Autobanden uit 2004 met haarscheurtjes

Pagina: 1
Acties:
  • 6.124 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumac
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-07 19:15
Ik heb een tweedehands auto uit 2004 overgenomen waarmee weinig is gereden. De originele zomerbanden zitten er nog onder (op dit moment winterbanden), en daar heb ik tot afgelopen winter mee gereden. Profieldiepte is meer dan OK. Bij de Kwik Fit zeiden ze dat er haarscheurtjes in zitten, en dat banden die zo oud zijn vervangen moeten worden. Ik rij geregeld afstanden, bv 300 km op een dag, en rij ook hele stukken 120 of 130.

Het risico wat hier speelt is een klapband, en dat wil ik natuurlijk niet hebben als ik op de snelweg zit, of op een interlokale weg waar je met 80 door een bocht rijdt. Nou ben ik geneigd om de banden te laten vervangen als ik ze weer omwissel naar zomerbanden, maar ik vraag me dan wel af wat nu de regel is. Profieldiepte is natuurlijk een goede maat, maar hoe zit het met leeftijd, haarscheurtjes etc?

Bij Kwik Fit advies speelt natuurlijk ook eigenbelang. Graag jullie feedback!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerre22
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-07 20:05
https://www.test-aankoop....oe-lang-gaat-een-band-mee

Rubber degradeert indien het weinig gebruikt wordt en volgens bovenstaande link ligt de levensduur van een autoband op maximum 10 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:41
De Consumentenbond geeft op haar website aan dat het verstandig is om een band ouder dan 6 jaar te vervangen (zie hier). Harde regels zijn hier niet voor, een band is qua APK de regel dat het canvas binnenwerk niet door het rubber zichtbaar moet zijn.

Haarscheurtjes ontstaan door het uitdrogen van het rubber. Het uitdrogen van het rubber zorgt er daarnaast voor dat het rubber minder flexibel wordt en dus minder meevormt met het wegdek waar je op rijdt. Als gevolg hiervan heb je minder grip, naast de kans op een klapband nog een goede reden om de banden te vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-07 14:53

MrMonkE

★ EXTRA ★

Wat kost een setje goedkope zomerbanden voor die auto?
150 euro? 200?

Ga je je gezondheid toch niet voor in de waagschaal liggen.
Misschien kun je zelfs 2e hands bandjes op de kop tikken die geen cracking hebben.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

In hoeverre de band echt verouderd is, is afhankelijk van of de banden in de volle zon stonden of niet. Het kan goed dat banden na 10 jaar nog prima zijn, maar dezelfde band na 5 jaar zon al compleet uitgedroogd.

Maar, productiedatum 2004 is dus bijna 14 jaar oud. Ongeacht profieldiepte of de aanwezigheid van haarschuurtjes, is het alleen al voor de gemoedsrust verstandig deze banden zo snel mogelijk te vervangen. Het rubber zal sowieso niet meer zo soepel zijn als nieuw, of er nou haarscheurtjes in zitten of niet. Daarnaast zijn productietechnieken en ontwerpen steeds beter geworden.

Zeker met lange snelwegritten wil je gewoon zekerheid dat je banden goed zijn.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Devilish
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-03 22:51
Ik denk dat bij een dergelijke oude band het eigenbelang bij Kwik Fit of iedere andere bandenhandelaar niet van toepassing is, maar dat je gewoon van een fatsoenlijk advies wordt verstrekt.

Zeker met de hoeveelheid kilometers die jij dagelijks/wekelijks rijdt is het verstandig een stel banden onder je auto te hebben liggen waar je op kunt vertrouwen en waar je je niet bij hoeft af te vragen wanneer hij klapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sumac
Bedankt voor de reacties! Ik wil m'n gezondheid zeker niet op het spel zetten. Laatst hoorde ik Tim of Tom Coronel praten over winterbanden dan wel all-season, en hij zei dat de remweg bepalend was voor hem. Een meter meer remweg kan een meter van je auto zijn.

Ik ga nieuwe banden kopen, maar had nog even een zetje nodig. En ik vroeg me ook gewoon af wat nou het criterium is mocht het nog een keer voorkomen. Ik rij trouwens niet dagelijks 300 km, maar een paar keer per maand rij ik wel in een keer zo'n stuk, dus er wordt zeker iets gevraagd van die banden.

