Toon posts:

Auto trilt > 80 km/h

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Dag beste Tweakers,

Ik ben al een tijdje (half jaar) eigenaar van een Ford Focus 1.4 (2000).
Een aantal maanden geleden heb ik hem voor de APK laten keuren en daar werd mij verteld dat een voorband nog net door de keuring heen kon.
Het is niet een al te dure auto en, met reden om er niet te veel geld aan uit te geven, heb ik de voorbanden in verband met de winter verwisseld met de achterbanden.

Geen problemen mee gehad tot vorige week. Ik reed door de zandweg heen en knalde met de onderkant tegen een bobbel aan. Nog niks aan de hand, maar de volgende dag merkte ik dat als ik harder reed dan 80 km/h dat de auto behoorlijk begon te trillen, wat steeds erger werd wanneer ik harder ging rijden.
Het probleem ging niet weg en ben allereerst eens door de wasstraat gegaan om mogelijk vuil van de banden af te halen, wat niks heeft geholpen.

Nu zag ik dat beide achterbanden (die eerst voorop zaten met weinig profiel) zeer schuin afgesleten zijn.
Aan de binnenkant van de auto zijn ze nu helemaal kaal en aan de buitenkant zit er nog wat profiel op.
Een beetje rondgezocht op internet en dit blijkt cupping te heten, maar nu vroeg ik mij dus af of dit het probleem kan zijn.
Het lijkt me van de ene kant wel logisch, maar dit zou toch niet van de ene op de andere dag merkbaar moeten zijn? ;w
En als dit uitgesloten kan worden zou het dan iets met dat zandweg ongeval te maken kunnen hebben?

Alvast bedankt.

Alle reacties

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:01
Trillen kan zijn dat een band in onbalans is. Loodje eraf bijvoorbeeld of velg krom.

Maar, slecht profiel en scheef afslijten = nieuwe banden en laten uitlijnen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Bobbel/hobbelschade laten onderzoeken op een brug.

Banden vervangen (sowieso) en volledig laten uitlijnen alsmede camber laten controleren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:26

Mimiix

Professioneel Prutser

Bekend verhaal! ik had laats een lekke band achter, nieuwe banden voor (want die waren toch bijna op en vervangen voor all-seasons) Voorbanden naar achteren gedaan. De oude voorbanden waren ook afgesleten hoe jij beschrijft(schuin, aan de binnenkant). Ik heb mijn voorbanden uit laten lijnen (laatste keer was 2 jaar terug) en er zat 4mm verschil in de spanning rechts. Het getril werd minder maar bleef en het kwam bij mij van de achterkant. Dus die achterbanden maar ook gedaan. Nu is het weg.

Tevens: het kan zijn dat er een gewichtje losgeraakt is tijdens de klap.

[ Voor 41% gewijzigd door Mimiix op 01-02-2018 15:20 ]

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• Jero_B
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:15
Verwijderd schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:15:
Dag beste Tweakers,

Een aantal maanden geleden heb ik hem voor de APK laten keuren en daar werd mij verteld dat een voorband nog net door de keuring heen kon.
Het is niet een al te dure auto en, met reden om er niet te veel geld aan uit te geven, heb ik de voorbanden in verband met de winter verwisseld met de achterbanden.

Geen problemen mee gehad tot vorige week. Ik reed door de zandweg heen en knalde met de onderkant tegen een bobbel aan. Nog niks aan de hand, maar de volgende dag merkte ik dat als ik harder reed dan 80 km/h dat de auto behoorlijk begon te trillen, wat steeds erger werd wanneer ik harder ging rijden.
Het probleem ging niet weg en ben allereerst eens door de wasstraat gegaan om mogelijk vuil van de banden af te halen, wat niks heeft geholpen.

Nu zag ik dat beide achterbanden (die eerst voorop zaten met weinig profiel) zeer schuin afgesleten zijn.
Aan de binnenkant van de auto zijn ze nu helemaal kaal en aan de buitenkant zit er nog wat profiel op.
Een beetje rondgezocht op internet en dit blijkt cupping te heten, maar nu vroeg ik mij dus af of dit het probleem kan zijn.
Het lijkt me van de ene kant wel logisch, maar dit zou toch niet van de ene op de andere dag merkbaar moeten zijn? ;w
En als dit uitgesloten kan worden zou het dan iets met dat zandweg ongeval te maken kunnen hebben?

Alvast bedankt.
Als je banden helemaal kaal zijn moet je als de brandweer nieuwe banden halen.

