Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stompetower
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20-01-2024
Ik heb laatst (21-dec-17) een Medion PC gekocht waar een Intel SSD in zat. Het is een Core i7-8700 PC. Zie meer details van de PC hier:

https://computerkiezen.nl...40-aldi-21-december-2017/

Het moederbord, de vrij onbekende 'MEDION Z370H4-EM', heeft twee fysieke M.2 sloten.
Vanuit de fabriek zit er een Intel SSD in een M.2 slot (NVMe/PCI Express 3.0 x4): Intel® SSD 600p Series, model SSDPEKKW256G7.

Aangezien ik niet zo tevreden ben met de prestaties van de SSD, heb ik een Samsung M.2 SSD NVMe 960 EVO gekocht.
De bedoeling was dat de 960 EVO de main SSD wordt (C-schijf). De Intel SSD wilde ik dan in het tweede M.2 slot stoppen, zodat ik deze als extra SSD kan gebruiken. Echter, in dat tweede M.2 slot wordt de SSD niet herkend (ook niet de Samsung SSD in datzelfde M.2 slot).

Zie het moederbord:
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/NDd2oSlcCNj1/1k0.jpg
En de SATA instellingen in de BIOS:
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/Ui28F6dgE834/1k0.jpg

Het moederbord heeft 5 'normale' SATA poorten. In de BIOS heet de 6e SATA poort 'SATA Port 6 M.2 NGFF1'.
Betekent dit dat één van mijn M.2 sloten via de SATA-bus loopt en dat ik daarin dus nooit een SSD met een 'NVMe/PCI Express 3.0 x4'-bus in kan doen?

In de BIOS van dit moederbord kan ik maar heel weinig instellen. Ik kan wel kiezen uit 'AHCI' of 'Intel RST bla bla' als SATA-mode. In beide gevallen verschijnt de NVMe-SSD in een ander submenu ('Rapid Storage Technology' danwel 'NVMe Configuration'), maar ik krijg daar dus nooit twee SSD's te zien, ook al zijn beide M.2 sloten gevuld.

Trek ik de juiste conclusie als volgt?
  • Mijn moederbord heeft twee M.2 sloten, waarvan 1 via 'NVMe/PCI Express 3.0 x4'-bus, de ander via SATA-600 bus.
  • Ik moet één van mijn M.2 NVMe-SSD's ruilen voor een M.2 SATA-SSD om beide M.2 sloten te kunnen gebruiken.
  • Deze M.2 SATA-SSD (die ik nog moet regelen) zal een stuk trager zijn.
  • Het bus-type van de M.2 sloten is niet aan te passen op mijn moederbord (BIOS-instelling / jumper).
Kloppen deze conclusies?

Een laatste vraag:
  • Bestaan er ook moederborden met twee M.2 sloten die wel beide via de 'NVMe/PCI Express 3.0 x4'-bus lopen? Of vergt dat teveel PCIe-lanes?
Hartelijk bedankt voor je reactie!

Beste antwoord (via stompetower op 01-02-2018 22:22)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Alle conclusies kloppen inderdaad.
M.2 is slechts de connector en deze kent, afhankelijk van de configuratie heel veel verschillende protocollen.
Het kán PCIe x4 zijn, maar ook x2, of SATA, of USB3, of SMBUS, of HDAudiobus en nog veel meer.

Het is dus afhankelijk van de moederbord fabrikant.

Daarbij heeft Intel relatoef weinig extra PCIe kanalen direct op de CPU. (In tegenstelling tot AMD Ryzen).
Hier door heb je onder andere op veel boards dat bij gebruik van twee PCIe videokaarten, ze beide PCIe x8 krijgen via een fysiek x16 slot.

En dan zijn er nog wel mogelijkheden om een enkel PCIe kanaal te delen, maar dan krijg je vertraging als je meerdere apparaten tegelijk gebruikt.

Intel boards met meerdere M.2 slots zijn wel n beetje in opkomst, maar een beetje een compromis in veel gevallen.

