Data kwijt na knip-plak

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 18:45
Hoi allen,

Ik was bezig met het verplaatsen van een groot aantal mp4/mov-bestanden van de ene externe HD naar de andere externe HD.

Na ongeveer een minuut dacht ik: dit gaat te lang duren, ik doe het vannacht wel. Dus ik annuleerde de knip-plak opdracht. Met als gevolg: alle bestanden weg, ook niet in de prullenbak, en op de ene schijf opeens 400GB extra ruimte.

Sindsdien heb ik de schijf niet meer aangeraakt. Wel heb ik geprobeerd via het programma 'disk drill' de bestanden te redden (zoekend op de schijf waar de bestanden vandaan kwamen). Helaas leverde dit naast een behoorlijk aantal gevonden bestanden ook een behoorlijk aantal corrupte videobestanden op.

Hebben jullie tips / advies hoe ik mijn verloren bestanden weer tevoorschijn kan halen? Ik heb ze echt hard nodig :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
goldmemberf1 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 01:30:
Dus ik annuleerde de knip-plak opdracht. Met als gevolg: alle bestanden weg, ook niet in de prullenbak, en op de ene schijf opeens 400GB extra ruimte.
Dat is absoluut niet het standaard gedrag van Windows; die verwijdert pas van bron als het op bestemming aangekomen is. Annuleren resulteert dus in (een deel van) je bestanden of in de bron of in de bestemming. Dus je laat iets achterwege of je kijkt niet goed. Gebruik je een vage filemanager ofzo? Iets anders dat het vermelden waard is?

[ Voor 12% gewijzigd door RobIII op 03-02-2018 01:38 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 18:46
https://www.ccleaner.com/recuva heeft mij diverse keren geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Of als het hier om macOS gaat; daar kun je niet (met de standaard shortcuts) knip-plak doen, alleen kopieer-plak. Afgezien daarvan is het gedrag van een geannuleerde knip(verplaats)-plak actie hetzelfde als in Windows zoals RobIII beschrijft.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
Daedalus schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 01:45:
Of als het hier om macOS gaat; daar kun je niet (met de standaard shortcuts) knip-plak doen, alleen kopieer-plak. Afgezien daarvan is het gedrag van een geannuleerde knip(verplaats)-plak actie hetzelfde als in Windows zoals RobIII beschrijft.
Het gaat om MacOS. Ik heb CMD+C en daarna CMD+OPTION+V gedaan. Dat is toch knip-plak? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:54
Zijn die corrupte bestanden niet mogelijk bestanden die je eerder hebt geschreven op de schijf waarna je ze later hebt verwijderd?
Je zou namelijk bestanden terug kunnen vinden die je enkel verwijderd hebt mits je daarna niet weer nieuwe bestanden op de schijf plaatst ( overschrijving van de oude data )
Je zou nog een ander programma kunnen gebruiken om de bestanden te proberen te herstellen maar ik ben bang dat je je bestanden voorgoed kwijt bent...

Recuva zoals hierboven staat is een goed programma.
Eventueel kun je dit ook nog proberen: https://www.easeus.com/ma...software/drw-mac-free.htm

Wat ik je kan aanraden voor in de toekomst is:

- Maak offline backups van je belangrijke data.
- Gebruik niet meer de knip en plak functie maar gebruik kopiëren, zodra dat klaar is controleer je de nieuwe gekopieerde bestanden.
Zijn de bestanden goed gekopieerd? dan verwijder je de bestanden op de originele locatie.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb0wag
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11-09 21:00
Ik heb zoiets in al mijn jaren windows/mac gebruik nog nooit meegemaakt maar vrees door de knip en plak optie dat je bestanden kwijt bent (door de cancel wordt het al gekopieerde verwijdert en als dat te groot is komt dat niet in een prullenbak, bij windows tenminste weet niet hoe dit op mac zit), Enige wat wat je misschien zou kunnen proberen de plak optie in de dir/map waar je de bestanden zou willen hebben, maar geef het weinig kans. Dan kom je op een recovery programa uit die verwijderde bestanden terug kan halen mits er niet veel op de originele schijf is veranderd/overschreven.
Voor een volgende keer gebruik eerst copy dan plak op de schijf/map waar je het wil hebben en als alles overgezet is dan pas verwijder/knip op de schijf/map waar het vandaan komt, dan ben je altijd verzekerd dat dat het origineel nog hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
JohanNL schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 01:47:
Zijn die corrupte bestanden niet mogelijk bestanden die je eerder hebt geschreven op de schijf waarna je ze later hebt verwijderd?
Je zou namelijk bestanden terug kunnen vinden die je enkel verwijderd hebt mits je daarna niet weer nieuwe bestanden op de schijf plaatst ( overschrijving van de oude data )
Je zou nog een ander programma kunnen gebruiken om de bestanden te proberen te herstellen maar ik ben bang dat je je bestanden voorgoed kwijt bent...

