Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Nadat ik mijn pc (dell optiplex 390) had geupgradet van een i3-2100 naar een i5-3470 deed mijn pc het niet meer en startte hij niet meer op. Toen ik vervolgens mijn i3-2100 er weer in deed deed mijn pc het nog steeds niet meer :( wat is er fout gegaan? mijn pc (dell optiplex 390) geeft trouwens een foutmelding: 1 3

specs pc:

i3-2100
4gb ram
gtx 750ti
500hdd

groetjes sem

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Sem, je moet wel zelf een beetje leren zoeken, hoor. Dat ie code 1 3 geeft, zou toch al veel handvatten moeten geven om even de handleiding in te duiken. Nu heb ik dat voor je gedaan: [google=dell optiplex 390 error code "1 3"] -> YouTube: Dell Diagnostic Lights 1 and 3 on an Optiplex 790 Error Code Memory Bad

Dit gaat over de 790 maar de kans is groot dat dit ook voor jouw model geldt. Mocht dat niet zo zijn, dan weet je dat je de handleiding van jouw model er even bij moet pakken om te zien wat jouw specifieke melding betekent.

Laat maar even weten of het met deze tips is gelukt. Zo niet, vertel duidelijk wat je gedaan hebt en wat er nog niet lukt.

[ Voor 22% gewijzigd door Room42 op 02-02-2018 23:43 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het doen, bedankt voor de tip

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik verwacht dat je de socket gesloopt hebt. Maak even met voldoende licht een scherpe foto van je socket, en post die hier.

• xXBunnyShmexiXx
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
100% kapotte socket, dit is me een jaar geleden ook overkomen. Hopelijk zal het niet een al te dure grap worden, was bij mij wel het geval.

Verwijderd

Topicstarter
@Room42 Ik heb net mijn ram gereseat maar nog steeds niks. En alle pinnetjes in de socket staan recht er zit een klein beetje koelpasta tussen is dat erg?

• wc2wc
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-11 16:47
koelpasta op de pinnetjes van de socket ?
maak inderdaad eens een foto van de socket

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 09:53:
@Room42 Ik heb net mijn ram gereseat maar nog steeds niks. En alle pinnetjes in de socket staan recht er zit een klein beetje koelpasta tussen is dat erg?
Dat hoort daar niet, he? Koelpasta is niet geleidend dus de kans dat er een pootje geen contact maakt is groot. Wat een open deur, zeg :o

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het zo gek dat het misschien aan de socket ligt. Eerst werkte alles prima, toen verwisselde ik de i3 voor de i5. Dat werkte niet. Daarna deed ik mijn i3 er weer in en toen startte mijn computer (met veel moeite) weer op. Toen ik later op precies dezelfde manier weer probeerde de i5 erin te doen werkte het nog steeds niet dus ik deed mijn i3 er weer in. Opeens deed mijn i3 het ook niet meer.

ps. waar kan ik de foto posten?

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 11:28:
[...]

ps. waar kan ik de foto posten?
Plak hem even op imgur, daarna kun je de URL van de afbeelding (niet de imgur-pagina zelf) plakken tussen [img] en [/img].

• wc2wc
Is dat de koelpasta rechtsonder (1e foto) linksonder(2e foto) op de socket ?.
Dat is lastig om te verwijderen , want de socket pootjes zijn gevoelig .
Misschien heeft iemand een tip( kwastje met schoonmaakspul)

[ Voor 7% gewijzigd door wc2wc op 03-02-2018 12:00 ]

• cleomeister
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-05 19:54
het socket lijkt gewoon stuk te zijn, kijk maar naar de pins net onder het vierkantje in het midden die lijken verbogen te zijn....

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
cleomeister schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 12:29:
het socket lijkt gewoon stuk te zijn, kijk maar naar de pins net onder het vierkantje in het midden die lijken verbogen te zijn....
Ik zie hetzelfde.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Maak nog eens fatsoenlijke foto's met voldoende licht en een camera die wél autofocus heeft, het blijft giswerk op deze manier.

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
Verbogen pinnetjes...

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
En los van de foto's check dan zelf eerst eens of alle pinnetjes nog kaarsrecht staan? Indien verbogen, probeer ze dan voorzichtig met een tangetje weer recht te krijgen. En als je de processor er weer op zet, doet dit dan met veel beleid. Als je ergens weerstand voelt (bijv. de pinnetjes die nu verbogen zijn) stop dan en druk niet door...

