Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Wim The Slim
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 14-02 12:33
Ik heb een vraagje over autofocus met de Sigma 150-600mm F/5-6.3 samen met een teleconverter.

Dit objectief heeft bij de maximale brandpuntsafstand van 600mm, een minimaal diafragmagetal van F6,3. Als je deze lens combineert met een 1,4x teleconverter (van Sigma) verlies je één stopje licht. Je hebt volgens mij dan een diafragmagetal van F9.0 bij een maximale brandpuntsafstand van 840mm?

Doet je autofucus het dan nog wel?

Ik zelf heb een Canon 80D en volgens mij moet die een combinatie van objectief met teleconverter hebben van ten minste F8.0. Anders kun je alleen nog maar handmatig scherpstellen.

Ik vraag dit ook omdat sommige webwinkels deze lens in combinatie met de 1.4 teleconverter aanbieden. Als autofocus dan niet meer werkt bij de maximale zoom, zou ik dat erg jammer vinden. Al helemaal als je er pas achter komt nadat je zo een combi hebt gekocht!

Weet iemand hoe dit zit?

Groetjes!

Alle reacties

• Superdaantje
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 22:10

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Klopt dat is max f/8. Je kunt altijd even contact opnemen met de winkel voor de zekerheid of in de winkel zelf testen. Al verwacht ik dat dit niet gaat werken. Waarom zie je deze combi aangeboden er zijn aantal Canon camera's die werken met f/11.

Bij gebruik van extender heb je niet alleen licht verlies, maar zal de AF snelheid ook afnemen. Dit had ik bij de 70-200 II en extender 2.0 III. Dat was zo'n 50% bij de 1.4 extender 25%. Dit nu ook met mijn Sony 70-200GM extender 2.0 combinatie.

-_- . Workshops fotografie -_- . April 2016/17 workshops reisfotografie @ Jakarta & Bali Indonesië

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 00:08
Zover ik weet, werkt de Sigma 150-600 met bijbehorende 1.4x tc (is een kit) gewoon op de 80D met alleen het middelste focuspunt. De vraag is meer: wil je dit? https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=7&APIComp=0
Afstoppen helpt iets, maar het detailniveau blijft redelijk dramatisch en je hebt veel licht nodig. De Tamron 150-600 G2 doet het iets beter met 1.4x tc.

Universal Creations wijzigde deze reactie 02-02-2018 23:28 (5%)

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• RobbieHifi
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 17:07
Indien je camera er mee werkt zal het geen snelheidsmonster zijn. In de praktijk dus zeer traag en alleen je middelste focuspunt.

• Wim The Slim
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 14-02 12:33
quote:
Superdaantje schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 17:54: Waarom zie je deze combi aangeboden er zijn aantal Canon camera's die werken met f/11.
Welke canon camera is dat dan? Volgens mij werkt f/11 alleen via Liveview. Misschien een M-serie?

Ik zie mezelf nog niet via Liveview deze lens gebruiken... :9
quote:
Universal Creations schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 23:26:
Zover ik weet, werkt de Sigma 150-600 met bijbehorende 1.4x tc (is een kit) gewoon op de 80D met alleen het middelste focuspunt. De vraag is meer: wil je dit? https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=7&APIComp=0
Afstoppen helpt iets, maar het detailniveau blijft redelijk dramatisch en je hebt veel licht nodig. De Tamron 150-600 G2 doet het iets beter met 1.4x tc.
Oké, ja, in de winkel testen dan weet je het inderdaad wel zeker. Blijft toch gek, want er staat toch echt f/8 max. Of luistert da niet zo nauw?

Of het nu wel of niet werkt, ziet er inderdaad niet erg scherp uit in de testplaatjes. Die extender komt niet echt goed uit de verf op een APS-C camera, zo lijkt het. Voor mij zou zonder extender al meer dan genoeg zijn, overigens. Maar, ik blijf het toch wel een beetje raar vinden hoor, dat ze hem verkopen in die combi.

Evengoed, allemaal bedankt voor je reactie! :)

• Universal Creations
Er worden wel meer dingen verkocht, die eigenlijk helemaal niet zo top zijn... Laat je goed informeren voordat je iets aanschaft. Meer kun je er niet tegen doen.

Zeiss 21mm f/2.8

• Superdaantje
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 22:10

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

quote:
Wim The Slim schreef op zondag 4 februari 2018 @ 15:01:
[...]

Welke canon camera is dat dan? Volgens mij werkt f/11 alleen via Liveview. Misschien een M-serie?

Ik zie mezelf nog niet via Liveview deze lens gebruiken... :9

[...]
Klopt even helemaal vergeten om rekening te houden dat dit enkel werkt met live view. :(

Uit de hand is live view niet zo heel erg fijn werken. Vanaf statief werkt het nog wel. Maar niet altijd even praktisch.

Superdaantje wijzigde deze reactie 04-02-2018 15:56 (78%)

-_- . Workshops fotografie -_- . April 2016/17 workshops reisfotografie @ Jakarta & Bali Indonesië

• Universal Creations
Als het bij een dslr gaat over de diafragma-limiet voor de AF, dan wordt altijd AF via de OVF bedoeld en niet liveview. Anders zou Canon ook kunnen zeggen dat ze 20+ miljoen fasedetectie focuspunten hebben in hun camera ;)

Zeiss 21mm f/2.8

Pagina: 1

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*