Toon posts:

Debian boot floppy

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben opzoek naar een minimale debian distributie die debian kan booten op een i386 /amd64 computer.

Vroeger waren er van die emergency resque floppies die 1.4 MB waren en waarin je dan indien je die opstarte een bash omgeving hebt. (Hier ben ik naar op zoek).

graag ben ik opzoek naar een live iso die alleen de kernel laad en een paar beschikbare binaries heeft (bash, apt-get en wget)

In Fedora kun je zo'n floppy volgens mij nog maken.

In Debian heb ik debootstrap geprobeerd en daar een iso van gemaakt, maar deze start helaas niet in virtualbox en is me eigenlijk ook te groot +/- 100 MB (ik krijg een kernel panic die iets zegt over virtualbox...)

Is dit mogelijk in debian, of zou ik voor fedora gaan (heb een beetje ervaring met debian en die vind ik wel fijn werken) en hebt me nog niet verdiept in fedora verder...

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je gewoon een shell wilt hebben zonder speciale zaken voldoet elke distro wel. Aangezien je het over Fedora hebt die het wel kan, ga ervoor.

Maar misschien kunnen we je helpen om de reden voor deze vraag op te lossen. Wat is het precieze probleem wat je probeert op te lossen hiermee?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Google even op de afzonderlijke termijn "TENS linux" / "nanolinux" / "linuxbbq"

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:02:
Google even op de afzonderlijke termijn "TENS linux" / "nanolinux" / "linuxbbq"
Deze zijn eigenlijk al te veel en zal ik moeten strippen. ik wil een boot, een bash en een wget, apt-get optie (alleen dhcp op een normaal netwerk evt met ipv6)

Dit moet toch in een iso van +/- 3MB kunnen aangezien nanolinux maar 14 MB met gui heeft.

Dus laad kernel, init lan, laad bash en dan kan ik met mn .bashrc scripting aan de gang.

Ik kan alleen maar hele oude documenten vinden van voor 2005 over dit, vandaar dat ik het vraag

is isolinux, of syslinux een optie om dit goed te doen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoe wil je iets op 3 MB kwijt kunnen met bash, als Bash zelf al 5 MB is? En dan heb je nog geeneens een kernel met drivers voor je hardware, zeker als je netwerk wilt hebben zit je al tegen een veel grotere footprint aan te kijken. Een oplossing die ~100 MB is, is zeker niet ondenkbaar. Past zo op een stick van 128 MB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hero of Time schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:44:
Hoe wil je iets op 3 MB kwijt kunnen met bash, als Bash zelf al 5 MB is? En dan heb je nog geeneens een kernel met drivers voor je hardware, zeker als je netwerk wilt hebben zit je al tegen een veel grotere footprint aan te kijken. Een oplossing die ~100 MB is, is zeker niet ondenkbaar. Past zo op een stick van 128 MB.
net ff gespiekt, maar bash is bij mij 1.1 MB.

kernel met drivers zal ook +/- 1.1 MB zijn denk ik, nano linux is 14 MB met gui (heel knap gedaan)

vroeger kon het ook op een floppy (1.44 MB) en als je pech had 2 floppies. ik ga er vanuit dat de kernel nog steeds zal moeten passen op max. 2 floppies. het is geen streven die 3MB, maar max 10MB o.i.d. zeker geen 100 MB aan meuk...

Daarnaast is er een ipxe boot rommetje (wil niet zeggen dat dat moet werken met mijn onboard realtek) maar die is slechts +/- 700kb iso (helaas werkt de iso niet bij mij) maar met zoiets kun je booten van een netwerk (ook het boze internet) dat is wat ik wil bereiken. boot de basis van de iso (die ik wil maken) en de rest via een inet adres (en dan een live image maken het liefst met debian als basis)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die 5 MB heb ik uit m'n package manager vandaan, daar staat dit:
Uncompressed Size: 5,937 k

Ingepakt is het archive idd 1,4 MB, maar daar ging 't niet om, want dan heb je nog geen functionele shell. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Veel lichter dan Alpine Linux (~109 MB) gaat het niet worden denk ik. Misschien wel als je zelf een kernel compileerd met alleen de modules die je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hero of Time schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 16:03:
Die 5 MB heb ik uit m'n package manager vandaan, daar staat dit:
Uncompressed Size: 5,937 k

Ingepakt is het archive idd 1,4 MB, maar daar ging 't niet om, want dan heb je nog geen functionele shell. ;)
ik kijk op een debian installatie in de /bin directory en daar staat toch echt 1.1 MB (1,099,016 bytes), maar goed zal vanavond kijken of ik met fedora
Verwijderd schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 16:11:
Veel lichter dan Alpine Linux (~109 MB) gaat het niet worden denk ik. Misschien wel als je zelf een kernel compileerd met alleen de modules die je gebruikt.
zie dat ze iets hebben van 1 MB iso's die ff proberen (anders de virtuele) die zijn 30 MB

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2018 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:29:
[...]
ik wil een boot, een bash en een wget, apt-get optie
apt-get? Wat is je doel?

