Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVervuurt
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-09 19:46
Ik heb een NAS gebouwd, welke momenteel draait met een pricewatch: Intel Celeron G3900 Boxed. Het originele idee was om hier een pricewatch: Intel Core i3-8100 Boxed in te zetten, maar op de één of andere manier, wil mijn systeem die processor niet.

Ik heb nu twee exemplaren gehad en geen van beide werkt. Op de langzame G3900 werkt het systeem, maar ik vrees dat dat niet genoeg processing power bevat, om ook te transcoden met PLEX (zodra ik dat aan de praat krijg, maar dat is voor een andere dag).

Ik heb het volgende systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 108,-€ 108,-
1Gigabyte GA-B250N Phoenix-WIFI€ 100,90€ 100,90
2Seagate IronWolf, 4TB€ 109,51€ 219,02
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 76,97€ 76,97
1Sandisk Ultra Fit 32GB Zwart€ 13,99€ 13,99
1Crucial CT8G4DFD8213€ 80,95€ 80,95
1be quiet! Pure Power 10 CM 400W€ 61,50€ 61,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 661,33

Alleen de processor is dus nu een stuk langzamer dan in bovenstaand lijstje.

Ik heb gekeken en beide processoren lijken voor mij, als leek, geheel gelijk, afgezien van het aantal cores en de snelheid natuurlijk. Vorm is hetzelfde, gebruiken beide de FCLGA1151-socket etc.

Hierbij een foto van de onderzijde van de processor, om eventuele schade te laten zien (ik zie niets):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jfOVEpK.jpg
Klik voor groot

Ik post hier, in de hoop dat iemand zegt "Ja, maar duuuude, je hebt DEZE processor nodig, niet DIE!", maar ik vrees dat het anders ligt (ondanks dat ik geen idee heb waar het dan aan ligt...).

De BIOS is up-to-date (feb 2017) en met de dual core werkt het gewoon. Ik zal voor woensdag geen tijd hebben om te troubleshooten (misschien morgen), maar ik wil graag vast wat info inwinnen.

Alvast bedankt!

[ Voor 0% gewijzigd door RVervuurt op 01-02-2018 20:17 . Reden: Plaatje aangepast naar thumbnail ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23:01
Volgens mij heb je voor de I3-8100 een moederbord nodig die in de prijsvergelijker valt onder socket 1151-v2.

Met andere woorden, je moederbord voldoet niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVervuurt
Dit meen je niet?

Aan de andere kant natuurlijk wel het antwoord waar ik op hoopte (helaas wel wat geld verspild, maar kom er misschien wel vanaf met weinig verlies), maar toch erg zuur.

Edit: Ik zie in het topic waar ik informatie aan het inwinnen was, inderdaad de 8100 NIET in het lijstje met aangeraden processors staan. Hoe ik dan die 8100 toch heb besteld, snap ik echt niet.

Potverdomme, wat irritant.

[ Voor 127% gewijzigd door RVervuurt op 01-02-2018 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 20:33
RVervuurt schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 20:19:
Dit meen je niet?

Aan de andere kant natuurlijk wel het antwoord waar ik op hoopte (helaas wel wat geld verspild, maar kom er misschien wel vanaf met weinig verlies), maar toch erg zuur.
Hij heeft helaas voor jou wel gelijk. Je hebt een 3xx-serie moederbord nodig voor de 8e generatie Intell processoren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVervuurt
Yep, ik heb het nu even bekeken en vergeleken. Wat sneaky om voor dezelfde socket een v2 te maken... Zeker voor een leek als ik, is zoiets bijna onmogelijk om te weten.

Ik had gewoon de post moeten volgen, die ik in mijn vorige reactie linkte. Dus het is mijn eigen stomme schuld, dat weet ik goed. Maar wel echt heel erg vervelend, op z'n zachtst gezegd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAdema
RVervuurt schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 20:26:
Yep, ik heb het nu even bekeken en vergeleken. Wat sneaky om voor dezelfde socket een v2 te maken... Zeker voor een leek als ik, is zoiets bijna onmogelijk om te weten.