AMD boards met 4 stuks M.2 PCIe x4 NVMe slots zijn er al veel meer en zonder compromissen (c.q. echte dedicated PCIe lanes voor elk slot)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Als je de SSD's andersom aansluit dan heb je hetzelfde? Dus de nieuwe op die andere M.2.

Verder is dit vrij normaal, zijn veel MB's waarvan de andere enkel gebruik kan worden via de SATA-bus.

Mocht je nog een PCI-e slot vrij hebben, dan kan je hier ook een kaart voor kopen. Maar om eerlijk te zijn heb ik nog niet veel gemerkt met een M2 als enkel voor data, het hoeft immers niets te delen met het OS.

Dit is btw. het probleem met het kopen van een Medion, je weet nooit wat je in huis haalt met al dat rebranden OEM spul. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door HollowGamer op 01-02-2018 21:23 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Alle conclusies kloppen inderdaad.
M.2 is slechts de connector en deze kent, afhankelijk van de configuratie heel veel verschillende protocollen.
Het kán PCIe x4 zijn, maar ook x2, of SATA, of USB3, of SMBUS, of HDAudiobus en nog veel meer.

Het is dus afhankelijk van de moederbord fabrikant.

Daarbij heeft Intel relatoef weinig extra PCIe kanalen direct op de CPU. (In tegenstelling tot AMD Ryzen).
Hier door heb je onder andere op veel boards dat bij gebruik van twee PCIe videokaarten, ze beide PCIe x8 krijgen via een fysiek x16 slot.

En dan zijn er nog wel mogelijkheden om een enkel PCIe kanaal te delen, maar dan krijg je vertraging als je meerdere apparaten tegelijk gebruikt.

Intel boards met meerdere M.2 slots zijn wel n beetje in opkomst, maar een beetje een compromis in veel gevallen.

AMD boards met 4 stuks M.2 PCIe x4 NVMe slots zijn er al veel meer en zonder compromissen (c.q. echte dedicated PCIe lanes voor elk slot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stompetower
Bedankt voor de reacties!

@archie2012 ja, als ik de SSD's andersom aansluit, dan wordt de andere SSD herkend, dus altijd in dat ene M.2 slot, blijkbaar het enige M.2 slot dat PCIe ondersteunt.

Ja, die Medion PC valt wat dat betreft een beetje tegen. Sommige onderdelen (moederbord, grafische kaart) zijn van onbekende merken. Maar goed, echt een miskoop is het ook weer niet, er zit immers een Coffee Lake Core i7 8700 in (alhoewel: Spectre :| ).

Misschien ga ik later het moederbord wel een keer vervangen van deze Medion PC. Het moet Coffee Lake ondersteunen en micro-ATX formaat hebben. Deze bijvoorbeeld:
pricewatch: Gigabyte Z370M-D3H
Deze ondersteunt volgens mij wel twee PCIe M.2 SSD's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-05 16:00
Wat doe je voor spannendste dat nvme nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stompetower
Voor de geinteresseerde:
ik heb 'AS SSD Benchmark' (freeware tooltje) gedraaid op beide SSD's:

Deze zat erin: Intel® SSD 600p Series, Model: SSDPEKKW256G7
(256GB, M.2 22x80mm, PCIe 3.0 x4, NVMe controller)
En dit was de score:
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/NltHLEF7NGp3/1k0.jpg

Deze zit er nu in: Samsung M.2 SSD NVMe 960 EVO, 256GB.
En dit was de score:
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/uFY1XxGWAsfP/1k0.jpg

Best een groot verschil! Ik weet niet of ik het in de praktijk echt ga merken, maar het geeft een goed gevoel :)

De PC is wel opnieuw geinstalleerd met Windows 10. Medion had bij 'SATA mode' in de BIOS gekozen voor 'Intel RST Premium With Intel Optane System'. Ik heb bij de nieuwe installatie gekozen voor 'AHCI'. Ik weet niet of dat nog invloed heeft. Waarom kiest Medion voor 'Intel RST...' als SATA-mode?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

stompetower schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:58:
Bedankt voor de reacties!

