Vodafone rekent extra kosten voor roaming binnen EU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:32

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Onderstaande situatie gaat om een CZ telefoon abonnement, echter is de EU regulering daar net zo van toepassing als in NL, dus hoop ik hier wat inzicht te verkrijgen in mijn situatie.

Mijn vrouw heeft een abo waarmee ze onbeperkt kan bellen en smsen binnen het Vodafone netwerk. Met de “roam like at home” wetgeving in gedachten heeft ze mij dan ook als normaal gebeld terwijl ze in Nederland en Duitsland was. Ze belde met een CZ nummer vanuit NL, en vanuit DE naar mijn CZ nummer (terwijl ik in CZ was, het thuisland voor deze abonnementen). Bij thuiskomst kregen we een veel hogere rekening dan normaal gesproken, en bij nakijken blijkt die extra kosten van “world roaming” te komen; voor alle telefoongesprekken/smsjes vanuit DE en NL naar mijn Vodafone nummer werden kosten gerekend. Na wat heen en weer geschrijf en gebel met Vodafone, en behandeling door hun interne jurist, blijven ze voet bij stuk houden. Volgens Vodafone, ondanks dat mijn vrouw van het Vodafone netwerk in NL en DE naar een Vodafone nummer in CZ belde, worden deze netwerken niet als 1 gezien maar los van elkaar. Conclusie: het onbeperkt bellen/smsen binnen het Vodafone netwerk is alleen geldig binnen CZ, dus voor alle gesprekken/smsjes die buiten CZ plaats vinden worden kosten berekend.

Mijn inziens mogen deze kosten niet gerekend worden:
  • Voor de gebruiker is er ogenschijnlijk geen verschil tussen Vodafone DE en Vodafone CZ, het heeft ook hetzelfde moederbedrijf.
  • Op deze manier is het niet “roam like at home”, wat wel de insteek van de nieuwe EU regulering is.
Staat Vodafone in hun recht in dit specifieke geval? Of heb ik gelijk en zouden deze kosten niet doorgerekend mogen worden?

Overigens word ik zelf weinig wijs uit het doorlezen van de wet zelf. https://ec.europa.eu/digi...travellers-european-union bied goede info, maar niets specifieks voor mijn situatie (althans zo herken ik het niet, en zie dit ook niet als uitzondering vermeld staan).

[ Voor 11% gewijzigd door LankHoar op 02-02-2018 11:54 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Beste antwoord (via LankHoar op 06-02-2018 21:07)

Verwijderd

LankHoar schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 11:55:
[...]

Excuses, nu verduidelijkt in de OP :)

Dan rest de hamvraag: kunnen ze zich beroepen op het deel van het abonnement dat voorschrijft "gratis bellen/smsen binnen het Vodafone netwerk", waarmee zij het Vodafone CZ netwerk bedoelen? Er werd gebeld van Vodafone NL/DE naar Vodafone CZ (dus allemaal Vodafone).
Nee, het hele idee van die wetgeving is dat het niet meer uit mag maken tussen landen en netwerken. Dat het een ander netwerk is, is de slechtste motivatie. Ik zit te kijken naar de Fair Use Policy, maar zo te zien is voice daarvoor sowieso uitgesloten.

Wél kunnen ze lokale kosten rekenen; dezelfde kosten als wat je betaalt voor bellen binnen CZ naar een ander netwerk. Maar alleen als dat lokale bellen sowieso niet in je bundel zit al.

Lijkt mij dat Vodafone ergens een interpretatiefout heeft gemaakt. Via de EU site staat wat er mogelijk is als escalatieprocedure.

Je kan Vodafone naar de CZ pagina van de EU sturen en aangeven dat hun motivatie niet strookt met wetgeving. Dat als ze weigeren de wet na te komen, je via het klachtenformulier onderaan melding maakt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2018 12:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-10 11:05
Bellen staat los van datagebruik lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Roam like home is alleen voor je datagebruik. Het bellen gaat volgens de verdere abonnementsvoorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:50