Het worden zeker geen tweedehands banden. Ik ga voor een nieuwe set met goede reviews, waarschijnlijk de Continental Premiumcontact 6. Ik heb ook Continental winterbanden en die bevallen goed. Maar met 150 euro kom ik dus niet "weg"! ;-)

[ Voor 20% gewijzigd door sumac op 02-02-2018 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@sumac ik post zometeen meer maar de Conti is het mogelijk absoluut niet waard. Heb je een merk/type auto eventueel waar je banden voor nodig hebt?

Goed, zat even niet achter een keyboard... De Conti 6 is een relatief harde/stugge high-performance band die het beste tot zijn recht komt op lange afstanden, hogere snelheden. Zoals je aangeeft; de ene keer rij je 300km, de andere keren enkele tientallen kilometers dus ik kan me voorstellen dat je misschien een band zou willen die iets meer allround is maar iets meer toegespitst op "zomer".

Kijk voor de gein eens of de Pirelli Cinturato P1 / Goodyear Efficientgrip / Hankook Ventus S1 evo2 leverbaar zijn voor jouw wagen. Deze sturen waarschijnlijk net iets fijner als je vaker/meer in de stad rijdt en/of als de auto (leeggewicht) onder de 1400kg zou zitten maar zijn net zo goed/veilig als de Conti6.

[ Voor 70% gewijzigd door MAX3400 op 02-02-2018 19:04 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:37
Je hebt de enige juiste keuze gemaakt: vervangen.

Genoemde Continental banden zijn erg goede zomer/regenbanden. Eventueel ook goed voor wat minder zijn: Hankook Ventus Prime 3 K125 of de Falken Azenis FK510.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumac
@gerre22, dat is trouwens een interessante test!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:59
En waarom geen crossclimates, dan zit je ineens safe voor de winter, en je moet niet wisselen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:58
Tommie12 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 19:06:
En waarom geen crossclimates, dan zit je ineens safe voor de winter, en je moet niet wisselen.
Zou ik zeker niet doen. Heb ik nu een paar maanden onder nieuwe auto. Wegligging slecht, veel geluid, je voelt ze gewoon slijten. Tests wijzen ook uit dat een 4 seizoenenband vergelijkbaar slecht is met een winterband in de zomer. Ik ga om vervanging vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:22
1 advies: ZSM vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
GekkeRipper schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 19:26:
[...]

Zou ik zeker niet doen. Heb ik nu een paar maanden onder nieuwe auto. Wegligging slecht, veel geluid, je voelt ze gewoon slijten. Tests wijzen ook uit dat een 4 seizoenenband vergelijkbaar slecht is met een winterband in de zomer. Ik ga om vervanging vragen.
Ik ken toch mensen die best tevreden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Laatst online: 22:58
Misschien zijn de Michelin Cross Climates beter, maar de Goodyears die ik heb zijn echt een te groot compromis. De meeste mensen hebben totaal geen benul. Banden moeten goed hun werk doen in uiterste omstandigheden. Een 10 meter langere remweg bij 100kmh is onacceptabel. Dat zijn twee autolengtes.

Bij normaal rijden merk ik ook niet veel verschil. Daarom spreek je misschien tevreden mensen. Maar ga je de grenzen opzoeken dan merk je dat die veel eerder bereikt zijn. Om voor die 2 echt winterse weken per jaar 50 weken op een slecht compromis te rijden is in mijn ogen zeer onverstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:39

Tomatoman

Fulltime prutser

sumac schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 17:58:
Het worden zeker geen tweedehands banden. Ik ga voor een nieuwe set met goede reviews, waarschijnlijk de Continental Premiumcontact 6. Ik heb ook Continental winterbanden en die bevallen goed. Maar met 150 euro kom ik dus niet "weg"! ;-)
Heb ik gemist om wat voor bandenmaat het gaat? Ik zag in dit topic al voorbijkomen dat vier nieuwe 150-200 euro zouden kosten, maar zonder de bandenmaat te kennen is dat maar een slag in de lucht. Voor mijn eigen auto kun je voor die prijs niets eens één gemonteerde band krijgen.

