Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThisGuy
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online

ThisGuy

Get mad, then get over it.

Topicstarter
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

"Don't let the fear of losing be greater than the excitement of winning."

Beste antwoord (via ThisGuy op 14-02-2018 13:42)

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-09 19:39
Valandil schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 12:38:
Ik snap het van beide kanten. Het bedrijf waar je nu werkt heeft echt een flinke bak geld moeten betalen om jou aan boord te krijgen. Niet alleen 8500,- studieschuld, maar ook recruitmentkosten kunnen echt flink oplopen (20% / 25% van het jaarsalaris is in sommige branches niet ongebruikelijk)
Dit is gewoon risico van bedrijfsvoering!

Een werknemer behoort niet de lasten te dragen van allerhande recruiters die grote fee's vragen. Het bedrijf zelf gaat in zee met dit soort partijen!

Naar mijn weten is:
  • laatste contract bindend (met huidige werkgever)
  • werknemer redelijk beschermd
  • er nadrukkelijk melding moet in staan over terugbetaling van kosten bij beëindigen dienstverband
Zolang er in je contract niets over staat, absoluut niets betalen en inderdaad meteen juridisch loket.

-------
Lees net je update, simpelweg niets betalen en laat ze maar met een rechtszaak komen. Zeg tegen ze dat je juridisch heb geïnformeerd, dat de conclusie is dat je niets hoeft te betalen met bijbehorende argumentatie. Vermoedelijk laten ze het daarbij.

[ Voor 11% gewijzigd door Harm_H op 11-02-2018 10:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:12
Dat zie je dus verkeerd, ze hebben wel jouw opleiding/studie betaald. Ze hebben simpel gezegd gewoon de opleidingskosten overgenomen. Iets wat normaal is als je wisselt van werkgever.

In jouw contract/CAO zullen waarschijnlijk de bepalingen m.b.t. opleidingskosten zijn opgenomen. Kijk het nog even goed na.

Wat is de grootte van het bedrag waar het om gaat?

[ Voor 5% gewijzigd door Panini op 02-02-2018 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Denk dat de kleine letters expliciet moeten spreken over "vorige / afgekochte opleiding" en "opleiding onder actuele werkgever".

Handboeken zijn over het algemeen wel bindend mits deze in te zien zijn geweest alvorens het contract zou zijn getekend. Maar in een arbeidscontract en directe appendices, zou een bepaling over kosten ook al behoren te zijn opgenomen en/of het is je expliciet minstens 1x mondeling medegedeeld alvorens je je contract tekende; dat lijkt me best logisch want in een (achteraf) handboek staat ook onzin over vrije dagen bij bijvoorbeeld overlijden van de koning ofzo of dat je niet op sportschoenen naar een klant mag.

Verder, maar dat is natuurlijk een bepaling die per werkgever vrij in te delen is; het is relatief marktconform dat een schuld met x % per maand wordt afgebouwd over y maanden. Dus een schuld van 36 Euro wordt bij de ene werkgever afgebouwd met 1 Euro per maand over 36 maanden en bij de andere met 1.5 Euro over 24 maanden. Allicht zou je dat traject/sommetje nog eens willen doornemen met ze.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:39
Als je nu een contract hebt voor een bepaalde tijd mag je die helaas niet zomaar eenzijdig beëindigen: https://ontslag.nl/opzegg...komst-voor-bepaalde-tijd/. Dus dan kan het zijn dat je werkgever daar een schadevergoeding voor kan vragen (of andere voorwaarden). Dit staat nog los van de opleidingskosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThisGuy
  • Niet online

ThisGuy

Topicstarter
Oke bedankt voor jullie antwoorden, ik ga kijken wat ik ermee ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-09 15:41
In principe zou een nieuwe werkgever precies hetzelfde als de huidige kunnen doen: het afkopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 20:27
Die 12 maanden gaan dus expliciet over afronding van de cursus/opleiding, niet over het moment waarop je huidige werkgever ze heeft opgenomen. Heb je hier nog iets aan, wellicht?
sjaakwortel schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:55:
Als je nu een contract hebt voor een bepaalde tijd mag je die helaas niet zomaar eenzijdig beëindigen: https://ontslag.nl/opzegg...komst-voor-bepaalde-tijd/. Dus dan kan het zijn dat je werkgever daar een schadevergoeding voor kan vragen (of andere voorwaarden). Dit staat nog los van de opleidingskosten
Klopt, met twee uitzonderingen die allebei vrij vaak voorkomen:
• binnen proeftijd
• indien tussentijds opzegbeding is overeengekomen

[ Voor 47% gewijzigd door wheel op 02-02-2018 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-09 09:28
Wanneer er niets in je contract staat wat verwijst naar het handboek dan hoef jij niets te betalen.

