Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een?
Kleine (rond de 10") Android tablet.

Wat is je budget?
Maximaal 150 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Netflix (via WiFi maar vooral gedownload), muziek luisteren (mp3 op tablet zelf dus niet Spotify), spelletjes spelen (vooral gratis demo's uit de PlayStore).

Wat heb je zelf al gevonden?
Er zijn diverse opties van merken als Samsung (Tablet E), Lenovo (Tab 10), Huawei (T3), Acer (Iconia One). Ik begon met zoeken naar iets van onder de 100 euro maar dan krijg je toch echt wel net iets té trage tablets of met een ouder systeem.

Welke vragen heb je hier nog over?
Eerste vraag: Samsung had de voorkeur vanwege de goede naam maar de Tablet E heeft Android 4.4. Het lijkt mij toch beter om te gaan voor een tablet met minstens 6.0. Nou ja, laat dat minstens maar weg want tablets met 7.0 worden te duur, denk ik. Klopt mijn idee dat je met 4.4 sneller in de problemen gaat komen met games (of misschien zelfs Netflix) die je niet meer kan spelen?

Tweede vraag: ja, de voor de hand liggende vraag: welk merk is het beste in deze prijsrange? Maakt dat echt nog uit of kan je net zo goed een nog goedkopere Archos of Alcatel kopen...? Ik heb het idee dat Lenovo, Huawei en Acer dan toch wel wat beter zijn en het de moeite waard is 50 meer neer te leggen hiervoor. Klopt dat?

Derde vraag: is het nog van groot belang op het RAM te letten? Ik zag een tablet met 1.5 GB, de meesten hebben 1 GB. Maakt dat echt nog wat uit? De opslag is minder belangrijk want je kan zo een SD erin prikken, volgens mij.

Vierde vraag: sommige goedkope tablets hebben een scherm met een wel heel erg slechte kijkhoek: zit er in de 150,- prijsklasse wat dat betreft nog grote verschillen in waar ik op moet letten?

Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten of is het allemaal lood om oud ijzer in deze prijsklasse? Alvast bedankt voor het meedenken! :) En als je meteen al DE TIP van de dag hebt (wat simpelweg de allerbeste optie is) dan mag dat natuurlijk ook. ;)

Beste antwoord (via Verwijderd op 06-02-2018 11:11)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

1) Neem geen Samsung, zeker niet als het al een ouder model is.
Software updates doet Samsung niet meer aan vanaf 2 jaar na de releasedatum van het product.
Daarbij is Android 4 hopeloos verouderd en support er voor binnen apps zal allicht flink gaan dalen nu er genoeg Android 6, 7 en 8 devices zijn.
Ook is Android 4 behoorlijk log en traag. Met ingang van Android 6 is Google veel snelheidsverbeteringen toe gaan passen. dus ook met tragere hardware is een modernere Androidversie een welkome aanwinst.
Lenovo Tab 4 lijkt me een leuke voor je budget. Zo'n 180 euro adviesprijs, maar als je ergens een aanbieding te pakken hebt, kan je ze voor 150 euro kopen.
pricewatch: Lenovo Tab 4 10 WiFi 16GB Zwart
En anders neem je de iets kleinere Tab4 8, die is sowieso 150 euro.
pricewatch: Lenovo Tab 4 8 Zwart

2) Kijk naar de hardware specs.
De goedkoopste tablets draaien vaak op minder krachtige hardware, bijvoorbeeld goedkope Mediatek processors. Bij voorkeur neem je iets waar een Qualcomm Snapdragon processor in zit.
Goedkope Archos en Alcatel tablets hebben vaak zo'n elcheapo Mediatek chip, en dat is gewoon jammer. Kost je 2 tientjes minder, maar de performance is ook slechts de helft, danwel minder.
Wil niet zeggen dat er geen goede Mediatek chips zijn, maar tablets met een goede zijn ook vaak net zo duur, of duurder dan de modellen waar een Snapdragon in zit.

3) Ja dat maakt verschil.
1GB is écht te weinig. 1,5 is ook al aan de krappe kant. Je RAM zit dan constant vol met systeem data en er blijft nauwelijks iets over voor je apps, waardoor start-tijden en runtime performance gewoon beroerd zijn.
Bij voorkeur neem je iets waar 2GB RAM of meer in zit.
Opslag is even een dingetje. Android devices met versie 4.4 kunnen de SD kaart niet als extensie van de primaire storage gebruiken. (tenzij je ze gaat rooten, maar dat is een heel verhaal opzich)
Dat kan wel met Android 7 (ik meen 6 ook al). En dat is iets wat je graag wil, want veel apps ondersteunen niet van nature om vanaf SD kaart te draaien.
Dus dan loopt je primaire storage alsnog vol en je SD kaart blijft praktisch leeg. Heel vervelend.
Met een SD kaart als extensie van de interne storage lopen beide gelijk op, en dat scheelt echt enorm.