Hetzelfde geldt voor het type band: een 15 inch band van een bepaald merk en type zijn qua eigenschappen zeker niet vergelijkbaar met een 19 inch band van hetzelfde merk en type. Als je een bandentest voor banden van een bepaalde maat leest (bijvoorbeeld de jaarlijkse bandentest van ANWB/ADAC), zijn die testeigenschappen ook nog wel toepasbaar op banden die een inch groter of kleiner zijn, maar met grotere verschillen in bandenmaat heb je niet zoveel meer aan de testresultaten.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-07 14:43

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Aangeraden is elke 6 jaar je banden te vervangen. Haarscheurtjes zie je meestal niet, maar een klapband met alle gevolgen van dien is snel gemaakt.

Een nieuwe band heb je al vanaf een euro of 60-70, al is dat natuurlijk wel een budget merk.

Ik zou het er niet op gokken. De gevolgen van een klapband zijn enorm, en sommige kunnen dat niet meer na vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deagan1337
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-07 12:52
Koop de autobanden verder online, ben je nog een stuk goedkoper uit meestal, bijv 'Continental Premiumcontact 6 goedkoop' zoeken. Die websites bieden ook montagepunten aan waar je de banden kan laten leveren en direct laten monteren. Zelf hele goede ervaringen mee.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:37
Een topic van 6 maanden geleden omhoog schoppen :+ Ik neem aan dat de TS inmiddels al lang nieuwe banden heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 922281

Tommie12 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 22:04:
[...]

Ik ken toch mensen die best tevreden zijn.
Ik ken ook mensen die zonder klachten op hun SjingSjeng omgesmolten Chinese vuilniszakbanden rijden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:19
Krijg letterlijk rillingen over mijn rug om dit te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:52
Sniffels schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 09:14:
Je kunt ook overdrijven.

Het ligt er maar net aan of het voertuig altijd binnen gestaan heeft, of in de schaduw. Veroudering komt vooral door de uv-straling van de zon. Je kunt dit proces ook vertragen door bandenbehandelingsproducten te gebruiken. Zien ze er nog mooi zwart uit ook.

Als je de geschiedenis van de auto niet kent en twijfelt, is vervangen de beste optie, dat wel, maar we moeten niet doen alsof elke band na 6 jaar betekent dat je een gevaar op de weg bent. Immers, als dat zo zou zijn, zou het apk afkeur zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sniffels
Als al geconstateerd is dat er (haar)scheurtjes in je rubber zitten, dan je dan naar huis rijdt en er even over na gaat zitten denken.
Is het het wiel van de kruiwagen van je opa: prima
Auto waarmee je met andere mensen op de weg gaat: no go.

Zie nogsteeds mensen op winterbanden rijden.. artikel5, wokstatus en 1000 euro boete wat mij betreft.

(als motorrijder zijn banden alles, wat ook een beetje is doorgesijpelt naar mn autobanden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-06 13:41
Sniffels schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 09:30:

Zie nogsteeds mensen op winterbanden rijden.. artikel5, wokstatus en 1000 euro boete wat mij betreft.
Dan kun je winterbanden ook wel verplicht maken in de winter.. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sniffels
234FaTaLiTy schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 09:31:
[...]

Dan kun je winterbanden ook wel verplicht maken in de winter.. :+
Nope, ja met zware sneeuw en ijs. maar dan rij je vanzelf al max 25km/pu (binnenwegen). zat mensen "ik heb winterbanden op mijn lease auto, ik kan gewoon hier 80".
Plus het feit dat 80% ze veels te vroeg en telaat erop en eraf halen ben ik niet voor winterbanden.

Wintersport de berg op: ja
Nederland: 98% nee, zoja rustig rijden met zomerbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
Sniffels schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 09:30:
Zie nogsteeds mensen op winterbanden rijden.. artikel5, wokstatus en 1000 euro boete wat mij betreft
Winterbanden gebruiken in de zomer betekent onder andere een langere remweg. Oudere voertuigen van een jaar of 10 a 15 oud hebben een veel minder goed presterend remsysteem als de auto’s van nu. Ga je die ook allemaal een artikeltje 5 geven?

Het siert je dat je goed nadenkt over de uitrusting van je voertuig en zeker als dat een motor betreft, maar ik vind dat je nu wel een beetje doorslaat. Trouwens, wat dacht je van andere zaken als ophanging, remsysteem en andere cruciale onderdelen van een voertuig? Ook niet onbelangrijk toch? En misschien gewoon een beetje defensief rijden in plaats van op de bumper van je voorligger, zodat je meer tijd hebt om te remmen.

[ Voor 8% gewijzigd door Naafkap op 03-08-2018 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
Steven.w schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 09:55:
[...]