Ik had gewoon de post moeten volgen, die ik in mijn vorige reactie linkte. Dus het is mijn eigen stomme schuld, dat weet ik goed. Maar wel echt heel erg vervelend, op z'n zachtst gezegd!
Die V2 is al een verduidelijking die tweakers zelf heeft aangebracht. Tot enkele weken geleden moest je zelfs zoeken op chipset series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVervuurt
iAdema schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 20:31:
[...]

Die V2 is al een verduidelijking die tweakers zelf heeft aangebracht. Tot enkele weken geleden moest je zelfs zoeken op chipset series.
Enig idee wanneer die verduidelijking werd toegevoegd? Zul je net zien dat ik net voor die verduidelijking m'n spullen was gaan verzamelen :) Nouja, maakt uiteindelijk natuurlijk weinig uit, ik moet alsnog een nieuwe CPU hebben. Bedankt voor de hulp iig! Ook @jopie.

Kan helaas de titel niet veranderen naar [OPGELOST] oid.

[ Voor 5% gewijzigd door RVervuurt op 01-02-2018 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAdema
RVervuurt schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 20:34:
[...]

Enig idee wanneer die verduidelijking werd toegevoegd? Zul je net zien dat ik net voor die verduidelijking m'n spullen was gaan verzamelen :) Nouja, maakt uiteindelijk natuurlijk weinig uit, ik moet alsnog een nieuwe CPU hebben. Bedankt voor de hulp iig! Ook @jopie.
Viel me vorige week op oid. Ik durf niet te zeggen wanneer het precies is ingevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Volgens mij staat het er nu ongeveer twee weken. :)
Maar het is een walgelijke actie van Intel en je bent zeker niet de eerste. Ondertussen is het al een tijdje bekent dat je wel degelijk een Intel 8 series chip kan draaien op een ouder moederbord. Dit kan als je maar genoeg technische kennis hebt en zowel de microcode als de Intel Management Engine aanpast. Dat kunnen niet zoveel mensen, dus in de praktijk is het een lock om vooral maar meer moederborden te verkopen...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:08
DaniëlWW2 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 22:21:
Maar het is een walgelijke actie van Intel en je bent zeker niet de eerste. Ondertussen is het al een tijdje bekent dat je wel degelijk een Intel 8 series chip kan draaien op een ouder moederbord. Dit kan als je maar genoeg technische kennis hebt en zowel de microcode als de Intel Management Engine aanpast. Dat kunnen niet zoveel mensen, dus in de praktijk is het een lock om vooral maar meer moederborden te verkopen...
Wat is draaien though, ik heb dat toen een tijdje gevolgd en hoewel ie het systeem kon bootten werkten bijv. alle CPU PCIE lanes niet en waren er volgens mij nog meer kleinere quircks. Het is leuk om te zien dat ze dat lukt, maar echt werkbaar is het niet en volgens mij ook alleen getest met een I3 8350K. Verder is de CL pinout gewoon bewezen anders, het is dus niet enkel een software lock, al zijn dit wel enkel pins voor power delivery die mogelijk op de 4 core i3's niet direct van belang zijn (de 4 core modellen uit de 7de generatie haden die pins immers ook niet nodig). Je moet als Intel zijnde echter wel een stabiele werking kunnen garanderen van alle cpu's in een generatie als je die generatie backwards compatible wil maken en in dat opzicht is het dan weer een logische keuze want ik geloof best dat er (budget) Z170/Z270 borden zijn die niet 100% stabiel zullen draaien met iedere cpu uit de 8ste gen, iets dat voor zover ik weet vanuit Intel echter wel een vereiste is voor backwards compatibility.

Een krachtterm als walgelijk vind dan ook wat ver gaan, ik vind dat Intel beter een ander socket had kunnen gebruiker, zodat deze onduidelijkheid er niet geweest zou zijn maar de beslissing van Intel snap ik wel. Het is imho beter een nieuwe range mobo's te vereisen dan te zeggen dat iets backwards compatible is waarna klanten merken dat in Mobo x of y hun nieuwe 8700K toch niet zo stabiel werkt dan dat ze zouden verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RVervuurt
DaniëlWW2 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 22:21:
Hmm, ik kan zien dat ik mijn lijstje met "willen" op 8 januari maakte, dus dat zal dan net voor deze wijziging geweest zijn.