@archie2012 ja, als ik de SSD's andersom aansluit, dan wordt de andere SSD herkend, dus altijd in dat ene M.2 slot, blijkbaar het enige M.2 slot dat PCIe ondersteunt.

Ja, die Medion PC valt wat dat betreft een beetje tegen. Sommige onderdelen (moederbord, grafische kaart) zijn van onbekende merken. Maar goed, echt een miskoop is het ook weer niet, er zit immers een Coffee Lake Core i7 8700 in (alhoewel: Spectre :| ).

Misschien ga ik later het moederbord wel een keer vervangen van deze Medion PC. Het moet Coffee Lake ondersteunen en micro-ATX formaat hebben. Deze bijvoorbeeld:
pricewatch: Gigabyte Z370M-D3H
Deze ondersteunt volgens mij wel twee PCIe M.2 SSD's.
Dat bord kan inderdaad twee NVMe SSD's aan, maar zoals de specpage van de fabrikant zegt:
Refer to "1-7 Internal Connectors," for the installation notices for the M.2 and SATA connectors.

Zonder de handleiding te lezen, kan ik je alvast vertellen dat je hoogstwaarschijlijk twee SATA poorten verliest per NVMe slot wat je in gebruik neemt.
Dus met 2x NVMe heb je maar 2 SATA poorten over voor b.v. DVD en een HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stompetower
@418O2 ik gebruik mijn PC voor heel veel verschillende dingen. Maar bijvoorbeeld ook voor software-ontwikkeling met Visual Studio 2017. Ik merkte op mijn oude PC dat vanaf het moment ik op F5 druk en soms relatief lang duurt. Voor dit soort dingen denk ik dat een snelle CPU (core i7) en snelle opslag kan helpen...
Veder doe ik af en toe videobewerking, een klein beetje gamen. Maar ik vind het vooral heerlijk als mijn PC zeer soepel en snappy is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stompetower
McKaamos schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 22:15:
[...]

Dat bord kan inderdaad twee NVMe SSD's aan, maar zoals de specpage van de fabrikant zegt:
Refer to "1-7 Internal Connectors," for the installation notices for the M.2 and SATA connectors.

Zonder de handleiding te lezen, kan ik je alvast vertellen dat je hoogstwaarschijlijk twee SATA poorten verliest per NVMe slot wat je in gebruik neemt.
Dus met 2x NVMe heb je maar 2 SATA poorten over voor b.v. DVD en een HDD.
Bedankt! Goed om te weten voor als ik in de toekomst mijn moederbord ga vervangen. Voorlopig doe ik het wel met dit moederbord (ik verkoop de Intel-SSD dan maar die ik over heb), maar 100% tevreden ben ik er niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ja, die Medion PC valt wat dat betreft een beetje tegen. Sommige onderdelen (moederbord, grafische kaart) zijn van onbekende merken.
Niet vervelend bedoeld, en beetje mosterd na de maaltijd, maar dat is altijd zo geweest bij Medion. In het Pentium 4 tijdperk al werden er speciale versies/uitvoeringen van videokaarten gebruikt, zelfgemaakte moederborden en gecombineerde tv-kaarten/modems en dat soort spullen. Enige wat zo'n beetje standaard was waren de voeding en de schroefgaten voor het moederbord ;) Dacht dat dat inmiddels wel een beetje algemeen bekend zou zijn :)

Wel altijd goede prijs/kwaliteit, dat dan weer wel.

[ Voor 4% gewijzigd door spone op 01-02-2018 22:23 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Spectre zit overal in, en de komende anderhalf tot 2 jaar ook nog wel. Maak je daar niet teveel druk om. Coffee Lake en alles vanaf Haswell heeft in principe INVPCID wat de effecten van de performance loss compenseert.

Of je moet terug willen naar de Pentium 1 :)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stompetower
spone schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 22:22:
[...]

