikt wel.

Verdrag of niet, als ik in Nederland rijd wens ik in het Nederlands aangesproken te worden, zeker als communicatie via ledbordjes verloopt. Ik pas me ook aan het in buitenland en (probeer) de taal daar ook te spreken.
Leuk wat je vindt, maar de wet is het niet met je eens. Tenzij je graag een extra boete betaalt voor het negeren van een stopteken ;) . Overigens zal je wel altijd in het Nederlands worden aangesproken, alleen het bordje kan in 't Duits zijn.

🠕 This side up

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Koenvh schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 15:52:
[...]

Leuk wat je vindt, maar de wet is het niet met je eens. Tenzij je graag een extra boete betaalt voor het negeren van een stopteken ;) . Overigens zal je wel altijd in het Nederlands worden aangesproken, alleen het bordje kan in 't Duits zijn.
Dat is fijn voor de wet, laten ze dat dan maar duidelijk communiceren. Ik ben de Duitse taal niet machtig, ik weet niet wat Polizei is. What's next, een Grieks, Spaans, Russisch of Thais stopbord? Daarnaast kan ik dat ook helemaal niet weten, achtervolgingen door de Nederlandse Politie worden over de grens vrijwel altijd afgebroken.

Ik word een beetje zat van de regelzucht in dit land.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 258387 op 13-02-2018 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Let er op dat dit ook iets is dat je bij het wisselen van autoverzekering moet melden. Ik zou dat niet achterwege laten want daar kun je flinke herrie mee krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Anoniem: 258387 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:41:
Die regelzucht komt ergens vandaan he. Nu is het blijkbaar tijd voor een nieuw regeltje omdat er mensen zijn die doen alsof ze de Duitse polizei niet herkennen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirate-Bozz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-07 23:08
[...]

Dit soort fabeltjes is toch hard weg te krijgen merk ik.

Zie hier!

Overigens zal er door EU regelgeving de komende jaren een en ander gelijkgetrokken worden. Daaronder zal, hoogstwaarschijnlijk, ook een EU-brede ontzegging vallen. Het valt immers slecht uit te leggen dat je hier een rijverbod krijgt wegens (bijvoorbeeld) onder invloed rijden en dan in het buitenland wel mag rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
Yucon schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:44:
Let er op dat dit ook iets is dat je bij het wisselen van autoverzekering moet melden. Ik zou dat niet achterwege laten want daar kun je flinke herrie mee krijgen.
Wat bedoel je? Een rijontzegging in DE? Dat hebben ze mij nooit gevraagd toen ik belde voor een nieuwe verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

The_MAN schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 21:23:
[...]

Wat bedoel je? Een rijontzegging in DE? Dat hebben ze mij nooit gevraagd toen ik belde voor een nieuwe verzekering.
https://www.independer.nl...volgen-rijontzegging.aspx bijvoorbeeld. Er staat nergens expliciet dat het rijverbod door een Nederlandse beambte zou moeten zijn opgelegd.

Desondanks is het allicht een idee voor sommige weggebruikers om extra/informatief eerst eens de kleine letters van een mogelijke verzekeraar op te vragen en dan allicht zelf te besluiten/beslissen of iets gemeld zou moeten worden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

..

[ Voor 98% gewijzigd door Yucon op 13-02-2018 21:46 . Reden: .. antwoord was al gegeven, ik had het niet gezien omdat ik vanaf de notification doorklikte. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
MAX3400 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 21:29:
[...]

https://www.independer.nl...volgen-rijontzegging.aspx bijvoorbeeld. Er staat nergens expliciet dat het rijverbod door een Nederlandse beambte zou moeten zijn opgelegd.