Aan computers sleutelen is tegenwoordig erg eenvoudig en er kan bijna niks mis gaan. Tenzij je dingen gaat doordrukken die eigenlijk niet passen. Goede les voor de volgende keer ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Palomar op 03-02-2018 12:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
@wc2wc ja dat is koelpasta

Verwijderd

Topicstarter
wat moet ik nu doen? pinnetjes rechtzetten? en anders?

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:49
anders, moederbord verwisselen met een werkende.
Zou ook je moedrbord eruit halen als je aan de pinnetjes gaat buigen anders gaat het zeker niet lukken. (imo)

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Verwijderd

Topicstarter
@Bad Brains als ik mijn moederbord moet vervangen, welke zou u mij dan aanraden?

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 12:53:
@Bad Brains als ik mijn moederbord moet vervangen, welke zou u mij dan aanraden?
Dat is een heel ander topic en dan zou ik je aanraden even een nieuw topic te maken in Componenten Aankoopadvies.

Maar probeer hem eerst te repareren. Dat is nog niet onmogelijk. Ik zou met misschien een oude tandenborstel proberen de koelpasta weg te halen en met een punttangetje heel voorzichtig de pinnetjes recht te buigen.

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:18
Welke versie van de dell optiplex 390 heb je? Sff of MT?

Het is sowieso lastig om een moederbord van een standaard Dell pc te vervangen voor een ander exemplaar. Vaak hebben Dell pc’s een vast I/O schield en past een nieuwe dus niet zonder het nodige mod werk.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:49
Verwijderd schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 12:53:
1. Hetzelfde moederbord, voordeel van Dell is dat ze tot meen 3 jaar na laatste uitgave van een model nog reserve onderdelen leveren.
WAAR je dan moet zijn kan ik je echt niet vertellen, bellen met dell.

2. Tweedehands optiplex zoeken, dit zijn modellen die als barebone werden verkocht aan bedrijven met 100den tegelijk. Werden ook bij upgrade met 100den tegelijk op de markt gegooit voor een appel en een ei.
Zal me niets verbazen als er een paar te koop staan in de VnA.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Verwijderd

Topicstarter
@luckremers ik heb de MT

• wc2wc
V&A aangeboden: Dell Optiplex 390MT (OP390MT-K111)
lijkt niet op jouw foto's ?

Je kan ook paar uurtjes vrij nemen pak een grote loep en goede verlichting maak met zacht kwastje en arcticlean de boel schoon .
kijk alle pinnetjes goed na en buig ze eventueel terug.( Ik zie op jouw foto's geen verbogen pinnetjes )Misschien werkt het dan weer.
Ik heb zelf wel eens iemand geholpen die zijn duim nagel in de socket had gestoken . stuk of 10 pinnetjes terug gebogen met een mini pincet . Pc loopt nog steeds .

• Room42
  • Niet online
@Verwijderd het lijkt meer op de DT ;)

Verwijderd

Topicstarter
Is het niet iets met mijn ram? aangezien mijn pc de foutcode 1 3 aangeeft..

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben geen expert ofzo hoor maar kan het zo zijn dat de i5 3470 iets te veel was gevraagd voor mijn ram modules? dat veeklaart dan ook de foutcode.

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23:27
Verwijderd schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 14:19:
Als je dat duidelijk heb kunnen krijgen uit de handleiding, valt t natuurlijk te proberen om met maar 1 vd 2-3-4 reepjes te booten, en kijken of je wel beeld krijgt?

Al lijkt t me erg sterk als je daar niks mee gedaan heb. & zelf aan geeft de cpu te hebben vervangen, en hoe de socket r uit ziet op de foto(S)..

edit:
ram spec van de i3
Geheugen Specificatie PC3-10600 (DDR3-1333)
i5
Geheugen Specificatie PC3-12800 (DDR3-1600)

mogelijk heeft t geheugen geprobeerd om op n te hoge snelheid te draaien? of moet je handmatig de snelheid aanpassen.

[ Voor 19% gewijzigd door JWL92 op 03-02-2018 14:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
nee niet handmatig, dus het kan zo zijn dat mijn ram op een te hoge snelheid moest draaien? en daarna misschien stuk is gegaan?

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 14:19:
Je hebt de pinnetjes op het socket verbogen en aardig wat koelpasta gemorst, daar is het mis gegaan ;)

Fixing things to the breaking point...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net de koelpasta voor het grootste deel verwijderd en de pinnetjes (voorzichtig) teruggebogen. hij geeft nu niet meer de foutmelding 1 3, maar de foutmelding 3 4. de foutmelding 3 4 heeft ook iets met het ramgeheugen te maken...

