Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omar97
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-07 15:31
Dag allen,

Vraagje, volgend jaar ga ik op het Hbo ICT studeren. Mijn twijfel is tussen Cyber Security en Software Engineering, voordat ik begin met de opleiding leek het mij handig om het vakjargon te leren kennen.

Voor Cyber Security heb ik al een nieuwsbrief, zou echter ook een manier willen vinden om vakjargon te leren voor Software Engineering (nieuwsbrief hiervoor is prima).

Iemand die mij kan helpen?? Alvast bedankt.

Groeten,

Omar

Beste antwoord (via Omar97 op 06-02-2018 07:26)

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-09 21:04
Heb je niets aan als je niet snapt waar het over gaat. Anders word je een soort Rian van Rijbroek. Gewoon je lessen volgen, dingen in je vrije tijd uitproberen en je best doen. Die vakjargon komt helaas vanzelf wel.

https://www.google.nl/sea...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Je zou jezelf beter tot doel kunnen stellen geen vakjargon te gebruiken zodat leken ook snappen waar je het over hebt.

edit: En wat denk je anders van gewoon Tweakers.net lezen? Moeilijk woorden worden soms voorzien van stippellijntjes. Als je hier met je muis over gaat komt de betekenis tevoorschijn.

[ Voor 15% gewijzigd door HenkEisDS op 02-02-2018 19:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +15 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-09 21:04
Heb je niets aan als je niet snapt waar het over gaat. Anders word je een soort Rian van Rijbroek. Gewoon je lessen volgen, dingen in je vrije tijd uitproberen en je best doen. Die vakjargon komt helaas vanzelf wel.

Je zou jezelf beter tot doel kunnen stellen geen vakjargon te gebruiken zodat leken ook snappen waar je het over hebt.

edit: En wat denk je anders van gewoon Tweakers.net lezen? Moeilijk woorden worden soms voorzien van stippellijntjes. Als je hier met je muis over gaat komt de betekenis tevoorschijn.

[ Voor 15% gewijzigd door HenkEisDS op 02-02-2018 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik zou je d'r niet druk om maken... dat komt op de studie wel.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Software engineering kan je al mee beginnen door te programmeren.
Cyber Security zou ik http://overthewire.org/wargames/ proberen en /r/netsec staat ook vaak wat goeds op.

Sowieso zou ik leren programmeren als je een van de twee kanten op wilt.
Ik zou je wel verdiepen in beide opleidingen want zeker als je nog nooit met ict bezig bent geweest dan gaat het wel pittig zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2018 02:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:54
Ik heb mij hier nooit druk om gemaakt, behalve op het moment toen we een nieuw iemand aannamen en die alle 'vakjargon' in het Nederlands gebruikte. Toen kreeg ik ineens last van het Imposter Syndrome. Dit was trouwens best verwarrend en zodra je naar een congres gaat (waar hoofdzakelijk Engels gesproken wordt) voor een deel onbruikbaar. Dit persoon kon je ook lastig een presentatie laten geven in het Engels.

Zolang je serieus met je werk bezig bent en voor je gevoel altijd groeit, is er niets aan de hand en moet je gewoon vragen wat het betekend. Zo zijn er vaak synoniemen voor, welke je misschien al kent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Jargon leer je gaandeweg.
Er is wel een ICT woordenboek (even snel gegoogled, ken het boek verder niet):
https://www.bol.com/nl/p/ict-woordenboek/666872058/

Maar dan leer je allerlei termen die je niet kunt plaatsen. Heb je niet zo veel aan. Gewoon aan je studie beginnen en als je een term niet kunt plaatsen, vragen wat 'ie betekend, Googlen of proberen af te leiden uit de context.

Oh, en veel afkortingen kennen meerdere context-afhankelijke betekenissen. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Wat termen van de software engineer:

Fubar
Spaghetticode
Problem factory
Memory leak
Null reference exception
Bitneuken

En natuurlijk alle scheldwoorden die er zijn als iets niet werkt :P

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:36
Lethalis schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 08:34:

Fubar
Spaghetticode
Problem factory
Memory leak
Null reference exception
Bitneuken

Ik moest denken aan deze bij het lezen van je reactie :p

Afbeeldingslocatie: http://images.cryhavok.org/d/2471-1/WTFs+per+Minute.jpg

Edit: en mijn signature is relevant

[ Voor 5% gewijzigd door P1nGu1n op 03-02-2018 10:51 ]

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

@P1nGu1n Geniaal! :)
Gaat ook op voor systeem- en netwerkbeheer. Neem een bestaande infra over of krijg een project overgedragen. Tel het aantal WTF's van de beheerders. Hoe minder, hoe beter de infra / het project. (Of hoe incompetenter diegene die het over neemt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Fubar
Spaghetticode
Problem factory
Memory leak
Null reference exception
Bitneuken

Vergeet lasagnecode niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 10:10

Echt niet.

