Grand Tour Zwitserland, hotels op de bonnefooi?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:02

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik loop al een tijdje met het idee in mijn hoofd om naar Zwitserland te gaan en de Grand Tour (nee, niet dat autoprogramma) te gaan rijden: https://www.myswitzerland...-tour-in-negen-dagen.html

Mijn idee was echter om niks van tevoren te gaan boeken, en gewoon ter plekke steeds eind van de middag met hotels.com te scannen wat er in de buurt beschikbaar en betaalbaar is. Een jaar of wat terug in Italië lukte dat prima, geen idee of Zwitserland moeilijker is?

Verder ben ik natuurlijk benieuwd naar andere tips voor een autovakantie Zwitserland (behalve niet te hard rijden ;-) ).

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Lijkt me geen probleem, ik zou er echter gewoon op vertrouwen dat je wel wat tegen komt. Zeker een B&B en motelletje moet toch overal te vinden zijn? Of wil je perse een hotel? Zit je ook niet dat je perse een bestemming moet halen, kan je een dagje ergens extra blijven etc.

Leuke route, hoeveel km is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als je bijzondere plaatsen wilt dan moet je vantevoren boeken zoals hotels op de passen. Betaalbaar is erg ver gezocht want het is verre van goedkoop. Je budget is er zo doorheen tegenwoordig. Ga inderdaad niet hard rijden want je loopt leeg. Echt in tunnels gewoon 80/100 kmh aanhouden want er staan vaak flitsers achter de tunnels. Tegenwoordig ook op de passen.

Het is prachtig want ik ben er vaak geweest maar het is krankzinnig duur, al jaren. Ik was laatst in een restaurant en een entrecote is rond de 40 CHF en een schnitzel rond de 30 CHF. 10 jaar geleden waren 3 paprika's rond de 5 CHF. je betaalt je letterlijk blauw aan alles.

Het is veel mooier om te gaan lopen. Ik ben zelf in o.a. richting Zermatt geweest. Als je de bergen daar een huisje huurt en je gaat wandelen daar is maar één woord; geweldig. Ben naar een gletsjer daar geweest en paar bergen over. Je ziet veel meer dan met de auto rondtoeren.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:26

Yucon

*broem*

Gevoelsmatig vind ik het riskant in zo'n duur land. Ik hou niet zo van georganiseerde vakanties en het is niet dat ik nerveus wordt van het idee ter plekke iets te moeten regelen, maar er blijft wel een risico dat je voor een dure optie moet gaan omdat het anders een nachtje in het park wordt. Dat calculeer je in. Maar als je dat in een toch al duur land als zwitserland gebeurt loopt wordt het gelijk heel erg duur.

Overigens hangt het ook wel wat van het seizoen af. Misschien is m'n beeld wat gekleurd omdat ik tegenwoordig in het hoofdseizoen moet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:02

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Aikon schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 10:35:
Lijkt me geen probleem, ik zou er echter gewoon op vertrouwen dat je wel wat tegen komt. Zeker een B&B en motelletje moet toch overal te vinden zijn? Of wil je perse een hotel? Zit je ook niet dat je perse een bestemming moet halen, kan je een dagje ergens extra blijven etc.

Leuke route, hoeveel km is het?
Iets van 1700km. Nee, het hoeft helemaal niet per se een hotel te zijn, B&B/motel whatever is ook prima. het is inderdaad juist die flexibiliteit die me aantrekt. Ik trek er 7-14 dagen voor uit, en voor de rest zie ik wel ter plekke wat ik wil doen/zien.
Yucon schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 11:29:
Overigens hangt het ook wel wat van het seizoen af. Misschien is m'n beeld wat gekleurd omdat ik tegenwoordig in het hoofdseizoen moet gaan.
Ik denk aan eind mei. Dat is officieel al wel hoogseizoen denk ik, maar nog wel voor de schoolvakanties toch?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-05 14:47

royhoi

-

Leuk! Ik vertrek morgen voor een tripje Finland Zweden +- 6500km. Ook op de bonnefooi ben benieuwd 🙈

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Vergeet ook het autobahnvignet niet. Ik heb vorige winter nog in Zwitserland gewerkt en het is inderdaad erg duur. Reken voor een standaard hotel wel minimaal 150 euro per nacht en voor een eten in ieder geval 40 euro pp. Ik ken het alleen het stuk Zürich - St. Gallen maar dat vind ik niet bijzonder mooi, Zuid Duitsland is bijvoorbeeld veel mooier qua steden en natuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweezitsbank
  • Registratie: December 2016
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