Winterbanden gebruiken in de zomer betekent een langere remweg. Oudere voertuigen van een jaar of 10 a 15 oud hebben een veel minder goed presterend remsysteem als de auto’s van nu. Ga je die ook allemaal een artikeltje 5 geven?

Het siert je dat je goed nadenkt over de uitrusting van je voertuig en zeker als dat een motor betreft, maar ik vind dat je nu wel een beetje doorslaat. Trouwens, wat dacht je van andere zaken als ophanging, remsysteem en andere cruciale onderdelen van een voertuig? Ook niet onbelangrijk toch?
Als je een oudere auto hebt, die normaal is onderhouden dan is het geen nalatigheid. Bewust extra risico nemen wegens luiheid of onkunde daarintegen is in mijn ogen boete-waardig.

Gaat mij het meest over de remweg, noodstop ivm overstekende kinderen, achterop rijden in een file )waar je met de motor tussen kan komen). Daar wil je geen metertjes tekort komen.

[ Voor 9% gewijzigd door Sniffels op 03-08-2018 10:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Steven.w schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 09:55:
[...]

Winterbanden gebruiken in de zomer betekent een langere remweg. Oudere voertuigen van een jaar of 10 a 15 oud hebben een veel minder goed presterend remsysteem als de auto’s van nu. Ga je die ook allemaal een artikeltje 5 geven?
Voertuigeisen zijn altijd gekoppeld aan bouwjaar, die redenatie klopt dus niet. Je kan van een Benz Motorwagen uit 1885 niet eisen dat deze een werkend ABS-systeem heeft..
Het siert je dat je goed nadenkt over de uitrusting van je voertuig en zeker als dat een motor betreft, maar ik vind dat je nu wel een beetje doorslaat. Trouwens, wat dacht je van andere zaken als ophanging, remsysteem en andere cruciale onderdelen van een voertuig? Ook niet onbelangrijk toch?
Die zaken moeten nu al in orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
Anoniem: 922281 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:07:
[...]

Voertuigeisen zijn altijd gekoppeld aan bouwjaar, die redenatie klopt dus niet. Je kan van een Benz Motorwagen uit 1885 niet eisen dat deze een werkend ABS-systeem heeft..

Die zaken moeten nu al in orde zijn.
Klopt, net als de bandjes. Maar zijn ze dat ook allemaal?

En dat is logisch dat de eisen gekoppeld zijn aan het bouwjaar. Ik eis ook helemaal niets, ik probeer alleen te schetsen dat de rijveiligheid niet alleen afhankelijk is van de gebruikte banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Steven.w schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:16:
[...]

Klopt, net als de bandjes. Maar zijn ze dat ook allemaal?
Nee, maar dan heb je het over handhaving. Da's echt een ander verhaal. Op dit moment is het niet verboden om met 34 graden Celsius op de thermometer met winterbanden de weg op te gaan.
En dat is logisch dat de eisen gekoppeld zijn aan het bouwjaar. Ik eis ook helemaal niets, ik probeer alleen te schetsen dat de rijveiligheid niet alleen afhankelijk is van de gebruikte banden.
Open deur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naafkap
Anoniem: 922281 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:21:
[...]

Nee, maar dan heb je het over handhaving. Da's echt een ander verhaal. Op dit moment is het niet verboden om met 34 graden Celsius op de thermometer met winterbanden de weg op te gaan.
Oh nu is het ineens handhaving? Volgens mij gaat de discussie over of je een gevaar op de weg bent als je met winterbanden rijdt in de zomer. Ik denk dat dat wel mee valt, zeker als je ziet hoe de gemiddelde Nederlander zich gedraagt in het verkeer en ik maak de vergelijking met voertuigen die een eveneens langere remweg hebben, ook zonder winterbanden. Of dit nu wel of niet volgens de eisen is of toegestaan is, doet niet ter zake in de vergelijking van een feitelijke en meetbare langere remweg die ik maak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:01
Ergens vind ik het ook wel terecht dat winterbanden nu gewoon mogen. Evenals dat oude banden op zichzelf geen reden is om ze af te keuren (tenzij zoals bij de topic starter ze niet meer door de keuring komen). We hebben met zijn alle spelregels afgesproken en zolang je daar binnen blijft moet het ok zijn.

Ik rijd momenteel ook mijn winterbanden (van een a merk) af, deze zijn ca 10 jaar oud en nog in prima conditie. Ze zijn toegelaten in nl/europa, voldoen daarmee aan de minimale eisen, ook wat betreft de remweg die ze halen bij een noodstop.

