Netwerk configuratie drie verdiepingen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerddeb
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-07-2020
Beste allemaal,

Ik heb na een wanhopig aantal pogingen ontdekt dat ik geen verstand heb van het opzetten van netwerken. Daarom vraag ik hierbij om hulp, en ben iedereen die reageert nu al dankbaar.

Het probleem
In mijn huis heb ik vier verschillende verdiepingen, waar ik uiteraard overal internetbereik wil hebben. Doordat het Wifi-signaal niet door de plafonds heen komt, kan ik geen gebruik maken van een enkele router, vandaar dat ik drie router geïnstalleerd heb staan die allemaal met elkaar verbonden zijn. Ik heb namelijk behoefte aan wifi-bereik in het gehele huis, en genoeg ethernet poorten voor de vaste apparatuur.

Nadat ik heb ondervonden dat mijn systeem met drie verschillende routers op verdiepingen niet optimaal werkt (vaak storingen en conflicten, waarbij ik de routers moet resetten en lage internetsnelheden) weet ik niet meer hoe ik dit probleem het best kan aanpakken.

Mijn vraag:
Met welke hardware(routers, switches, repeaters etc.) kan ik overal in mijn huis genieten van snelle wifi en ethernet verbinding?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:49
Op zich kun je hier wel meerdere routers voor gebruiken, de meesten zijn wel in te stellen dat deze niet als router fungeren maar enkel als switch+access point. Zit zou je even moeten checken in de handleiding of software.

Wat zijn verder de instellingen die je op deze routers hebt gedaan? Zelfde/ander SSID? Zelfde/ander kanaal? Hebben we 't enkel over 5GHz of ook nog 2.4? Hoe heb je de routers onderling verbonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:52
Voor je naar de winkel rent om allemaal nieuwe spullen te halen, post eens welke spullen je nu hebt? (Merk+type).

Wellicht is er met de spullen die je nu al hebt ook best een prima netwerk te realiseren. Alles vervangen kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Teken daarnaast in een plaatje hoe je het aangesloten hebt en waarom heb je drie routers ?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:52

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@sjoerddeb je openingspost voldoet momenteel niet helemaal aan de wensen / eisen die we er aan stellen. Lees even Het algemeen beleid #quickstart door en voeg dan het volgende toe:
- Welke netwerk apparatuur heb je nu?
- Hoe zit alles aangesloten? (Maak even een plaatje o.i.d.)
- Hoe is alles ingesteld (ip-adressen e.d.)

Op die manier kunnen we je een stuk beter helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:18
De eerste vraag die ik zou willen stellen is: Heb je bekabeling lopen naar alle verdiepingen?

Zo ja dan is dit een heel algemeenstappenplan wat ik zou volgen:

1. router van je provider (je noemt niet bij wie je zit dus dit is een gok) bijvoorbeeld connectbox, experiabox of Fritzbox als "hoofd router" laten functioneren. Dat wil dus zeggen dat de DHCP server hier op aanstaat dat alle apparaten een IP krijgen in dezelfde LAN range als dit apparaat.
2. Volgende verdieping (gokkend dat je inderdaad bekabeling hebt) dit apparaat zet je in accespoint mode kabel gaat in de WAN poort (die kleur wijkt meestal af van de andere poorten) van dit apparaat. De wifi naam maak je exact hetzelfde als op router 1. Ook het wachtwoord (de WPA2 key) maak je identiek aan router 1.

3.herhaal stap 2 voor ieder volgend apparaat.

Het resultaat:

1 netwerk waarbij alle apparaten elkaar kunnen zien en met elkaar kunnen communiceren. Verder gaat je telefoon naadloos over van de ene verdieping naar de andere.

Mocht je geen bekabeling hebben liggen dan kan je kijken naar draadloze oplossingen maar wat mij betreft is de vuistregel dat een accespoint altijd "gevoed" moet worden door een ethernet kabel voor de beste kwaliteit.

Je geeft verder geen details zoals al is aangegeven. Dus als je dingen wilt scheiden, als je bijvoorbeeld met huisgenoten en de deelnemers van de verschillende (wifi) netwerken elkaar niet mogen "zien". Ja dan gaat het een compleet ander verhaal worden.

Kasper
Pagina: 1