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-11 11:05
Klinkt alsof de klap van die hobbel iets van de uitlijning in de wielen verkloot heeft. Even bij de garage langs om de boel opnieuw uit te laten lijnen. Doe jezelf en je mede-weggebruikers een lol en vervang dan meteen de afgesleten banden, want het is ontzettend gevaarlijk met afgesleten banden rond te rijden... Ik was voor mijn ~20 jaar oude auto 140 euro kwijt voor twee nieuwe banden inclusief montage, dus die kosten zouden geen bezwaar mogen vormen. Vormen die dat wel, dan moet je je, imho, serieus afvragen of je er nog wel mee zou moeten rijden.

[ Voor 27% gewijzigd door Smuey op 01-02-2018 15:23 ]

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-11 17:34

vectormatic

Warlock of the doorlock

Ja, cupping kan voor trillen/zoemen bij hogere snelheid zorgen, oplossing is banden vervangen (wat zoiezo nodig is lijkt me), en dan meteen de uitlijning controleren, anders slijten je nieuwe banden binnen no time ook scheef af

En even wat betreft je bandenwissel voor/achter, de algemene aanbeveling is om de "beste" banden, op je achteras te leggen. Klinkt contra-intuitief, aangezien de voorbanden verreweg het meeste werk doen (kwa remmen, sturen en aandrijven), maar de crux zit em er in wat er gebeurt als je grip verliest. Grip weg op je vooras zal voor de meeste autos betekenen dat je onderstuur krijgt en over de voorwielen naar de buitenkant van de bocht glijdt. Verlies je eerst grip op je achteras, dan sta je binnen no-time achterstevoren, dit is ook een stuk moeilijker op t vangen/corrigeren als bestuurder. Je huidige situatie (half kale banden achter), is dus niet alleen illegaal (want APK afkeur, je mag NOOIT met minder dan 1.6mm profiel rijden), maar ook nog gevaarlijk kwa weggedrag.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:14

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Verwijderd schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:15:
Dag beste Tweakers,

Alvast bedankt.
Met kale banden gaan rijden is sowieso al een dom idee. Als het een beetje fatsoenlijk regent heb je de poppen aan het dansen als je door een pool water rijdt op snelheid. Goedkope auto of niet, een nieuw setje banden voor en achter kost je 200 euro inclusief vervangen. Het gaat maar om je eigen veiligheid hoor, en die van andere weggebruikers trouwens ook als je gaat glijden en tegen iemand knalt.

Maar verder zou het dus best eens kunnen dat je een spoorstang of stabilisator naar de haaien hebt geholpen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Smuey
Nog even een tip: verreweg de meeste banden hebben vierkante blokjes in de groeven zitten. Als het oppervlak van je band gelijk is aan die blokjes moet je ze onmiddellijk vervangen, want dan zijn ze echt op. Doorrijden met zulke banden, ook als dat ná een APK is, is niet alleen strafbaar (want je auto voldoet niet meer aan de vereisten), maar kan ook in het geval van een ongeluk betekenen dat je verzekeraar niet zal uitkeren. Geloof me, het is in je eigen belang dat je die dingen zsm moet vervangen.

Verwijderd

Topicstarter
Er wordt sowieso niet mee doorgereden met deze banden (ben er vandaag pas achtergekomen), maar ik wil alleen proberen uit te sluiten dat er niet nog meer aan de hand is. Mochten de banden zijn vervangen en er komen nog veel meer kosten bij op dan is het de auto misschien wel niet meer waard en doe ik hem weg.
Vandaar de vraag. :-(

Verwijderd

Topicstarter
Zou ik ze ook bijvoorbeeld nog een keer om kunnen wisselen om te kijken of er wat in het rijgedrag veranderd?

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Trekt de auto ook naar een kant nu?

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-11 17:34

vectormatic

Warlock of the doorlock

Verwijderd schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:33:
Zou ik ze ook bijvoorbeeld nog een keer om kunnen wisselen om te kijken of er wat in het rijgedrag veranderd?
Waarschijnlijk verplaats je dan alleen het trillen van achter naar voor, om te kijken of de banden achter dan opnieuw schuin afslijten zal je meer moeten rijden dan te verantwoorden is met deze banden.

Je zou bij een garage de uitlijning/wielophanging achter kunnen laten controleren, dit zal wat kosten, maar is de enige manier om nauwkeurig te bepalen wat er aan de hand is

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Verwijderd

Topicstarter
D3nnisd schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:35:
Trekt de auto ook naar een kant nu?
Ja, hij trekt wel een beetje naar een kant.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Verwijderd schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:40:
[...]

