Vraag

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03-2025

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Topicstarter
Sinds juli 2017 hebben wij een nieuw huis gekocht met een tuin van +/- 25 tot 30 meter diep en 12 tot 14 meter breed. De exacte verhoudingen weet ik even niet, maar dit zijn deze maten komen redelijk dicht in de buurt.

Achter aan de tuin grenst een gymzaal en laat dit nu een perfecte mogelijkheid zijn om met een beamer een soort thuisbioscoop / gameroom te creëren. Na veel speurwerk komt het er eigenlijk op neer dat een;
- home-cinema beamer het beste beeld geeft, maar schiet qua lichtsterkte tekort. Donkere ruimte is eigenlijk een vereiste.
- presentatie-beamer is qua lichtsterkte het beste, maar schiet qua resolutie en lag weer tekort, wat weer nadelig is voor gamen.

Daarnaast speelt het ook nog eens mee dat onze tuin op het oosten ligt, dus de ondergaande zon verlicht s'avonds de gymzaal. Nu is het niet zo dat we van plan zijn om de beamer in te gaan zetten als vervanger voor onze tv, maar het zou wel leuk zijn om op een warme zomeravond met een lekker biertje cq. wijntje in de tuin film kunnen kijken op de muur. Dat we niet van de zon gaan winnen dat snappen wij, maar het zou mooi zijn dat, op het moment dat de zon achter de horizon zakt en de schemering opkomt, de beamer het kan trekken.

Echter, een paar vragen waar ik mee zit.
  • Is een beamer krachtig genoeg om 30 meter te overbruggen
  • is een beamer krachtig genoeg om een scherp beeld van 10 meter breed te genereren
  • het is geen optie om de muur van de gymzaal wit te verven of een doek van 10 meter te bevestigen, komst de beamer weg met deze achtergrond
  • In de volle zomer als de zon tot 10.00 op de muur staat kan ik de beamer niet gebruiken, daar ben ik me van bewust
  • Welke beamer is geschikt voor het kijken van film (Netflix of Bluray) of gamen
Het betreft een portable setup, dus bouwen hem enkel op als we er daadwerkelijk gebruiken van maken . We zetten de beamer op een sta-tafel, connectie via Apple tv en geluid over Sonos, dus dat is allemaal al afgedekt en thuis aanwezig.

Ik heb gekeken naar de mogelijkheden van een Optoma W400 en via een bekende kan ik er een voor € 200 overnemen. Ik ben alleen bang dat deze beamer tekort schiet gezien de omstandigheden.

Foto van de situatie:
De gymzaal is circa 12 meter breed. De heg is van ons, die gaat er op termijn uit waarmee we de tuin doortrekken tot aan de zaal.
voor de rest ziet de tuin er niet uit, maar verbouwen is andere prioriteiten
gymzaal

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Alle reacties

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:15
Misschien moet je hier eens naar kijken hun doen met het 3 projectors maar 1 zal vast ook werken. Is niet helemaal zoals jij hebt maar misschien heb je er toch iets aan. YouTube: "12K" Triple Projector Gaming Setup!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:37
Een huis tuin en keuken beamer zal hier volledig kansloos zijn.
Denk dat je het eerder in de hoek van professionele projectoren moet zoeken.
Zeker voor die afstanden en groottes met een niet verdonkerde ruimte.

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Je zal inderdaad een flinke lichtbron moeten hebben voor zo'n afstand en oppervlak. Op de foto is het niet echt te zien, maar heb je nog buren/omwonenden die ook zicht hebben op de gymzaal? Ik zou het persoonlijk niet fijn vinden als een van mijn buren zoiets zouden doen.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een beamer met een hoge lichtopbrengst moet hier prima uit de voeten kunnen mits het daadwerkelijk goed donker is. Als het begint te schemeren is het eigenlijk nog veel te licht om fatsoenlijk te projecteren, zeker op een ondergrond die relatief donker is.
Als die beamer van een bekende is kan je hem neem ik aan wel lenen? Dat lijkt mij de beste manier om er achter te komen of het de ervaring gaat bieden die je verwacht.

En wat hierboven al gezegd wordt, houd rekening met je buren. Afhankelijk van de situatie kan zulk bewegend beeld zeker als storend ervaren worden en kan je klachten verwachten. Zeker buren met kleine kinderen kunnen lang niet alle type films/games waarderen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik weet niet wat je budget is... maar ik gok dat dit in de vele duizenden euro's gaat lopen..

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Arjant2
Tsurany schreef op maandag 5 februari 2018 @ 14:20:
Een beamer met een hoge lichtopbrengst moet hier prima uit de voeten kunnen mits het daadwerkelijk goed donker is. Als het begint te schemeren is het eigenlijk nog veel te licht om fatsoenlijk te projecteren, zeker op een ondergrond die relatief donker is.
Als die beamer van een bekende is kan je hem neem ik aan wel lenen? Dat lijkt mij de beste manier om er achter te komen of het de ervaring gaat bieden die je verwacht.

