Vraag

Mijn vraag
...
Sinds een paar weken is "uit het niets" het probleem ontstaan dat de automatische (nachtelijke) Whatsapp back-up blijft hangen op "wachten op internet". Als ik vervolgens Wifi even aan en uit zet, gaat hij wèl backupppen.

Overigens was de melding eerst "wachten op Wifi". Toen ik 'm toestemming gaf om ook te backuppen via mobiel netwerk veranderde het naar "wachten op internet" en gaat 'ie ook al lopen als ik Wifi even uitzet.

Waaro m moet ik opeen even opnieuw met internet verbinden voordat hij gaat bakuppen? Er is niks mis met de internetverbinding, surfen en andere apps werken namelijk wel.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
- Xiaomi Redmi Note 4
- Lineage OS 13.1 ROM
- Whatsapp (reeds nieuwste versie)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Whatsapp toestaan om ook te backuppen via het mobiel netwerk in de hoop dat hij dan niet op Wifi blijft wachten. Maar heeft niet het gewenste effect... dan blijft 'ie op "internet" wachten :/

Alle reacties

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Gebruik je iets van doze/greenify die zijn netwerk beperkt terwijl het toestel s nachts in slaapstand staat?

Wat je ook kunt proberen is batterijoptimalisatie voor Whatsapp uitschakelen, als er geen sprake is van iets als doze of greenify dan lost dit het probleem wel op.

[Voor 18% gewijzigd door ImNotnoa op 03-02-2018 07:13]

Try SCE to Aux

• GS88
  • Laatst online: 06-06 18:21

GS88

π raat

Ik heb een Galaxy A3 2016 van werk met hetzelfde probleem. Mijn Note 3 heeft dit ook, terwijl de S5 van mijn vrouw het niet heeft.. het zou ook aan Whatsapp zelf kunnen liggen.

Rotterdam

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 21:16

sjaak

un giorno credi

Heb er sinds enkele weken ook last van, gemiddeld zo'n twee a drie keer in de week. WiFi is continu ingeschakeld en Whatsapp wordt niet in sluimermodus gezet. Dit alles op een S8. Ik heb nog geen oorzaak kunnen vinden.

• ImNotnoa
  • Niet online
Batterijoptimalisatie uitschakelen :>

Try SCE to Aux

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:25

Yucon

*broem*

Ik heb het ook sinds een paar weken, alleen zet ik wifi altijd 's nachts uit. Daarvoor ook al. Het stond op m'n 'nog uitzoeken' lijstje.. ik dacht dat ik zelf onbwust een instelling veranderd had.

• Luinwethion
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-05 16:49
Hier ook, op mijn S7 had ik dat probleem en nu op mijn Mate 10 ook.

Zowel op wifi als op 4G.

En mijn ma met haar S8 heeft het zelfde probleem.

Ik gok van een fout bij Whatsapp of Google.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:44

Croga

The Unreasonable Man

Imnoa schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 07:52:
En hoe doe je dat dan?

• ImNotnoa
  • Niet online
Op 8.1 :

Instellingen.
Batterij
Drie stipjes rechtsboven > batterijoptimalisatie.
In dit menu kiezen voor "alle apps"

Whatsapp in dit lijstje opzoeken en kiezen voor "niet optimaliseren"

Try SCE to Aux

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:34
Ik heb het ook met mijn s6 sinds de laatste update. Heb maar even een ticket ingeschoten.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Imnoa schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 08:32:
[...]

Op 8.1 :

Instellingen.
Batterij
Drie stipjes rechtsboven > batterijoptimalisatie.
In dit menu kiezen voor "alle apps"

Whatsapp in dit lijstje opzoeken en kiezen voor "niet optimaliseren"
Helaas, staat ie al op :(
Ik heb er echt elke dag last van :/

Ik heb nu de "accuoptimalisaties" voor Whatsapp uitgezet, even tot morgenochtend afwachten wat het doet...

Verder heb ik geen apps of opties ingeschakeld die het netwerkverkeer beperken.

[Voor 23% gewijzigd door Josefien op 03-02-2018 09:24]

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Zeker de Experiabox V10 in gebruik allemaal?

Zo ja, het heeft dan met de WiFi problemen daarvan te maken waarschijnlijk.

Te koop....

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:56

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik heb het zelfde probleem maar net iets anders.

Zelfde melding ed. alleen heb ik zelden wifi aan, nooit deze melding gekregen tot afgelopen 2 weken :?

Gabriël ITX

Nee, geen Experiabox. We hebben hier een Ziggo verbinding met een TP-Link Archer C7 router. En die heeft de laatste maanden geen update gehad.

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Hmm, dan hebben mijn vrouw en ik er ook last van (Moto G5 plus en G5s plus)....

Te koop....

