Digid App: wat moet je ermee?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheopsChefren
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-06 22:40
Kan iemand me uitleggen wat de ?toegevoegde? waarde is van de Digid app op ios/android?
Heb van de Digid helpdesk begrepen, nadat ik niet wist hoe in te loggen in de app, dat je die alleen nodig hebt als je bij bijvoorbeeld de overheid, zorgverzekeraar etc. wilt inloggen.
Dan moet je de QR code in de app "invoeren" die op je PC browser verschijnt als je al ingelogd bent bij de organisatie waar je op je ios/android device wilt inloggen.
Maar als je al bent ingelogd bij de organisatie waar je wilt zijn, waarom zou je dan ook nog eens inloggen bij die organisatie in de ios/android app. Of begrijp ik de bedoeling van de app niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:58

job

Bij sommige websites ben je verplicht in te loggen met username wachtwoord en smscode. Ik denk dat de app als vervanging van de code per SMS is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De app levert 2 factor authenticatie voor digid. Iets wat je niet overal nodig hebt, maar ter voorkoming van identiteitsdiefstal ook zelf kan forceren. En dat is dan een stukje gebruiksvriendelijker dan de sms code optie.

Daarnaast is de authenticatie via de app denk ik ook minder gevoelig voor een ‘relay’ aanval waarbij iemand jou een fake digid inlogscherm voorschotelt en op de achtergrond jouw gegevens misbruikt om elders in te loggen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonDaaf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-07 13:31
En de Android variant maakt het mogelijk om je identiteitsbewijs of paspoort te koppelen en op beveiligingsniveau 'substantieel' in te loggen. Nu de diensten nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheopsChefren
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-06 22:40
Bedankt voor de antwoorden. Eigenlijk is het dus alleen maar een app voor “extra veiligheid”. Verder kan je er dus niets mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
Voordeel is ook dat je je wachtwoord niet hoeft te onthouden, alleen je gebruikersnaam en de pincode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:55

NoFearCreations

3DPrint the world!

Aan de hand van dit topic ook eens zitten kijken, maar voor mij is het wel handig. Ik wissel nogal eens van auto, en met deze app kan je je auto online overschrijven. Scheelt weer naar een postnl punt rijden, die vaak rare openingstijden hebben, en hier op zondag dicht zijn.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:55
Ik kan mij voorstellen dat 2-factor authenticatie bij steeds meer DigiD voorzieningen gebruikt gaat worden en dan is deze app wel een uitkomst. Plus dat het tegemoet komt aan de veel gehoorde (al dan niet vemeende) klacht van mensen die hun DigiD wachtwoord niet meer weten. Je moet alsnog een pincode onthouden, maar dat lijkt me eenvoudiger dan een wachtwoord. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-06 13:58
Het lukt mij niet in te loggen met de app op (bijvoorbeeld) de Digid-site.
Ik druk op Start, krijg een koppelcode die ik invul op de computer. De QR-code verschijnt op het scherm, ik richt m'n telefoon en dan zit ik opeens in het beginscherm van iOS.
De- en heractiveren helpt niet. Ik gebruik een iphone SE. Iemand bekend met dit probleem? De FAQ van Digid schiet ernstig tekort, verder dan "Wat is een QR-code?" gaan ze niet. :/

DigiD app 5.11.4 (157)
iOS 12.3.1

[ Voor 3% gewijzigd door torp op 22-06-2019 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Laatst online: 04-07 08:55
@torp Heb je de App al eens opnieuw geïnstalleerd?. Lijkt me fout te gaan op jouw telefoon.

Edit: start ook even je iPhone opnieuw op.

[ Voor 19% gewijzigd door Fedde op 22-06-2019 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Okee, net opnieuw geïnstalleerd en geactiveerd. Niks veranderd.
Opnieuw opstarten had ik ook al geprobeerd.

[ Voor 26% gewijzigd door torp op 22-06-2019 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

CheopsChefren schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 21:33:
Bedankt voor de antwoorden. Eigenlijk is het dus alleen maar een app voor “extra veiligheid”. Verder kan je er dus niets mee.
Je doet het nu af als niet handig. Dat is het wellicht niet, maar vergroot de veiligheid van het inloggen wel degelijk. Op zo'n manier voorkom je namelijk dat een ander kan inloggen op jouw DigiD.

Nu weet ik niet hoe belangrijk of erg jij dat vindt, maar ik vind dat voor dergelijke zaken veiligheid voorop gaat!

EDIT:
Ik zie nu pas dat het een wat ouder topic is dat gekicked is door iemand anders, maar dat doet niet onder voor het belang van veiligheid, imo.