En wat hierboven al gezegd wordt, houd rekening met je buren. Afhankelijk van de situatie kan zulk bewegend beeld zeker als storend ervaren worden en kan je klachten verwachten. Zeker buren met kleine kinderen kunnen lang niet alle type films/games waarderen.
We hebben het over 30 meter overbruggen volgens de TS en om een beeld van 10 meter breed te projecteren. Daarnaast heeft TS het over warme zomeravonden, dat betekent niet pikkedonker/midden in de nacht maar hooguit schemering zoals je zelf al zegt. Dus sorry maar een normale beamer gaat dat echt niet trekken.

[ Voor 4% gewijzigd door Arjant2 op 05-02-2018 14:27 ]

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Topicstarter
Thanks voor alle reacties! Om even een paar vragen/stellingen te beantwoorden:

Denk dat je het eerder in de hoek van professionele projectoren moet zoeken.
Daar was ik al een beetje bang voor. Een low budget beamer van Banggood gaat hier niet werken.

maar heb je nog buren/omwonenden die ook zicht hebben op de gymzaal
Niet echt, het is een vrijstaand huis. De buren links hebben de tuin afgeschermd met een heg, deze is op de foto zichtbaar. De buren rechts, is nu een pand wat volledig leegstaat, maar verwacht dat hier op termijn wel mensen in komen te wonen. Dit huis ligt echter veel lager, waardoor onze schutting het zicht op de zaal eigenlijk ontneemt.
Ons huis staat eigenlijk boven op een heuvel, waardoor het zicht op de zaal voor andere mensen eigenlijk helemaal weg is. Uiteraard ben ik ook niet van plan om ter hoogte van het boeiboard te gaan projecteren, maar zodra de heg weg is, 1 of 2 meter boven de grond.

Ik weet niet wat je budget is... maar ik gok dat dit in de vele duizenden euro's gaat lopen..
Met de hele verbouwing erbij, eigenlijk niet heel veel :P

We hebben het over 30 meter overbruggen volgens de TS en om een beeld van 10 meter breed te projecten.
Klopt, dat is de afmeting van onze achterbouw tot aan de muur. Als blijkt dat een dergelijke beamer € 6.000 gaat kosten, maar door de beamer op 5 meter van de muur te plaatsen ik met een beamer van € 600 weg kom, dan is de keuze natuurlijk makkelijk gemaakt :)

tips voor New York

• King4589
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-01 17:03
Je kunt met wat handig afstel werk twee beamers combineren om een beeld weer te geven op dubbele helderheid.

In dit filmpje combineert iemand twee 5000 lumen projectors om 10000 lumen te krijgen, op een veel goedkopere manier dan een duurdere projector.
YouTube: DIY cheap way to build 10,000 lumens large venues projector

• Arjant2
Calitomnication schreef op maandag 5 februari 2018 @ 14:28:

maar heb je nog buren/omwonenden die ook zicht hebben op de gymzaal
Niet echt, het is een vrijstaand huis. De buren links hebben de tuin afgeschermd met een heg, deze is op de foto zichtbaar. De buren rechts, is nu een pand wat volledig leegstaat, maar verwacht dat hier op termijn wel mensen in komen te wonen. Dit huis ligt echter veel lager, waardoor onze schutting het zicht op de zaal eigenlijk ontneemt.
Ons huis staat eigenlijk boven op een heuvel, waardoor het zicht op de zaal voor andere mensen eigenlijk helemaal weg is. Uiteraard ben ik ook niet van plan om ter hoogte van het boeiboard te gaan projecteren, maar zodra de heg weg is, 1 of 2 meter boven de grond.
Even afgezien van de lichtopbrengst die je nodig hebt, even hier op ingaan.
10 meter breed beeld, betekent ruim 5,5 meter hoog (16:9 beeld), plus je 1 a 2 meter vanaf de grond zit je dus wel op 7 meter hoog. Houdt daar dan wel rekening mee voor je buren, want dat is best fors hoog en ik weet niet of je buren een dusdanig hoge heg hebben dat ze dat niet zien.

Natuurlijk wel een mooi project, je eigen buiten bioscoop.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Topicstarter
Arjant2 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 14:34:
[...]

Even afgezien van de lichtopbrengst die je nodig hebt, even hier op ingaan.
10 meter breed beeld, betekent ruim 5,5 meter hoog (16:9 beeld), plus je 1 a 2 meter vanaf de grond zit je dus wel op 7 meter hoog. Houdt daar dan wel rekening mee voor je buren, want dat is best fors hoog en ik weet niet of je buren een dusdanig hoge heg hebben dat ze dat niet zien.