Verwijst je contract wel naar het handboek, moet je (om nog kans te maken) hard maken dat je nooit in de gelegenheid gesteld bent het handboek door te nemen voordat je het contract getekend hebt.

Ik neem aan dat er een datum op zowel je contract als je ontvangstbewijs voor het handboek staat...

Verder dus precies wat @MAX3400 zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Heb je een vast contract en is de studiekostenregelin redelijk (wordt het bedrag in termijnen afgebouwd etc).
Als je jaarcontract hebt, zou je er onderuit kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThisGuy
  • Niet online

ThisGuy

Topicstarter
Ik ga mijn vraag neerleggen bij het juridisch loket.

Kort gezegd, het bedrijf heeft voor mij de boete betaald bij mijn vorige werkgever omdat ik vroegtijd ben weg gegaan na het volgen van een opleiding. Het bedrijf heeft ook de recruiterskosten betaald van het bedrijf dat mij gerecruit heeft.

3 Maanden laten komen we overeen dat er geen toekomst voor mij in dit bedrijf is, en dat degene die mij heeft aangenomen niet goed genoeg heeft nagedacht over mijn werkervaring en kwaliteiten ten opzichte van de functie die ik moet uitvoeren, waar ook nog eens misleiding heeft plaatsgevonden vanuit zowel het recruitment als tijdens de sollicitatie gesprekken.

Tijdens de gehele sollicitatie procedure is er geen een keer een woord gesproken over het terugbetalen van deze boete of studiekosten zoals zij het noemen. Er is dus mondeling niets over gezegd, en het stond ook niet in het aanbod / voorwaarde contract.
In het contract staat ook niets erover, en het handboek is door mij ondertekent dat ik deze heb ontvangen en dat dit aansluit op de arbeidsovereenkomst.

Nou, in het handboek staat een hoop over als je inderdaad een cursus of opleiding wilt volgen, en dan conform een staffel moet terugbetalen als je een opleiding niet afrondt of vroegtijdig vertrekt.

Mijn inziens heb ik geen opleiding via dit bedrijf. Er is geen studie overeenkomst, geen studiecontract, ze weten amper welke opleiding ik doe en ze zouden er ook niet achterkomen als ik er nu mee zou stoppen bijvoorbeeld. Omdat ik weet dat ze veel voor me betaald hebben en we het met elkaar eens zijn dat er een fout is gemaakt van uit alle partijen, heb ik aangeboden om 1500 euro vrijwillig te betalen, terwijl zij het een generous offer vinden dat ik 50% moet terug betalen. Ik zie dit dus absoluut niet zitten. Als het nou een job was waar ik wis wat me te wachten stond en achteraf gezien het toch niet zo leuk vindt, had ik er nog anders over gedacht. Maar ik ben hier ook gewoon verkeerd gerecruit en aangenomen, en is er zo ver als voor mij bekend is een boete betaald en neem ik geen opleiding af bij mijn huidig bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike6383
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-06 10:18
Misschien heb je hier wat aan: http://www.rechtopjuriste...tudiekosten_terugbetalen/

Als je echt misleid bent tijdens de sollicitatieprocedure dan lijkt het me verstandig dat je juridisch advies inwint. Misschien kun je je contract gewoon verscheuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Voordat je in de juridische boom klimt, wat is het bedrag waar het over gaat? Ik denk dat het (binnen de IT iig) vrij normaal is als je met een studieschuld binnen komt bij een bedrijf. Uit eigen ervaring is ~2500 euro een vrij normaal geaccepteerd bedrag om over te nemen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThisGuy
  • Niet online

ThisGuy

Topicstarter
Widow schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 10:55:
Voordat je in de juridische boom klimt, wat is het bedrag waar het over gaat? Ik denk dat het (binnen de IT iig) vrij normaal is als je met een studieschuld binnen komt bij een bedrijf. Uit eigen ervaring is ~2500 euro een vrij normaal geaccepteerd bedrag om over te nemen.
In dit geval gaat het om 8500,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Zijn die kosten gespecificeerd? Zitten hier ook die recruiter kosten bij of niet? Of is dit jouw studieschuld van vorige werkgever. Recruiter kosten zijn gewoon voor werkgever en vallen niet onder studieschuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThisGuy
  • Niet online

ThisGuy

Topicstarter
Nee dit is gewoon het bedrag, de boete die mij is opgelegd tijdens het vertrek bij mijn vorige werkgever.
Zij zien dit nu als dat zij me de studie hebben aangeboden, en willen dat ik dus 75% van de 8500 betaal volgens het contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:37
Lastig dilemma...