4) Naja hoe vaak ga jij schuin op een tablet zitten kijken?
Als je vaak met partner of kinderen tegen elkaar aan gekropen op de bank zit om samen een youtube filmpje te kijken is zoiets belangrijk. Gebruik je 'm voornamelijk zelf zonder meekijkers, dan is de kijkhoek al stukken minder belangrijk.
Dat gezegd hebbende, de Lenovo Tab4 10 heb ik zelf in handen gehad en dat scherm is erg prettig. Hij heeft een IPS paneel dus de kleurweergave is best wel OK voor de prijs en de kijkhoek is zeer acceptabel.
De Tab4 8 heeft ook een IPS paneel trouwens, en daarvan verwacht ik eigenlijk hetzelfde.

[ Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 03-02-2018 13:24 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

1) Neem geen Samsung, zeker niet als het al een ouder model is.
Software updates doet Samsung niet meer aan vanaf 2 jaar na de releasedatum van het product.
Daarbij is Android 4 hopeloos verouderd en support er voor binnen apps zal allicht flink gaan dalen nu er genoeg Android 6, 7 en 8 devices zijn.
Ook is Android 4 behoorlijk log en traag. Met ingang van Android 6 is Google veel snelheidsverbeteringen toe gaan passen. dus ook met tragere hardware is een modernere Androidversie een welkome aanwinst.
Lenovo Tab 4 lijkt me een leuke voor je budget. Zo'n 180 euro adviesprijs, maar als je ergens een aanbieding te pakken hebt, kan je ze voor 150 euro kopen.
pricewatch: Lenovo Tab 4 10 WiFi 16GB Zwart
En anders neem je de iets kleinere Tab4 8, die is sowieso 150 euro.
pricewatch: Lenovo Tab 4 8 Zwart

2) Kijk naar de hardware specs.
De goedkoopste tablets draaien vaak op minder krachtige hardware, bijvoorbeeld goedkope Mediatek processors. Bij voorkeur neem je iets waar een Qualcomm Snapdragon processor in zit.
Goedkope Archos en Alcatel tablets hebben vaak zo'n elcheapo Mediatek chip, en dat is gewoon jammer. Kost je 2 tientjes minder, maar de performance is ook slechts de helft, danwel minder.
Wil niet zeggen dat er geen goede Mediatek chips zijn, maar tablets met een goede zijn ook vaak net zo duur, of duurder dan de modellen waar een Snapdragon in zit.

3) Ja dat maakt verschil.
1GB is écht te weinig. 1,5 is ook al aan de krappe kant. Je RAM zit dan constant vol met systeem data en er blijft nauwelijks iets over voor je apps, waardoor start-tijden en runtime performance gewoon beroerd zijn.
Bij voorkeur neem je iets waar 2GB RAM of meer in zit.
Opslag is even een dingetje. Android devices met versie 4.4 kunnen de SD kaart niet als extensie van de primaire storage gebruiken. (tenzij je ze gaat rooten, maar dat is een heel verhaal opzich)
Dat kan wel met Android 7 (ik meen 6 ook al). En dat is iets wat je graag wil, want veel apps ondersteunen niet van nature om vanaf SD kaart te draaien.
Dus dan loopt je primaire storage alsnog vol en je SD kaart blijft praktisch leeg. Heel vervelend.
Met een SD kaart als extensie van de interne storage lopen beide gelijk op, en dat scheelt echt enorm.

4) Naja hoe vaak ga jij schuin op een tablet zitten kijken?
Als je vaak met partner of kinderen tegen elkaar aan gekropen op de bank zit om samen een youtube filmpje te kijken is zoiets belangrijk. Gebruik je 'm voornamelijk zelf zonder meekijkers, dan is de kijkhoek al stukken minder belangrijk.
Dat gezegd hebbende, de Lenovo Tab4 10 heb ik zelf in handen gehad en dat scherm is erg prettig. Hij heeft een IPS paneel dus de kleurweergave is best wel OK voor de prijs en de kijkhoek is zeer acceptabel.
De Tab4 8 heeft ook een IPS paneel trouwens, en daarvan verwacht ik eigenlijk hetzelfde.

[ Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 03-02-2018 13:24 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de uitgebreide reactie! :) En zeker voor de Lenovo Tab 4 tip! Dat lijkt inderdaad precies wat ik zoek: net even iets meer RAM, net even een betere processor, Android 7 zelfs, etc. kortom, hij heeft alle specs van de iets betere tab maar is qua prijs toch goed te doen. En stomtoevallig is die Lenovo deze week in de aanbieding bij Expert voor 159 dus dat komt mooi uit! ;) Dus mocht er verder niemand een tip meer hebben dan wordt het deze!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Lenovo Tab 4, 10" is een leuke tab voor dat geld

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.