Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Bios issues en nu geen POST meer (GA F2A75M-D3H)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ToMaSZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-11 18:34
Gisteren hing mijn HTPC en wilde niet booten. Vervolgens gaf 'ie aan dat de BIOS corrupt was. Het is een UEFI bord met dual bios, dus bios swap gedaan. Die leek goed te gaan (2 balkje naar 100, writing main, writing backup), maar vanaf dat moment geen POST meer, niets. De CPU fan en case fans slaan aan, maar CPU fan gaat samen met case fan 1 na 5 seconden uit.

Geen beeld, geen POST (ik heb geen chassis-speaker, dus geen piepjes. Heb gebrobeerd op de speaker header een led aan te sluiten in de hoop dat die nog zou oplichten als er beeps zouden zijn, maar geen succes.

Het lijkt dus of de bios swap is misgegaan en nu zowel main als backup corrupt zijn. Of is er nog een andere mogelijkheid?
...

Systeem:
Lepa N400-SA-EU psu
Gigabyte GA F2A75M-D3H mobo
AMD A10-5800k Apu
8 GB dualchannel 1866 kit (Geil ultra leggera)
Adata 500 series SSD

Rest van de hardware is losgekoppeld
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

- Alles eruit, 1 bankje geheugen (beide geprobeerd), hdd los
- Cmos reset dmv jumper
- Cmos reset dmv batterij los
- Nieuwe cr2032 batterij
- Geprobeerd bios swap opnieuw te starten dmv:
- ctrl-f10 (geen succes, volgens mij haalt ie de hele bios init niet eens?)
- Voeding uit, power knop inhouden, voeding aan, daarna direct uit (schijnt gigabyte methode te zijn voor forceren backup bios
- ATX reset (power 10+ sec inhouden) Zo lang ik power ingedrukt houd blijft de CPU fan draaien, na loslaten weer na precies 5 sec uit
- Voeding uit, starten met power en reset ingedrukt en voeding aan
- Main bios pin 1 & 6 kortsluiten en booten (zou bij dit bord main bios moeten disablen)

Ik loop vast en vermoed dat het bord bricked is. Heb helaas geen ander FM2 bord om mee te testen
Iemand hier nog een meesterlijke ingeving?

...

What the eyes see, and the ears hear, the mind believes...

Alle reacties

Verwijderd

Power en reset button ingedrukt houden voor 10 seconden?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Zoveel mogelijk hardware ontkoppelen, en dan booten van een usb stick.

Voeding lenen, en uitwisselen.

• ToMaSZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-11 18:34
Allemaal geprobeerd. Geen resultaat. Booten van USB gaat niet als je niet door de post heen komt.

Ik heb uiteindelijk een ander mobo gehaald en de hele handel draait nu weer.

What the eyes see, and the ears hear, the mind believes...