SSD Inaccessible boot device Windows 10

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 08:53
Sinds een tijd heb ik regelmatig een BSOD gekregen tijdens het opnieuw opstarten: stopcode: inaccessible boot device.

Een herstel naar een herstelpunt van 30/1 lijkt tot nu toe te helpen. Een herstelpunt van 2/2 leek niet te helpen. Ik start op van een SSD Samsung 960 Pro 512GB M.2/PCI Express 3.0 x4 (boot drive, is insteekkaart)

Verder verdwijnt mijn SSD Samsung 850 EVO 500GB regelmatig (vraagteken door icoon). Opnieuw opstarten helpt niet. Kreeg hem tot nu toe terug na een BSOD en vervolgens een systeemherstel naar een eerdere herstelpunt.

Verder kan ik de externe HD via een ICIDU HDD docking USB3.0 niet vinden. Ik hoor hem wel opspinnen, maar de HD verschijnt niet in verkenner. Verschillende poorten geprobeerd. Mijn Android telefoon wordt meteen herkend.

Geen problemen gehad in het laatste jaar. Het is geen nieuw systeem en ook geen nieuwe installatie.
Drivers en firmware zijn up-to-date.

Vraag: waar zou dit aan kunnen liggen?

Ik heb het gevoel dat het een software probleem is, omdat:
  1. Het elke keer te maken lijkt te hebben met opnieuw opstarten.
  2. Tot nu toe een systeemherstel naar een eerder punt help om wel weer goed op te starten.
  3. Mijn tweede SSD wel zichtbaar is na een systeemherstel (maar kan later wel weer verdwijnen).
Enkele systeem kenmerken:
  • SSD Samsung 960 Pro 512GB M.2/PCI Express 3.0 x4 (boot drive)
  • SSD Samsung 850 EVO 500GB (deze verdwijnt soms)
  • SSD Samsung 850 EVO 250GB
  • MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G
  • Intel Core i7-6700K Boxed
  • Asus Z170 PRO GAMING
  • Kingston HyperX Savage Black HX424C14SBK2/32GB
  • Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit
Bsod

[ Voor 40% gewijzigd door honey op 07-02-2018 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-09 17:47
Is je SSD nog wel healthy ?

Volgens mij kan je met die Magician Software een check doen:
http://www.samsung.com/se...isite/ssd/download/tools/

[ Voor 80% gewijzigd door HKLM_ op 01-02-2018 19:25 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Redelijk nieuw systeem en Samsung Magician geeft geen problemen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Drivers voor je SSD wel geinstaleerd ?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
HKLM_ schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 19:26:
Drivers voor je SSD wel geinstaleerd ?
Ik neem aan van wel. Geen problemen gehad in het laatste jaar. Het is geen nieuw systeem en ook geen nieuwe installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
honey schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 19:29:
[...]

Ik neem aan van wel. Geen problemen gehad in het laatste jaar. Het is geen nieuw systeem en ook geen nieuwe installatie.
Dan is het wel het proberen waard niet :P Staan zo te zien op dezelfde pagina die ik al gelinkt had.
Je kan zo te zien ook nog een firmware update proberen als je nog niet op die versie zit.

[ Voor 11% gewijzigd door HKLM_ op 01-02-2018 19:31 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
HKLM_ schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 19:30:
[...]

Dan is het wel het proberen waard niet :P Staan zo te zien op dezelfde pagina die ik al gelinkt had.
Je kan zo te zien ook nog een firmware update proberen als je nog niet op die versie zit.
Nieuwste firmware had ik al. Driver geinstalleerd.

Persoonlijk denk ik niet dat hier het probleem ligt.

Ik zie nu dat weer de 850 EVO verdwenen is. Ook niet zichtbaar in schijfbeheer.

Geen SSD

Na opstarten weer een BSOD. Een herstel via een herstelpunt gaf weer een foutcode: onbekende fout (0x8000fff) en mededeling dat systeemherstel niet is gelukt. Daarna start hij wel normaal op en geeft Windows aan dat een herstelpunt succesvol is teruggezet. De 850 EVO SSD is nu ook weer zichtbaar.

Edit: oh, zie dat hij ook weer verdwenen is. :(

[ Voor 20% gewijzigd door honey op 01-02-2018 22:11 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Controleer de SATA kabel, als je een andere SATA kabel hebt, vervang hem en controleer of dit iets oplost.

Als je het programma Spinrite hebt, die dan eens een level-2 scan over de SSD. Spinrite is een redelijk gedateerd programma maar heeft een zeer goede low-level scan voor harddisks en ook SSD's en werkt onafhankelijk van Windows of drivers.

1. Zet je SATA controller in de BIOS tijdelijk van AHCI/Raid naar ATA / Legacy. Onthoud de oude instelling.
2. Boot Spinrite 6 van boot CD/diskette
3. Selecteer level 2 en selecteer de betreffende SSD.
4. Laat Spinrite zijn test doen
6. Als je klaar bent, vergeet niet om je SATA instelling in je BIOS weer terug te zetten naar de originele instelling. (AHCI of Raid) Anders start Windows niet goed op.

ps. Als je een MS-DOS bootdisk hebt, gebruik dan MS-DOS om Spinrite mee te starten in plaats van het door Spinrite meegelevere FreeDOS.

[ Voor 30% gewijzigd door Tyrian op 01-02-2018 23:17 ]

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Tyrian schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 23:10:
Controleer de SATA kabel, als je een andere SATA kabel hebt, vervang hem en controleer of dit iets oplost.

Als je het programma Spinrite hebt, die dan eens een level-2 scan over de SSD. Spinrite is een redelijk gedateerd programma maar heeft een zeer goede low-level scan voor harddisks en ook SSD's en werkt onafhankelijk van Windows of drivers.

1. Zet je SATA controller in de BIOS tijdelijk van AHCI/Raid naar ATA / Legacy. Onthoud de oude instelling.
2. Boot Spinrite 6 van boot CD/diskette
3. Selecteer level 2 en selecteer de betreffende SSD.
4. Laat Spinrite zijn test doen
6. Als je klaar bent, vergeet niet om je SATA instelling in je BIOS weer terug te zetten naar de originele instelling. (AHCI of Raid) Anders start Windows niet goed op.

ps. Als je een MS-DOS bootdisk hebt, gebruik dan MS-DOS om Spinrite mee te starten in plaats van het door Spinrite meegelevere FreeDOS.
Werkt dit ook met alleen USB? Heb al jaren geen dvd/cd speler meer.

... en de Bootdisk is een M.2 SSD, deze heeft geen kabel, maar is een insteekkaart.

Edit: SpinRite kost 89 euro. Ik zou het kopen als ik zeker wist dat het dan opgelost is. Maar, ik twijfel ook of het wel een hardware probleem is.

[ Voor 9% gewijzigd door honey op 02-02-2018 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Spinrite is inderdaad vrij duur. De huidige versie is zodanig verouderd dat ik je de aankoop van 89 dollar niet meer kan aanraden. Er zijn al jaren plannen voor Spinrite 6.1 en 7 die beter moet werken met nieuwe hardware en vooral grote schijven maar dit kan nog jaren duren vrees ik.

De enige optie die ik voor nu zie is dat je kijkt of je een exemplaar kan lenen van iemand. USB boot wordt niet ondersteunt maar als je een MS-DOS bootable USB stick kan maken, kun je hierop gewoon de DOS Spinrite.exe zetten. (Het is een dos-programma)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Tyrian schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 12:28:
Spinrite is inderdaad vrij duur. De huidige versie is zodanig verouderd dat ik je de aankoop van 89 dollar niet meer kan aanraden. Er zijn al jaren plannen voor Spinrite 6.1 en 7 die beter moet werken met nieuwe hardware en vooral grote schijven maar dit kan nog jaren duren vrees ik.

De enige optie die ik voor nu zie is dat je kijkt of je een exemplaar kan lenen van iemand. USB boot wordt niet ondersteunt maar als je een MS-DOS bootable USB stick kan maken, kun je hierop gewoon de DOS Spinrite.exe zetten. (Het is een dos-programma)
Dank voor de suggestie.

Als we de SSD nu even vergeten als bron van ellende. Waar kan het nog meer aan liggen? Ik heb wegvallen van een tweede SSD en mijn boot drive (de M.2) lijkt ook inaccessibele, met een BSOD tot gevolg.

Nu kan ik best opeens twee SSD's hebben die niet meer goed functioneren, maar voordat ik ze weggooi, vraag ik me af of er nog andere verklaringen zijn. Anders heb ik nieuwe schijven, maar hetzelfde probleem. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Ik had nog als suggestie gegeven om een andere SATA kabel te proberen. Ik weet niet of je dit al gedaan hebt, maar dit verandert niets aan de M.2 drive dus waarschijnlijk light het ergens anders.

Dit soort problemen zijn vrij lastig om te dignosticeren. Als je de tijd hebt kun je je huidige C: schijf backuppen naar bijvoorbeeld een externe harddisk met een disk-image-backup programma zoals een Acronis True Image boot CD.

Doe daarna een BIOS reset to factory settings of reset+upgrade en die een hele nieuwe installatie van Windows 10. Dit kost je wel uren tijd maar dan sluit je vele problemen met Windows en drivers uit.

Werkt dit nog niet dan is het misschien tijd om hulp te vragen van een goede computerzaak met een goede werkplaats zodat ze kunnen kijken of je moederbord, geheugen en voeding nog wel goed is. Dit vereist vervangende onderdelen die je vaak zelf niet zomaar even hebt liggen. Natuurlijk gaat dit wel reparatie en onderzoekskosten kosten.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Ik heb mijn TS aangepast. Ik denk eerder aan een software probleem dan een hardware probleem. Zie TS.

Een nieuwe kabel moet ik nog proberen op mijn tweede SSD weer terug te krijgen. Op dit moment is het er wel weer, na een BSOD.
Een nieuwe installatie heb ik nog niet geprobeerd, heeft nu niet mijn eerste voorkeur. Alleen als het echt moet.

Wie heeft nog suggesties?

[ Voor 4% gewijzigd door honey op 04-02-2018 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@honey Heb je Rapid Mode aanstaan? Zet die eens uit. Gaf bij mij ook problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Verwijderd schreef op zondag 4 februari 2018 @ 17:31:
@honey Heb je Rapid Mode aanstaan? Zet die eens uit. Gaf bij mij ook problemen.
Dank voor de suggestie. Helaas staan ze al uit.

Voor de M.2. (boot disk) Rapid Mode not supported.
Bij de andere twee SSD's staan deze al uit.

[ Voor 4% gewijzigd door honey op 04-02-2018 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Het gaat nu een paar dagen goed. Ik heb het vermoeden dat een restart de BSOD veroorzaakt. Helaas nog geen verklaring kunnen vinden.

Verder kan ik de externe HD via een ICIDU HDD docking USB3.0 niet vinden. Ik hoor hem wel opspinnen, maar de HD verschijnt niet in verkenner. Verschillende poorten geprobeerd.

TS aangepast.

[ Voor 51% gewijzigd door honey op 07-02-2018 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Windows 10 opnieuw geïnstalleerd een week geleden op dezelfde SSD. Alles lijkt nu opgelost. Helaas heb ik geen antwoord gekregen waarom dit zo gebeurde. Hopelijk blijft het weg. Concluderend, waarschijnlijk software probleem geweest.
Pagina: 1