Het lijkt erop dat ik een RMA aan mag maken voor de winkel waar ik 'm gekocht heb, waardoor ik dus mijn geld terug lijk te krijgen. Dat zou wel echt heel goede service zijn, want dit is gewoon mijn eigen fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@Dennism Het valt ook echt niet op dat de hexacore CPU's maanden slecht te krijgen waren terwijl de quadcores meteen bij launch beschikbaar waren? ;)
Zeker omdat Intel in augustus al aangaf dat de 8 serie niet zou bestaan uit alleen maar Coffee Lake maar ook Kaby Lake R en Cannon Lake.

Intel haalde de launch van Coffee Lake naar voren met drie maanden. Die drie maanden waren de hexacore chips nauwelijks te krijgen. De quadcores wel. Ondertussen had Intel nog een productie van quadcore Kaby Lake chips lopen die ze nu niet meer kwijt konden raken. Toevallig waren de quadcore "Coffee Lake" chips meteen beschikbaar, de hexacores niet. Het is overduidelijk dat Kabylake i5 = Coffee Lake i3. Het zijn exact dezelfde chips met een ander nummer op de IHS. Als er dan geen socket compatibiliteit is, dan heb ik daar bijzonder weinig goeds over te zeggen. Zeker omdat ASUS zo vocaal is geweest dat er wel degelijk compatibiliteit mogelijk was.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12

nelizmastr

Goed wies kapot

RVervuurt schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 09:47:
[...]

Hmm, ik kan zien dat ik mijn lijstje met "willen" op 8 januari maakte, dus dat zal dan net voor deze wijziging geweest zijn.

Het lijkt erop dat ik een RMA aan mag maken voor de winkel waar ik 'm gekocht heb, waardoor ik dus mijn geld terug lijk te krijgen. Dat zou wel echt heel goede service zijn, want dit is gewoon mijn eigen fout.
Heb je de spullen al langer dan twee weken dan? Volgens de wet koop op afstand mag je namelijk binnen 14 dagen zonder opgave van reden in originele verpakking terugsturen met volledige creditatie.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 09:55:
@Dennism Het is overduidelijk dat Kabylake i5 = Coffee Lake i3. Het zijn exact dezelfde chips met een ander nummer op de IHS. Als er dan geen socket compatibiliteit is, dan heb ik daar bijzonder weinig goeds over te zeggen. Zeker omdat ASUS zo vocaal is geweest dat er wel degelijk compatibiliteit mogelijk was.
Dat zou het imho nog onoverzichtelijker maken, nu is het vrij duidelijk: 8th gen heeft een 3xx chipset mobo nodig. Het had nog duidelijker kunnen zijn door ook een nieuw socket te gebruiken in plaats van een gelijk socket met iets aangepaste pinout voor de cpu's met meer dan 4 cores.

Maar een situatie waarbij 8th gen i3's wel op Z170/Z270 zouden werken, i5's en i7's dan weer niet zou het imho er zeker niet makkelijker of overzichtelijker op maken voor de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 10:26:
[...]

Dat zou het imho nog onoverzichtelijker maken, nu is het vrij duidelijk: 8th gen heeft een 3xx chipset mobo nodig. Het had nog duidelijker kunnen zijn door ook een nieuw socket te gebruiken in plaats van een gelijk socket met iets aangepaste pinout voor de cpu's met meer dan 4 cores.

Maar een situatie waarbij 8th gen i3's wel op Z170/Z270 zouden werken, i5's en i7's dan weer niet zou het imho er zeker niet makkelijker of overzichtelijker op maken voor de consument.
Ze hadden ook een nieuw socket moeten maken als ze geen backward compability wilden ondersteunen. Dat ben ik helemaal met je eens. Neemt niet weg dat wat ze hebben gedaan veel behalve fatsoenlijk te noemen is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RVervuurt
nelizmastr schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 09:55:
[...]