Desondanks is het allicht een idee voor sommige weggebruikers om extra/informatief eerst eens de kleine letters van een mogelijke verzekeraar op te vragen en dan allicht zelf te besluiten/beslissen of iets gemeld zou moeten worden.
Ik besef net dat ik een nieuwe verzekering heb afgesloten voor een andere auto, maar bij dezelfde verzekeraar, dus dan blijkt het geen probleem te zijn. Zou trouwens erg moeilijk zijn voor een verzekeraar om erachter te komen dat ik een rijontzegging in het buitenland had lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
The_MAN schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 22:13:
[...]
Zou trouwens erg moeilijk zijn voor een verzekeraar om erachter te komen dat ik een rijontzegging in het buitenland had lijkt me.
Zou me eigenlijk niet verbazen als de systemen op elkaar aangesloten worden, ooit. Voor nu, als jij de vraag of je ooit een rijontzegging hebt gehad met 'nee' beantwoort en ze komen daar ooit achter, dan vet kans dat je niet verzekerd bent mocht er wat gebeuren. Wil je dat risico lopen dan :?

Het veiligst lijkt mij de eerstkomende jaren bij je huidige verzekeraar te blijven, dan heb je de minste kans dat die vraag je gesteld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
dragon2 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 23:22:
[...]

Zou me eigenlijk niet verbazen als de systemen op elkaar aangesloten worden, ooit. Voor nu, als jij de vraag of je ooit een rijontzegging hebt gehad met 'nee' beantwoort en ze komen daar ooit achter, dan vet kans dat je niet verzekerd bent mocht er wat gebeuren. Wil je dat risico lopen dan :?

Het veiligst lijkt mij de eerstkomende jaren bij je huidige verzekeraar te blijven, dan heb je de minste kans dat die vraag je gesteld wordt.
Dat koppelen van systemen loopt allemaal niet zo snel bij verschillende overheden, zeker niet als het gaat om zoiets infrequent als rijontzeggingen. Daar ben ik niet zo bang voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

The_MAN schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 07:18:
[...]

Dat koppelen van systemen loopt allemaal niet zo snel bij verschillende overheden, zeker niet als het gaat om zoiets infrequent als rijontzeggingen. Daar ben ik niet zo bang voor.
Ome karel is ook 80 geworden met 2 pakjes shag per dag.

Ongeacht hoe of en hoe ze het doen denk ik dat je wel kunt stellen dat de verzekering wat meer moeite dan normaal zal gaan doen als het om een serieuze claim gaat. Dat maakt het risico voor jou heel klein maar als het mis gaat, gaat het goed mis. Plus dat mocht het op de een of andere manier uitkomen je voor al je verzekeringen naar rialto kunt.

Verzekeraars komen er bij serieuze schade bijvoorbeeld ook vrij makkelijk achter dat jantje z'n auto op z'n vaders naam verzekerd had.

[ Voor 9% gewijzigd door Yucon op 14-02-2018 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
Yucon schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 07:52:
[...]

Ome karel is ook 80 geworden met 2 pakjes shag per dag.

Ongeacht hoe of en hoe ze het doen denk ik dat je wel kunt stellen dat de verzekering wat meer moeite dan normaal zal gaan doen als het om een serieuze claim gaat. Dat maakt het risico voor jou heel klein maar als het mis gaat, gaat het goed mis. Plus dat mocht het op de een of andere manier uitkomen je voor al je verzekeringen naar rialto kunt.

Verzekeraars komen er bij serieuze schade bijvoorbeeld ook vrij makkelijk achter dat jantje z'n auto op z'n vaders naam verzekerd had.
Het zal me verbazen als ze erg moeilijk doen over rijontzegging vanwege snelheid op een lege Duitse autobahn. Hoe dan ook, ik maak me er niet zo druk over, zeker gezien het feit dat ik nog altijd bij dezelfde verzekeraar zit. Of hebben ze ook een regel dat je het moet melden tijdens je verzekeringsperiode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:14

sjaool

Every life should have 9 cats

Anoniem: 258387 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:41:
[...]

Dat is fijn voor de wet, laten ze dat dan maar duidelijk communiceren. Ik ben de Duitse taal niet machtig, ik weet niet wat Polizei is. What's next, een Grieks, Spaans, Russisch of Thais stopbord? Daarnaast kan ik dat ook helemaal niet weten, achtervolgingen door de Nederlandse Politie worden over de grens vrijwel altijd afgebroken.