SeatRider schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 11:54:
Ik denk aan eind mei. Dat is officieel al wel hoogseizoen denk ik, maar nog wel voor de schoolvakanties toch?
Ik ben ook vele malen in Zwitserland geweest, de laatste keer in 2015. Ik schrok toen erg van de prijzen. Met name attracties zoals kabelbanen en treintjes. 50 Euro voor een gemiddelde kabelbaan was geen uitzondering, voor de echte toeristentrekkers was 100+ Euro gangbaar. Geen idee of je van plan bent ook dat soort dingen te doen maar sla je spaarvarken maar vast kapot ;)

Over het tijdstip, ik ben ooit in juni geweest, voor het hoogseizoen. Er werd toen heel veel gewerkt aan de weg omdat dat voor hun een van de weinige momenten was dat er (relatief) weinig verkeer was. Ook was er heel veel gesloten (restaurants maar ook kabelbanen). Voor een grand tour kan dat wel een dingetje zijn.

Een heel contrast met Oostenrijk. In diezelfde vakantie ook een week Oostenrijk er aan vast geplakt en daar waren alle kabelbanen ineens gratis met een gastenkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:51
Mijn pa gaat na het hoogseizoen altijd op de motor rijden, vaak in de Alpen. Dus ook Zwitserland komt aan bod. Hij boekt vooraf niets, behalve de trein heen.

Het is niet echt een probleem om hotels te vinden, sommige hotels zijn echter wel "ineens vol" als ze erachter komen dat het twee heren op de motor zijn. Soms is het enige vrije hotel in de regio erg duur omdat het een luxe hotel is. Of soms is alleen de duurste kamer nog over.

Dus, het kan wel. Maar niet op een krap budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
SeatRider schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 10:09:
Ik loop al een tijdje met het idee in mijn hoofd om naar Zwitserland te gaan en de Grand Tour (nee, niet dat autoprogramma) te gaan rijden: https://www.myswitzerland...-tour-in-negen-dagen.html

Mijn idee was echter om niks van tevoren te gaan boeken, en gewoon ter plekke steeds eind van de middag met hotels.com te scannen wat er in de buurt beschikbaar en betaalbaar is. Een jaar of wat terug in Italië lukte dat prima, geen idee of Zwitserland moeilijker is?

Verder ben ik natuurlijk benieuwd naar andere tips voor een autovakantie Zwitserland (behalve niet te hard rijden ;-) ).
Vergeet betaalbaar, er bestaat hier (in Zwitserland) een afkorting onder de niet orginele bevolking: TIS, oftewel This Is Switzerland. Die wordt gebruikt om aan te geven dat iets hier absurd is, absurd duur of gewoon zo niet standaard in de Europese of Amerikaanse cultuur. Het levensonderhoud in Zwitserland is gemiddeld twee keer zo duur als in NL, dat merk je dus ook in ongeveer alle prijzen.
De GT is een mooie route, maar er zijn hier veel meer mooie stukken te vinden.

Ik zag iemand wat posten over flitsers na de tunnel, soms staan ze ook in de tunnel. Ze flitsen ook van voren. 1-4 km te hard is ongeveer 40 CHF (+/-35Euro), 5-10 km te hard kost vaak al 300 CHF. Let dus op je snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-05 15:26

cdoens

Peugeot-gek

Afgelopen jaar ben ik eind augustus op de bonnefooi door België, Frankrijk, Zwitserland, Liechtenstein, Oostenrijk en Duitsland gereden.
Het eerste hotel in Frankrijk had ik vantevoren al geboekt. De rest van de hotels en B&B's heb ik thuis reeds opgezocht omdat de route enigszins vaststond. Deze had ik als favorieten in Booking.com en Tripadvisor geplaatst. 's Avonds reserveerde ik uiteindelijk de slaapplaats voor de volgende avond.

Ik heb niet in het park of in de auto geslapen en sommige accommodaties waren een grote verrassing.
In Zwitserland in 2 verschillende huisjes van boerinnen verbleven waarbij alles prima in orde was en het ontbijt grotendeels uit lokale of eigen producten bestond. Dat heb ik liever dan een internationaal vermaarde hotelketen. :)

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Pagina: 1