Heb je de spullen al langer dan twee weken dan? Volgens de wet koop op afstand mag je namelijk binnen 14 dagen zonder opgave van reden in originele verpakking terugsturen met volledige creditatie.
Ik heb het afgelopen dinsdag ontvangen. Ik woon in Denemarken, dus ik moet even opzoeken hoe dat zit met die 14 dagen hier. Wat ik wel heb begrepen, is dat die wet koop op afstand bij hardware alleen geldt als je 'm nog niet open hebt gemaakt, toch?

*googlet*
In Nederland is de regel als volgt:
Wanneer mag u een product niet uit de verpakking halen?
U mag het product niet uit de verpakking halen als het gaat om cd’s, dvd’s of hygiënische producten waarvan de verpakking is verzegeld.
Hardware valt daar dus niet onder, ondanks dat er zo'n verzegeling op zit.

Verderop staat echter:
Mag u het product uitproberen tijdens de bedenktijd?
Ja, uitproberen mag wel. Maar u mag het product niet echt in gebruik nemen. Als vuistregel kunt u aanhouden dat u hetzelfde mag doen als wanneer u iets in de winkel koopt. U mag bijvoorbeeld een laptop of televisie aanzetten om te kunnen bekijken hoe het beeld en geluid is. Of een kledingstuk aantrekken om te zien of het past. Maar het is niet de bedoeling dat u de kleding de hele dag draagt en vervolgens weer terugstuurt. Waar precies de grens ligt tussen uitproberen en in gebruik nemen is niet altijd even duidelijk. En dit zal ook per product verschillend zijn.
De vraag is dus of ik 'm in gebruik heb genomen, of uitgeprobeerd heb.

Ik ga nu even de Deense regels opzoeken.

Bron

Edit: De regels in Denemarken zijn grotendeels gelijk. De enige regel die ik (vertaald) eventueel moet toepassen op mijn aankoop is:
Kleding mag je bijvoorbeeld proberen, maar niet aandoen naar een feest. Een printer mag je uitpakken en bekijken, maar je mag er niet op printen.
In principe heb ik "geprint" (in m'n NAS gestoken en aangezet) met mijn CPU. Maar het bedrijf heeft een RMA aangemaakt en ik moet even afwachten wat de retour-afdeling zegt later vandaag. Ik heb in ieder geval ERG duidelijk gemaakt wat ik met de CPU heb gedaan, om verrassingen te voorkomen als ik het product terugstuur.

Edit 13:38: De winkel heeft een RMA aangemaakt en ik mag 'm terugsturen, op eigen kosten. Wordt wel goed afgehandeld dus!

Ik vind wel dat Intel hier flink heeft verzaakt hoor.

[ Voor 17% gewijzigd door RVervuurt op 02-02-2018 13:39 . Reden: Deense regels toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:52

sapphire

Die-hard pruts0r

Dennism schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 08:06:
[...]

Wat is draaien though, ik heb dat toen een tijdje gevolgd en hoewel ie het systeem kon bootten werkten bijv. alle CPU PCIE lanes niet en waren er volgens mij nog meer kleinere quircks. Het is leuk om te zien dat ze dat lukt, maar echt werkbaar is het niet en volgens mij ook alleen getest met een I3 8350K. Verder is de CL pinout gewoon bewezen anders, het is dus niet enkel een software lock, al zijn dit wel enkel pins voor power delivery die mogelijk op de 4 core i3's niet direct van belang zijn (de 4 core modellen uit de 7de generatie haden die pins immers ook niet nodig). Je moet als Intel zijnde echter wel een stabiele werking kunnen garanderen van alle cpu's in een generatie als je die generatie backwards compatible wil maken en in dat opzicht is het dan weer een logische keuze want ik geloof best dat er (budget) Z170/Z270 borden zijn die niet 100% stabiel zullen draaien met iedere cpu uit de 8ste gen, iets dat voor zover ik weet vanuit Intel echter wel een vereiste is voor backwards compatibility.

Een krachtterm als walgelijk vind dan ook wat ver gaan, ik vind dat Intel beter een ander socket had kunnen gebruiker, zodat deze onduidelijkheid er niet geweest zou zijn maar de beslissing van Intel snap ik wel. Het is imho beter een nieuwe range mobo's te vereisen dan te zeggen dat iets backwards compatible is waarna klanten merken dat in Mobo x of y hun nieuwe 8700K toch niet zo stabiel werkt dan dat ze zouden verwachten.
Tuurlijk kan Intel dat niet garanderen bij budget bordjes maar dat hoeft toch niet :? Daar hebben mobiele fabrikanten 'QLV' lijstjes voor.