Gewoon niet.

Het probleem is dat er achter één woord een hele hoop theorie schuilt. Je kan in een paar minuten zo een paar coole buzzwords leren, maar wil je begrijpen wat die inhouden ben je zo een paar weken fulltime studie verder.
Ik heb een vriend die consultant is en er van houdt om met hippe woorden te smijten, maar daarbij wekt hij niet de indruk echt te weten waar hij het over heeft en dat komt best dom over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim.k
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Ik volg zelf ook een HBO informatica studie software engineering. Vakjargon heb je niet nodig, hier heb je geen voorsprong mee t.o.v. de rest en de lessen zijn ingesteld op leken zodat iedereen in kan stappen.

Wil je graag een voorsprong hebben om de opleiding wat makkelijker te maken dan zou ik beginnen met programmeren. Op internet zijn platformen zoals CodeSchool,Treehouse en Codecademy waar je Java kunt leren. Als je alleen al wat grip op de basis hebt kun je de eerste maanden op school makkelijk doorkomen.

Begin wel met Java, daar zul je op school hoogstwaarschijnlijk ook mee beginnen. Web talen zijn af te raden om mee te starten omdat je daar erg losjes MAG programmeren terwijl Java en C# bijvoorbeeld erg strict zijn. Als je eerst leerst strict programmeren is het makkelijker dan van losjes naar strict te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:56

Mrlten

Premium Deluxe Plus

418O2 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 12:04:
[...]

Vergeet lasagnecode niet ;)
Dat is baggercode maar dan alleen netjes verpakt in laagjes? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Mrlten schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 14:11:
[...]

Dat is baggercode maar dan alleen netjes verpakt in laagjes? :P
Jep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Echt niet. schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 13:44:
Het probleem is dat er achter één woord een hele hoop theorie schuilt. Je kan in een paar minuten zo een paar coole buzzwords leren, maar wil je begrijpen wat die inhouden ben je zo een paar weken fulltime studie verder.
En dan kom je erachter dat het (soms) voor verschillende mensen verschillende dingen betekent en dat (nog veel te vaak) zelfs in het beste geval het een nodeloos wollige manier is om je uit te drukken of een slechtverhulde poging net te doen of je iets weet of er bij hoort maar dat eigenlijk niet waar kan maken.

Wil je (TS) er toch induiken, lees "The Jargon File", al zullen veel van de woorden daarin volstrekt onbekend zijn voor je medeleerlingen en zelfs leraren. Je hebt er dus niet direct veel aan, maar het kan je wel wat interessante historische achtergrondinformatie geven.

Lees bijvoorbeeld het verhaal over het verschil tussen (lisp) hackers en (security cowboys) {h,cr}ackers, en bedenk eens wat de fundamentele verschillen in wereldbeeld tussen die groepen zoal zijn. Dat is wel hogere school doordenkwerk, maar heel interessant om te zien.
Ik heb een vriend die consultant is en er van houdt om met hippe woorden te smijten, maar daarbij wekt hij niet de indruk echt te weten waar hij het over heeft en dat komt best dom over.
Haha, ja, zulke mensen komen wel eens tegen. "Ik zit in de IT" met zo'n belangwekkende blik en dan bij doorvragen bleek'ie sales en niet heel blij dat'ie ineens een echte techneut voor z'n neus had.

Zulke mensen praten vaak vooral met mensen die nog minder weten en makkelijk onder de indruk raken van iemand die moeilijke woorden afratelt. Niet voor niets die "Consulting" demotivator. (Is een product van Despair, inc., zelf even zoeken.) Eerlijk is het niet, geld opleveren doet het wel.

Persoonlijk denk ik dat goed kunnen uitleggen, en daar ook een gewoonte van maken, mischien wel niet helpt met snel veel geld binnenharken, maar wel helpt de wereld een stukje te verbeteren. Al was het maar omdat de moeite nemen duidelijk uit te leggen je zelf ook helpt je inzichten te ontwikkelen. Het is best een goede truuk om iets wat je net geleerd hebt uit te leggen aan anderen, want dat helpt je zelf ook weer met leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@Verwijderd Held!
The New Hackers Dictionary aka The Jargon File... :)
Die is er trouwens ook in hardcopy.

https://www.bol.com/nl/p/...ctionary/1001004000936486

Staat hier al jaren in de kast. Erg leuk boek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakulaku
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 01:17

