Av cooler maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwizTay
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10-08 09:49
Hoi iedereen,

Ik heb een tijdje terug van iemand een onkyo tx-sr606 over genomen.
Nu is deze in stand-by voor mijn gevoel al redelijk warm en als hij in gebruik is nog veel warmer.
Omdat ik niet zit te wachten op weer een kapotte onkyo wil ik er iets van koeling op maken, nu had ik de antec veris gevonden maar zoiets kan ik nergens in Nederland vinden.
Nu is mijn idee een beetje om een (redelijk) bijpassende dvd speler o.i.d. Te slopen en zelf zoiets te maken.
Nu het stukje dat ik niet snap:
Hierbij wil ik eigenlijk iets inbouwen dat hij bij een bepaalde temperatuur begint.
Is er iemand hier die daar ervaring mee heeft en me misschien kan vertellen wat ik hierbij nodig heb? Wat voor iets ik moet bestellen ofzo alle tips zijn welkom
Als er iemand nog een beter idee heeft hoor ik dit ook graag!

Dan bedoel ik dus niet een fan erop of in de reciever op plekken solderen die er niet voor gemaakt zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-10 15:30
Wat betreft het maken van ventilatie kan ik je niet helpen.

Staat de onkyo helemaal vrij of bv in een kast?
Onkyo staat er een beetje om bekend dat ze vrij warm worden, ik raad dan ook af om er een ander compnent op te zetten.
Het beste is deze helemaal vrij te laten staan en als hij toch in een kast staat minimaal 10cm vrij te hebben aan de bovenkant.
.
Vaak zie je namelijk dat een versterker helemaal strak ergens tussen staat, of in een kast met deurtjes ervoor

Je zou hem ook voorzichtig kunnen open maken om te kijken of er veel stof in zit, ik ben vaak genoeg recievers/pc's tegen gekomen die van binnen helemaal vol zaten met stof :-).

[ Voor 15% gewijzigd door Equazor_ op 03-02-2018 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:18

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kijk bij aliexpress of ebay eens naar een “fan temp controller”.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwizTay
Equazor_ schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 09:16:
Wat betreft het maken van ventilatie kan ik je niet helpen.

Staat de onkyo helemaal vrij of bv in een kast?
Onkyo staat er een beetje om bekend dat ze vrij warm worden, ik raad dan ook af om er een ander compnent op te zetten.
Het beste is deze helemaal vrij te laten staan en als hij toch in een kast staat minimaal 10cm vrij te hebben aan de bovenkant.
.
Vaak zie je namelijk dat een versterker helemaal strak ergens tussen staat, of in een kast met deurtjes ervoor

Je zou hem ook voorzichtig kunnen open maken om te kijken of er veel stof in zit, ik ben vaak genoeg recievers/pc's tegen gekomen die van binnen helemaal vol zaten met stof :-).
Ik ben bekend met de hitte van een onkyo
Ik had de txsr706 daar is het hdmi bord van overleden (daar stond wel vanalles bovenop)
daarom heeft deze aan de zijkanten zo'n 15cm en erboven zo'n 40 cm ruimte.
Ik heb hem gisteren even open gehad er zit wel stof in maar dit is minimaal.
Toch bedankt voor het meedenken!
teacher schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 09:42:
Kijk bij aliexpress of ebay eens naar een “fan temp controller”.
Ik ga straks thuis even kijken op aliexpress bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
40cm is wel veel ja. Als het in een kast staat kun je de warmte alsnog actief afvoeren met een fan. Dit kan in de achterkant van de kast (zagen) of bovenop de receiver. Gezien de ruimte zou je makkelijk een 20cm fan kunnen gebruiken voor een geruisloze werking. Zelf heb ik er 3 van 5cm op de receiver ivm weinig ruimte.
Nadeel in jouw situatie is dat je het wel zal zien als je op de bank zit.

Ik heb er zelf een W1401 schakelaar tussen zitten. Deze worden veelvuldig aangeboden op ebay, voor iets van €3,-. Erg handig omdat je een aparte start en stop temperatuur kunt instellen, zodat de fans niet blijven schakelen. Werkt al zeker 2 jaar zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnkoevoets
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-10 14:37
Ik heb een vrij luie aanpak gekozen om mijn onkyo actief te koelen; aan een oude pckast koeler een usb plug gesoldeerd en deze in usb poort achterin gestoken. Versterker aan en hij begint zachtjes te blazen (want USB 5v ipv 12v).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwizTay
LA-384 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 11:04:
40cm is wel veel ja. Als het in een kast staat kun je de warmte alsnog actief afvoeren met een fan. Dit kan in de achterkant van de kast (zagen) of bovenop de receiver. Gezien de ruimte zou je makkelijk een 20cm fan kunnen gebruiken voor een geruisloze werking. Zelf heb ik er 3 van 5cm op de receiver ivm weinig ruimte.
Nadeel in jouw situatie is dat je het wel zal zien als je op de bank zit.

Ik heb er zelf een W1401 schakelaar tussen zitten. Deze worden veelvuldig aangeboden op ebay, voor iets van €3,-. Erg handig omdat je een aparte start en stop temperatuur kunt instellen, zodat de fans niet blijven schakelen. Werkt al zeker 2 jaar zonder problemen.
Die w1401 lijkt op het dingetje wat ik zoek op aliexpress €2 dus die bestel ik gewoon 1 of 2
Dat gaat denk ik goedkomen!
En voor de fans wou ik er eigenlijk 3 van 120mm pakken 20cm zou ook nog gaan maar dat is allemaal uitproberen wat het beste en het stilste is
Gelukkig staat hij achter me vanaf waar ik zit (bij de beamer) dus ik kan wel een lelijke oplossing maken ;)
Bedankt voor het meedenken en de tip van de w1401!
martijnkoevoets schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 11:44:
Ik heb een vrij luie aanpak gekozen om mijn onkyo actief te koelen; aan een oude pckast koeler een usb plug gesoldeerd en deze in usb poort achterin gestoken. Versterker aan en hij begint zachtjes te blazen (want USB 5v ipv 12v).
Ik heb helaas geen usb poort aan de achterkant :'( toch bedankt!
Pagina: 1