Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Issue Gigabyte Z370P D3 i.c.m. Corsair Vengeance 16GB

Pagina: 1
Acties:

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-11 13:15
2 maanden geleden heb ik een nieuwe build gekregen en in elkaar gezet; alles werkt helemaal top.

2 onderdelen hiervan zijn:

Moederbord Gigabyte Z370P D3
Geheugen: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15

Deze 2 zijn me hier op het forum ook aangeraden. Een bekende van me zegt nu, dat het moederbord eigenlijk niet helemaal geschikt is voor deze snelheid geheugen. Hij accepteert wel tot 4000Mhz, maar verwerkt het niet op de juiste snelheid. Beter had ik een duurder mobo moeten kopen, welke ook daadwerkelijk met 3Ghz geheugen om kan gaan en kan verwerken.

Ik ben even het spoor bijster, want mijn geheugen draait na XMP gewoon op 3Ghz, zowel in windows als in meerdere benchmarks.

Wat mis ik hier?

Verwijderd

Wat is nu eigenlijk het probleem?
Je geeft aan dat het geheugen keurig op 3000MHz. draait, dat is toch prima?
Heeft die bekende ook verstand van computers?

• StealthyPeanut
Verwijderd schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 06:20:
Wat is nu eigenlijk het probleem?
Je geeft aan dat het geheugen keurig op 3000MHz. draait, dat is toch prima?
Heeft die bekende ook verstand van computers?
Goedemorgen,

ik heb geen probleem. In mijn Windows build draait mijn geheugen op 3Ghz (na XMP te hebben enabled in mijn BIOS). Ik heb deze build doorgegeven aan mijn neef om ook te bestellen bij een bekende van ons. Die bekende heeft een IT-bedrijf met een paar werknemers welke altijd pc's bouwen en zeker verstand van pc's hebben. (denk ik :X )

Maar, één van die medewerkers geeft dus aan dat dit moederbord niet op de 3Ghz snelheid "verwerkt". Hij geeft aan dat dit niet optimaal werkt en je beter voor een iets duurder moederbord kunt gaan, welke wel de juiste bussnelheid (?) heeft en aan kan.

Zoals ik al zei; dit is voor mij nieuw en als een moederbord gewoon tot 4Ghz geheugen aankan, ga ik ervan uit dat 3Ghz ook geen probleem is. Het is ook geen probleem, want het werkt gewoon goed bij mij. Maar ik wil niet dat mijn neef een build krijgt welke eigenlijk beter zou kunnen.

Ook wordt het Corsair geheugen afgeraden..... :F

Verwijderd

StealthyPeanut schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 09:10:
[...]
Maar, één van die medewerkers geeft dus aan dat dit moederbord niet op de 3Ghz snelheid "verwerkt". Hij geeft aan dat dit niet optimaal werkt en je beter voor een iets duurder moederbord kunt gaan, welke wel de juiste bussnelheid (?) heeft en aan kan.
Kennelijk wel, het geheugen draait toch prima op 3000MHz?
Over welke bussnelheid heeft hij het dan? Die van de processor (welke?) ligt waarschijnlijke lager dus ik snap niet goed wat hij bedoeld.
Ook wordt het Corsair geheugen afgeraden..... :F
Want?
In mijn opinie levert corsair al decennia betrouwbaar en prima geheugen.

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:47
Foto'tje van je bios met Mobo-type en geheugensnelheid even naar je neef mailen, die kan het dan weer aan die 'kennis' laten zien. Kan hij meteen vragen waar hij die wijsheid vandaan haalt.

Het mobo is prima, en er is niks mis met corsair geheugen. Jouw build is het werkende bewijs ;)

Ik heb het idee dat die kennis of een duurder moederbord probeert te verkopen of misschien het overklokken van de processor en geheugen doorelkaar haalt.

[ Voor 12% gewijzigd door Nat-Water op 02-02-2018 09:26 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• StealthyPeanut
Bedankt voor jullie reactie. Net nog even contact gehad met diegene;

"Standaard draait het bord op 2666mhz. Om de 3000mhz te bereiken, moet je gaan overklokken door de XMP tool. Je kunt veel beter een moederbord nemen voor een paar tientjes meer dat zonder OC direct 3000mhz aan kan. Heb je ook direct een betere chipset."

Voor de beeldvorming; mijn neef gaat verder niet overklokken met de cpu of wat dan ook, alleen XMP in de bios enablen en klaar. Geen features of andere dingen noodzakelijk. Mijn advies; stop die 3 tientjes meer in iets anders wat meer nodig is (en uiteindelijk voor performance belangrijker is). Bijvoorbeeld casefans, welke zorgen dat de airflow in je kast beter is (nu geen casefans) waardoor de temperatuur lager blijft.

Verwijderd

StealthyPeanut schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 09:48:
"Standaard draait het bord op 2666mhz. Om de 3000mhz te bereiken, moet je gaan overklokken door de XMP tool. Je kunt veel beter een moederbord nemen voor een paar tientjes meer dat zonder OC direct 3000mhz aan kan. Heb je ook direct een betere chipset."
Euh, er is geen andere chipset voor coffee lake op dit moment........ |:(
En, welk moederbord draait dan volgens hem standaard 3000MHz. ?????
Uiteraard draait het moederbord standaard 26666MHz. dat is immers de bussnelheid van de processor.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2018 10:09 ]

• Nat-Water
Ik zou overwegen om je PC te laten bouwen door iemand die er verstand van heeft.. :)

Wbt casefans: Misschien handig. Ligt aan je case / rest van de build.

[ Voor 33% gewijzigd door Nat-Water op 02-02-2018 10:18 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:37
Ja leuk is dat een ander bord aanraden.....De geheugen controller zit in de cpu, dus dat heeft weinig zin.

• StealthyPeanut
Kijk, duidelijke antwoorden. Ik heb wat moederborden bekeken die ze bedoelden, maar dat zijn de zogenaamde Gaming mobo's van GB, MSI en ASUS. Buiten een enkel verschil in USB 3.1, echt CPU fan aanslutiing en een iets nieuwe Realtek audioset, zit er geen verschil in. Ja wel de prijs uiteraard.

• StealthyPeanut
Het andere aangeraden moederbord is de pricewatch: Gigabyte Z370-HD3 geworden.

Inderdaad een paar tientjes duurder, maar wederom exact dezelfde specs op details na.... :+.

Wtf?

Verwijderd

Als jouw combo prima werkt zou ik exact hetzelfde bestellen maar wel elders.

• Nat-Water
Exact dezelfde specs? Kom nou, de HD3 heeft tenminste een DVI-D poort! :+

https://www.gigabyte.com/Comparison/Result/2?pids=6421,6462

Er zitten nog wel wat meer verschillen (Netwerkchipset, Audiochipset) maar niks wat belangrijk is.

[ Voor 26% gewijzigd door Nat-Water op 02-02-2018 15:13 ]

• StealthyPeanut
Precies. We hebben gewoon exact dezelfde set besteld. Prima!

Bedankt voor jullie hulp allen!

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-11 23:06
Wat een apart 'advies' inderdaad. Hij probeert je een duurder moederboard te laten kopen denk ik.
Hier een MSI Z370 Gaming Carbon Pro (niet de duurste maar ook niet de goedkoopste) en heb precies hetzelfde geheugen als jij. Draait zonder XMP op 2133MHz, wat normaal is, XMP aan en draait netjes op 3000MHz. Ik zie het probleem niet.
Pagina: 1