Ruis op Yamaha clp-250

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bsmaal
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07-08-2021
Hoi!

Mijn yamaha clavina clp-250 maakt een raar geluid, een soort ruis. Ik zal een filmpje als bijlage meesturen ter indicatie.
Alle toetsen maken dit geluid en ook op de verschillende instrumenten is dit geluid aanwezig. De originele toon is heel zacht door de ruis heen te horen.
Ik heb de piano opengemaakt om te kijken of er iets opviel aan de elektronica (losse draden), maar ik kon niks geks vinden.

Heeft iemand dit ook gehad?
Heeft iemand enig idee wat dit is? En hoe dit gerepareerd kan worden?

[Vimeo: https://vimeo.com/254092967]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:33
Neem eens contact op met http://www.orgelelectronics.nl/

Goede ervaringen mee en ze hebben erg veel ervaring.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Doet ie dat ook als je hem op een externe versterker aansluit? Zo nee, dan weet je dus dat het in de interne versterker zit. Dit kan iig gerepareerd worden lijkt mij, de vraag is alleen wat dat gaat kosten. Zou in geval van contact opnemen met een zaak als Keymusic, die hebben verstand van dat soort dingen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bsmaal
The Eagle schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 12:22:
Doet ie dat ook als je hem op een externe versterker aansluit? Zo nee, dan weet je dus dat het in de interne versterker zit. Dit kan iig gerepareerd worden lijkt mij, de vraag is alleen wat dat gaat kosten. Zou in geval van contact opnemen met een zaak als Keymusic, die hebben verstand van dat soort dingen :)
Daar zal ik zo eens naar kijken! Goede tip, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bsmaal
MerijnB schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 12:22:
Neem eens contact op met http://www.orgelelectronics.nl/

Goede ervaringen mee en ze hebben erg veel ervaring.
Bedankt voor de tip! Ik heb ze even gemaild, even afwachten wat zij ervan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bsmaal
Bsmaal schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 12:46:
[...]

Daar zal ik zo eens naar kijken! Goede tip, bedankt!
Ik heb dus net even gekeken, maar als ik hem aansluit op mijn versterker dan blijft het geluid via de speakers van de piano afspelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

handleiding: https://nl.yamaha.com/fil...sets/6/322266/CLP250E.PDF
Die optional out moet je hebben. Zie idd dat dat een wat apart type uitgang is (doet een beetje denken aan een tape/equalizer aansluiting als ik het zo lees) maar niettemin zou je ook gewoon geluid over je speakers moeten hebben (mits juist aangesloten natuurlijk) als je die gebruikt.

Verder: ik heb er ff snel doorheen gebladerd. Weet je zeker dat je niet toevallig of pr ongeluk een instelling teveel hebt gedaan?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bsmaal
The Eagle schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 14:12:
handleiding: https://nl.yamaha.com/fil...sets/6/322266/CLP250E.PDF
Die optional out moet je hebben. Zie idd dat dat een wat apart type uitgang is (doet een beetje denken aan een tape/equalizer aansluiting als ik het zo lees) maar niettemin zou je ook gewoon geluid over je speakers moeten hebben (mits juist aangesloten natuurlijk) als je die gebruikt.

Verder: ik heb er ff snel doorheen gebladerd. Weet je zeker dat je niet toevallig of pr ongeluk een instelling teveel hebt gedaan?
Ik heb via opt out aangesloten op de versteker via het kanaal tape.. maar geen geluid via de externe speakers.

Wat bedoel je precies met een instelling teveel gedaan? Ik heb de factory reset gedaan, dus ik heb geen gekke instellingen op dit moment, zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:33
Zit er een hoofdtelefoonuitgang op? Probeer die eens.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bsmaal
MerijnB schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 15:03:
Zit er een hoofdtelefoonuitgang op? Probeer die eens.
Net geprobeerd, helaas daarop ook een ruis/raar geluid. Deze lijkt wel anders dan via de speakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Lijkt een beetje op een Class-D versterker waarbij het lowpass gedeelte defect is.

Dit filmpje demonstreert ook het effect.: YouTube: Class D Amplifier Output

YouTube: Low pass RC filter in action with PAM 8403 and 10 watt speaker.

[ Voor 15% gewijzigd door Fairy op 03-02-2018 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bsmaal
Fairy schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 19:52:
Lijkt een beetje op een Class-D versterker waarbij het lowpass gedeelte defect is.

Dit filmpje demonstreert ook het effect.: YouTube: Class D Amplifier Output

YouTube: Low pass RC filter in action with PAM 8403 and 10 watt speaker.
Ik denk alleen niet dat het de versterker is, aangezien hij zowel op externe speakers als koptelefoon dit geluid ook maakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Bsmaal schreef op zondag 4 februari 2018 @ 12:44:
[...]

Ik denk alleen niet dat het de versterker is, aangezien hij zowel op externe speakers als koptelefoon dit geluid ook maakt...
Veel koptelefoonaansluitingen gebruiken dezelfde output als de versterker van de speakers, echter met een flinke weerstand er tussen. Maar weinig apparaten, behalve het wat hogere segment gebruikt een 'dedicated' koptelefoonverstereker.

Bij digitale piano's is dat in de meeste gevallen (volgens mij) niet zo.

Uiteraard zou het natuurlijk ook de soundchip kunnen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Fairy op 04-02-2018 13:06 ]

Pagina: 1