Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:49
Hi

Ik doe iets met zenders en moet die dingen regelmatig programmeren. Dit gaat eigenlijk altijd via een USB kabel die dan een virtuele com poort aanmaakt. Nu zijn de radio's die ik programmeer vaak chinees en ik was niet heel erg verbaast toen het de eerste keer niet werkte op mijn Windows 10 bak. Toch, ook twee compleet andere radio's (ook professioneel) leken telkens niet te werken op mijn windows 10 machine.

Wat gebeurt er:

Er wordt in alle gevallen zichtbaar een (virtuele) com poort aangemaakt en die is ook te zien in de device manager en te selecteren in de programmeer software. Toch, daar stopt het eigenlijk wel. Er is op geen enkele manier communicatie mogelijk met het apparaat. Vanzelfsprekend verschillende baud snelheden geprobeerd en andere compoorten hardhandig gewijzigd. Bios is helemaal up to date evenals de gebruikte drivers voor elke kabel. Geen verschil tussen USB 2 of 3 poort.

Het is dus niet een op zichzelf staand geval en lijkt dus ook geen toeval meer dat een virtuele compoort niet werkt. Iemand nog een slimme suggestie om naar te kijken?

Config:

Gigabyte H67MA-UD2H-B3 (alweer wat jaren oud)
Chipset Intel H67

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Watvoor USB/Serial device gebruik je? Die dingen zijn notoir instabiel (zeker de goedkopere uit china) dus dik kans dat dat het probleem is.

Daarnaast, heb je gechecked of het apparaat op RS232 of op TTL levels communiceert, en in dat laatste geval op welke spanning? En matcht dat met je USB-adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xon
Klopt hoor wat betreft die chinese bende. Ik heb dat ook altijd de schuld gegeven tot ik vandaag mijn professionele zender (icom) connecte met een USB kabel. Dit is gewoon een normale USB kabel en de hardware zit in de zender. De virtuele geluidskaart wordt wel aangemaakt en werkt ook gewoon vanuit diezelfde zender maar het lukt niet om bepaalde commando's te sturen en hem van afstand te besturen.

Je laatste vragen weet ik eigenlijk niet.

Wat ik nog vergeten was te vertellen is dat alle kabels wel gewoon werken als ik Windows XP simuleer in Virtual machine. Zo programmeer ik de meeste radio's alleen nu wil ik er iets meer mee doen dan eenmalig wegschrijven en wil ik dit ook gewoon in win10 kunnen doen.

Bizar is het om wel 10 verschillende youtube filmpjes te zien van mensen die exact dezelfde settings gebruiken en ook in windows 10 en het daar prima werkt

[ Voor 12% gewijzigd door xon op 02-02-2018 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Windows XP is 32 bit, en Windows 10 is 64 bit.
De driver van prolific werkt niet op 64 bit, en dat zit helaas vaak in goedkope apparaten.

Als je zelf de keuze kan maken, neem dan FTDI (Chipi-X) of CP2102.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:21
Ik zie dat je Gigabyte moederbord een serial com header heeft. Dus kan je niet een com poort bracket kopen en in prikken? Dan heb je geen gedoe met USB COM converter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xon
@plizz je bedoelt een old fashion? Dat is leuke, het werkt alleen met usb. De radio heeft alleen USB out.

@jeroen3 interessante is dat alle drivers wel gewoon worden gevonden en er netjes een virtuele poort wordt aangemaakt. Voor Windows werkt de kabel goed blijkbaar alleen is het net of er bepaalde commando's niet werken of ik een instelling over het hoofd zie.
Pagina: 1