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-06 15:37
Gisteren een WhatsApp update geinstalleerd en ik heb er geen last meer van.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

zorg altijd voor de laatste update.
zet mobiele data uit en scherm slot. je kunt het beste zelf een update maken, bijv. vlak voor je gaat slapen.
Elke smartphone heeft als 1e prioriteit WiFi. (btw dagelijks een back-up maken lijkt me wel erg vaak)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Hackus schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 09:46:. (btw dagelijks een back-up maken lijkt me wel erg vaak)
Als je het telefoon crasht of kwijt raakt is het toch wel handig dat je berichten van de afgelopen dag ook nog hebt.

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 21:16

sjaak

un giorno credi

Imnoa schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 07:52:
Staat niet aan voor Whatsapp.
albino71 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 09:36:

Nope, Ziggo Connect box die hiervoor met zelfde firmware op het modem, prima werkte. Whatsapp is de enige die bijgewerkt is in de tussentijd. Laatste WA update is 3 dagen geleden geïnstalleerd maar blijft spelen.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Hackus schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 09:46:
zorg altijd voor de laatste update.
zet mobiele data uit en scherm slot. je kunt het beste zelf een update maken, bijv. vlak voor je gaat slapen.
Elke smartphone heeft als 1e prioriteit WiFi. (btw dagelijks een back-up maken lijkt me wel erg vaak)
Werkt niet.

Het gaat hier niet over data-connectivity issues. Het gaat hier niet over battery issues. Whatsapp verliest gewoon eens in de zoveel tijd zijn verbinding.
En dagelijks een backup maken is inderdaad een beetje weinig. Een dag aan data verliezen is niet handig.

Ik gebruik zelf vaak WhatsappWeb en ook daar verliest Whatsapp vaak zijn verbinding waarbij de wifi-aan/wifi-uit truuk het probleem oplost. Het is dus niet alleen bij het maken van een backup.
Dat betekend dus ook dat er een redelijke kans is dat je at random geen berichten meer kunt ontvangen.

• ImNotnoa
  • Niet online
https://play.google.com/apps/testing/com.whatsapp

De beta is bij mij stabiel en heeft geen backup issues

Try SCE to Aux

• Gero71
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-06-2019
sjaak schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 09:52:
[...]

Staat niet aan voor Whatsapp.
Het schuifje moet juist wel op "aan/ingeschakeld" staan, zodat Batterijoptimalisatie voor WA is uitgeschakeld. ;)

[Voor 11% gewijzigd door Gero71 op 03-02-2018 10:06]

Misery and hate will kill us all.

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Vorige week had ik dit een keer met mijn s8+.
Hij bleef ook gewoon staan op de gepauzeerde backup.

Ik heb de backup afgebroken. De app gesloten en opnieuw gestart. En daarna handmatig de backup gedraaid. En daarna niet weer gezien.

R7 5800X3D//B450 Tomahawk max II//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-05 15:22
Probleem was er tijdje maar is opgelost sinds de voorlaatste bèta versie.

• Silvarro
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-12-2022
680x0 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 11:59:
Probleem was er tijdje maar is opgelost sinds de voorlaatste bèta versie.
Ik heb de nieuwste beta en ik heb 't probleem nog steeds dus het is nog niet opgelost.
Ik heb geen beta geïnstalleerd, maar vanochtend voor het eerst het probleem niet gezien nadat ik gisteren "accuoptimalisaties" voor Whatsapp had uitgezet. Misschien dat dat inderdaad helpt... nog even paar daagjes afwachten :D

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik had het ook een paar keer afgelopen week met mijn Samsung Galaxy S8, maar paar dagen geleden was er een WhatsApp-update in de Play Store en sindsdien heb ik het niet meer gezien eigenlijk.

The devil is in the details.

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-05 15:22
Sahri schreef op zondag 4 februari 2018 @ 10:09:
[...]

Ik heb de nieuwste beta en ik heb 't probleem nog steeds dus het is nog niet opgelost.
Dan heeft mijn overstap van Lineage 14.1 naar 15.1 er mss ook met te maken.

• Bastien
  • Niet online
Heb dit ook sinds ± 2 weken (Wileyfox Swift 2X met android 7.1.2 en januari 2018 patch). De ene dag werkt het wel (of nacht eigenlijk) en de andere niet. Geen peil op te trekken. Ik gebruik de laatste versie, althans er is geen andere beschikbaar in de Play store.

Maar er wordt ook wel over geklaagd bij WA zelf (althans zie genoeg meldingen bij de beoordelingen, dus daar zal het ook wel niet onbekend zijn. Ik ga in ieder geval niet in mijn eigen instellingen zoeken, daar ligt het probleem m.i. niet.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

• TP-Link
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-03-2022

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

mail: support.nl @tp-link.com

Josefien schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 09:39:
Nee, geen Experiabox. We hebben hier een Ziggo verbinding met een TP-Link Archer C7 router. En die heeft de laatste maanden geen update gehad.
Heb je het probleem ook als je toestel verbonden is met een ander Wi-Fi netwerk ?