Er mijn inziens ook veel meer winst te halen bij de gemiddelde rijstijl dan bin de banden. Als we ons daar eens allemaal aan de gemaakte afspraken hielden dan voorkwamen we heel wat ongelukken. Ik durf de stelling wel aan dat er meer ongelukken gebeuren door snelheidsovertredingen (langere remweg) of door bumperkleven (geen ruimte voor een remweg) dan door een suboptimale band.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Steven.w schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:31:
[...]

Oh nu is het ineens handhaving?
Dat klopt. Het één mag niet (defecte wielophanging, remwerking die niet is zoals het hoort), en het ander mag wel (winterbanden in de zomer).
Volgens mij gaat de discussie over of je een gevaar op de weg bent als je met winterbanden rijdt in de zomer. Ik denk dat dat wel mee valt,
Ik denk het niet:
https://www.anwb.nl/auto/...den-de-zomer-door-kan-dat

30% langere remweg kan ik op geen enkele manier "valt wel mee" noemen.
zeker als je ziet hoe de gemiddelde Nederlander zich gedraagt in het verkeer
Dus een auto mag volgens jou best onveilig zijn, want de gemiddelde Nederlander kan toch niet rijden? Mag ik je er even op wijzen dat het aantal doden in het verkeer de afgelopen 40 jaar enorm is gedaald, en dat dat niet komt doordat men nou zo veel beter is gaan rijden?
en ik maak de vergelijking met voertuigen die een eveneens langere remweg hebben, ook zonder winterbanden.
Alleen vergelijk je dan appels met peren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

lithoijen schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:06:
Ergens vind ik het ook wel terecht dat winterbanden nu gewoon mogen. Evenals dat oude banden op zichzelf geen reden is om ze af te keuren (tenzij zoals bij de topic starter ze niet meer door de keuring komen). We hebben met zijn alle spelregels afgesproken en zolang je daar binnen blijft moet het ok zijn.
...
Die redenatie klopt niet. Je vindt het terecht dat het mag, omdat het nu mag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lithoijen
@Anoniem: 922281 Ik vind het prima dat het wordt toegestaan omdat de banden voldoen aan alle wet en regelgeving, niet omdat de wetgever (nog) geen mening heeft over winterbanden.

30% vind ik zeker meevallen. Het verschil tussen diverse merken en type zomerbanden is al veel groter. Zolang de banden voldoen aan de wettelijke eisen moeten we niet zeuren. Vinden we dat te gevaarlijk dan moeten we de wettelijke eisen opschroeven.
60km/uur rijden ipv 50 km/uur geeft al meer dan 30% verlenging van de stopafstand. Daarmee is er met handhaving van de maximale snelheid al heel makkelijk meer winst te behalen dan met zwaardere eisen stellen aan de banden.

Bovendien vind ik het een vorm van verspilling om banden die nog voldoen af te danken. Slecht voor mijn portomonee en belangrijker een (mijn inziens) onnodig belasting op het milieu,

[ Voor 13% gewijzigd door lithoijen op 03-08-2018 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

lithoijen schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:21:
@Anoniem: 922281 Ik vind het prima dat het wordt toegestaan omdat de banden voldoen aan alle regelgeving, niet omdat de wetgever (nog) geen mening heeft over winterbanden.

30% vind ik zeker meevallen.
Ok. Ik vind het nogal veel.
Het verschil tussen diverse merken en type zomerbanden is al veel groter.
Wat zou dat?
Zolang de banden voldoen aan de wettelijke eisen moeten we niet zeuren. Vinden we dat te gevaarlijk dan moeten we de wettelijke eisen opschroeven.
Daar pleit ik dan ook voor.
60km/uur rijden ipv 50 km/uur geeft al meer dan 30% verlenging van de stopafstand. Daarmee is er met handhaving van de maximale snelheid al heel makkelijk meer winst te behalen dan met zwaardere eisen stellen aan de banden.
Hoe kom je erbij dat we een keuze moeten maken? Het ene is niet goed (te hard rijden), maar dat sluit toch niet uit dat op een ander punt ook een veiligheidswinst te behalen is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Steven.w schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:31:
[...]