Ik snap het van beide kanten. Het bedrijf waar je nu werkt heeft echt een flinke bak geld moeten betalen om jou aan boord te krijgen. Niet alleen 8500,- studieschuld, maar ook recruitmentkosten kunnen echt flink oplopen (20% / 25% van het jaarsalaris is in sommige branches niet ongebruikelijk)

Nu gaf je aan dat het sollicitatieproces misleidend is geweest... maar daar zie ik wel twee kanten van het verhaal in; zij die hun bedrijf en rol pitchen om jou te overtuigen en aan jou om echt goed door te vragen naar taken, verantwoordelijkheden en wederzijdse verwachtingen.

Stel je neemt iemand aan als projectleider maar vervolgens is hij de rol van recruiter (om maar wat te noemen), dan heb je wel een gesprek te voeren.

Is de rol zoals toen besproken uberhaupt niet beschikbaar/mogelijk of nu nog niet mogelijk?
Wat voor rol/functie is je toegezegd?

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:00
De kosten van de recruiter zou ik volledig buiten beschouwing laten. De werkgever heeft er vrijwillig voor gekozen om de vacature in te vullen met een kandidaat van een recruiter, incl. de bijbehorende kosten. Dit kunnen ze jou niet aanrekenen.

Goed plan om bij het juridisch loket langs te gaan. Zij kunnen waarschijnlijk inschatten hoe sterk de werkgever staat.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:37
Railgunner schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 12:55:
De kosten van de recruiter zou ik volledig buiten beschouwing laten. De werkgever heeft er vrijwillig voor gekozen om de vacature in te vullen met een kandidaat van een recruiter, incl. de bijbehorende kosten. Dit kunnen ze jou niet aanrekenen.

Goed plan om bij het juridisch loket langs te gaan. Zij kunnen waarschijnlijk inschatten hoe sterk de werkgever staat.
Het is niet dat ze hem dit bedrag aanrekenen, alleen als je even vanuit de ogen van werkgever kijkt, naar hun eigen argumentatie.... dan snap ik dat ze wel iets van hun investering terug willen.

Terecht of onterecht, dat laat ik in het midden.

Beide partijen vinden dat ze gelijk hebben... dan moet je ook van beide kanten naar hun beweegredenen kijken. Je kan ook afspreken dat TS blijft werken daar totdat hij wat anders heeft gevonden. Aan TS om bij zijn nieuwe werkgever afspraken te maken om de "studiekosten" weer over te nemen. (uitgaande dat je juridisch niet sterk staat).

wijze woorden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Even uit m'n hoofd, want ik heb geen bronnen voor handen. Maar wat ik recent heb begrepen:

- de nawerkplicht mag niet langer duren dan de opleiding zelf duurde. Bij een opleiding van 12 maanden duurt die plicht dus maximaal 12 maanden
- het bedrag moet afbouwen. Stel de cursus duurde 12 maanden, dan hoef je elke maand 1/12e deel minder terug te betalen

In je verhaal missen we dus nog een aantal variabelen: hoe lang duurde de opleiding en wanneer was deze afgelopen? De kosten waren dus 8500 euro. Je kunt dan uitrekenen hoeveel je nog moet terugbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
HuHu schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 14:52:
In je verhaal missen we dus nog een aantal variabelen: hoe lang duurde de opleiding en wanneer was deze afgelopen? De kosten waren dus 8500 euro. Je kunt dan uitrekenen hoeveel je nog moet terugbetalen.
ze weten amper welke opleiding ik doe en ze zouden er ook niet achterkomen als ik er nu mee zou stoppen bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:24
Heb je nu een tijdelijk contract? Dan zou de hele terugbetalingsregeling wel eens onredelijk belastend kunnen zijn, en daarmee van tafel moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:23

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Het enige punt waar je in mijn ogen iets mee zou kunnen doen is de bepaling:

"Indien de werknemer binnen 12 maanden na afronding van zijn/haar cursus/opleiding op eigen initiatief overgaat tot beëindiging van het dienstverband, zal deze 75% van alle door werkgever in de laatste 3 volle jaren voor de beëindigingdatum betaalde vergoedingen aan werkgever terug dienen te betalen."

Is het afscheid nemen van elkaar nu op jouw initiatief genomen, of is dat een gezamenlijk initiatief geweest?
ThisGuy schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 09:55:
3 Maanden laten komen we overeen dat er geen toekomst voor mij in dit bedrijf is, en dat degene die mij heeft aangenomen niet goed genoeg heeft nagedacht over mijn werkervaring en kwaliteiten ten opzichte van de functie die ik moet uitvoeren, waar ook nog eens misleiding heeft plaatsgevonden vanuit zowel het recruitment als tijdens de sollicitatie gesprekken.
Dit klinkt namelijk als een gezamenlijk initiatief, en dan geldt de bepaling in mijn ogen niet. Ga dus met de werkgever in discussie over dit punt... :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThisGuy
  • Niet online

ThisGuy

Topicstarter
Nou ik ben inmiddels bij een jurist geweest, en voor een studiekostenbeding moet er echt in een contract of de arbeidsovereenkomst zijn opgenomen om welke studie het gaat, wat er betaald is, wat ik moet terugbetalen en met hoeveel deze kosten zakken per x, en het allerbelangrijkste dat het duidelijk is voor de werknemer zodat deze ervan op de hoogte is.