We zouden eventueel een kijkje kunnen nemen naar de settings in de router van de Archer C7.

Zou je screenshots kunnen sturen uit de interface van de Archer C7.
Dit mag je sturen naar support.nl@tp-link.com tnv Carmen.

We ontvangen graag screenshots van de volgende gegevens:

- Advanced --> Network --> WAN /internet
- Advanced --> Network --> LAN
- Advanced --> System Tools --> Firmware Upgrade

Mvg Carmen van TP-Link :)

• Silvarro
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-12-2022
Josefien schreef op zondag 4 februari 2018 @ 12:17:
Ik heb geen beta geïnstalleerd, maar vanochtend voor het eerst het probleem niet gezien nadat ik gisteren "accuoptimalisaties" voor Whatsapp had uitgezet. Misschien dat dat inderdaad helpt... nog even paar daagjes afwachten :D
Heb dat afgelopen zondag geprobeerd en sindsdien het probleem niet meer gehad. Wel frappant dat dat nu ineens invloed lijkt te hebben want dit gebeurde voorheen nooit.

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Gisteren, uit het niets was er weer dezelfde melding(S8+). Wederom handmatig de backup gedraaid en hij was weer weg.
Voor vorige week nog nooit gezien, dit lijkt me dus gewoon een probleem bij Whatsapp.

R7 5800X3D//B450 Tomahawk max II//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Ik heb sinds ik de accuoptimalisaties heb uitgezet dit probleem ook niet meer gehad.

Ik ga het nu weer aanzetten en kijk of ik morgenochtend dit probleem weer tegenkom.
En ja hoor... met accuoptimalisaties aan komt het probleem weer terug :P

• houtig
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-05 21:00
TP-Link schreef op maandag 5 februari 2018 @ 12:42:
[...]

Heb je het probleem ook als je toestel verbonden is met een ander Wi-Fi netwerk ?

We zouden eventueel een kijkje kunnen nemen naar de settings in de router van de Archer C7.

Zou je screenshots kunnen sturen uit de interface van de Archer C7.
Dit mag je sturen naar support.nl@tp-link.com tnv Carmen.

We ontvangen graag screenshots van de volgende gegevens:

- Advanced --> Network --> WAN /internet
- Advanced --> Network --> LAN
- Advanced --> System Tools --> Firmware Upgrade

Mvg Carmen van TP-Link :)
Wees gerust probleem komt ook voor op de draytek van T-mobile en Connectbox (Compal of Artis, weet ff niet welke) van Ziggo. Zowel op een Honor8 en Samsung J5 2017.
Ik zie zoveel modellen en netwerken voorbij komen dat ik verwacht dat het probleem ligt bij Whatsapp of Google.

By us.. [Als ik hier ben ben ik niet aan het werk]

• Bastien
  • Niet online
Ik heb het probleem nu niet meer sinds een dag of 5. Dit na een update van WA.

Edit: en toen ging het vannacht, 3 dagen later, weer niet goed. Erg vaag, dat willekeurige.

[Voor 37% gewijzigd door Bastien op 20-02-2018 08:26]

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

• jan_oniem
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-05 13:07
albino71 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 09:36:

Ik heb géén Experiabox box, maar een TP-Link. Maar op mijn S5 heb ik ook dit backup probleem. Moet vast een WhatsApp error zijn.

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:00
Vanochtend deze melding ook weer gehad.

S8+ / Experiabox

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:25

Yucon

*broem*

Hier ook weer sinds een dag of 3 terug. Experiabox 8 met een S5

• houtig
Ik ben misschien iets op spoor: verwijderen jullie wel eens je media? Ik heb gevoel dat als er teveel media erin staat Whatsapp niet meer automatisch wil backuppen.
Zal ff testen komende tijd.

• jan_oniem
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-05 13:07
Het verwijderen van media heeft geen effect; ik had recent zelfs alle chats gewist. Ook toen werd de backup gepauzeerd met "wacht op wifi".
Ik heb een simpele bypass; wifi even uit en aanzetten.

• houtig
Josefien schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:22:
Ik heb sinds ik de accuoptimalisaties heb uitgezet dit probleem ook niet meer gehad.

Ik ga het nu weer aanzetten en kijk of ik morgenochtend dit probleem weer tegenkom.
Ik had hier overheen gelezen maar dit lijkt inderdaad het probleem te zijn. Als mijn telefoon aan de lader hangt heb ik het probleem namelijk niet.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee