Synology veilige modus i.c.m. APC Back-UPS 700VA

Pagina: 1
Acties:

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Hallo Tweakers, :)

Gisteren heb ik mijn APC Back-UPS 700VA ontvangen. Deze is aangesloten op mijn Synology DS214play.
Ik heb de volgende settings gemaakt:

Synology UPS settings

Alleen, wat houdt die 'veilige modus' nu exact in? Ik wil eigenlijk dat de NAS gewoon helemaal afgesloten wordt als er wordt overgeschakeld op de UPS. En het liefst weer ingeschakeld als de AC-power weer terug is ;)

Ik heb net de stroom van de UPS afgehaald en gekeken hoe lang alles het zou vol houden. Na zo'n drie kwartier begon de stroom van de UPS op te raken. Ik had DSM nog open staan en verwachtte dat deze wel automatisch af zou sluiten...mooi niet. :-(

Op een gegeven moment werd de optie "UPS-ondersteuning" inschakelen vanzelf uitgezet, en toen de UPS leeg was klapte de synology gewoon uit.

Hoe kan dit? Heb ik iets verkeerds ingesteld? Ik ga kijken wat er gebeurd als ik zeg dat hij na een X aantal seconden in de veilige modus moet gaan, maar het is mij nog onbekend wat deze modus doet.

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:57
Bij mijn weten, is veilige modus het volgende :
Synology NAS koppelt Volume's veilig los, maar blijft zelf aanstaan.
Komt de stroom weer terug dan mount hij de volume's weer, en doet dit volgens mij ook met een herstart.

In praktijk blijft de NAS inderdaad wel aanstaan, maar doet via veiligemodus dus geen schade aan de volume's met data...

Zelf hoeft de NAS voor mij nooit lang aan te staan bij stroom uitval, en stel ik hem zo in dat hij maar max 5 min. mag draaien op de UPS.
Zo ligt de accu ook niet plat, deze dingen kunnen ook maar x aantal keer volledig worden ontladen voordat ze op zijn...

In jouw geval zoals het voorbeeld...

[ Voor 30% gewijzigd door FlorisVN op 01-02-2018 19:20 ]

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Volgens mij staat het ook in je bijgesloten screenshot bovenaan. Je moet alleen denk ik wel even de juiste vonkjes zetten, anders kan je hem wel uitlezen maar zal er geen actie reactie zijn.

Carpe Diem

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:32
Safe Mode
When the Synology NAS enters Safe Mode, it stops all services and unmounts volumes in order to prevent data loss and shut down (halt for EDS14) safely when the UPS device runs out of power. By default, the system enters Safe Mode when the UPS device starts running low on power. You can also specify the amount of time before the Synology NAS enters Safe Mode when power failure occurs. However, if the UPS device reaches low battery before the specified time, the system enters Safe Mode immediately.

In situations when the Synology NAS shuts down during Safe Mode, it will automatically turn on when power is restored if you have enabled the Restart automatically after a power failure option (located at Control Panel > Hardware & Power > General).
Hij gaat dus niet uit. En in jouw screenshot ook niet naar veilig modus, want dat vinkje staat uit.
DedSec85 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 19:08:
Ik had DSM nog open staan en verwachtte dat deze wel automatisch af zou sluiten...mooi niet. :-(
Dat is een website. Het duurt wel even voordat die aangeeft dat de synology niet meer beschikbaar is.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 01-02-2018 19:19 ]

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Ok, dat zou goed kunnen inderdaad. Ik was in de veronderstelling dat hij een graceful shutdown zou doen. Hoe dan ook, als de harde schijven maar niet beschadigen (of de rest van de hardware), en ik geen data kwijt raak.

Ik heb net even de optie "Tijd voordat DiskStation naar Veilige Modus overschakeld" aangezet en dit op 10 seconden ingesteld.

Na die tijd kon ik wel nog wat rondklikken in de DSM software maar de data op de disken was niet meer te benaderen evenals het opstarten van sommige services zoals DS Video.

Volgens mij gebeurd dit ook als je die optie niet aanvinkt en de accu van de UPS leeg raakt. Maar goed, ik weet in elk geval dat hij niet wordt afgesloten.

Bedankt iedereen voor de suggesties!