Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen

Voor een klein schoolnetwerk ben ik op zoek naar een gigabit managed switch met POE-functie om de Unifi-Access Points te voeden. Over een aantal jaren zal er in het netwerk ook VOIP gebruikt worden. Ik heb al het een en ander opgezocht over VOIP en het komt wel frequent voor dat ook VOIP-telefoons gevoed worden via POE. Bij het gebruik van VOIP is ook QOS essentieel.

Als router had ik in gedachte om voor Mikrotik te kiezen, aangezien ik dit gewend ben. Helaas heeft Mikrotik nog geen POE (out)-switches van 24 poorten.

De Ubiquiti switches zijn nogal aan de dure kant als je vergelijkt met de modellen waartussen ik twijfel:
  • Cisco SG220-26P
  • ZyXEL GS1900-24HP
Op school heb ik leren werken met Cisco (IOS), maar ik sta open om ook andere merken te leren kennen.

Samengevat luidt mijn vraag als volgt: Welke managed gigabit switch met POE (en QOS) raden jullie mij aan en waarom?

Alvast dank voor je antwoord ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:13

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Verwijderd je openingspost is al vrij compleet, maar waarom twijfel je nog tussen de modellen die je zelf al gevonden hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
rens-br schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 12:06:
[mbr]Waarom twijfel je nog tussen de modellen die je zelf al gevonden hebt?[/]
Omdat, wanneer ik de specificaties van beide toestellen naast elkaar leg, niet echt het verschil kan zien waarom de ene beter zou zijn dan de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:48

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Wat mag het exact kosten? Cisco is voornamelijk wat duurder dan andere merken, maar dat krijg je als je een grote naam in de 'netwerk' markt bent.

Vereiste is 24 poorten?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Outerspace schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 12:11:
Wat mag het exact kosten? Cisco is voornamelijk wat duurder dan andere merken, maar dat krijg je als je een grote naam in de 'netwerk' markt bent.

Vereiste is 24 poorten?
De vereiste is inderdaad 24 poorten. Het is de bedoeling dat ik met verschillende voorstellen kom en de fundamentele voordelen kan uitleggen aan mijn opdrachtgever. Pas dan wordt er een beslissing gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:09
Mijn advies zou zijn om voor de Unifi 'suite' te kiezen. Unifi access points, switches en een USG die allemaal makkelijk centraal te beheren zijn via de Unifi controller. Als je met verschillende merken gaat werken kan dat het wat complexer maken. Juist de eenvoud van Unifi is voor een school wel mooi lijkt mij.
Enige probleem zijn dan nog het voeden van de VoIP telefoons..

[ Voor 34% gewijzigd door Meauses op 02-02-2018 13:16 ]

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:35
Meauses schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:13:
Mijn advies zou zijn om voor de Unifi 'suite' te kiezen. Unifi access points, switches en een USG die allemaal makkelijk centraal te beheren zijn via de Unifi controller. Als je met verschillende merken gaat werken kan dat het wat complexer maken. Juist de eenvoud van Unifi is voor een school wel mooi lijkt mij.
Enige probleem zijn dan nog het voeden van de VoIP telefoons..
Als je de voip telefoons ook van unifi neemt heb je dat probleem niet meer :P

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
HKLM_ schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:24:
[...]

Als je de voip telefoons ook van unifi neemt heb je dat probleem niet meer :P
Ja das ook weer waar :D

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Hou niet alleen rekening met aanschafkosten, maar ook met beheerskosten. Elke netwerkbeginner kan Unifi spul beheren, maar dat gaat niet werken met Cisco. De Zyxel zou ik al helemaal niet aan beginnen, aangezien je daar support tot de deur hebt. In de Unifi webGUI heb je daarintegen gewoon een chatbox waarmee je binnen een minuur een support engineer van Ubiquiti te spreken krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Hoe groot is het schoolnetwerk en wat zijn de wensen en eisen?

Die Zyxel is een prima L2 managed switch, maar mist bijvoorbeeld stacking mogelijkheden. Die Cisco volgens mij ook. Unifi is helemaal niet zo duur per poort. TP-Link heeft ook een paar heel leuke switches in het programma.

Als je uitbreiding verwacht, kan het zinvol zijn nu al te kijken naar stackeable switches. Die zijn wat duurder, maar bieden wel meer mogelijkheden in de toekomst.

Cisco is wel erg robuust en 2e hands vrij goed (en met garantie) te krijgen. Voordeel van Cisco: Iedere netwerk engineer kan er mee overweg.

Kortom, er mist nog wat informatie om echt een goed advies te kunnen geven. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Het gaat om een klein schoolnetwerk met ongeveer 200 leerlingen voor een basisschool.

Dat er verschillende merken zijn, daar lig ik niet zo wakker van daar we toch met standaarden werken. Voor VLAN bijvoorbeeld IEEE802.1Q en niet de Cisco-variant. Voor POE IEEE802.3AF/AT.

In de toekomst zullen er, zoals aangehaald, VOIP-telefoons komen. Naar schatting zullen dit er vijf zijn.

Het aantal Unifi access points hebben we gerekend op 6.

Wat de complexiteit en het beheren betreft: dat doe ikzelf.

Zelf heb ik ervaring met Mikrotik en Unifi. Ook om deze twee in combinatie te gebruiken (Unifi Acces Points + Mikrotik Router). Van Cisco heb ik op school de basis geleerd. Zoals eerder geschreven: ik sta open om nieuwe producten te leren kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
Verwijderd schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 14:28:
Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Het gaat om een klein schoolnetwerk met ongeveer 200 leerlingen voor een basisschool.

Dat er verschillende merken zijn, daar lig ik niet zo wakker van daar we toch met standaarden werken. Voor VLAN bijvoorbeeld IEEE802.1Q en niet de Cisco-variant. Voor POE IEEE802.3AF/AT.

In de toekomst zullen er, zoals aangehaald, VOIP-telefoons komen. Naar schatting zullen dit er vijf zijn.

Het aantal Unifi access points hebben we gerekend op 6.

Wat de complexiteit en het beheren betreft: dat doe ikzelf.

Zelf heb ik ervaring met Mikrotik en Unifi. Ook om deze twee in combinatie te gebruiken (Unifi Acces Points + Mikrotik Router). Van Cisco heb ik op school de basis geleerd. Zoals eerder geschreven: ik sta open om nieuwe producten te leren kennen.
Dan komt het zo te lezen meer neer op je eigen voorkeuren dan ons advies. Je kunt dus alle kanten op met je kennis en inrichting. Je zult in ieder geval ook moeten nadenken over de gevallen dat jij er niet bent en de omgeving beheerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou je aan het KISS pricipe (Keep It Simple Stu....). Hoe simpeler, hoe beter. Ook voor jou, en voor iemand anders als jij een keer op vakantie bent.

Als jij ervaring hebt met Mikrotik en Unifi is mooi. Zoals eerder gezegd, iedere netwerkengineer kan heel makkelijk met Unifi overweg, maar voor Mikrotik heb je echt wat meer in huis nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audio-Catalyst
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-12-2024
ubnt heeft met zijn verschillende switches een prima en robuust alternatief voor de switches die je oplijst, bijkomend voordeel, je configureerd ze vanui dezelfde controller, en scheelt je dus management van aparte producten.

ook dingen als maps, mooie grafiekje werkt goed vanuit die controller, kun je naar je baas mooi grafische dingen laten zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Miktorik heeft ze nu wel. 24 poorten met PoE. 500W

https://mikrotik.com/product/crs328_24p_4s_rm

Dual boot, dus óf Router OS, óf simpele SwitchOS.
Pagina: 1