servies

Veni Vidi Servici

Oftewel: ga bellen via Whatsapp vanuit het buitenland...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Wikipedia zegt het volgende over Roaming:
... roaming refers to the ability for a cellular customer to automatically make and receive voice calls, send and receive data, or access other services, including home data services, when travelling outside the geographical coverage area of the home network, by means of using a visited network.
Dus lijkt me dat die nieuwe EU wet niet alleen over datagebruik gaat, maar ook bellen en smsen. Dat is ook de indruk die ik kreeg toen ik de T.net artikelen over dit onderwerp nogmaals las?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:44
Verwijderd schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 11:23:
Roam like home is alleen voor je datagebruik. Het bellen gaat volgens de verdere abonnementsvoorwaarden.
Weet je dat heel zeker? Europa.eu denkt daar anders over!
The EU "roam like at home" rules mean that when you use your mobile phone while travelling outside your home country in any EU country you don't have to pay any additional roaming charges. You benefit from these rules when calling (to mobile and fixed phones), sending text messages (SMS) and using data services while abroad. These rules also apply when receiving calls or texts while roaming even if the person you are calling is using a different service provider.

You pay exactly the same price for using these services when travelling in the EU as you would if you were at home. In practice, your operator simply charges or takes your roaming consumption from the volumes in your domestic mobile tariff plan / bundle.

If you had a contract with a mobile operator which includes roaming services it automatically became "a roam like at home" contract. The default option for all new mobile contracts with roaming services is "roam like at home".

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, wanneer je kijkt naar de Vodafone abonnement wordt hierin ook apart aangegeven dat je bij bepaalde abonnementen kosten betaald voor het bellen naar een land in de EU of hier een x aantal belminuten voor krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:38
Betaal je in NL meer om naar DE, CZ of een ander EU land te bellen of gaat dit uit de standaardbelminuten? Indien optie 1, dan klopt hetgeen Vodafone zegt. Indien 2 heb jij gelijk. Tenminste, zo lees is het...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Paultje3181 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 11:34:
Betaal je in NL meer om naar DE, CZ of een ander EU land te bellen of gaat dit uit de standaardbelminuten? Indien optie 1, dan klopt hetgeen Vodafone zegt. Indien 2 heb jij gelijk. Tenminste, zo lees is het...
Indien optie 1 dan houden ze zich sowieso al niet aan de EU regelgeving lijkt me; indien je normaliter X belminuten hebt kun je binnen de EU X belminuten gebruiken zolang je maar naar je eigen land, of binnen het land waar je verblijft die belminuten gebruikt (dat is hoe ik het allemaal interpreteer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-10 15:59
Verwijderd schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 11:33:
[...]

Ja, wanneer je kijkt naar de Vodafone abonnement wordt hierin ook apart aangegeven dat je bij bepaalde abonnementen kosten betaald voor het bellen naar een land in de EU of hier een x aantal belminuten voor krijgt.
Zodra je vanuit je eigen land naar een ander land binnen de EU belt betaal je alles na 60 minuten per maand inderdaad, zodra je buiten je eigen land naar je eigen land of elk ander land binnen de EU belt, komt dit uit je normale bundel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LankHoar schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 11:17:
voor alle telefoongesprekken/smsjes vanuit DE en NL naar mijn Vodafone nummer werden kosten gerekend.
Van Europa.eu:
Calling another country from home / roaming outside the EU
The EU "roam like at home" rules do not apply when calling or sending an SMS to another EU or non-EU country from home. This is also the case when you make a call or send an SMS to a non-EU country while roaming in the EU. You should be aware that the prices for these calls and sending SMS are not regulated and can be expensive.
The cost of roaming (particularly data roaming) outside the EU can be expensive, so to avoid running up steep roaming bills check the cost for roaming outside the EU with your provider before travelling.
Ofwel, als jij haar gebeld had vanuit CZ dan was er niets aan de hand geweest (aangenomen dat jullie beiden een NL abo hebben). Dit is zeker niet iets wat erg duidelijk is gemaakt vanuit Europa anders dan als je de pagina's opzoekt. Hopelijk past deze wetgeving ook nog aan. Maar voor het moment ben ik bang dat je weinig kans hebt.

Omdat je met data nooit dat ouderwetse point-to-point denken hebt, zou ik voortaan inderdaad een app gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2018 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 11:46:
[...]

Van Europa.eu:

[...]

Ofwel, als jij haar gebeld had vanuit CZ dan was er niets aan de hand geweest. Dit is zeker niet iets wat erg duidelijk is gemaakt vanuit Europa anders dan als je de pagina's opzoekt. Hopelijk past deze wetgeving ook nog aan. Maar voor het moment ben ik bang dat je weinig kans hebt.

