Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi555
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-06 16:11
Hoi,

Mijn vader heeft een Acer Aspire X C100 en die PC is in de loop der tijd nogal traag geworden. Heb gekeken of de schijf te defragmenteren was maar de c: schijf was slechts 1% gefragmenteerd.

Zelf heb ik in mijn eigen PC al een tijdje een Sata SSD er in zitten, dus ik dacht, en na wat lezen op internet, dat een SSD schijf (als vervanging voor zijn huidige HDD) een positieve werking zou hebben op de snelheid van mijn vaders PC. Er staat nu Windows 8.1 op.

Ik zoek een?
Wellicht is een SSD een goed idee om de PC sneller te maken?

Wat is je budget?
Om de PC sneller te maken niet meer als 100 Euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb zelf een Samsung 850 SSD, maar andere merken zijn prima.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Dit is het systeem: Acer Aspire X C100 Het is bedoeld voor huis-tuin-en-keuken gebruik. Dus Youtube, webbrowsing, soms Photoshop.

Bijvoorbeeld het opstarten van het systeem en op websites zoals Marktplaats of de crypto exchange Binance laden- en gaat scrollen erg langzaam. Zeg maar, dan laadt een deel van de pagina op Marktplaats, wil je ergens op klikken, laadt ie nog meer delen, verspringt alles en dus klik je op het verkeerde, of gaat het scrollen langzaam etc.

OK, stel dat een SSD de PC sneller dingen doet laden, dan moet deze er wel in passen en op aan kunnen sluiten. Nu ik zo schrijf ben ik vergeten in de kast te kijken voor de aansluiting van zijn huidige harde schijf.

Ik heb ook in de Bios gekeken en gezocht naar de 'AHCI' optie, ik had gelezen dat deze optie eerst aanwezig moest zijn? Maar ik kon nergens iets vinden over de harde schijf behalve '1st boot device: UEFI'.

Maar goed, eerst vraag ik me af of een SSD zoiezo winst op gaat leveren qua opstartsnelheden.

Natuurlijk, er zijn best wat topics te vinden al hierover, maar elk systeem heeft zijn eigen specificaties. Dus vandaar deze nieuwe topic.

Bedankt voor jullie tijd.

Groeten

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:38

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Een SSD doet wonderen voor dergelijke systemen, ze worden er een stuk vlotter van.
Zoek dus even uit welke aansluiting je nodig hebt, koop een SSD, kloon de HDD naar SSD en klaar :)
Ik heb laatst nog een Dell Optiplex GX620 uit 2005 weer leven ingeblazen met een SSD. Werkt echt prima.

[ Voor 22% gewijzigd door Microkid op 03-02-2018 00:08 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xXBunnyShmexiXx
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Een SSD kan idd wonderen doen, maar ik weet niet of het de desbetreffende problemen op zal lossen. het is en blijft een low range computer en die heeft nou eenmaal een langzame processor en weinig RAM. welicht is het handiger om die te upgraden in plaats van de HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:38

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

xXBunnyShmexiXx schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 01:31:
Een SSD kan idd wonderen doen, maar ik weet niet of het de desbetreffende problemen op zal lossen. het is en blijft een low range computer en die heeft nou eenmaal een langzame processor en weinig RAM. welicht is het handiger om die te upgraden in plaats van de HDD.
Ach, ik zie dat de AMD E1-1200 sneller is dat een Intel D 820 die in mijn Optiplex GX620 zit. Dan heb ik er wel hoop in. Mits er ook maar voldoende geheugen in zit (>= 2GB). Met Win7 draait die Optiplex in elk geval prima.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:28
Microkid schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 08:35:
[...]

Ach, ik zie dat de AMD E1-1200 sneller is dat een Intel D 820 die in mijn Optiplex GX620 zit. Dan heb ik er wel hoop in. Mits er ook maar voldoende geheugen in zit (>= 2GB). Met Win7 draait die Optiplex in elk geval prima.
Ik weet niet wat jij onder prima verstaat, maar die E1-1200 geeft blijkbaar al problemen bij het scrollen en opbouwen van sites. Dat ga je dus nooit verbeteren met een ssd. Er zit namelijk al een 7200 rpm hdd in en 4 GB, dus die zijn daarin niet de bottleneck.

Ja, opstarten van pc zal sneller gaan, maar de cpu blijf zo traag als dikke strond.

Wat ik zou doen:
Gratis: Browser gebruiken met anti-advertentie-software erop (al die Java en Flash rommel hoeft dan niet meer getoond te worden. Bijvoorbeeld Firefox met Ghostery.

Kijken naar een 2e hands pc met ssd voor € 150 (of beiden los natuurlijk). De PC die je nu hebt kun je namelijk weer verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 05-07 23:28
White Feather schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 09:01:
[...]

Kijken naar een 2e hands pc met ssd voor € 150 (of beiden los natuurlijk). De PC die je nu hebt kun je namelijk weer verkopen.
Nee, de PC upgraden (indien dat kan, CPU & SSD) Als je het wil verkopen, krijg je er niet veel voor.

CPU van het systeem: https://tweakers.net/pric...-1200-tray/specificaties/

Edit: CPU is volgens mij niet te upgraden

[ Voor 17% gewijzigd door iCore op 03-02-2018 09:40 ]

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-06 16:36

Praetextatus

the dutch_paki

iCore schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 09:38:
[...]

Nee, de PC upgraden (indien dat kan, CPU & SSD) Als je het wil verkopen, krijg je er niet veel voor.

CPU van het systeem: https://tweakers.net/pric...-1200-tray/specificaties/

Edit: CPU is volgens mij niet te upgraden
Klopt, de e1-1200 is vrijwel altijd vast gesoldeerd. Ik zou lekker naar een ssd upgraden en een schone installatie doen. Je haalt er al een dikke winst uit. Zo een beetje elke ssd kun je er erin plaatsen die een sata aansluiting heeft. Volgens mij was er afgelopen week nog een review hiervan;
reviews: Crucial MX500: Koploper in het budgetsegment

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:44
Inderdaad ssd en dat meteen combineren met schone installatie van Windows 10. Als er op je kast een product key zit van Windows 8 is die ook geldig voor Windows 10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:42
Ik verdenk ook eerder de processor en de internet verbinding dan de harde schijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:00

P_Tingen

omdat het KAN

Ik zou ook ssd proberen met win10 en een browser met adblocking (bv Opera heeft dat ingebouwd). Dat de cpu te traag zou zijn wil me nog niet aan. De E1 is niet de snelste nee, maar je kan het altijd proberen. Mocht het nou niks zijn dan kun je altijd kijken voor een andere pc en de ssd dáár weer inbouwen

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi555
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-06 16:11
Bedankt voor jullie antwoorden. Het lijkt er op dat de meeste van jullie het wel waard vinden om een SSD er in te zetten. Ik ga daar dan ook voor kijken. Mocht het weinig verschil maken kan ik inderdaad altijd de SSD meenemen naar een andere PC.

P.S. Moet ik persé in de BIOS de 1ste boot device kunnen zetten naar AHCI? Ik zag namelijk niet de optie om het te veranderen. Er stond alleen 'UEFI'. Ik las namelijk dat dat nodig is voor een SSD?

[ Voor 29% gewijzigd door Rudi555 op 06-02-2018 13:40 ]

Pagina: 1