Brommer zonder rijbewijs

Pagina: 1
Acties:
  • 1.775 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben onlangs aangereden met brommer door een auto. Ik reed met de brommer van mijn vriend. Klasse B. Ik beschikte niet over een rijbewijs. Weet iemand hoeveel mijn boete zou bedragen voor rijden met brommer zonder rijbewijs? Is wel eerste keer

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-09 18:30
De politie weet dit wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
240 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:17
Google is je vriend zou ik zeggen...

In de eerste link die ik kon vinden... €240,-.

https://www.om.nl/onderwerpen/boetebase/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
Daarbij heeft ze ook nog eens zonder verzekering rondgereden (je bent niet verzekerd zonder rijbewijs), en een aanrijding gehad terwijl je geen rijbewijs hebt, dat gaat de rechter niet zo leuk vinden aangezien de persoon zonder rijbewijs wel eens als de schuldige kan worden aangewezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
BlazeMuis schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 19:00:
[...]

Daarbij heeft ze ook nog eens zonder verzekering rondgereden (je bent niet verzekerd zonder rijbewijs), en een aanrijding gehad terwijl je geen rijbewijs hebt, dat gaat de rechter niet zo leuk vinden aangezien de persoon zonder rijbewijs wel eens als de schuldige kan worden aangewezen.
Dat klopt, maar de vraag was wat de boete is voor brommer rijden zonder rijbewijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
Ernemmer schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 19:01:
[...]

Dat klopt, maar de vraag was wat de boete is voor brommer rijden zonder rijbewijs.
Daar heb je gelijk in, dan kan ze rekenen op minimaal €240. Ben er bijna wel zeker van dat het totale bedrag wel een stuk meer gaat worden.

De persoon zonder rijbewijs mag waarschijnlijk voor alle kosten gaan opdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

BlazeMuis schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 19:00:
[...]

Tenzij je (helaas) als automobilist wordt geconfronteerd met de enigszins ongeschreven wet van weg (en bijbehorende juridische gevolgen); al het voet/wiel-verkeer onder de 50km/h en/of in de stad, heeft per definitie gewonnen, al zou de de fietser dronken, ondersteboven, zonder licht, tegen het verkeer in, dwars over een rotonde, door rood tegen een stilstaande auto aanknallen: de auto verliest het verzekeringswerk in 99% van de gevallen.

Dus on-topic: topicstarter kan (!!!) een boete van maximaal 240 Euro verwachten vanwege het rijbewijs; veel erger zal het zeer waarschijnlijk niet worden.
Ja, zou er nog bij moeten komen dat het de derde keer was... Sorry, absoluut geen medelijden voor mensen die willens en wetens gevaar in het verkeer kunnen veroorzaken want ongeschikt om voertuig X te mogen besturen.

[ Voor 15% gewijzigd door MAX3400 op 02-02-2018 19:11 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:58
Verwijderd schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 18:56:
Ik ben onlangs aangereden met brommer door een auto. Ik reed met de brommer van mijn vriend. Klasse B. Ik beschikte niet over een rijbewijs. Weet iemand hoeveel mijn boete zou bedragen voor rijden met brommer zonder rijbewijs?
Ik zou ook even nadenken over eventuele schade. Want dit kan de verzekering nog wel eens bij jou gaan verhalen, zowel van de brommer als de auto. Tijd zal dit leren....
Was het ook niet zo dat het halen van je rijbewijs nu lastiger gaat worden? Immers je hebt nu een aanrijding gehad, zonder rijbewijs...

Heb je er trouwens ook over gedacht, hoe je zou reageren, als je een voetganger of kind had aangereden?
Is wel eerste keer
Ik hoop ook je laatste? Je bent gewoon ongelooflijk dom geweest. Veel meer is er niet over te melden.

[ Voor 5% gewijzigd door Rolfie op 02-02-2018 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten2212
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12-09 17:03
MAX3400 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 19:10:
[...]

Tenzij je (helaas) als automobilist wordt geconfronteerd met de enigszins ongeschreven wet van weg (en bijbehorende juridische gevolgen); al het voet/wiel-verkeer onder de 50km/h en/of in de stad, heeft per definitie gewonnen, al zou de de fietser dronken, ondersteboven, zonder licht, tegen het verkeer in, dwars over een rotonde, door rood tegen een stilstaande auto aanknallen: de auto verliest het verzekeringswerk in 99% van de gevallen.

Dus on-topic: topicstarter kan (!!!) een boete van maximaal 240 Euro verwachten vanwege het rijbewijs; veel erger zal het zeer waarschijnlijk niet worden.

[...]
Dit geldt alleen voor fietsers en voor voetgangers (zoals je zelf ook benoemt), en niet voor brommers. Zie ook de link van de ANWB. Brommers worden specifiek onder motorvoertuigen ingedeeld.

[ Voor 10% gewijzigd door Maarten2212 op 02-02-2018 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Nu online

MAX3400

Maarten2212 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 19:14:
[...]

Brommers worden specifiek onder motorvoertuigen ingedeeld
Ja, dat is de wet. Maar die wordt dus vaker niet dan wel toegepast door verzekeraars en/of politie. Zeker bij snelheden tot 50km/h en/of niet-gescheiden rijbanen (wat tegenwoordig bijna overal voor brommers geldt), ben je met je 1000+ kg auto bijna altijd aan het kortste eind als je bij een ongeluk met een zwakkere deelnemer betrokken raakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MicGlou schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 18:59:
Google is je vriend zou ik zeggen...

