Stop knalt als de schakelaar op 0 staat in stoppenkast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-07 14:53

MrMonkE

★ EXTRA ★

Topicstarter
Ik werd wakker, geen stroom op verdieping 1, dus keek in in de stoppenkast en inderdaad: zekering doorgeslagen. (Ik heb nog ouderwetse smeltzekeringen)

Daarna op die groep alle lampen uit gezet en alle stekkers eruit gehaald.

Dus, schakelaar van de groep op 0.
Nieuwe stop erin draaien en tijdens het draaien.. BANG!!

Huh?!?! :/

Hoe kan het als ik mijn schakelaar in de stoppenkast op 0 heb staan de stop er toch uitvliegt terwijl ik hem er aan het indraaien ben? Betekent dit dat er iets mis is in die stoppenkast en niet in mijn leidingen?
Of is het ook mogelijk dat je stop er uit vliegt als je groep nog niet eens is ingeschakeld?

Op verzoek foto:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/b273KKF.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door MrMonkE op 03-02-2018 15:42 . Reden: typos what else ]

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:35

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Of je hebt een fout in de bedrading / installatiemateriaal, of er steekt nog iets in dat de fout veroorzaakt.
Koelkast? Cv ketel? Vriezer?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:51

Illusion

(the art of)

Dan is die schakelaar stuk, of heb je de verkeerde schakelaar. Foto van je meterkast? Liefst zonder kappen...

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Topicstarter
Maar de schakelaar van de zekering staat op 0.

Het is niet de verkeerde schakelaar want die zit boven de zekering.
Ik heb ook de andere schakelaar geprobeerd, en toen ging het licht in de hal uit dus ik heb zeker de goede schakelaar.

Ik maak zo even een foto.. niet schrikken, het is een jaren 70 feestje.

[ Voor 13% gewijzigd door MrMonkE op 03-02-2018 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
MrMonkE schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 15:26:
Maar de schakelaar van de zekering staat op 0.

Het is niet de verkeerde schakelaar want die zit boven de zekering.
Ik heb ook de andere schakelaar geprobeerd, en toen ging het licht in de hal uit dus ik heb zeker de goede schakelaar.
Het kan ook dat de schakelaar niet goed is aangesloten. Of dat de schakelaar kapot is.
Het meest voorkomende defect in een schakelaar is dat hij vast zit (in de aan stand). Dat merk je in de meterkast niet, tenzij je dus probeert de groep uit te zetten en het werkt niet.

Je hebt dan nog wel een 2e probleem. Er zit nog steeds ergens kortsluiting op de groep. Weet je zeker dat alle stekkers uit het stopcontact zijn en alle lampen uit staan? Het enige wat dan namelijk overblijft is een defect in de bekabeling.
Gezien je nog een meterkast met smeltzekeringen hebt, gok ik dat je bedrading ook redelijk antiek is. Dus dat zou helemaal niet vreemd zijn. Wel levensgevaarlijk.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-07 15:39
Mogelijkheid is dat er bijv. een extra aftakking is gemaakt (niet goed) tussen de schakelaar en de zekering. dus de aftakking is wel afgezekerd, maar word niet door de schakelaar 'afgeschakelt' ; dit zou dan ook verklaren waarom de zekering er direct weer uitknalt. (Echt een *BANG* ?!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Topicstarter
Ik zal voor de volledigheid nog even controleren of de oven en de afwasmachine die beneden staan niet stiekem op die groep zijn geplaatst door de vorige bewoners.

Boven op de 1e zijn alle schakelaars uit en alle stekkers eruit, 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Topicstarter
MEN-O schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 15:33:
Mogelijkheid is dat er bijv. een extra aftakking is gemaakt (niet goed) tussen de schakelaar en de zekering. dus de aftakking is wel afgezekerd, maar word niet door de schakelaar 'afgeschakelt' ; dit zou dan ook verklaren waarom de zekering er direct weer uitknalt. (Echt een *BANG* ?!)
Oh ja, net een klein rotje.

(Merge optie voor eindgebruikers om 2 posts te mergen zou wel prettig zijn ook tweakers, heb weer perongeluk 2 achter elkaar)

[ Voor 13% gewijzigd door MrMonkE op 03-02-2018 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

MrMonkE schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 15:33:
Ik zal voor de volledigheid nog even controleren of de oven en de afwasmachine die beneden staan niet stiekem op die groep zijn geplaatst door de vorige bewoners.