Recuva zoals hierboven staat is een goed programma.
Eventueel kun je dit ook nog proberen: https://www.easeus.com/ma...software/drw-mac-free.htm

Wat ik je kan aanraden voor in de toekomst is:

- Maak offline backups van je belangrijke data.
- Gebruik niet meer de knip en plak functie maar gebruik kopiëren, zodra dat klaar is controleer je de nieuwe gekopieerde bestanden.
Zijn de bestanden goed gekopieerd? dan verwijder je de bestanden op de originele locatie.
Dank voor je hulp.
EaseUS heeft precies alle bestanden die ik miste teruggevonden. Bij recovery blijken ze echter niet te werken (zowel in quicktime als VLC). Terwijl ik de schijf na het verdwijnen van de bestanden niet meer heb gebruikt om data op te schrijven...:'(
Filesize van de bestanden is ook een stuk kleiner opeens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:54
goldmemberf1 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 02:17:
[...]

Dank voor je hulp.
EaseUS heeft precies alle bestanden die ik miste teruggevonden. Bij recovery blijken ze echter niet te werken (zowel in quicktime als VLC). Terwijl ik de schijf na het verdwijnen van de bestanden niet meer heb gebruikt om data op te schrijven...:'(
Filesize van de bestanden is ook een stuk kleiner opeens...
Dat is toch opmerkelijk, ik denk dat iets anders of het besturingssysteem dan toch iets heeft geschreven op de schijf.
Er kan natuurlijk ook iets zijn met de schijf zelf... geen idee.

Ik zou kijken naar een programma die mp4/mov bestanden kan repareren, ik denk namelijk dat de header ( geen idee hoe je het noemt ) beschadigd is waardoor het bestand geweigerd / nier afgespeeld kan worden.
Als het bestand niet teveel beschadigd is zou je aanzienlijk veel van je film terug kunnen krijgen in een speelbare staat.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Daedalus schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 01:45:
offtopic:
Oh we zitten hier in Macs & Software :D Even gemist :X

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:36

VW-Arjan

★★★★★

Cmd+c is kopieren niet knippen.
Je kan in mac os alleen knippen door te slepen.
C : copy
V : paste

Net als in windows.
Daar kan je echter nog ctrl + x doen om
te knippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:05
VW-Arjan schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 09:43:
Cmd+c is kopieren niet knippen.
C : copy
V : paste

Net als in windows.
Daar kan je echter nog ctrl + x doen om
te knippen.
Err nee, er is geen CMD/CTRL-X in OSX, daar is het een kwestie van COPY-MOVE ipv CUT-PASTE. Wellicht dat het in sommige andere editors een shortcut is voor CMD-X maar in Finder iig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Helox-in-a-box schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 10:55:
[...]

Err nee, er is geen CMD/CTRL-X in OSX, daar is het een kwestie van COPY-MOVE ipv CUT-PASTE. Wellicht dat het in sommige andere editors een shortcut is voor CMD-X maar in Finder iig niet.
Even beter lezen ;)
Er staat: net als in Windows, daar kun je... ;)

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
VW-Arjan schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 09:43:
Maar in het geval van @goldmemberf1 gaat het om het verplaatsen van bestanden van de ene schijf naar de andere schijf. Door te slepen gaat macOS de boel kopiëren en niet knippen en plakken. macOS heeft een iets andere insteek als het gaat om bewerkingen naar externe schijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goldmemberf1
RobIII schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 11:07:
[...]

Even beter lezen ;)
Er staat: net als in Windows, daar kun je... ;)
Ik heb de bestanden verplaatst dmv CMD+C en daarna CMD+ALT/OPTION+V

De bestanden verplaatsen dan wel degelijk ;)

Maar goed..feit blijft dat ik de bestanden kwijt ben...Het recovery programma herkent de bestanden wel, de naam en bestandsgrootte, maar krijgt ze niet gerecovered zoals het zou moeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
goldmemberf1 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 01:30:
Hebben jullie tips / advies hoe ik mijn verloren bestanden weer tevoorschijn kan halen? Ik heb ze echt hard nodig :'(
Als ze écht belangrijk zijn kan je simpelweg je backup terugschrijven, en anders lijkt het me toch zaak om een pro in te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan

VW-Arjan

★★★★★

Helox-in-a-box schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 10:55:
[...]

