Growatt 2000s heeft veel watt nodig om in te schakelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-06 00:10
Ik heb 9 panelen op het dak. Tot voor kort had ik daar een Eversolar 2000 omvormer bij. Die ging helaas stuk, 3 dagen na afloop van de garantie. Installateur failliet inmiddels en de (Chinese) fabrikant was niet van plan coulance toe te passen. Jammer, maar helaas. Gisteren heeft een monteur de nieuwe geinstalleerd. Een Growatt 2000s.

Deze omvormer is net als de Eversolar uit als er niet voldoende licht is. Dat maakt zaken bekijken in de avonduren lastig. De Eversolar kon ik niet uitlezen, er zat geen netwerkmodule aan vast. Bij de Growatt heb ik de wifimodule vanmorgen geinstalleerd.

Het valt mij op dat de Growatt veel meer licht nodig heeft om aan te gaan. Ik vraag mij af of er een instelling anders is die ik kan beinvloeden. Als ik op Google zoek, dan krijg ik niet het antwoord op de vraag. Daar zijn denk ik mijn zoektermen dan toch te algemeen voor. Ik heb ook de handleiding doorgenomen, maar zie daarin geen aanwijzing voor een oplossing (als er al een probleem is). Misschien heeft iemand deze omvormer en liep tegen hetzelfde aan? Dit model wordt ook gebruikt bij de collectieve inkoop van Vereniging Eigen Huis. Samen met de 10 jaar garantie deed me dat besluiten om voor dit type te gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Woj66jl3TrDzn6CWLH4kgKzd/thumb.jpg

Dit plaatje toegevoegd. In de ochtend kun je zien wat ik bedoel. Ik had het idee dat de Eversolar minder licht nodig had om toch te produceren.

[ Voor 5% gewijzigd door Hans C op 02-02-2018 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Het was misschien ook prut weer :)

Maar het starten van de omvormer is een combinatie van string spanning en amperage, die laatste geeft ook het uiteindelijke vermogen om iets te doen. Ik kan hier soms 600+ volt hebben maar 3 watt op de omvormer.
Het gaat er dan om hoe goed de omvormer overweg kan met dat lage vermogen, dat zou je kunnen zien in de vermogens grafiek van de omvormer.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
Het was inderdaad prut weer. Precies wat we al een maandlang voorgeschoteld krijgen: strak grijs, met hier en daar een bui.......

De Eversolar werkte altijd op de dag. Ook met dit weer. Ik zie in de online omgeving van Growatt niet direct een vermogens grafiek. Opties zijn:

pv1 voltage
pv1 current
pv2 voltage
pv2 current
r-phase power
s-phase power
t-phase power
pac

Enig idee welke ik moet hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:38
Volgens mij is er niks mis met je nieuwe omvormer, want nagenoeg dezelfde grafiek is er bij Rol-Co op PVOutput te zien. Want jullie zitten niet ver van elkaar af. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
Rouske schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 19:19:
Volgens mij is er niks mis met je nieuwe omvormer, want nagenoeg dezelfde grafiek is er bij Rol-Co op PVOutput te zien. Want jullie zitten niet ver van elkaar af. ;)
Inderdaad. Grappig. Ik had de toevoegingen in de sigs nog niet gezien! We zitten ook qua woning maar een kilometer of 20 uit de buurt!

[ Voor 8% gewijzigd door Hans C op 02-02-2018 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Hans C schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 22:23:
[...]

Inderdaad. Grappig. Ik had de toevoegingen in de sigs nog niet gezien! We zitten ook qua woning maar een kilometer of 20 uit de buurt!
minder nog denk ik, reeuwijk is een km of 5

het was hier ook niet super nee, vooral in de ochtend

https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=9982

7-14-of 21 jan waren aardig
Hans C schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 18:34:
Het was inderdaad prut weer. Precies wat we al een maandlang voorgeschoteld krijgen: strak grijs, met hier en daar een bui.......

De Eversolar werkte altijd op de dag. Ook met dit weer. Ik zie in de online omgeving van Growatt niet direct een vermogens grafiek. Opties zijn:

pv1 voltage
pv1 current
pv2 voltage
pv2 current
r-phase power
s-phase power
t-phase power
pac

Enig idee welke ik moet hebben?
geen van allen, je vermogens grafiek zou in de manual moeten staan, daar zie je welk rendement hij haalt en bij welk voltage, dit zou je kunnen vergelijken met je oude omvormer.

welke growatt heb je? ik heb er hier ooit 1 gehad van een kennis om te testen en die startte soms helemaal niet op of 3 uur later, dat was een fout in het mainboard en is voor garantie gerepareerd.
dan heb je blokjes in de display smorgens

[ Voor 51% gewijzigd door Rol-Co op 02-02-2018 23:38 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-06 07:48
Goodwe wil ook meer dan 20 watt hebben, anders gaat ie aan, gooit zijn volts hard naar beneden om voldoende amp`ere te trekken, schiet te lang onder 80 volt en slaat weer af. Kan natuurlijk zijn dat Growatt een zelfde soort strategie hanteert of iets anders waardoor je later gaat produceren. Je merkt het vooral bij zeer weinig instraling.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Pagina: 1