Natuurlijk wel een mooi project, je eigen buiten bioscoop.
Thanks, ik zal er zeker rekening mee houden en ga ook regelmatig checken of ze er geen last van hebben.
Dat was eigenlijk ook mijn idee. Er staat een geweldig canvas achter het huis, waarom niet kijken naar de mogelijkheden om hier een film op te draaien. Hoe mooi zou dat zijn, BBQ. lekker drankje erbij, vrienden op de lougebank en gamen / film kijken op een warme zomeravond.

Als straks blijkt dat deze setup mij duizenden euro's gaat kosten laten we het idee mooi aan ons voorbij gaan.

tips voor New York

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:43

Reptile209

- gers -

En dan de eigenaar van de zaal vragen om de muur te witten: "omdat we dat een mooier uitzicht vinden". :D

Denk ook even na over eventueel vocht en beestjes op een zwoele zomeravond. Dat vind je beamer misschien ook niet leuk.
Zit je opeens naar een spin van 3x3m te kijken als die over de lens loopt :X

[ Voor 50% gewijzigd door Reptile209 op 05-02-2018 14:56 ]

Zo scherp als een voetbal!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Arjant2 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 14:25:
[...]

We hebben het over 30 meter overbruggen volgens de TS en om een beeld van 10 meter breed te projecteren. Daarnaast heeft TS het over warme zomeravonden, dat betekent niet pikkedonker/midden in de nacht maar hooguit schemering zoals je zelf al zegt. Dus sorry maar een normale beamer gaat dat echt niet trekken.
Die dertig meter lijkt me vrij flexibel, het is relatief eenvoudig om de beamer op een tafel halverwege de tuin te plaatsen als dat beter werkt. Je hoeft eigenlijk enkel met lichtopbrengst rekening te houden en daarom zou ik het gewoon uitproberen met een leen beamer, zie je direct vanaf welk moment het goed te doen is.
Reptile209 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 14:54:
En dan de eigenaar van de zaal vragen om de muur te witten: "omdat we dat een mooier uitzicht vinden". :D

Denk ook even na over eventueel vocht en beestjes op een zwoele zomeravond. Dat vind je beamer misschien ook niet leuk.
Zit je opeens naar een spin van 3x3m te kijken als die over de lens loopt :X
Vocht zal niet snel een probleem zijn als de beamer aan staat, hij wordt warm genoeg dat vocht geen kans krijgt. Je moet hem natuurlijk niet buiten laten staan als hij niet aan staat.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Je zal even op zoek moeten naar hoeveel Watt aan licht er rond zonsondergang valt op een verticaal vlak van een vierkante meter. Laten we even natte-vigneren:
Ik schat dat rond zonsondergang de lichtinval per m^2 vergelijkbaar zal zijn met een gloeilamp van 250 a 500W. Jij wilt ongeveer 50m^2 gebruiken als scherm, dus dat is al 5kW. Je wilt met je beamer een factor 10 a 100 (natte vinger) feller kunnen schijnen dan het achtergrondlicht, dus dan kom je uit op een beamer met een lamp van 50kW a 500kW. Oftelwel: Compleet onhaalbaar.

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:15
Als het donker is het zeker te doen, niet met budget van 200 euro. De link naar filmpje laat zien dat het kan alleen is dat iets duurder dan 200 euro

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Topicstarter
TommyboyNL schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:46:
Je zal even op zoek moeten naar hoeveel Watt aan licht er rond zonsondergang valt op een verticaal vlak van een vierkante meter. Laten we even natte-vigneren:
Ik schat dat rond zonsondergang de lichtinval per m^2 vergelijkbaar zal zijn met een gloeilamp van 250 a 500W. Jij wilt ongeveer 50m^2 gebruiken als scherm, dus dat is al 5kW. Je wilt met je beamer een factor 10 a 100 (natte vinger) feller kunnen schijnen dan het achtergrondlicht, dus dan kom je uit op een beamer met een lamp van 50kW a 500kW. Oftelwel: Compleet onhaalbaar.
Thanks, kritische antwoorden (zeker wanneer goed onderbouwt) zijn altijd welkom! Het is echter wel zo dat wij niet de illusie hebben dat we het van de zon gaan winnen, maar dat is ook helemaal niet de insteek. Echter, op een bepaald moment zal de zon achter de horizon zakken waarbij de lichtsterkte afneemt. Enige rotte voor ons is dat de zon de muur tot de laatste seconde blijf verlichten waarbij het in de maand juni, wanneer de dagen het langst zijn, inderdaad onmogelijk is om voor 23.00 ook maar 1 pixel op de muur te projecteren!

Het voordeel (geen direct omliggende huizen) is in dit geval ook direct het nadeel, er is immers geen bebouwing die direct zonlicht kan blokkeren. Kortom; gewoon uittesten is inderdaad het beste wat we kunnen proberen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Calitomnication op 05-02-2018 15:54 ]

tips voor New York

Verwijderd

* knip *
Advertentie spammen op het forum is niet de bedoeling.

[ Voor 85% gewijzigd door S1NN3D op 07-02-2018 21:00 ]

Pagina: 1