Uiteraard verdient dat ook geen schoonheidsprijs maar bij AM3+ en FX hexa- en octacores ging dat ook zo. Bij de budget bordjes stond netjes aangegeven dat CPU's met een TDP tot 95watt ondersteund werden en ontbraken de 125watt en hoger slurpers netjes in het compatibele CPU lijstje van het bord.

Nogmaals dit was ook geen ideale oplossing gezien het feit dat daarover ook genoeg topics geweest zijn maar het komt minder fraaie rug over dan een Socket recyclen en incompatible maken.

En dat een pinout niet zou kloppen, ja daar ben je juist als CPU fabrikant toch helemaal zelf bij qua ontwerp :?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:08

Nemesizz

Untouchable

sapphire schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 09:28:
[...]

Tuurlijk kan Intel dat niet garanderen bij budget bordjes maar dat hoeft toch niet :? Daar hebben mobiele fabrikanten 'QLV' lijstjes voor.

Uiteraard verdient dat ook geen schoonheidsprijs maar bij AM3+ en FX hexa- en octacores ging dat ook zo. Bij de budget bordjes stond netjes aangegeven dat CPU's met een TDP tot 95watt ondersteund werden en ontbraken de 125watt en hoger slurpers netjes in het compatibele CPU lijstje van het bord.

Nogmaals dit was ook geen ideale oplossing gezien het feit dat daarover ook genoeg topics geweest zijn maar het komt minder fraaie rug over dan een Socket recyclen en incompatible maken.

En dat een pinout niet zou kloppen, ja daar ben je juist als CPU fabrikant toch helemaal zelf bij qua ontwerp :?
Nou, stonden (te) vaak 125W TDP modellen op de support lijst bij budget bordjes die met moeite een 95W zonder thermal throttle konden draaien. Dus die fabrikanten verdienen zeker niet de schoonheidsprijs wat dat betreft.

Zelfde overigens met die Intel ITX borjdes, staat doodleuk op i5 en i7 support, ja, idle, maar onder load kreeg je thermal throttle.

@DaniëlWW2
Het zijn exact dezelfde chips met een ander nummer op de IHS. Als er dan geen socket compatibiliteit is, dan heb ik daar bijzonder weinig goeds over te zeggen
Epyc en Threadripper zijn ook dezelfde socket/chips, en ook onderling niet compatible gemaakt... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Nemesizz schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 16:31:

Epyc en Threadripper zijn ook dezelfde socket/chips, en ook onderling niet compatible gemaakt... ;)
Fair enough hoewel je daar nog aan kan dragen dat Epyc een server CPU is met dubbel de PCI-E lanes en DDR4 ondersteuning. Verder zijn het daar wel twee sockets die tenminste anders heten ook al lijken ze technisch identiek te zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 19:29:
[...]

Fair enough hoewel je daar nog aan kan dragen dat Epyc een server CPU is met dubbel de PCI-E lanes en DDR4 ondersteuning. Verder zijn het daar wel twee sockets die tenminste anders heten ook al lijken ze technisch identiek te zijn. ;)
was het niet dat je bij epyc met een stukje tape de cpu wel kon gebruiken in een treadripper socket?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Verwijderd schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 22:10:
[...]

was het niet dat je bij epyc met een stukje tape de cpu wel kon gebruiken in een treadripper socket?
Voor zover ik weet nee, absoluut nee. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:08

Nemesizz

Untouchable

Verwijderd schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 22:10:
[...]

Der8aur (of hoe je z'n naam ook schrijft) is daar wel mee bezig om het te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 22:17:
[...]