Ja, hij trekt wel een beetje naar een kant.
Dan is het sowieso de uitlijning. Je moet dit wel laten doen, want anders gaan de nieuwe banden ook naar de maan.

Ik zou gewoon alles laten vervangen. Goedkope optie is bandenconcurent(Kan je zelf de band kiezen en de montage erbij betalen.). Mocht je in de omgeving utrecht wonen, ken ik nog een goedkoop adres voor je:)

Verwijderd

Topicstarter
D3nnisd schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:41:
[...]

Dan is het sowieso de uitlijning. Je moet dit wel laten doen, want anders gaan de nieuwe banden ook naar de maan.

Ik zou gewoon alles laten vervangen. Goedkope optie is bandenconcurent(Kan je zelf de band kiezen en de montage erbij betalen.). Mocht je in de omgeving utrecht wonen, ken ik nog een goedkoop adres voor je:)
Kan dit van de ene op de andere dag gebeuren dan? En ik woon helaas in overijssel ;)

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ga er mee naar iemand met verstand van banden / uitlijnen. Die kan je precies vertellen of het onderstel wel recht is of niet (onafhankelijk of er wel of geen goeie banden op zitten), daarnaast kan die je een advies geven, banden leveren, balanceren en monteren.

Of je hebt echt schade aan je onderstel of de combinatie van slechte banden met losraken van een balanceergewicht zorgt voor de trillingen.

Doe altijd je beste banden achterop. Hierdoor breekt je achteras minder snel uit dan de vooras. Uitbreken van voorbanden is met gezond verstand te corrigeren, uitbreken van de achteras alleen als je direct weet wat je moet doen en er op geoefend hebt (of gewoon puur geluk).
Praktisch gezien wil je eigenlijk de banden met het meeste profiel voor hebben omdat die meer slijten, maar juist voor de veiligheid wil je dit andersom hebben.
Verwijderd schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:43:
[...]

Kan dit van de ene op de andere dag gebeuren dan? En ik woon helaas in overijssel ;)
Ja combinatie van wisselen, uitlijning en balans van de banden is dit wel redelijkerwijs mogelijk.
Mocht je in de buurt van west-Twente wonen heb ik nog wel een goed adres voor je.

[ Voor 19% gewijzigd door True op 01-02-2018 15:45 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

[...]

Als je een grote hoeveelheid km(250+) rijd in een keer natuurlijk wel. Hoeveel weet ik niet precies. Maar waarom zou dat nodig zijn? Je kan ze bij de zaak waar je het laat vervangen, vaak ook uitlijnen.

Verwijderd

Topicstarter
D3nnisd schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:44:
[...]

Als je een grote hoeveelheid km(250+) rijd in een keer natuurlijk wel. Hoeveel weet ik niet precies. Maar waarom zou dat nodig zijn? Je kan ze bij de zaak waar je het laat vervangen, vaak ook uitlijnen.
Nee ik bedoel, dat de auto van de ene op de andere dag gaat trillen door het niet uitgelijnd zijn.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:45:
[...]

Nee ik bedoel, dat de auto van de ene op de andere dag gaat trillen door het niet uitgelijnd zijn.
Boven die 80KM/h hoor je dan ook een 'zoemend' geluid ?
Dan kan het nl. ook nog eens een doorgeslagen wiellager zijn

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Oh, nee, dat niet.

Bij jou trilt ie denk ik omdat ze achter half afgesleten zijn. Dat had ik dus zelf ook. aan de voorkant merkte ik het niet, maar dat kwam omdat dat er over de tijd heen insluipt.

Achter staat minder gewicht op, waardoor de onevenheid door het schuine afslijten meer speling krijgt.

Maar het kan natuurlijk ook dat er een gewicht los geschoten is tijdens je "crash"

[ Voor 12% gewijzigd door Mimiix op 01-02-2018 15:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
True schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:43:
Ga er mee naar iemand met verstand van banden / uitlijnen. Die kan je precies vertellen of het onderstel wel recht is of niet (onafhankelijk of er wel of geen goeie banden op zitten), daarnaast kan die je een advies geven, banden leveren, balanceren en monteren.

Of je hebt echt schade aan je onderstel of de combinatie van slechte banden met losraken van een balanceergewicht zorgt voor de trillingen.