Niet vervelend bedoeld, en beetje mosterd na de maaltijd, maar dat is altijd zo geweest bij Medion. In het Pentium 4 tijdperk al werden er speciale versies/uitvoeringen van videokaarten gebruikt, zelfgemaakte moederborden en gecombineerde tv-kaarten/modems en dat soort spullen. Enige wat zo'n beetje standaard was waren de voeding en de schroefgaten voor het moederbord ;) Dacht dat dat inmiddels wel een beetje algemeen bekend zou zijn :)

Wel altijd goede prijs/kwaliteit, dat dan weer wel.
Ik ben eigenlijk nooit een 'geek' geweest als het om PC's gaat. Ik wilde altijd de beste prijs-kwaliteitverhouding. Tot nu altijd wel geluk gehad. Met vorige/huidige PC is van Alternate (Intel core i5-750 -> eerste generatie) uit 2010. Kostte maar 750 euro en heeft het altijd perfect gedaan.

Ja, Medion zal ik niet nog eens kopen. Ik heb me blind gestaard op de CPU (i7-8700) die op zichzelf al vrij prijzig is. Gelukkig zijn de maten standaard (kast, voeding, moederbord), dus alles is vervangbaar en aanpasbaar.

Ik ben wel vrij perfectionistisch, dus hoe meer ik me erin verdiep, hoe meer ik eigenlijk zou willen wijzigen aan deze PC :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-01-2024
als je een PCIE slot over hebt kan je wellicht een asus hyper m2 expansion slot kopen, dan gebruik je 1 PCIE slot voor een (extra) NVME schijf

Heb ik ook gedaan met mijn (oud) moederbord een sabertooth fx (release 2) heeft wel NVME boot support maar geen fysieke aansluiting (heeft de V3 wel, en mijn geluk is dat het, de zelfde bios is, dus bootable :-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stompetower
Dutch2007 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 21:30:
als je een PCIE slot over hebt kan je wellicht een asus hyper m2 expansion slot kopen, dan gebruik je 1 PCIE slot voor een (extra) NVME schijf

Heb ik ook gedaan met mijn (oud) moederbord een sabertooth fx (release 2) heeft wel NVME boot support maar geen fysieke aansluiting (heeft de V3 wel, en mijn geluk is dat het, de zelfde bios is, dus bootable :-))
Bedankt. Goed om te weten!
Alleen, mijn 'geweldige' nieuwe Medion PC heeft alleen nog maar twee PCIe x1 sloten over, waarvan er 1 onbruikbaar is vanwege de dikte van de grafische kaart. De SSD die ik nu over heb en niet kan gebruiken (NVMe/PCIe x4) staat inmiddels te koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basriet
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 21:35
Een goede tip gevonden op het duitse medion forum:

Hallo zusammen.

Im P42000 (MD 34060) ist ein ECS Z370H4-EM Board verbaut. Die Boardversion lässt sich normalerweise auch über die Eingabeaufforderung mit dem Befehl wmic baseboard get product,Manufacturer,version anzeigen.

Zu Sharing und Prioritäten kann ich leider nichts sagen, wohl aber zu den M.2 Steckplätzen. Die auf dem Mainboard vorhandenen M.2 Slots unterstützen nicht alle M.2 SSD Typen. Hier ist auf die Wahl des richtigen Steckplatzes zu achten.

Steckplatz „M2_1" (zwischen CPU und PCIe x16 Slot):

Dieser Steckplatz unterstützt NUR per SATA angebundene M.2 SSDs mit den Baugrößen 2260 und 2280.

Steckplatz „M2_2" (zwischen PCIe x16 Slot und CMOS Batterie):

Dieser Steckplatz unterstützt NUR Wlan M.2 Karten mit der Baugröße 2230.

Steckplatz „M2_3" (zwischen RAM Slot und Netzteilanschluss):

Dieser Steckplatz unterstützt NUR Intel Optane Module und per PCIe X4 (NVMe) angebundene M.2 SSDs mit den Baugrößen 2242 und 2280.

Gruß - Andi

Dit heeft mij enorm geholpen. Mijn PCI SSD werkt nu prima in het slot naast de RAM.
Pagina: 1