Oh nu is het ineens handhaving? Volgens mij gaat de discussie over of je een gevaar op de weg bent als je met winterbanden rijdt in de zomer. Ik denk dat dat wel mee valt, zeker als je ziet hoe de gemiddelde Nederlander zich gedraagt in het verkeer en ik maak de vergelijking met voertuigen die een eveneens langere remweg hebben, ook zonder winterbanden. Of dit nu wel of niet volgens de eisen is of toegestaan is, doet niet ter zake in de vergelijking van een feitelijke en meetbare langere remweg die ik maak.
Klopt.
Als je zo rijdt dat je telkens de laatste meter remweg uit je banden nodig hebt, dan rij je fout.

Met winterbanden in de zomer ben je geen gevaar op de weg.

Neem daar nog bij dat >95% van de ongevallen (als het geen 99%) een menselijke oorzaak hebben en niet een mechanische oorzaak.

Maar als ik zou weten dat de banden op mijn auto 14 jaar oud zijn, dan zou ik ze toch binnen de paar dagen vervangen. Ik heb gewoon geen zin om ergens een klapband te krijgen.
Ik zie gewoon te veel caravans in Belgie langs de weg staan met een plat bandje. Zijn dikwijls oude spullen waar 1 keer per jaar mee gereden wordt. Bandendruk te laag, en banden van 10 j+, en na 150km klappen ze. Gebeurt ieder jaar!

In de stad of op een binnenweg gebeurt dat niet, maar een half uurtje autoweg bij warm weer.... Not funny.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lithoijen
Anoniem: 922281 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:29:
[...]
Hoe kom je erbij dat we een keuze moeten maken? Het ene is niet goed (te hard rijden), maar dat sluit toch niet uit dat op een ander punt ook een veiligheidswinst te behalen is?
Veiligheid winst is altijd goed, daar geen discussie, maar:
  • Ik zou dan toch willen voorstellen eerst eens te beginnen met het laaghangend fruit voordat we aan de zaken beginnen waar minder winst te behalen is.
  • Leg het probleem niet neer bij de individuele automobilist, maar regel het dan in de toelatingseisen van de band
  • Wat gaan we doen met de minimale profieldiepte, de minimale profiel van de band ook maar naar de 3mm of 7mm nog beter!? En B-merken?,het gebruik van thuiskomertjes en doorrijden op een runflatband ook maar verbieden? Of vinden we het voldoende dat de bestuurder zijn rijstijl aanpast aan zijn apparatuur?
Samengevat eerst maar de huidige regels gaan handhaven voordat we extra maatregel gaan bedenken. Daar is meer winst te behalen, is makkelijker winst te behalen, heeft een positief effect op het milieu (lager brandstof verbruik) in plaats van een negatief (vroegtijdig afdanken van een redelijke band). Als je veiligheid echt boven alles stelt, dan kunnen we beter de maximale snelheid drastisch verlagen.

Ik stel voor 100km op de snelwegen, 60 buiten de bebouwde kom, 30km op doorgaande wegen binnen de bebouwde kom, stapvoets binnen de bebouwde kom.

"leuk" weetje:
Waarom stijgt (waarschijnlijk volgens een aantal maatschappelijke organisaties) de laatste aantal jaren het aantal dodelijke verkeersslachtoffers weer?
- ouderen op e-bikes
- Multitasken (lees: het gebruik van de smartphone in het verkeer)

[ Voor 25% gewijzigd door lithoijen op 03-08-2018 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robthebest
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:55
Gewoon vervangen, de levensduur voor banden is 10 jaar, daarna zijn ze niet meer veilig denk ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumac
Ik heb allang nieuwe banden onder de auto laten zetten. Het is niet de Premiumcontact 6 geworden, want die bleek niet leverbaar voor mijn auto. Dus het werd Conti Ecocontact geloof ik. Totale kosten iets van 470 euro inclusief stikstof. Het rijdt prima.

Deze auto heeft 11 jaar binnen gestaan, er is weinig mee gereden, alleen korte afstanden, door dealer onderhouden, en er hebben altijd zomerbanden onder gezeten geloof ik, nooit winterbanden voordat ik de auto overnam.

Daarna heb ik 'm overgenomen, en heb dus winterbanden aangeschaft en een half jaar later ook zomerbanden. Niet fijn zoveel kosten, maar het moet helaas.
Sniffels schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 09:14:
Waar doel je op?

