Oude HP vs19 gaat moeilijk aan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:58

SuBBaSS

-has Ryzen

Topicstarter
Geachte mede-tweakers.
Sinds enige tijd begint mijn oude HP vs19 monitor (die ik nog dagelijks gebruik) kuren te vertonen.
Hij is onderdeel van een dual monitor setup, die andere lijkt me niet zo belangrijk in dit geval.

Het probleem is als volgt:
Als ik mijn pc opstart zie ik niets op het scherm tijdens de boot (wat klopt want het is niet de primaire monitor).
Monitor geeft geen meldig over een missing input oid.
Op het moment dat windows gestart is en ik ingelogd ben blijft hij zwart, terwijl hij wel ingesteld staat als secundaire monitor. Als ik naar de beeldscherminstellingen ga (w7) zie ik hem staan, hij wordt dus goed herkend.
Het beeld blijft echter zwart (niets te zien, ook niet vaag op de achtergrond).

Ondertussen gebruik ik een workaround, door bij de beeldscherminstellingen onder "Meerdere schermen>Deze beeldschermen dupliceren" te kiezen en op enter te blijven rammen (toepassen/herstellen).
Wat er dan gebeurt: de monitor laat even een fractie van een seconde beeld zien maar schiet dan weer op zwart. Dit moet ik herhalen tot hij het weer doet, soms is het 10x, soms gaat het veel lastiger (maar uiteindelijk geeft hij altijd beeld!).

Wat heb ik eraan gedaan?
- Meerdere videokabels geprobeerd (monitor heeft alleen vga input, ja zo oud).
- Monitor op andere pc/videokaart aangesloten: zelfde issue.
- Backlight issue is uitgesloten (hij geeft dus nog prima beeld als hij het doet en heb er met een zaklamp op geschenen; niets te zien).
- De fysieke knoppen/aansluitingen op de monitor kan ik ook uitsluiten, die functioneren allen prima.
- Mijn videokaarten werken ook prima, andere monitoren worden gewoon prima herkend en geven beeld in deze setup.
Nu is het zover dat ik hem uit elkaar heb liggen maar aangezien mijn kennis op het gebied van electrotechniek wat tekort schiet hierbij de vraag aan mensen met meer kennis van deze materie.

Wat zou er mis kunnen zijn met deze monitor?
Ik heb zelf het idee dat er een componentje rot is waardoor de monitor nu "op moet warmen". Het duurt onderhand ongeveer een kwartier voordat ik hem aan de praat krijg en ik heb het idee dat die periode steeds langer wordt. Als hij eenmaal werkt gaat hij ook niet meer uit.

Als dit bijv. met het vervangen van een elco opgelost is dan vind ik dat nog wel de moeite waard.
Verder is het natuurlijk een oud (afgeschreven) ding, maar goed... zolang er nog leven in zit vind ik het ook maar zonde om hem weg te gooien....