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 14:56:
Ik heb net de koelpasta voor het grootste deel verwijderd en de pinnetjes (voorzichtig) teruggebogen. hij geeft nu niet meer de foutmelding 1 3, maar de foutmelding 3 4. de foutmelding 3 4 heeft ook iets met het ramgeheugen te maken...
Komen we toch weer op mijn eerste reactie, he?
Room42 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 23:37:
Sem, je moet wel zelf een beetje leren zoeken, hoor. [...]
Uit de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5UKmvzO.png

Verwijderd

Topicstarter
Yeeeeees, ik heb net 1 van de 2 ram sticks eruitgehaald en mijn pc startte op.

• Room42
  • Niet online
Nice, al dat schoonmaken dus helemaal niet nodig geweest. Als je nou direct de handleiding gecheckt had... Want die hinte direct al naar het geheugen. Net als mijn eerste post. ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/j9RBPhj.png

[ Voor 12% gewijzigd door Room42 op 03-02-2018 15:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu alle modules gecheckt en 1 van mijn ram slots is dus kennelijk kapot.. Iemand nog adviezen?

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Verwijderd schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 15:37:
Ik heb nu alle modules gecheckt en 1 van mijn ram slots is dus kennelijk kapot.. Iemand nog adviezen?
Een geheugen slot is niet te maken ,dus of je draait door met 3 sloten of je gaat op zoek naar een ander moederbord van hetzelfde merk/type

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Verwijderd

Topicstarter
@Speedy-J ik had eerst 4gb ram dus nu er 1 slot kapot is heb ik nog maar 2gb kan ik in het nog normale slot een 8 of 16gb module doen? dan heb ik alsnog voldoende

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik vrees dat 8 of 16 niet gaat werken ,maximaal 8gb dus 2x4gb maar dat moet je even uitzoeken op hun website.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 15:37:
Veel kans maakt er nog steeds een pin geen goed contact.

Verwijderd

Topicstarter
@Verwijderd van mijn processor bedoel je?

Verwijderd

Geheugencontroller zit in de processor wanneer er dan een socketpin daarvoor geen contact maakt valt er 1 geheugenslot uit.

• Room42
  • Niet online
@Verwijderd Is er nou 1 geheugenslot of 1 geheugenbank kapot? Het slot zit op het moederbord, de bank is wat je erin steekt.

[ Voor 4% gewijzigd door Room42 op 03-02-2018 16:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
geheugenslot

• Room42
  • Niet online
Ok, dus beiden geheugenbanken doen het in het werkende slot? En beide banken werken niet in het defecte slot?

@Verwijderd Hoeveel sloten heeft het moederbord, trouwens?

[ Voor 21% gewijzigd door Room42 op 03-02-2018 16:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
2 geheugensloten
Modbreak:Hou alsjeblieft op met meerdere keren achter elkaar te posten.

De 'wijzig'-knop is er niet voor niets. Als je iets toe te voegen hebt voor anderen op je post gereageerd hebben, pas het gewoon daarmee aan.

[ Voor 87% gewijzigd door dion_b op 03-02-2018 22:34 ]

• Room42
  • Niet online
offtopic:
Je mag (graag) je vorige bericht bewerken, in plaats van 2x achter elkaar te posten ;)

Dan zou ik inderdaad de tip van @Verwijderd nog eens volgen. Zorg dat de contactpunten allemaal goed schoon zijn en de pinnetjes recht omhoog. Anders moet je op zoek naar een vervangend moederbord. Via de servicetag kun je op dell.com vervangende onderdelen vinden. Anders misschien bij replacedirect of ebay. Of natuurlijk via Vraag&Aanbod hier op Tweakers.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Room42 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 16:08:
@Verwijderd Is er nou 1 geheugenslot of 1 geheugenbank kapot? Het slot zit op het moederbord, de bank is wat je erin steekt.
Nee.

Een slot is het ding op het moederbord waar je iets in steekt. De geheugenmodule of DIMM is wat je erin steekt. Een bank is een logische organisatie van geheugenadressen. Een enkele DIMM omvat altijd minimaal één bank maar het kunnen er ook meer zijn. Een doublesided DIMM heeft bijv twee banken.

Oslik blyat! Oslik!

• Room42
  • Niet online
dion_b schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 22:36:
[...]

Nee.

Een slot is het ding op het moederbord waar je iets in steekt. De geheugenmodule of DIMM is wat je erin steekt. Een bank is een logische organisatie van geheugenadressen. Een enkele DIMM omvat altijd minimaal één bank maar het kunnen er ook meer zijn. Een doublesided DIMM heeft bijv twee banken.
I stand corrected :)

Pagina: 1