Echt niet. schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 13:44:
Het probleem is dat er achter één woord een hele hoop theorie schuilt. Je kan in een paar minuten zo een paar coole buzzwords leren, maar wil je begrijpen wat die inhouden ben je zo een paar weken fulltime studie verder.
En dan kom je erachter dat het (soms) voor verschillende mensen verschillende dingen betekent en dat (nog veel te vaak) zelfs in het beste geval het een nodeloos wollige manier is om je uit te drukken of een slechtverhulde poging net te doen of je iets weet of er bij hoort maar dat eigenlijk niet waar kan maken.
Wil je (TS) er toch induiken, lees "
The Jargon File", al zullen veel van de woorden daarin volstrekt onbekend zijn voor je medeleerlingen en zelfs leraren. Je hebt er dus niet direct veel aan, maar het kan je wel wat interessante historische achtergrondinformatie geven.
Lees bijvoorbeeld het verhaal over het verschil tussen (lisp) hackers en (security cowboys) {h,cr}ackers, en bedenk eens wat de fundamentele verschillen in wereldbeeld tussen die groepen zoal zijn. Dat is wel hogere school doordenkwerk, maar heel interessant om te zien.
Ik heb een vriend die consultant is en er van houdt om met hippe woorden te smijten, maar daarbij wekt hij niet de indruk echt te weten waar hij het over heeft en dat komt best dom over.
Haha, ja, zulke mensen komen wel eens tegen. "Ik zit in de IT" met zo'n belangwekkende blik en dan bij doorvragen bleek'ie sales en niet heel blij dat'ie ineens een echte techneut voor z'n neus had.
Zulke mensen praten vaak vooral met mensen die nog minder weten en makkelijk onder de indruk raken van iemand die moeilijke woorden afratelt. Niet voor niets die "Consulting" demotivator. (Is een product van Despair, inc., zelf even zoeken.) Eerlijk is het niet, geld opleveren doet het wel.
Persoonlijk denk ik dat goed kunnen uitleggen, en daar ook een gewoonte van maken, mischien wel niet helpt met snel veel geld binnenharken, maar wel helpt de wereld een stukje te verbeteren. Al was het maar omdat de moeite nemen duidelijk uit te leggen je zelf ook helpt je inzichten te ontwikkelen. Het is best een goede truuk om iets wat je net geleerd hebt uit te leggen aan anderen, want dat helpt je zelf ook weer met leren.