Mocht het tot de rechter komen, zal de rechter de gehele situatie beoordelen en met de misleiding en het feit dat ze hun eigen fout toegeven en mij daarom een lager bedrag vragen, én ik een baan heb aangenomen die mij minder betaald dan dat ik nu bij dit bedrijf verdien (dus een hoger loon geen aanzet is geweest voor mij om te vertrekken) werkt het in zoverre allemaal in mijn voordeel.

Het bedrijf kan wel nog kosten op mij verhalen gezien het feit dat ik hun nu veel meer gekost heb dan opgebracht heb. Dit is echter een lang juridisch proces en zal niet tegen hun proces en advocaat kosten opwegen.

Ik zelf heb hier natuurlijk ook geen zin in, en ergens is het niet meer dan logisch dat je een deel van deze kosten betaald. Ik ga een onderhandeling aan met deze informatie en aanbieden om 25% terug te betalen, hopelijk ben ik dan van het gezeur af. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:00
Een amortisatieregeling moet wettelijk aan een aantal eisen voldoen. Een daarvan is dat het bedrag met de tijd afloopt. Ineens van x% ---> 0% voldoet niet aan die norm. Daarmee zou je kunnen aanvoeren dat de regeling onwetting is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-09 19:39
Valandil schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 12:38:
Dit is gewoon risico van bedrijfsvoering!

Een werknemer behoort niet de lasten te dragen van allerhande recruiters die grote fee's vragen. Het bedrijf zelf gaat in zee met dit soort partijen!

Naar mijn weten is:
  • laatste contract bindend (met huidige werkgever)
  • werknemer redelijk beschermd
  • er nadrukkelijk melding moet in staan over terugbetaling van kosten bij beëindigen dienstverband
Zolang er in je contract niets over staat, absoluut niets betalen en inderdaad meteen juridisch loket.

-------
Lees net je update, simpelweg niets betalen en laat ze maar met een rechtszaak komen. Zeg tegen ze dat je juridisch heb geïnformeerd, dat de conclusie is dat je niets hoeft te betalen met bijbehorende argumentatie. Vermoedelijk laten ze het daarbij.

[ Voor 11% gewijzigd door Harm_H op 11-02-2018 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike6383
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-06 10:18
Harm_H schreef op zondag 11 februari 2018 @ 10:23:
[...]
Inderdaad. Je kunt altijd nog gaan 'onderhandelen' mochten ze het echt tot een rechtzaak laten komen (en als je daar geen zin in hebt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThisGuy
  • Niet online

ThisGuy

Topicstarter
Nou, ik heb goed nieuws dat ik er via onderhandelingen ben uitgekomen, en 25% van het bedrag betaal over 12 maanden. Hier voel ik in dit geval niet zo veel van en ben ik vrij om te gaan en kan ik toch nog op een 'nette' manier het bedrijf verlaten. Wijze les voor mij geweest dit, ik wil iedereen hier bedanken voor hun reacties en het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:56
In dat geval wisten ze dat ze geen poot hadden om op te staan. Dus waarschijnlijk had je helemaal niks hoeven betalen. Want als ze dat wel gehad hadden hadden ze niet zo makkelijk die 75% als verlies genoteerd.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThisGuy
  • Niet online

ThisGuy

Topicstarter
Klopt, dat denk ik ook. Hoe dan ook voel ik mij hier ook beter bij, gezien het feit dat er wel een bedrag voor mij betaald is geworden en ik nu zonder deze heisa naar een ander leuk bedrijf kan. Ik krijg er dus wel mijn HBO opleiding voor terug. En eventueel geen gezeur met juridische stappen.

De jurist en advocaat schetsten het beeld dat de rechter mij in mijn recht zou stellen maar gezien het bedrijf een som in mij geïnvesteerd heeft met de verwachting dit aan mij te verdienen en dat ik dan binnen 3 maanden weg ben, een claim van rond de 2000 euro zou opleggen. Dit zou het bedrijf echter weer kwijt zijn aan de proceskosten. Daarom werd mij geadviseerd om rond dit bedrag te onderhandelen, zodat beide partijen er nog iets aan hebben en niet alle juridische onzin erachteraan hoeft te komen. Ze eisten eerst 250 euro meer, maar toen ik de kamer uit liep werd er toch akkoord geroepen.. Dus ja ik denk zeker dat ik sterker stond, maar nu rond ik het voor mijn gevoel toch iets netter af.

Pagina: 1