Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Excel - List's, draaitafels en een begroting - Wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dimitri.vdv
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 31-10 17:49
Dag,

*knip*vind je een excel. Het opzet van de excel is het opstellen en het bijhouden van een begroting. Ik heb voor onze maandelijks uitgaven budgetten toegevoegd in af en toe verschillende subcategorieën.

Op de overzicht pagina zie je de opgemaakte begroting met geschatte en reële inkomsten en uitgaven.
Het is echter de bedoeling dat de uitgaven worden ingevuld per maand op de bijhorende tabbladen. Dit werkt maar niet voor de subcategorieën. Als je kijkt naar de maand januari bij 'verzekeringen' zie je dat ik de 'List' functie heb gebruikt om alle verzekeringen in dezelfde tabel te kunnen invullen. Het bijhorende budget veranderd naar gelang de verzekering die geselecteerd is. Nu is het de bedoeling dat wanneer ik bv: auto verzekering kies dat de ingevulde waarde dan enkel te zien is wanneer dat gekozen is en dat het op het overzicht ingevuld word onder de juiste subcategorie. (nu komt het gewoon te staat onder 'verzekeringen'

Ik ben geen krak in excel en heb dit beetje bij beetje in elkaar getimmerd maar nu zit ik muurvast.
Kan iemand mij verder helpen?

Groeten en Alvast bedankt. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Lustucru op 01-02-2018 17:22 ]

Alle reacties

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:50

Wish

ingwell

Vast heel goed bedoeld, maar ik open geen onduidelijke Excels van "het internet". Kun je niet op een andere wijze uitleggen wat je vraag is?

No drama

• Dimitri.vdv
Het spijt me,

Aangezien ik niet zoveel weet van excel weet ik ook niet goed wat ik specifiek moet vragen.
Ik ben secuur en voorzichtig met wat ik doe op het internet en ga er van uit dat mijn pc virus vrij is, maar ik begrijp je.
Ik hoop dat er andere zijn die wel even durven piepen.

Groetjes.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Nope. Je hoeft niet perse heel goed te zijn in Excel om je probleem helder uiteen te zetten. Dan houdt t topic ook enig nut voor anderen.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• MC trouble
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-11-2024
Je sheets nabouwen in google speadsheets. Die bevatten geen virus ;-)

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:43
Je zou screenshots van (een voorbeeld van) je brondata èn van het gewenste resultaat kunnen maken en posten? Dat is vaak al genoeg om mee te kunnen denken.

• hihansvdijk
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-05-2024
Draaitafels in Excel? Klinkt me als muziek in de oren :-)

• Dimitri.vdv
Ik zal het proberen uitleggen aan de hand van screenshots,

Dit is dus de eerste pagina in de excel, de hypothetische begroting en de uiteindelijke uitgaven worden daar weergegeven. De uitgaven worden daar echter niet ingevuld. Dat gebeurt per maand op het bijhorende blad. Je ziet dat ik voor sommige categorieën subcategorieën heb aangemaakt, bij 'verzekeringen' bvb.

Hier, op de 2de pagina vul ik de uitgaven van de maand januari in. Voor verzekeringen heb ik 1 tabel en heb gebruik gemaakt van Lists om zo de juiste subcategorie te kiezen. Het Budget veranderd mee naar gelang de gekozen verzekering.

Nu komt het probleem. Ik wil dat wanneer ik een subcategorie kies ik enkel die ingevulde waarde kan zien wanneer deze categorie geselecteerd is. Hier kan je zien dat dat niet het geval is. De ingevulde waarde is voor een andere verzekering dan de geselecteerde brand verzekering. Alle waarden wil ik uiteindelijk wel zien wanneer de 'list' op de hoofdcategorie verzekeringen staat.

En dan ten lange leste moeten die waarden in het eerste blad, het overzit ook onder de juiste categorie gecategoriseerd staan. nu staat het gewoon onder de hoofdgroep 'verzekeringen'

Mijn denkwijze was dat ik de adressering van de cellen moet veranderen wanneer ik een andere categorie heb geselecteerd. Nu heeft alles hetzelfde adres waardoor alles door elkaar loopt. ik weet niet hoe er aan te beginnen. Draaitafels?

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Met deze opbouw van je invoerblad gaat dat nooit nou ja, bijna nooit: het zou kunnen met een verborgen kolom en vba werken. Als je je invoerblad ombouwt tot drie (event. vijf) kolommen wordt het verder simpel.

datum - [omschrijving] - bedrag - budget - [hoofdbudget]

Met som.als e/o een draaitabel kun je dan een overzicht naar smaak opbouwen.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:43
^^ eens met @Lustucru
De huidige opzet van je sheet past (nog) niet helemaal bij je wensen qua overzicht

Je vult nu alles heel gescheiden in. Dat moet juist allemaal in één grote matrix/sheet, waaruit je middels draaitabellen overzichtelijke rapportages kunt destilleren.

• MC trouble
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-11-2024
Ik ben totaal niet bekend met draaitabellen, dus het kan best dat dat makkelijker of sneller is.

Als ik je sheets zie denk ik al snel aan Index(Vergelijken(),Vergelijken()) . De zoektermen komen uit je drop down lijstjes. Dat geeft je horizontale/verticale verplaatsing en de Index geeft je dan de waarde.

Ik weet zeker dat ze het hier veel beter uit leggen;
YouTube: 00168 Deb's Spreadsheet Day Formula Challenge

ps: Ik had het gebruik van de F2 en F9 voor antwoorden nog nooit gezien |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:(
Pagina: 1