In Nederland word je geacht de wet te kennen. Verder ben ik het wel met je laatste regel eens. ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 15:16 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:33

Typhone

Who Dares Wins

Wel grappig die redenatie hier. Ja ik vind de straf buiten proportioneel omdat ik 130 rij waar je 80 mag en dan opeens m'n rijbewijs zou moeten inleveren in Duitsland. Als je hier in Nederland te hard rijdt en ze vorderen je rijbewijs in ga je dan ook klagen dat je niet meer in Duitsland, België en de rest zou mogen rijden?

Van tevoren het binkie uithangen en achteraf lopen huilen als een klein kind wanneer je gepakt wordt. Ik zou me als ik jou was meer zorgen maken om de Punkte in Flensburg die je te pakken hebt want bij een herhaalde overtreding binnen nu en 2 jaar zijn je sores wel wat serieus groter. Herhaalde overtreding is elke overtreding waarbij een 'punt' komt kijken. FYI je 'kunt' er maximaal 8 hebben.

Als je Duits in orde is hier meer info. Mijn collega's hebben mij die informatie ook allemaal haarfijn uitgelegd destijds in Duitsland. BMW M6 als 'leaseauto' en de poolauto's waren ofwel een Audi RS4 (station) ofwel een Audi RS5. Dat waren geen patser auto's maar bedoeld voor de buitendienst om in de ochtend zichzelf snel te kunnen verplaatsen. Dortmund - Berlijn / Berlijn - Hamburg / Wuppertal - Frankfurt / München - Stuttgart enz enz. Dan ga je er ook wel over nadenken als je opeens vanuit 'onbeperkt' 80 moet rijden in een Baustelle. En keer op keer blijf ik me er sindsdien over verbazen hoe hard Nederlanders toch altijd door die Baustellen blijven rijden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Wat ze met dat rijbewijs willen is duidelijk, een maand lang in een burealade leggen. Ik heb in 2012 in dezelfde situatie gezeten. Echter bood de Landkrei Borken mij toen (gode zij dank) de mogelijkheid om de rijontzegging voor €140 af te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_MAN
@Typhone Ik denk niet dat iemand de straf buiten proportioneel vind, het ging voornamelijk om wat met het rijbewijs te doen, en daar is de Duitse politie best makkelijk in blijkt. Zo was ook mijn ervaring.

Het puntensysteem werkt trouwens erg goed, ik heb tot op heden (ik had eind 2014 een rijontzegging in DE) mij veel beter aan de snelheid gehouden in DE. Het werkt erg goed als je afhankelijk bent van je auto voor werk en er een paar punten in Flensburg hebt staan voor 2 jaar...

Trouwens ook een wijze les voor mij: in DE raak je bij 40+ km/u je rijbewijs al kwijt, niet bij 50+ zoals hier in NL! Ik rij nog wel eens te hard in DE, maar rond de 10-20km/u, niet meer. Snelheid pak ik wel op de onbegrenste stukken!

@mashell Dat is wel heel aardig! Dat kreeg ik niet voor elkaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 19:15

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Typhone schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 09:13:
[...]
En keer op keer blijf ik me er sindsdien over verbazen hoe hard Nederlanders toch altijd door die Baustellen blijven rijden :).
Zolang ik links en rechts door Duitse auto's ingehaald wordt bij de Baustellen, denk ik dat het wel meevalt (en ja, ik geef direct toe dat ik er te vaak harder dan de toegestane snelheid rijd, maar gelukkig kom ik niet zo vaak in Duitsland).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wel grappig die redenatie hier. Ja ik vind de straf buiten proportioneel omdat ik 130 rij waar je 80 mag en dan opeens m'n rijbewijs zou moeten inleveren in Duitsland. Als je hier in Nederland te hard rijdt en ze vorderen je rijbewijs in ga je dan ook klagen dat je niet meer in Duitsland, België en de rest zou mogen rijden?