Omdat je met data nooit dat ouderwetse point-to-point denken hebt, zou ik voortaan inderdaad een app gebruiken.
Ik volg het even niet. Mijn vrouw belde met een CZ nummer vanuit NL, en vanuit DE naar mijn CZ nummer (terwijl ik in CZ was, het thuisland voor deze abonnementen). Dat is dan toch gewoon bellen vanuit de EU naar je thuisland?

[ Voor 4% gewijzigd door LankHoar op 02-02-2018 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, dat was niet duidelijk uit je post. Als jij op dat moment in CZ was, dan belde zij inderdaad naar een thuisnummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 11:53:
Ah, dat was niet duidelijk uit je post. Als jij op dat moment in CZ was, dan belde zij inderdaad naar een thuisnummer.

Dan rest de hamvraag: kunnen ze zich beroepen op het deel van het abonnement dat voorschrijft "gratis bellen/smsen binnen het Vodafone netwerk", waarmee zij het Vodafone CZ netwerk bedoelen? Er werd gebeld van Vodafone NL/DE naar Vodafone CZ (dus allemaal Vodafone).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Nee, het hele idee van die wetgeving is dat het niet meer uit mag maken tussen landen en netwerken. Dat het een ander netwerk is, is de slechtste motivatie. Ik zit te kijken naar de Fair Use Policy, maar zo te zien is voice daarvoor sowieso uitgesloten.

Wél kunnen ze lokale kosten rekenen; dezelfde kosten als wat je betaalt voor bellen binnen CZ naar een ander netwerk. Maar alleen als dat lokale bellen sowieso niet in je bundel zit al.

Lijkt mij dat Vodafone ergens een interpretatiefout heeft gemaakt. Via de EU site staat wat er mogelijk is als escalatieprocedure.

Je kan Vodafone naar de CZ pagina van de EU sturen en aangeven dat hun motivatie niet strookt met wetgeving. Dat als ze weigeren de wet na te komen, je via het klachtenformulier onderaan melding maakt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2018 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:11

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

[...]

Dat is mogelijk en ligt aan de voorwaarden van dat abo...

De EU regeling heeft hiermee niet zo veel te maken, gaat er enkel over dat providers geen hogere roaming tarieven mogen hanteren buiten de eigen landsgrenzen, maar wel in andere EU-lidstaten...

Als de provider echter een extra voorwaarde aanbied waarbij je kostenloos kan telefoneren binnen een eigen netwerk en je dus wel meer betaald en je verbinding hebt met een ander netwerk, kan het zijn dat ze wel een verschil maken tussen het Vodafone netwerk in NL/DE en in Tsjechie.

zolang je dan maar hetzelfde betaald dat je zou betalen als je bv in nederland verbonden bent met Tele2, T-mobile of KPN

[ Voor 6% gewijzigd door RM-rf op 02-02-2018 12:10 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 12:00:
[...]
Dus ondanks dat het bellen vanuit een Vodafone netwerk naar een Vodafone netwerk gaat mogen ze wel de reguliere "buiten het netwerk" tarieven hanteren, zolang dit maar geen roaming kosten zijn voor het buitenland? Ik zal nog eens op de factuur kijken welk tarief er gehanteerd is dan, wellicht zit het dan toch goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:53
Ik zou eerst eens opzoeken wat "onbeperkt bellen binnen het Vodafone netwerk" inhoud, waarschijnlijk het Voidafone CZ netwerk. Dat staat namelijk los van de Europese roaming regels.

Voorbeeld: Ik kan in Nederland ook gratis bellen binnen mijn T-Mobile Samen groep, maar zodra ik de grens over ga dan geldt mijn normale bundel voor deze gesprekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Ik heb de specificatie eens goed nagekeken, en hoewel ze het knullig verwoorden (World Roaming) rekenen ze het "buiten Vodafone netwerk" bedrag dat ook binnen CZ gerekend zou worden. Hoewel ik het dan nog steeds misleidend vind (het abbo zegt "gratis bellen binnen het Vodafone netwerk", wat dus doet vermoeden dat dit ook in andere landen binnen de EU zou gelden) zullen ze dan wel in hun recht staan en zal ik de factuur betalen.

Pagina: 1