Toen ik de auto overnam heb ik geen moment erbij stilgestaan dat de banden zo oud waren. Het profiel was nog prima en bij de grote beurt en APK hebben ze niks gezegd. Pas bij de Kwik Fit begonnen ze erover, en dan ga ik eerst even nadenken wat dat betekent. Is het eigenbelang - weer een setje banden verkopen, of is het echt zo. Daarom deze discussie.

Ik startte deze discussie begin februari, terwijl er nieuwe winterbanden onder zaten. Maar ik moest toen wel de bandenwissel gaan boeken, en dus ook zonodig nieuwe banden bestellen. Op dat moment was er dus geen enkele urgentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
sumac schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 15:49:
Ik heb allang nieuwe banden onder de auto laten zetten. Het is niet de Premiumcontact 6 geworden, want die bleek niet leverbaar voor mijn auto. Dus het werd Conti Ecocontact geloof ik. Totale kosten iets van 470 euro inclusief stikstof.
Ik vraag me dan altijd af...waarom?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumac
Oogje schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 16:04:
[...]

Ik vraag me dan altijd af...waarom?
Stikstof bedoel je? Omdat je dan een continue bandenspanning hebt en nooit meer hoeft bij te vullen. Halverwege de wissel of voor de vakantie wel even laten checken. Nadeel is dat je niet zelf kunt checken omdat er dan lucht bijkomt, en dat is weer niet goed. Maar verder is het voor mij geen discussie meer. Ik neem altijd stikstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sumac schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 16:06:
[...]

Stikstof bedoel je? Omdat je dan een continue bandenspanning hebt en nooit meer hoeft bij te vullen. Halverwege de wissel of voor de vakantie wel even laten checken. Nadeel is dat je niet zelf kunt checken omdat er dan lucht bijkomt, en dat is weer niet goed. Maar verder is het voor mij geen discussie meer. Ik neem altijd stikstof.
Een band verliest spanning, ook met stikstof. Theoretisch ietsje minder snel, maar dat verschil is niet zo groot als dat de bandenboer je wil laten geloven. Gewoon normale* lucht + regelmatig controleren is veel beter dan stikstof + niet meer naar omkijken.

*wel laten vullen met zomerlucht natuurlijk :P

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 922281 op 03-08-2018 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumac
Anoniem: 922281 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 16:21:
[...]

Een band verliest spanning, ook met stikstof. Theoretisch ietsje minder snel, maar dat verschil is niet zo groot als dat de bandenboer je wil laten geloven.
Als ik de spanning bij de Kwik Fit laat controleren, dan kijk ik altijd mee. Na drie maanden is de spanning dan bv bij één band 0.2 afgenomen, de rest is nog goed. Bij gewone lucht moet ik iedere maand kijken en gaat dat vier keer zo snel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:19

Youk

Volvo For Life

Als je dan weet dat er in gewone lucht al 78% stikstof zit, dan zou dus het extra grote verlies uit die overige 22% moeten komen. En met elke keer bijvullen komt er ook weer een extra deel stikstof in de band, dus dan zit je al op meer dan 78%.

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Youk schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 16:52:
Als je dan weet dat er in gewone lucht al 78% stikstof zit, dan zou dus het extra grote verlies uit die overige 22% moeten komen. En met elke keer bijvullen komt er ook weer een extra deel stikstof in de band, dus dan zit je al op meer dan 78%.
Plus, als ze een band opblazen met stikstof trekken ze hem niet eerst vacuum. Oftewel, er zit al ongeveer de helft aan normale buitenlucht in een stikstofgevulde band.

Maar goed, kudo's voor de TS dat hij keurig z'n banden laat vervangen en de spanning in de gaten houdt. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sumac
Ik denk dat ze de banden inderdaad vacuum zuigen. Zo moeilijk is dat niet. Een kamer vacuum zuigen is heel lastig, maar een rubber binnenband lijkt me een fluitje van een cent.

Het werkt voor mij, dus ik ben er blij mee. Dus doe er je voordeel mee, of doe wat je altijd al deed en wat blijkbaar goed bevalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:10
Autobanden hebben geen binnenband en er worden ook niet vacuüm gezogen alvorens deze te vullen.

Banden maken meer verschil dan 10 of 20 jaar verschil in bouwjaar voor de remweg.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Dit topic na een half jaar kicken is compleet onnodig. De TS heeft waarschijnlijk al lang een antwoord gevonden op z'n vraag.
ik sluit dit topic daarom permanent.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.