Hakulaku

Meh

Omar97 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 19:39:
Vraagje, volgend jaar ga ik op het Hbo ICT studeren. Mijn twijfel is tussen Cyber Security en Software Engineering, voordat ik begin met de opleiding leek het mij handig om het vakjargon te leren kennen.
Hoi Omar,

Ik zou me, zoals hier in dit topic reeds gezegd, niet druk maken om het "Jargon". Ikzelf ben van een MBO opleiding Bedrijfsadministrateur een HBO opleiding ICT gaan volgen. Mijn ervaring was dat in de lessen de termen waar nodig uitgelegd worden. Echter wat je opleiding je leert zal maar een minimaal percentage zijn van wat je later bij een bedrijf gaat gebruiken. Als nieuweling zal je zien dat 90% het niet erg vind om bepaalde termen / technologieen uit te leggen. Dus wees niet bang.

In mijn ogen siert het mensen als ze net van school komen en aangeven wanneer ze een bepaalde term / afkorting niet kennen. Je wil namelijk niet tijdens een sollicitatiegesprek te boek komen te staan als iemand die de termonologie wel kent, maar de inhoud ervan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 22:34
Begin vast te programmeren in je vrije tijd. Kom je er wel snel achter of het wat voor je is. Is nuttiger dan vakjargon te stampen. Dat komt op de opleiding zelf wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:54

Aganim

I have a cunning plan..

Fubar
Spaghetticode
Problem factory
Memory leak
Null reference exception
Bitneuken

Je vergeet 'cloud' en 'blockchain'. Je wilt immers wel kunnen communiceren met de managementlaag. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Doet me hier aan denken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xeUsIIruJTPz6HfN4NPfCp73/medium.jpg

[ Voor 47% gewijzigd door Tsurany op 03-02-2018 18:15 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
HenkEisDS schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 19:42:
Heb je niets aan als je niet snapt waar het over gaat. Anders word je een soort Rian van Rijbroek.
_/-\o_

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omar97
HenkEisDS schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 19:42:

Bedankt voor je reactie.

Ik zal doen wat anderen voorstelden, leren programmeren en de site af en toe lezen.

P.S. Wauw al die reacties, had er niet zoveel verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omar97
Hakulaku schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 16:51:
[...]

Hoi Omar,

Ik zou me, zoals hier in dit topic reeds gezegd, niet druk maken om het "Jargon". Ikzelf ben van een MBO opleiding Bedrijfsadministrateur een HBO opleiding ICT gaan volgen. Mijn ervaring was dat in de lessen de termen waar nodig uitgelegd worden. Echter wat je opleiding je leert zal maar een minimaal percentage zijn van wat je later bij een bedrijf gaat gebruiken. Als nieuweling zal je zien dat 90% het niet erg vind om bepaalde termen / technologieen uit te leggen. Dus wees niet bang.

In mijn ogen siert het mensen als ze net van school komen en aangeven wanneer ze een bepaalde term / afkorting niet kennen. Je wil namelijk niet tijdens een sollicitatiegesprek te boek komen te staan als iemand die de termonologie wel kent, maar de inhoud ervan niet.
Heb dezelfde MBO opleiding gedaan, deed afgelopen halfjaar Fiscaal Recht en Economie...heb er geen spijt van dat ik ermee ben gestopt. Ik haat wetboeken nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omar97
Verwijderd schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 01:55:
[...]
Software engineering kan je al mee beginnen door te programmeren.
Cyber Security zou ik http://overthewire.org/wargames/ proberen en /r/netsec staat ook vaak wat goeds op.

Sowieso zou ik leren programmeren als je een van de twee kanten op wilt.
Ik zou je wel verdiepen in beide opleidingen want zeker als je nog nooit met ict bezig bent geweest dan gaat het wel pittig zijn.
Ik zal jullie advies opvolgen, klinkt in ieder geval spannender dan het vakjargon/begrippen leren kennen. Bedankt voor het advies over programmeren mensen!!! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-09 15:56

Dhrax

Prog Lord

In hoeverre zit je 'vast' aan de keus die je nu moet maken ? Het zijn ook 2 totaal verschillende richtingen. Ik kan me zo voorstellen dat het programmeren je vies tegen valt (begrijpelijk, is een vak apart) en dat je richting Cyber Security wil ? Kan dat dan ook ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:44

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Niet druk over maken. Als je een beetje een goede school hebt leren ze je ook dat als je een lijst requirements maakt dat er ook een definitielijstje onder moet staan waarin het vakjargon dus uitgelegd wordt aan de gewone gebruiker, oftewel de klant.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Pagina: 1