Van tevoren het binkie uithangen en achteraf lopen huilen als een klein kind wanneer je gepakt wordt. Ik zou me als ik jou was meer zorgen maken om de Punkte in Flensburg die je te pakken hebt want bij een herhaalde overtreding binnen nu en 2 jaar zijn je sores wel wat serieus groter. Herhaalde overtreding is elke overtreding waarbij een 'punt' komt kijken. FYI je 'kunt' er maximaal 8 hebben.

Als je Duits in orde is hier meer info. Mijn collega's hebben mij die informatie ook allemaal haarfijn uitgelegd destijds in Duitsland. BMW M6 als 'leaseauto' en de poolauto's waren ofwel een Audi RS4 (station) ofwel een Audi RS5. Dat waren geen patser auto's maar bedoeld voor de buitendienst om in de ochtend zichzelf snel te kunnen verplaatsen. Dortmund - Berlijn / Berlijn - Hamburg / Wuppertal - Frankfurt / München - Stuttgart enz enz. Dan ga je er ook wel over nadenken als je opeens vanuit 'onbeperkt' 80 moet rijden in een Baustelle. En keer op keer blijf ik me er sindsdien over verbazen hoe hard Nederlanders toch altijd door die Baustellen blijven rijden :).
Neem me niet kwalijk, maar ik reed op een snelweg waar 130km/u de normale snelheid was. Ik was in gesprek met de bijrijder en heb het bord 80 gemist. Inderdaad, mijn fout. Ik had beter op moeten letten. Ik heb netjes gebeld, bezwaar gemaakt en vervolgens heeft men, naar aanleiding van het bezwaar, een halvering opgelegd van de boete. Die heb ik netjes betaald. Hoezo huilen?

Ik geef alleen aan dat het in dit geval een rijontzegging van een maand is voor alleen Duitsland. Als ik mijn rijbewijs moet achterlaten kan ik dus geen auto meer huren in een ander land, kan ik een boete opgelegd krijgen omdat ik geen rijbewijs tonen. Ik geef daarmee dus alleen aan dat ik dat niet in proportie vind. Verder niks.

Die Baustelle waar jij het over hebt worden kilometers vooraf al aangegeven. Deze snelheidsbeperking niet. Ik heb dat nagevraagd, er is 1 bord geplaatst waarbij de snelheidsverlaging wordt weergegeven.

Ik begrijp ook niet wat je verhaal met een Rs6 hiermee te maken heeft. Een Golf tdi kan ook 130 rijden waar ie 80 mag.
mashell schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 11:40:
Wat ze met dat rijbewijs willen is duidelijk, een maand lang in een burealade leggen. Ik heb in 2012 in dezelfde situatie gezeten. Echter bood de Landkrei Borken mij toen (gode zij dank) de mogelijkheid om de rijontzegging voor €140 af te kopen.
Dat is dus pertinent niet waar, als je mijn reactie leest is het insturen van een scan voldoende. Kennelijk hebben ze alleen de gegevens op het rijbewijs nodig om in hun systeem te zetten.
Aikon schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:52:
[...]

Die regelzucht komt ergens vandaan he. Nu is het blijkbaar tijd voor een nieuw regeltje omdat er mensen zijn die doen alsof ze de Duitse polizei niet herkennen...
Volgens mij is er nergens wettelijk geregeld dat ik binnen de Nederlandse grenzen ook maar 1 zin Duits dien te begrijpen. Ik bedoel maar te zeggen dat dit dus al een punt van discussie is, en als handhaver en uitvoerder van de wet moet je dat soort discussies voorkomen.

En voor de mensen die zich afvragen of de systemen gekoppeld zijn; in een eerder bericht van mij kun je lezen dat dit het geval is. Boetes en dergelijke worden doorgegeven aan justitie in Nederland. Politie heeft daar dus ook inzage in als je bijvoorbeeld een vergunning nodig hebt of voor de aanvraag VOG.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 258387 op 14-02-2018 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Anoniem: 258387 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 13:25:
Volgens mij is er nergens wettelijk geregeld dat ik binnen de Nederlandse grenzen ook maar 1 zin Duits dien te begrijpen. Ik bedoel maar te zeggen dat dit dus al een punt van discussie is, en als handhaver en uitvoerder van de wet moet je dat soort discussies voorkomen.
Denk het niet nee. Denk zelfs niet dat je Nederlands dient te begrijpen. Daarentegen wordt je dan wel weer geacht alle wetten en regels te kennen op de één of andere manier. Bedoel maar te zeggen dat je met logisch nadenken een stuk verder komt dan met doen alsof je niet weet wat Polizei is, want dat soort discussies zijn met een miljard regels nog niet te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
[...]

Dat is dus pertinent niet waar, als je mijn reactie leest is het insturen van een scan voldoende. Kennelijk hebben ze alleen de gegevens op het rijbewijs nodig om in hun systeem te zetten.

[...]

En voor de mensen die zich afvragen of de systemen gekoppeld zijn; in een eerder bericht van mij kun je lezen dat dit het geval is. Boetes en dergelijke worden doorgegeven aan justitie in Nederland. Politie heeft daar dus ook inzage in als je bijvoorbeeld een vergunning nodig hebt of voor de aanvraag VOG.
In mijn geval hadden ze niet eens gegevens van mijn rijbewijs nodig, maar hebben ze het geregistreerd onder naam/geboorte datum. Rijbewijs gegevens hebben op zich niet zo veel aan, aangezien die best verlopen kan zijn in de tussentijd.

Ik kan het me haast niet voorstellen dat de RDW of Justitie weet dat ik 4 jaar geleden in DE een rijontzegging heb gehad. Ik heb het netjes betaald, netjes de tijd niet in DE gereden en was de 1e keer. Waarom zouden ze dat in NL melden? Pas als ze je rijbewijs echt innemen of je je max punten in DE gescoord hebt of voor de rechter bent gekomen lijkt het met logisch dat ze dat hier melden. Deze relatief "kleine" dingen lijkt me niet dat ze dat allemaal communiceren met NL.

Waar heb jij gelezen dat de systemen "gekoppeld" zijn? Er is nogal een verschil tussen gekoppelde systemen of een berichtje sturen bij een grove overtreding. Geloof er niets van dat elke boete door wordt gegeven. Wat ze opvragen is de kenteken gegevens, maar of ze alle overtredingsinformatie ook doorgeven? Lijkt me niet. Zeker niet met de Duitse privacy wetgeving. Maar als het zo is, dan lees ik graag een bevestiging van een overheidsinstantie, kon het zo snel niet online vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
The_MAN schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 13:41:
[...]

In mijn geval hadden ze niet eens gegevens van mijn rijbewijs nodig, maar hebben ze het geregistreerd onder naam/geboorte datum. Rijbewijs gegevens hebben op zich niet zo veel aan, aangezien die best verlopen kan zijn in de tussentijd.

Ik kan het me haast niet voorstellen dat de RDW of Justitie weet dat ik 4 jaar geleden in DE een rijontzegging heb gehad. Ik heb het netjes betaald, netjes de tijd niet in DE gereden en was de 1e keer. Waarom zouden ze dat in NL melden? Pas als ze je rijbewijs echt innemen of je je max punten in DE gescoord hebt of voor de rechter bent gekomen lijkt het met logisch dat ze dat hier melden. Deze relatief "kleine" dingen lijkt me niet dat ze dat allemaal communiceren met NL.

Waar heb jij gelezen dat de systemen "gekoppeld" zijn? Er is nogal een verschil tussen gekoppelde systemen of een berichtje sturen bij een grove overtreding. Geloof er niets van dat elke boete door wordt gegeven. Wat ze opvragen is de kenteken gegevens, maar of ze alle overtredingsinformatie ook doorgeven? Lijkt me niet. Zeker niet met de Duitse privacy wetgeving. Maar als het zo is, dan lees ik graag een bevestiging van een overheidsinstantie, kon het zo snel niet online vinden.
Ik heb regelmatig contact met het korps in mijn regio en die hebben aangegeven dat ze gegevens krijgen aangeleverd / ze wisselen gegevens met elkaar uit. Boetes in Duitsland uitgeschreven staan dus in de Nederlandse systemen. Die zullen ze ook niet verwijderen maar na een bepaalde periode zullen ze dat niet meer meenemen / mogen ze dat niet meer 'tegen je gebruiken'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
Anoniem: 258387 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 13:44:
[...]

Ik heb regelmatig contact met het korps in mijn regio en die hebben aangegeven dat ze gegevens krijgen aangeleverd / ze wisselen gegevens met elkaar uit. Boetes in Duitsland uitgeschreven staan dus in de Nederlandse systemen. Die zullen ze ook niet verwijderen maar na een bepaalde periode zullen ze dat niet meer meenemen / mogen ze dat niet meer 'tegen je gebruiken'.
ALLE boetes? Of alleen de grotere overtredingen? Zit nogal een verschil in namelijk... Maar ja, het zou kunnen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:57

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

En keer op keer blijf ik me er sindsdien over verbazen hoe hard Nederlanders toch altijd door die Baustellen blijven rijden :).
Joh, dat doen ze ook in Nederland zelf. En als je zelf daar netjes 70 (dat is in Nederland de snelheid bij de meeste wegwerkzaamheden) gaat rijden dan krijg je of een klever, of groot licht of zodra ze kunnen gaan ze er rechts langs.

Ik ben echt niet roomser dan de paus, rijd regelmatig te hard, maar zodra ergens een beperking geldt (120/100/90/80/70, dus feitelijk alles onder 130) dan houd ik me daaraan (Vmax werkelijke snelheid). Die beperkingen zijn er namelijk niet voor niets.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:33

Typhone

Who Dares Wins

Als niet heilige speel ik even advocaat van de duivel want mijn punt ontgaat je even volledig. Maar deze redenatie:
Ik geef alleen aan dat het in dit geval een rijontzegging van een maand is voor alleen Duitsland. Als ik mijn rijbewijs moet achterlaten kan ik dus geen auto meer huren in een ander land, kan ik een boete opgelegd krijgen omdat ik geen rijbewijs kan tonen.
Dat getuigt toch van weinig zelfreflectie? Een fout maken en dan iets buiten proportioneel vinden omdat je in meerdere landen last ondervindt van een mogelijke straf. Dat is best apart aangezien de oorsprong (het rijden van een auto) over geen van die landen verschillend is (je rijdt gewoon te hard). Als dat je visie is dan zou het praten met medepassagiers niet verstandig zijn als het je zo hard afleidt.

Ik kan jou (met 300.000km in 2,5 jaar in Duitsland) alvast vertellen dat er heel veel chauffeurs zijn in NRW (Nordrhein Westfalen) uit Nederland die daar last van hebben. En die parkeren zonder problemen in een 'Freistrecke' hun auto naar links met 110km/h zonder te spiegelen. Bij zo'n fout is de straf (in de ogen van 'de normale burger') opeens wel proportioneel terwijl ook daar maar een normale menselijke fout aan ten grondslag ligt.

Waar jij iets over RS6'en gelezen hebt weet ik niet maar je moet je niet focussen op dat typenummer maar op het feit dat er in de ochtenduren hard gereden wordt door forenzen in Duitsland. En hard rijden doe je niet in een Golf TDI. En hard rijden is niet 130 km/h. Alleen - je voelt hem al komen - als iemand met 280km/h dezelfde fout maakt als jou (ook al is het maar een relatief betrekkelijk klein stukje) dan wordt zo iemand versleten als een totaalmongool: 'hoe kun je nou 280km/h rijden in een stuk waar je maar 80km/h mag!?!' "Op de brandstapel met die heiden!". Dat soort burgerpraat krijg je dan. Mocht je je willen afvragen waar zo'n situatie ligt: op de A40 van Venlo naar Duisburg (beide richtingen) krijg je na circa 9km (onbegrensd) een stuk van 350m (!) waar je 80 km/h mag. Dat is sinds kort aan de zijkant van een steengroeve en is ervoor bedoeld om zware vrachtwagens beter te laten invoegen. Best vervelend als je daar in de avond met een dergelijke snelheid langskomt en er staat een flits-Passat langs de weg...