Boven op de 1e zijn alle schakelaars uit en alle stekkers eruit, 100%.
Niet alles is aangesloten met stekkers.
Ook een schakelaar in de wand kan rot zijn, of je hebt b.v. vast aangesloten ventilatie die kaduuk is ofzo.

En heb je ergens LED verlichting in zitten? Gezien daar meer regel electronica in zit kan dat een issue zijn als er kortsluiting in een lamp zit die niet uit staat. Draai ze er voor de zekerheid desnoods allemaal uit.

[ Voor 18% gewijzigd door McKaamos op 03-02-2018 15:35 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
Ik zou toch maar eens, zoals al gevraagd werd, een foto maken van die groep met de kap eraf, dan kan er misschien iets zinnigs gezegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Topicstarter
MEN-O schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 15:37:
Ik zou toch maar eens, zoals al gevraagd werd, een foto maken van die groep met de kap eraf, dan kan er misschien iets zinnigs gezegd worden.
Zoals de foto boven?
Of echt die zwarte kap eraf schroeven?
McKaamos schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 15:34:
[...]

Niet alles is aangesloten met stekkers.
Ook een schakelaar in de wand kan rot zijn, of je hebt b.v. vast aangesloten ventilatie die kaduuk is ofzo.

En heb je ergens LED verlichting in zitten? Gezien daar meer regel electronica in zit kan dat een issue zijn als er kortsluiting in een lamp zit die niet uit staat. Draai ze er voor de zekerheid desnoods allemaal uit.
Ik heb alleen een aantal lampen, 6, op die groep. Die zijn geschakeld. Alle andere dingen zitten met stekkers op de groep. Op 1 WCD zit een zware belasting (Kachel) maar die WCD ziet er in elk geval bij de doos nog goed uit. Alles mooi wit, geen rare gesmolten stukken ofzo.

[ Voor 55% gewijzigd door MrMonkE op 03-02-2018 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
Had de foto niet gezien, maar idd de kap eraf schroeven (Zou dan wel eerst de aardlekschakelaar ff uitdoen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Topicstarter
MEN-O schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 15:45:
Had de foto niet gezien, maar idd de kap eraf schroeven (Zou dan wel eerst de aardlekschakelaar ff uitdoen)
Welke aardlek, ik heb geen aardlek. ;w
Oud huisje.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:30
Dan is dit een goed moment om je meterkast te laten moderniseren. ;)

[ Voor 56% gewijzigd door jeroen3 op 03-02-2018 15:55 . Reden: quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nee joh, gewoon kapje er afhalen, foto maken en kapje er weer op zetten. Uiteraard niet met je vingers in de behuizing komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Topicstarter
sypie schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 15:58:
Nee joh, gewoon kapje er afhalen, foto maken en kapje er weer op zetten. Uiteraard niet met je vingers in de behuizing komen...
Die schakelaars hebben ook schroeven, moet ik die eerst los schroeven of is dat onderdeel van de kap?
Zal ondertussen ook even googlen of ik daar iets over kan vinden.

@jeroen3 Ja, maar het is ook een goedmoment nu om stroom te hebben :)

Damn... ik heb hier helemaaaaal geen zin in vandaag.
Maar goed, nood breekt wetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Probeer eerst de schroeven op de hoeken te doen. Uiteraard moet de stop er ook eerst uitgedraaid worden anders krijg je de kap er niet af.

Als de schroeven los zijn kun je de kap zo naar voren trekken (NIET MET JE VINGERS DOOR DE OPENING VAN DE STOP!).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
Gezien het kennisniveau van de TS is het misschien handig als hij niet zelf in de meterkast gaat klussen. Zeker aangezien hier geen duidelijke hoofdschakelaar te vinden is.

Is het je eigen huis? Bel een elektricien. Als je het kan betalen zou ik zeker de meterkast laten vervangen. En als het even kan ook de bedrading in het hele huis. Dan heb je meteen randaarde. Dat is niet voor niets al heel lang verplicht (bij nieuwe installaties).

Is het een huurhuis? Bel de huisbaas/woningbouw. De elektra installatie is hun verantwoordelijkheid. En je hebt al uitgesloten dat het probleem in een apparaat zit dat jij hebt aangesloten.

[ Voor 8% gewijzigd door RocketKoen op 03-02-2018 16:09 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Topicstarter
RocketKoen schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 16:07:
Gezien het kennisniveau van de TS is het misschien handig als hij niet zelf in de meterkast gaat klussen. Zeker aangezien hier geen duidelijke hoofdschakelaar te vinden is.

Is het je eigen huis? Bel een elektricien. Als je het kan betalen zou ik zeker de meterkast laten vervangen. En als het even kan ook de bedrading in het hele huis.