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 22-06-2019 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04:07
@CH4OS je reageert 1, 5 jaar te laat. ;)

Ik heb de app zelf niet in gebruik overigens, de wachtwoorden staan in mijn enpass app. Dus altijd bij me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Arunia schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 18:31:
Vandaar mijn edit. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
CH4OS schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 18:29:
[...]
Je doet het nu af als niet handig. Dat is het wellicht niet, maar vergroot de veiligheid van het inloggen wel degelijk. Op zo'n manier voorkom je namelijk dat een ander kan inloggen op jouw DigiD.

Nu weet ik niet hoe belangrijk of erg jij dat vindt, maar ik vind dat voor dergelijke zaken veiligheid voorop gaat!
let op, het originele topic is een jaar oud.. Torp heeft op dit topic gereageerd met een soortgelijke vraag. (Edit, je hebt het door :-) )

@torp De DigID app, ondersteund deze jouw iOS 12 niet goed. (https://twitter.com/digidwebcare/status/1042406703646629890). Zij geven als fix de SMS code gebruiken als herinstalleren niet werkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Arunia schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 18:31:

Ik heb de app zelf niet in gebruik overigens, de wachtwoorden staan in mijn enpass app. Dus altijd bij me.
En Maar wat is je 2e factor dan? :?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Room42 schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 18:32:
[...]

En wat is je 2e factor dan? :?
Je logt dan in met wachtwoord + de app? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
Room42 schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 18:32:
[...]

En wat is je 2e factor dan? :?
Niet alle websites met DigID eisen 2 factor, dus sommigen mensen hebben zonder 2-factor. Je hebt evt. ook SMS ipv de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
CH4OS schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 18:33:
[...]
Je logt dan in met wachtwoord + de app? :?
@Arunia gebruikt de app niet.
Fedde schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 18:33:
[...]

Niet alle websites met DigID eisen 2 factor, dus sommigen mensen hebben zonder 2-factor. Je hebt evt. ook SMS ipv de app.
Ja, maar als je dus het wachtwoord in je telefoon hebt staan, dan heb je dus alles wat je nodig hebt en dus effectief maar 1 factor.

[ Voor 49% gewijzigd door Room42 op 22-06-2019 18:35 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Fedde schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 18:32:
@torp De DigID app, ondersteund deze jouw iOS 12 niet goed. (https://twitter.com/digidwebcare/status/1042406703646629890). Zij geven als fix de SMS code gebruiken als herinstalleren niet werkt..
Dank, maar dat is een tweet uit september 2018. Dat is ruim een half jaar geleden en sindsdien zijn er meerdere updates geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Opmerkelijk, het lukt wel in Firefox.

Eerste gedachte was dat de weergave in Chrome niet optimaal is. Vreemd want in FF werkt het zelfs met inzoomen, maakt niet uit.

Mijn vrouw heeft geen problemen met een iphone 6 in combinatie met Chrome op haar oude MacBook.
Misschien gaat er iets mis in de communicatie van app met Chrome.

De ultieme test is dus 1) met haar telefoon en Chrome op mijn computer, en 2) mijn telefoon en Chrome op haar MacBook.

[ Voor 7% gewijzigd door torp op 22-06-2019 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Vreemd. Op haar computer werkt het met beide telefoons, bij mij met geen van beiden.

Onze computers werken allebei op Mac OS 10.12.6. Ik heb nu op allebei Chrome gelijkgetrokken naar versie 75.0.3770.100.
Ook na gelijktrekken versies is een opvallend verschil: bij mijn vrouw voer je de koppelcode in in 4 velden. Maar op mijn computer (zelfs in incognito mode) staat alleen het eerste veld. Daarin kan ik wel 4 letters invoeren. In de volgende stap komt de QR-code en het valt op dat bij mijn computer beide telefoons niet wachten tot de code netjes in het frame staat, maar meteen schieten ze terug naar het beginscherm. De app crasht niet, hij blijft actief maar als je hem weer opent begin je weer van voren af aan.

Edit: ik ben eruit. Het probleem (en het enige verschil tussen beide computers) was de extensie Quick Javascript Switcher die ik soms gebruik om online-kranten gratis te lezen (sommige betaalmuren werken alleen met ingeschakeld Javascript). Je kunt dat per site instellen en blijkbaar heb ik dat ooit uitgezet voor de DigiD-site... Dank voor de goedbedoelde hulp, maar het lag dus aan mezelf. :(

[ Voor 21% gewijzigd door torp op 22-06-2019 20:41 ]

Pagina: 1