Euhm lees je wel?
Dat type ik toch ook? Cmd+c??

Nvm iemand anders wees je er al op.

[ Voor 5% gewijzigd door VW-Arjan op 03-02-2018 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan

VW-Arjan

★★★★★

sypie schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 11:16:
[...]

Maar in het geval van @goldmemberf1 gaat het om het verplaatsen van bestanden van de ene schijf naar de andere schijf. Door te slepen gaat macOS de boel kopiëren en niet knippen en plakken. macOS heeft een iets andere insteek als het gaat om bewerkingen naar externe schijven.
De laatste zin is het belangrijkste. Naar externe schijven.
Binnen het OS verplaats je de boel direct.
Lijkt dus een beetje op knippen plakken.

Overigens is bijna alles te CMD+Z en in Mac OS. Oftewel undo stupid changes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 21:27

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Plakken doe je toch met CMD+V ?

Geen idee wat CMD+OPTION+V dan doet... Mogelijk dat het daar is misgegaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Option-Command-V Move: Move the files in the Clipboard from their original location to the current location.

Bron: https://support.apple.com/en-us/HT201236

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
Als ik bestanden verplaats (met rechtermuistoets slepen en dan loslaten en kiezen voor verplaatsen) dan wil het wel 's gebeuren dat het bestand op nieuwe locatie staat maar corrupt raakt. Ik kan het niet openen. Of opeens staat het bestand op huidige en nieuwe locatie. Een ervan is dan corrupt. Windows 10.
Je hebt er niks aan maar wilde het toch kwijt. Toevallig ook mp4 en of mkv files.

Misschien heeft het het ermee te maken dat ik in een keer een groot aantal files wil overzetten?

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@Mandrake466 Het gaat hier over macOS, niet over Windows.

Onder macOS kun je de Option/ALT toets ingedrukt houden terwijl je een sleep-actie uitvoert. Dit zorgt er voor dat je een bestand dupliceert in plaats van verplaatst. Toch een stukje veiliger dan knippen/plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 21:11
Precies de reden waarom ik typisch rsync met de optie --remove-source-files gebruik om grote hoeveelheden data te verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
Ik heb een aantal data recovery programma's geprobeerd.

De bestanden worden gevonden door EaseUS Data Recovery:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/nu2UN
https://imgur.com/a/nu2UN

Het programma ziet dus exact de namen en grootte van de bestanden. Hij krijgt ze echter niet geëxporteerd en de bestanden die 'ie wel exporteert krijg ik niet afgespeeld in QT of VLC.

Iemand suggesties?

[ Voor 40% gewijzigd door goldmemberf1 op 05-02-2018 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:40

nelizmastr

Goed wies kapot

goldmemberf1 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:32:
Ik heb een aantal data recovery programma's geprobeerd.

De bestanden worden gevonden door EaseUS Data Recovery:
[afbeelding]
https://imgur.com/a/nu2UN

Het programma ziet dus exact de namen en grootte van de bestanden. Hij krijgt ze echter niet geëxporteerd en de bestanden die 'ie wel exporteert krijg ik niet afgespeeld in QT of VLC.

Iemand suggesties?
Ja. Back-up terugzetten of een datarecovery expert inschakelen à een paar ruggen :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
@nelizmastr Ik schat in dat je er met een rug ofzo wel moet zijn, zeker als er geen vliegende haast bij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristianBurger
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-08 18:12
Even voor alle duidelijkheid.

Om een bestand te VERPLAATSEN op mac doe je het volgende:

CMD + C en dan CMD + alt/option + V. Die laatste handeling betekent plakken/verplaatsen.

Ik vind juist dat apple het mooi gemaakt heeft. Eerst zeg je, ik wil iets kopiëren of verplaatsen en daarna heb je de keuze daarvoor. Bij windows moet je gelijk de keuze maken.

Kortom, de ts heeft het gedaan zoals normaal is op een mac en daar zit de fout niet.
Ik werk al jaren met mac en het werkt bij mij altijd goed!

[ Voor 23% gewijzigd door ChristianBurger op 06-02-2018 09:52 ]

Pagina: 1