Ik denk dat je het minimaalste bootable linux systeem met OpenWRT/LEDE kunt krijgen. Een bootable image voor x86 is leverbaar in iets minder dan 2.5MB (rootfs-squashfs.img)
Dan heb je geen bash, maar busybox sh. Je hebt wel wget (als busybox applet) en opkg, voor het geval je extra software wilt installeren.
Ik weet niet of deze image je een shell op console geeft, of alleen via ssh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 16:12:
[...]

ik kijk op een debian installatie in de /bin directory en daar staat toch echt 1.1 MB (1,099,016 bytes), maar goed zal vanavond kijken of ik met fedora
Dan mis je waarschijnlijk nog wel allerlei shared libraries. Als je
code:
1
 ldd /bin/bash
doet, zie je wat die nog meer nodig heeft.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:10
Verwijderd schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:55:
Daarnaast is er een ipxe boot rommetje (wil niet zeggen dat dat moet werken met mijn onboard realtek) maar die is slechts +/- 700kb iso (helaas werkt de iso niet bij mij) maar met zoiets kun je booten van een netwerk (ook het boze internet) dat is wat ik wil bereiken.
ISO? Waarom laad je ipxe niet gewoon zoals het bedoeld is: via pxe?

Vervolgens kan ipxe een kernel naar keuze booten over HTTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
thralas, pxe howto ?

had zelf de iso van ipxe in virtualbox gedaan maar kreeg eerder (probeer net nog eens en hij doet het (maar waarschijnlijk niet op mn laptop...) maar daar kan ik inderdaad naar kijken, laat ipxe ook kenmerken vrij van de pc (zodat ik chipset e.d.) kan sturen naar http zodat ie via http gaat booten, dat is ook waar ik naartoe wil (had vroeger een modem connectie gemaakt, 1 bootfloppy belde) 1 andere bootfloppy nam op. (nu wil ik er ze
g maar data overpompen (het liefst een eigen live os) die je met gparted en wat andere tooltjes om je partitie te resizen kan saven op je hardeschijf / usb kaart ...

leek mn een leuk hobby projectje na al die jaren (praten over voor 2000) toen floppies nog regelmatig gebruikt werden iig op school)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04:19
http://archive.debian.org/debian/dists/Debian-1.1/main/

Veel kleiner dan dit gaat Debian denk ik niet worden. :)

http://archive.download.redhat.com/pub/redhat/linux/1.0/

Volgens mij is deze nog ouder

[ Voor 29% gewijzigd door jbhc op 01-02-2018 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:10
Het is de bedoeling dat je zelf wat probeert, en dan vertelt wát er niet lukt, in plaats van dat wij een howto voor je Googlen...
had zelf de iso van ipxe in virtualbox gedaan maar kreeg eerder (probeer net nog eens en hij doet het (maar waarschijnlijk niet op mn laptop...)
Ik kan me voorstellen dat je mogelijk tegen problemen in de hoek van secure boot aanloopt. Kwestie van secure boot disablen / legacy boot enablen.

Probeer het in eerste instantie eens met de PXE client van je netwerkadapter (en laad daarmee iPXE), werkt dat niet dan kun je iPXE vanaf USB booten.
maar daar kan ik inderdaad naar kijken, laat ipxe ook kenmerken vrij van de pc (zodat ik chipset e.d.) kan sturen naar http zodat ie via http gaat booten,
iPXE heeft een scriptingtaaltje; uiteraard kun je ook dat soort variabelen in een HTTP request gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-09 15:25
Je kan de oude resque disks natuurlijk ook nog gewoon downloaden uit het debian archive. Als het je renminste niets uitmaakt dat je gedateerde software draait. Slink, ham of potato😀

Zie nu pas dat hierboven ook al iemand verwijst naar het debian archive

[ Voor 16% gewijzigd door Candymirror op 11-02-2018 11:00 ]

Pagina: 1