In mijn audio-setup heb ik een Pioneer S-W80S subwoofer. Deze doet het prima, maar wanneer er geen ingangssignaal is maakt deze een zachte doch aanwezige constante brom.
Ik heb er al het een en ander over gezocht, en in algemeenheid kom ik 2 oorzaken tegen:
- Er is sprake van een aardlus
- Er is intern iets stuk/gedegradeerd (meestal bolle/lekkende condensator)
De aardlus kan ik redelijk uitsluiten aangezien de subwoofer het geluid ook maakt wanneer (buiten de stroom) nergens op aangesloten is. Ook omdraaien stekker maakt geen verschil.
De subwoofer zal een jaar of 15 oud zijn, dus is de kans aanwezig dat het tweede het geval is. Vanochtend de subwoofer eens open gemaakt en kom 4 onderdelen tegen:
- De conus zelf
- Een behoorlijk lijvige transformator
- Een print met daarop wat elektronica voor het bedieningspaneel
- Een print met een serie grotere en kleinere elco's, weerstanden en transistors.
Ik vermoed dat het probleem hem in dit deel zit. Ik heb de condensators geïnspecteerd maar deze zien er optisch allemaal goed uit. Geen bolle of geplofte exemplaren, geen lekkages (zie wel wat smurrie aan de onderzijde maar dat lijkt lijm te zijn en ziet er identiek uit bij de 3 grootste exemplaren).
Iemand een idee waar ik kan beginnen, of wat er fout zit?
Ik heb er al het een en ander over gezocht, en in algemeenheid kom ik 2 oorzaken tegen:
- Er is sprake van een aardlus
- Er is intern iets stuk/gedegradeerd (meestal bolle/lekkende condensator)
De aardlus kan ik redelijk uitsluiten aangezien de subwoofer het geluid ook maakt wanneer (buiten de stroom) nergens op aangesloten is. Ook omdraaien stekker maakt geen verschil.
De subwoofer zal een jaar of 15 oud zijn, dus is de kans aanwezig dat het tweede het geval is. Vanochtend de subwoofer eens open gemaakt en kom 4 onderdelen tegen:
- De conus zelf
- Een behoorlijk lijvige transformator
- Een print met daarop wat elektronica voor het bedieningspaneel
- Een print met een serie grotere en kleinere elco's, weerstanden en transistors.
Ik vermoed dat het probleem hem in dit deel zit. Ik heb de condensators geïnspecteerd maar deze zien er optisch allemaal goed uit. Geen bolle of geplofte exemplaren, geen lekkages (zie wel wat smurrie aan de onderzijde maar dat lijkt lijm te zijn en ziet er identiek uit bij de 3 grootste exemplaren).
Iemand een idee waar ik kan beginnen, of wat er fout zit?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512