Voor zover ik weet nee, absoluut nee. :P
Der Bauer denk dat het met een andere bios mogelijk kan werken. Wat je nu ziet is dat een Epyc cpu in een TR bord niets doet (power on werkt niet), omdat er een detectie pin in de epyc cpu zit die daar voor zorgt. Plak je deze af dat begint het bord met posten maar stopt bij een bepaalde postcode. Volgens Der Bauer zouden de 2 extra dies en dus extra PCIE lanes en de 2 extra memory controllers die bij Epyc geactiveerd zijn er technisch niet voor hoeven te zorgen dat Epyc niet in een TR bord zou kunnen werken.

Intel schijnt volgens Der Bauer een soort gelijke pin te gebruiken bij KabyLake-X en Skylake-X voor de detectie.

[ Voor 12% gewijzigd door Dennism op 04-02-2018 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:29

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

je moet een moederbord kopen met een Z370 chipset.
als je niet veel geld wil uitgeven.
pricewatch: Gigabyte Z370P D3
pricewatch: ASRock Z370 Pro4
pricewatch: MSI Z370-A PRO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Ludwig005 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 18:18:
je moet een moederbord kopen met een Z370 chipset.
als je niet veel geld wil uitgeven.
pricewatch: Gigabyte Z370P D3
pricewatch: ASRock Z370 Pro4
pricewatch: MSI Z370-A PRO
TS gaat de cpu terugsturen. Vaak is het handig als je het topic eerst even leest voor je meteen reageert :)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:29

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

@psy er zijn weinig intel processors die vele malen beter zijn dan die celeron . anders kan TS miniamaal een i3 7100 gaan halen maar voor 90 euro(goedkoopste moederbord) ga je geen i3 vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

@Ludwig005 Jij adviseert om een onnodig duur Z moederbord (ik weet, dat is voor die 8gen de enige optie) te kopen, terwijl hij nooit zal gaan overklokken, EN hij al besloten heeft die cpu terug te sturen? Het slaat nergens op.

Even inhoudelijk... die celeron kan met twee vingers in de neus Plex laten transcoden. Ik gebruik een iets oudere mobile i5 (2core) welke dat ook hardwarematig kan. Werkt super met zeer weinig cpu belasting. Dus puur daarvoor voldoet die celeron ook wel.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RVervuurt
psy schreef op zondag 4 februari 2018 @ 22:36:
@Ludwig005 Jij adviseert om een onnodig duur Z moederbord (ik weet, dat is voor die 8gen de enige optie) te kopen, terwijl hij nooit zal gaan overklokken, EN hij al besloten heeft die cpu terug te sturen? Het slaat nergens op.

Even inhoudelijk... die celeron kan met twee vingers in de neus Plex laten transcoden. Ik gebruik een iets oudere mobile i5 (2core) welke dat ook hardwarematig kan. Werkt super met zeer weinig cpu belasting. Dus puur daarvoor voldoet die celeron ook wel.
Daarnaast zijn het geen Mini-ITX-borden, dus daar kan ik niets mee...

Ik ga Plex proberen met deze processor. Werkt het niet goed genoeg, dan ga ik pas een nieuwe kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

RVervuurt schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 20:57:
[...]

Daarnaast zijn het geen Mini-ITX-borden, dus daar kan ik niets mee...

Ik ga Plex proberen met deze processor. Werkt het niet Goes genoeg, dan ga ik pas een nieuwe kopen.
Klein puntje van aandacht wel - Ik lees nu dat je voor hardware accelerated transcoding bij Plex wel een Plex Pass subsription nodig hebt. Weet niet wat dat kost.
Zelf gebruik ik voor streaming Airvideo HD, daar is dat "gratis" bij als je de app eenmaal hebt gekocht, maar alleen voor iOS devices helaas (werkt wel perfect).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVervuurt
Ik zie wel wat er gebeurt. Ik had een duurdere processor gebudgetteerd, dus als dat de oplossing is, is dat prima. Plex Pass is wel maar €30 duurder dan een nieuwe processor (levenslang), dus zou wel een mogelijkheid zijn! Gebruik Plex heel veel in ieder geval, dus in principe prima aankoop.

Edit: ik bedenk me nu dat ik in dit topic niet genoemd had, dat ik een mini-ITX zocht, maar dit kon gevonden worden in gelinkte topics.

[ Voor 19% gewijzigd door RVervuurt op 07-02-2018 21:32 ]

Pagina: 1