Doe altijd je beste banden achterop. Hierdoor breekt je achteras minder snel uit dan de vooras. Uitbreken van voorbanden is met gezond verstand te corrigeren, uitbreken van de achteras alleen als je direct weet wat je moet doen en er op geoefend hebt (of gewoon puur geluk).
Praktisch gezien wil je eigenlijk de banden met het meeste profiel voor hebben omdat die meer slijten, maar juist voor de veiligheid wil je dit andersom hebben.

[...]

Ja combinatie van wisselen, uitlijning en balans van de banden is dit wel redelijkerwijs mogelijk.
Mocht je in de buurt van west-Twente wonen heb ik nog wel een goed adres voor je.
Ik heb hier in de buurt (woon bij Raalte) ook nog wel een goedkope garage zitten, daar was ik vandaag langs gegaan maar die heeft vakantie. Dan zal ik even moeten wachten en er daar naar laten kijken.

Verwijderd

Topicstarter
FreshMaker schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:47:
[...]

Boven die 80KM/h hoor je dan ook een 'zoemend' geluid ?
Dan kan het nl. ook nog eens een doorgeslagen wiellager zijn
Nee, hoor geen zoemend geluid, heb de wielen ook al gecontroleerd met de krik maar hoor met draaien geen rare geluiden of iets dergelijks. Merk ook geen speling.

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:21
Wat zou je hier mee opschieten dan? Zelfs als hij niet meer trilt, zit je met een aantal banden die compleet versleten zijn. Dat moet jij (en de rest van de weggebruikers) ook niet willen.

Verwijderd

Topicstarter
WWAS schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:53:
[...]

Wat zou je hier mee opschieten dan? Zelfs als hij niet meer trilt, zit je met een aantal banden die compleet versleten zijn. Dat moet jij (en de rest van de weggebruikers) ook niet willen.
Nee gewoon puur om te kijken of het (alleen) aan de banden ligt. Mocht dit het geval zijn dan vervang ik ze, als er meer aan de hand is dan verkoop ik hem misschien.

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:40

A13X

Dude

Verwijderd schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:55:
[...]

Nee gewoon puur om te kijken of het (alleen) aan de banden ligt. Mocht dit het geval zijn dan vervang ik ze, als er meer aan de hand is dan verkoop ik hem misschien.
Om de uitlijning van je voorbanden simpel te controleren kun je het ene wiel recht zetten met de auto en vervolgens met een recht latje kijken of je andere wiel scheef staat ten opzicht van de auto. Niet foolproof maar een redelijke afwijking word dan wel zichtbaar.

Awesome

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Graag inhoudelijk reageren, of helemaal niet, maar niet op deze manier.

[ Voor 92% gewijzigd door deepbass909 op 04-02-2018 00:07 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

Topicstarter
Hackus schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 16:01:
[...]

Ga naar je zoekmachine en typ autogarage. dan kies je een garage bij je in de buurt om even te laten kijken wat er loos is.
Oh, werkt dat zo

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:48:
[...]

Ik heb hier in de buurt (woon bij Raalte) ook nog wel een goedkope garage zitten, daar was ik vandaag langs gegaan maar die heeft vakantie. Dan zal ik even moeten wachten en er daar naar laten kijken.
Ja, goed plan. Zoals @Hackus aangeeft zijn er vast meerdere garages die wel snel kunnen acteren. Doorrijden met halfkale banden, mogelijk ander defect en "zomaar" een ideetje over wegenveiligheid: slecht idee!

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-11 22:59
MAX3400 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:18:
Bobbel/hobbelschade laten onderzoeken op een brug.

Banden vervangen (sowieso) en volledig laten uitlijnen alsmede camber laten controleren.
Hier is gewoon niets meer aan toe te voegen. Einde topic me dunkt.

*sowieso

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 16:11:
[...]

Ja, goed plan. Zoals @Hackus aangeeft zijn er vast meerdere garages die wel snel kunnen acteren. Doorrijden met halfkale banden, mogelijk ander defect en "zomaar" een ideetje over wegenveiligheid: slecht idee!
Zoals ik al zei, ik ga er niet mee doorrijden.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zou ik niet aan beginnen. De banden zijn op een bepaalde manier nu ingesleten door het rijden. Wisselen van plek voor de band is recipe for disaster.

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 01-02-2018 16:20 ]

• Smuey
[...]

Als jij van de ene op de andere dag met een beetje snelheid een flinke hobbel raakt, ja, dan kan dat inderdaad zo snel gebeuren. Hell, als je ruig inparkeert en je pakt een stoeprandje mee kan het al gebeuren.
Pagina: 1