Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Canon 5D3 focust niet lekker

Pagina: 1
Acties:

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 00:33
Hoihoi

Ik ben ergens een paar dagen en heb in mijn handbaggage een 5D3 meegenomen, een 16-35 2.8L en een 24-70 2.8L. Nu merk ik dat de camera moeite heeft met focussen:

Als ik de ontspanknop half indruk focust de camera prima, ongeacht focuspunt. Als ik echter dan doordruk om daadwerkelijk af te drukken gebeurt dat vaak niet. Als ik de lens wissel (ik verdacht eerst de lens) dan is de eerste foto vaak raak en wordt deze prima afgedrukt.

Als ik dit niet doe helpt de compositie veranderen, of soms het focuspunt veranderen. Hierbij is voor mijn gevoel de buitenste set autofocuspunten minder handig dan de binnenste.

Wat heb ik al gedaan?

Camera-instellingen reset.
Andere lens.
Contactjes op body/lens schoongemaakt.

Met de camera is redelijk netjes omgesprongen, geen grote klappen gemaakt ed, maar wel gewoon gebruikt. Er is wel bij het lens wisselen wat stof ingekomen, dit heb ik netjes met een doekje en blaasbalgje verwijderd.

Iemand nog ideeen? Ik las op internet eea over het recalibreren van je AF-unit. Dat kan evt prima, maar ik heb nu geen rofa in de buurt, en wel mooie locaties ;). De camera focust trouwens prima, het is puur niet af willen drukken na focus.

Boudewijn wijzigde deze reactie 02-02-2018 14:58 (8%)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 01:50

Ventieldopje

I'm not your buddy, pal!

Als je hem half indrukt is er niks aan de hand? Dan ligt het toch niet aan je AF systeem of lens?

www.maartendeboer.net
1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

• edelf
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 27-04 10:03
Lens op manual focus zetten. Kun je dan wel een serie van 3 of 4 foto's achter elkaar schieten ?

• qless
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 26-05 17:08

qless

...vraag maar...

Weet je zeker dat de andere instellingen goed zijn? Is er voldoende licht?

Website|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300

• Boudewijn
quote:
Ventieldopje schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 15:29:
Als je hem half indrukt is er niks aan de hand? Dan ligt het toch niet aan je AF systeem of lens?
Ja klopt, maar ik weet niet waar het wel aan ligt. De focus gaat prima snel, zo snel als je gewend bent met die combinaties. Ook is de focus prima raak volgens mij.
quote:
edelf schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 15:43:
Lens op manual focus zetten. Kun je dan wel een serie van 3 of 4 foto's achter elkaar schieten ?
Zeker. Gaat als een trein. Als hij eenmaal de foto maakt (bij autofocus) dan gaat het ook prima door.
quote:
qless schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 15:49:
Weet je zeker dat de andere instellingen goed zijn? Is er voldoende licht?
Meer dan :). Ook genoeg avondshots die prima konden. Ik heb nu bijna 4 jaar die 5D3 dus weet wel redelijk wat hij wel en niet kan.

Dank voor het meedenken alvast :).

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
Ik heb ooit een 50D gehad die soms niet afdrukte, soms wel.
Wat rondgezocht op internet; bleek vaker voor te komen. Oorzaak was vuil in de ontspanknop. Opgelost door alcohol o.i.d. lans de knop te laten lopen.
Wel de accu eruit, want daar komt het uit. Daarna uiteraard goed laten drogen.

• Falastine
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 25-05 23:59

Falastine

Think about my signature...

Wat kpg zegt....

Experience is what you get when you don't get what you want.....

• Boudewijn
Inderdaad, dat hielp. Wat stupide dat ik daar niet aan gedacht heb :D.

Pagina: 1

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*