Is het een huurhuis? Bel de huisbaas/woningbouw. De elektra installatie is hun verantwoordelijkheid. En je hebt al uitgesloten dat het probleem in een apparaat zit dat jij hebt aangesloten.
Huurhuis.

Ik ben overigens wel technisch onderlegd, ook electriciteit. En daarin geschoold.
Heb er alleen nooit in gewerkt :)

Maar installaties van dien aard zou ik sowieso nooit zelf doen.
Maar. Even gluren achter de kap kan geen kwaad.

Nog fotootje van stoppenhouders in kast voor ik de kap verwijder.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/x7g6GvW.jpg

Die linker is die er steeds uitklapt. Hij ziet er een beetje verrot uit zoals je kan zien.. zal de oorzaak niet wezen maar het ziet er wel uit alsof het zijn langste tijd gehad heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:30
Op je eerste foto stond de schakelaar boven de zwart uitgeslagen socket niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Topicstarter
jeroen3 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 16:25:
Op je eerste foto stond de schakelaar boven de zwart uitgeslagen socket niet uit.
Dat is correct, de foto is later genomen en puur ter illustratie van wat voor kast ik heb.
Echter als hij op de uit stand staat klapt de stop tijdens het indraaien.

De kastkap verwijderen vertrouw ik niet, ik had de schroeven los maar het lijkt erop alsof ik de twee draai schakelaars ook moet los maken. Dan rijzen bij mij zorgen dat ik het misschien niet meer goed teruggeplaatst krijg. Ik heb hem dus weer vastgemaakt zonder erin te kunnen kijken.

PS: Wellicht ter duiding van de aard en kwaliteit van deze installatie, ik zag dat bij de schakelaar voor de schuur (kastje rechts) er slechts 1 schroef van de 2 inzitten. :|

[ Voor 41% gewijzigd door MrMonkE op 03-02-2018 16:30 . Reden: geen idee ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

MrMonkE schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 16:03:
Die schakelaars hebben ook schroeven, moet ik die eerst los schroeven of is dat onderdeel van de kap?
Zal ondertussen ook even googlen of ik daar iets over kan vinden.
en
MrMonkE schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 16:16:
Ik ben overigens wel technisch onderlegd, ook electriciteit. En daarin geschoold.
Heb er alleen nooit in gewerkt :)
Mjah... ;)

Anyway, huurhuis = noodnummer bellen...

Waarom zou je zelf gaan lopen aanmodderen in dit geval???

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Topicstarter
albino71 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 16:31:
[...]

en

[...]

Mjah... ;)

Anyway, huurhuis = noodnummer bellen...

Waarom zou je zelf gaan lopen aanmodderen in dit geval???
Ik was eerlijk gezegd in de veronderstelling dat dit voor mijn rekening was en niet de verhuurder.
Dus dat zal mijn verdere traject worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000

Illusion

(the art of)

Openmaken=
Eerst de schroeven uit de draaischakelaars, knop eraf pakken (onthouden hoe hij stond)
Daarna de kap losschroeven en eraf pakken.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:57
Verwijderd

[ Voor 123% gewijzigd door iCore op 03-02-2018 16:36 ]

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Die linker passchroef zou ik in ieder geval (laten) vervangen. Die prut die er op zit zorgt voor een te hoge overgangsweerstand, wat warmte/hitte veroorzaakt met mogelijk ernstigere gevolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:22

SA007

Moderator Tweaking
Move naar Wonen & Verbouwen, daar is dis beter op zijn plaats.

Mijn vermoeden:
- 'Ergens' nog een apparaat die sluiting maakt maar dus nog aangesloten zit.
- Schakelaar zit vastgelast.

Lijkt me duidelijk iets waar een elektricien bij moet komen, alleen al omdat de passchoef verbrand is, daar zal je niet de juiste tool voor hebben liggen verwacht ik zo..
Sowieso voldoet dit als meterkast al niet meer sinds '76, toen werden aardlekschakelaars verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:03

SeatRider

Hips don't lie

Maar ik geloof nooit dat de huurbaas zomaar even de hele elektrische installatie gaat vervangen, zal vast wel weer op een koopje moeten worden gerepareerd.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
Voor bestaande situaties is een aardlek niet verplicht. (heb ik opgezocht omdat TS vertelde geen aardlek te hebben na mijn suggestie om die uit te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Al een tijdje geen reactie, ligt TS misschien gestrekt in de hal?

Afblijven en laten doen.
Pagina: 1