In de eerste link die ik kon vinden... €240,-.

https://www.om.nl/onderwerpen/boetebase/
Werkt dat ook met Bing ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De brommer was in orde met verzekering en al. Staat op mijn vriend zijn naam

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 19:22:
Maar hij reed niet, jij reed. Niet verzekerd dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 15:12
Ik zou er niet raar van opkijken als de verzekering van de automobilist de schade probeert te verhalen op TS.
- want uiteraard niet verzekerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
Daar moet jij je misschien nog wel meer zorgen om maken... de eventuele schadekosten zullen zonder twijfel een aantal factoren hoger zijn dan de boete voor het rijden zonder rijbewijs, want zoals al genoemd ben jij niet verzekerd omdat je zonder rijbewijs reed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Nu online

MAX3400

Ik gok, op basis van jouw nickname, dat je tegen de 30 jaar oud bent. Dan neem ik aan (maar dat kan ook mijn fout zijn), dat je ongetwijfeld wel eens een verzekeringsformulier + voorwaarden hebt gezien? Voor een smartphone, voor de zorgverzekering, voor je aansprakelijkheidsverzekering, etc.

Dat zit altijd een mooi papiertje bij met ontzettend kleine letters, lastige zinnen en vervelende termen; kort samengevat heb je nergens recht op in dat type verzekering, als je omgaat met het produkt/dienst waarvoor het niet bedoeld is of zoals de wetgever dat niet bedoeld heeft.

Jij geen rijbewijs, dus mag niet op brommer, dus niet verzekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Zonder rijbewijs gaat een verzekering nooit uitbetalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:26

-tom-562

Oliesjeik

ZieglerNichols schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 19:41:
[...]

Zonder rijbewijs gaat een verzekering nooit uitbetalen...
De verzekering betaalt wel uit aan de tegenpartij, alleen de verzekering komt het bedrag gewoon dan verhalen op de onrechtmatige onverzekerde bestuurder

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:44

Yucon

*broem*

De eerste keer dat je er op reed, of de eerste keer dat je gepakt bent? :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
De verhalen worden nu wel wild.
Geen rijbewijs is geen verzekering, dat klopt. Maar de schuldvraag/aansprakelijkheid blijft hetzelfde als normaal. Dus als ts fout zit gaat het (veel) geld kosten. Als de andere partij schuld heeft, dan is dat verzekeringswerk voor de tegenpartij en is ts slachtoffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:09

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

In de polisvoorwaarden van die verzekering staat opgenomen dat de verzekering op het voertuig staat (kenteken) en alleen geldig is als de persoon die het voertuig bestuurt een geldig rijbewijs voor dat voertuig heeft. Jij hebt dat niet, ergo, de verzekering was niet geldig toen jij de brommer bestuurde.

Ik heb de situatie ook meegemaakt toen ik een jaar of 18 was. Ik reed op een brommer, zonder rijbewijs, en kwam in botsing met een auto buiten mijn schuld om. Ik reed op een 50-weg in de stad, de auto reed mij voorbij en een eindje voor mij besloot de automobiliste een parkeervak in te draaien. Ze zag mij niet en ik kon de auto niet meer ontwijken, dus ik reed vol in de flank.

De verzekering heeft nog twee keer geprobeerd contact met mij op te nemen om verhaal te halen, en dat heb ik steeds afgehouden, daarna hoorde ik er niets meer van. De politie heeft mij een boete voor rijden zonder brommerrijbewijs gegeven. Daar heb ik geluk mee gehad. De brommer had verwaarloosbare schade. De auto had voor (ik gok) wel minimaal duizend euro (destijds nog guldens uiteraard) schade, het plaatwerk rechtsachter was compleet naar de gallemiezen (het was een Yamaha DT, die wegen wel wat en kunnen gelukkig ook een tikkie hebben).

Als de verzekering had doorgezet hadden ze dit makkelijk op mij kunnen pinnen, en was ik voor alle kosten opgedraaid. Van een persoon zonder rijbewijs kunnen ze namelijk claimen dat ik daar helemaal niet had mogen zijn, ergo, had ik niet (illegaal) dat voertuig bestuurd, was het ongeluk ook niet gebeurd.

Zoals ik het zie is het dus wel degelijk mogelijk dat ze alle kosten op jou gaan verhalen. En als je een beetje pech hebt (maar dat is een 'stretch') krijg je een rijverbod voor een bepaalde periode. Dat houd in dat je zelfs geen rijles zou mogen volgen tot het verbod is opgeheven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Nu online

MAX3400

@HTT-Thalan dank voor dit inzicht! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
MAX3400 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 19:10:
[...]

Gebeurd dit op een woonerf dan is een automobilist al snel de schuldige partij ongeacht wie werkelijk de schuldige is. Maar in vrijwel iedere andere situatie zal zeker de bestuurder van een bromfiets gelijk als de bestuurder van een auto worden behandeld, daar ken ik meerdere praktijkvoorbeelden van... dat is zelfs een van de of eigenlijk zelfs dé drijvende factor geweest achter de verplichtstelling van het brommerrijbewijs.

In de stad op de bromfiets, op een gelijkwaardige kruising verkeer van rechts geen voorrang verlenen en boem betekent dat je de sjaak bent... door rood en boem? De sjaak... noem het maar op.

Overigens is de boete gewoon €240,-, die staat helemaal vast ;) Okay, behalve als je nog geen 16 bent, dan betaal je de helft... en beide nog exclusief de administratiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-09 19:06

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Op tweakers verwachten we eigen inzet. Voor het vinden van boetebedragen is een simpele zoekopdracht voldoende. Daarnaast gaat de discussie volledig off-topic.

Op slot dus.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.