Een dergelijke rijontzegging is er dus bewust om jou bewust te maken van je gedrag, bewust of niet. Verder is het insturen van een scan lang niet overal voldoende. Baustelles waar ik het over had worden overigens ook niet allemaal kilometers van tevoren aangegeven. Aanname op aanname op aanname die niet juist is. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Ik kreeg vorig jaar van de dealer een GTR 2016 mee, weekendje Duitsland van gemaakt.

Na uren rijden zonder problemen liet ik even mijn vriendin rijden. Nog geen 2 minuten onderweg of ze vlamt zo een kruising over. Schijnbaar een kruising waar het gevaarlijk is want er stond een grijze flitspaal en de snelheid was 70. Op dat moment reed ze ongeveer 120/130.

Ik lachen natuurlijk _O-

Dealer heeft toen wel ooit post gehad met een foto in het duits. Verder tot op heden niks meer van gehoord. Was ergens april 2017 dacht ik.

Bij de baustelle hou ik me overigens strict aan de snelheden, eigenlijk overal in Duitsland. Aangezien je sommige stukken onbeperkt mag is het stukken met beperking rijden voor je gevoel ook makkelijker.

[ Voor 19% gewijzigd door Viper® op 14-02-2018 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
[...]
[...]
Rustig makker. Voordat dat je iemand op het verkondigen van pertinente onwaarheden beschuldigd (dat is geen lichte beschudliging) moet je iets een keer of 10 nalezen. Ik schreef wat ze willen en dat is letterlijk wat ze vragen. Als jij je roze pasje gestuurd zou hebben dan was je die ook echt een maand kwijt.
Ik had het geluk dat de Landrat me aanbood het af te kopen wat ik gedaan heb. Dat is inmiddels 5 jaar terug. Ik werk nog altijd in Duitsland maar houd me inmiddels rücksichtlos aan de Tempolimiet, want dit soort grappen (de boete was €666, 54 te snel) hoeven we niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:46

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

The_MAN schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 19:17:

Hou er ook rekening mee dat dit punten kost, die blijven 2 jaar staan, je hebt er volgens mij 7? Weet niet meer precies.
ehm, reken je niet te snel rijk...
De duur waarop overtredingen blijven staan is ook afhankelijk van de overtreding.

Overtredingen die met één Punt bestraft worden vervallen na 2,5 jaar.
Krijg je twee punten, zul je 5 jaar moeten wachten voordat deze vervallen en bij 3 punten duurt dit Tien jaar!.

Meer dan 40 km p/u te snel buiten de bebouwde kom is al 3 punten, en die blijven dus 10 jaar lang staan voordat ze vervallen.

Bij 8 punten is je rijbewijs geheel weg (in duitsland mag je dan niet meer rijden) alhoewel je nog wel het puntenaantal kunt 'afbouwen dmv erg dure seminars die je zou moeten volgen

[ Voor 6% gewijzigd door RM-rf op 14-02-2018 17:14 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
RM-rf schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 17:14:
[...]

ehm, reken je niet te snel rijk...
De duur waarop overtredingen blijven staan is ook afhankelijk van de overtreding.

Overtredingen die met één Punt bestraft worden vervallen na 2,5 jaar.
Krijg je twee punten, zul je 5 jaar moeten wachten voordat deze vervallen en bij 3 punten duurt dit Tien jaar!.

Meer dan 40 km p/u te snel buiten de bebouwde kom is al 3 punten, en die blijven dus 10 jaar lang staan voordat ze vervallen.

Bij 8 punten is je rijbewijs geheel weg (in duitsland mag je dan niet meer rijden)
Aha, kan ik mijn huidige status ook opvragen? Heb 1x 9 jaar geleden 1 of 2 punten gehad voor afstand. Die zullen wel weg zijn. Maar snelheid was 73 te hard... Zeker 2, maar denk dat het zelfs 3 punten was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tsjah, al deze verhalen hebben inmiddels niks meer met de originele vraag te maken. Ik reageer hier dus ook niet meer op, geen tijd voor en geen zin in. Ik heb mijn antwoord, voor mij is het opgelost. :)
Pagina: 1