Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskeyyylmao
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-03-2024
Beste leden,

Ik heb thuis een raspberry pi omgebouwd tot een pihole. Alleen is mijn downloadsnelheid op wifi & kabel verschrikkelijk traag geworden.
Normale internetsnelheid:
Download ~120
Upload ~20

Na pi-hole:
Download: ~5
Upload ~20

Hoe heb ik mijn pi-hole geconfigureerd:
Ik heb in mijn Ubee EVW32 Modem de lan static dns ingesteld op het ip-adres van mij pi-hole zodat ik niet handmatig overal de dns server hoef aan te passen.

Met vriendelijke groeten,

Beste antwoord (via rens-br op 02-02-2018 12:18)

• Whiskeyyylmao
Update: Ik heb de dns server van de pi aangepast naar de dns servers van ziggo (was eerst google) het lijkt erop dat dit het probleem heeft opgelost.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:33
*knip*. Hoewel goed bedoeld, is het behoorlijk wannabe-mod gedrag en mag het via een TR de volgende keer.

[ Voor 80% gewijzigd door rens-br op 02-02-2018 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Werkt de hele omgeving wel weer als je je wijziging terugdraait en je Pi-Hole ertussenuit wurmt?

Ja? Terug naar de tekentafel omtrent je inrichting, uitgevoerde handelingen, etc
Nee? Ziggo bellen dat je internet kapot is?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-05 14:35
*knip*.

@Whiskeyyylmao Wanneer je de DNS terug zegt naar bijvoorbeeld Google of OpenDNS, is het probleem dan direct verholpen?

[ Voor 34% gewijzigd door rens-br op 02-02-2018 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:04
werkte het wel goed toen je het ging testen ? (voordat je het op je modem/router knalde)

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:55
Een DNS server functie kan een Raspberry Pi (versie 3) makkelijk aan.
Heb je niet toevallig niet al het verkeer doorgesluisd naar de Rapsberry Pi die dan ook als Firewall moet werken en dan het verkeer door gaat zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskeyyylmao
@gastje01

Ja als ik de lan static dns rule weer undo (dan pakt hij standaard weer de dns servers van ziggo) dan werkt alles weer vlekkeloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
En wanneer je de DNS instellingen op je computer direct aanpast inplaats van in je modem/router van Ziggo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskeyyylmao
@gastje01

Dan werkt mijn internet gewoon goed/snel (alleen heb ik dan het gevoel dat pi-hole minder goed werkt/minder blokkeerd kwa advertenties?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
Gevoel of gemeten? Wanneer alle DNS verzoeken via je Pi-Hole gaan, maakt het verder niet uit of je DNS van je router komt of direct in je computer ingesteld is, alle DNS verzoeken gaan tenslotte naar je PI-Hole. Je kunt in de logs vrij goed bekijken wat er allemaal langs komt. Open bijvoorbeeld een site waarvan je weet dat er veel reclame is en kijk wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:08
Whiskeyyylmao schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 14:42:
@gastje01

Dan werkt mijn internet gewoon goed/snel (alleen heb ik dan het gevoel dat pi-hole minder goed werkt/minder blokkeerd kwa advertenties?)
Als ik flink aan het downloaden ben en het netwerk flink belast wordt dan merk ik soms ook dat pi-hole heel af en toe een steekje laat vallen en er toch advertenties doorheen glippen. Maar dan moet ik ook wel flink de pijp dicht trekken mocht dat gebeuren. Geen Raspberry Pi maar een oude Apple TV 1e gen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
vj_slof schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 14:46:
[...]

Als ik flink aan het downloaden ben en het netwerk flink belast wordt dan merk ik soms ook dat pi-hole heel af en toe een steekje laat vallen en er toch advertenties doorheen glippen. Maar dan moet ik ook wel flink de pijp dicht trekken mocht dat gebeuren. Geen Raspberry Pi maar een oude Apple TV 1e gen.
Een DNS server krijgt alleen maar de DNS verzoeken. Als ik flink download dan zie ik de CPU van de Raspberry Pi richting de 10% gaan. De netwerkkaart piekt dan 3%.

Klopt de configuratie wel op de Raspberry pi??

[ Voor 4% gewijzigd door Cave_Boy op 01-02-2018 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskeyyylmao
Voor de duidelijkheid:

De snelheden heb ik gemeten met een speedtest. Dit heb ik gedaan omdat ik opeens niet meer normaal een Youtubefilmpje kon bekijken omdat hij voordurend aan het laden was.

Mijn raspberry pi- gebruikt maar ongeveer 7% (bron; pi-hole adminpanel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskeyyylmao
@Cave_Boy

Op de pi is vrij weinig geconfigureerd. Het enige wat ik mij kan heugen wat er geconfigureerd is een static ip en de dns servers van google. Dus het lijkt mij sterk dat het daar fout gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskeyyylmao
@vj_slof

Zelf zonder dat ik het netwerk zwaar belast speelt mijn probleem 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
Van enig snelheidsverlies merk ik totaal niks en van overbelasting is ook geen sprake. 't net alsof bij zware belasting er gewoon steekjes vallen. Niet altijd maar soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskeyyylmao
@vj_slof

Kijk daar wil ik nou ook naar toe, alleen ga ik momenteel van ~100mbps naar ~5mbps download waardoor ik niet eens normaal een youtubefilmpje kan bekijken :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
Als ik jou was zou ik de router even terugzetten naar de dns-instellingen van je internetprovider en dan op de pc bij de netwerkinstellingen de dns van de pi met de hand veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-06 12:11

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Ik reageer hier maar ff ipv bij HWI anders blijf ik aan de gang.

Download eens een grote file (http://speedtest.xs4all.net/files/). Je doet nu 1x een DNS request (ok dit kan traag zijn) maar verder zou er geen verkeer meer naar je pi moeten lopen.

Dus: download 1GB ofzo, terwijl hij bezig is trek de stekker uit je pi. Download je nu nog steeds? Ok dan gaan we verder zoeken. Stopt nu je download: dan heb je echt iets heel vreemds gedaan.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskeyyylmao
@vj_slof

Dan verlies je wel de hele meerwaarde van de pi-hole. Als ik op alleen maar Windows-machines de dns servers handmatig moest aanpassen dan was dat nog wel te doen. Maar als ik alle dns servers van alle andriod/ios apparaten moet gaan aanpassen is dat echt een kudt klusje. Het mooie was geweest dat hij dan automatisch naar de pi wordt gestuurd zodat je dit niet handmatig hoeft te doen (dit gebeurt nu ook alleen verlies ik 95% van mijn downloadsnelheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Whiskeyyylmao schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 16:24:
@vj_slof

Dan verlies je wel de hele meerwaarde van de pi-hole. Als ik op alleen maar Windows-machines de dns servers handmatig moest aanpassen dan was dat nog wel te doen. Maar als ik alle dns servers van alle andriod/ios apparaten moet gaan aanpassen is dat echt een kudt klusje. Het mooie was geweest dat hij dan automatisch naar de pi wordt gestuurd zodat je dit niet handmatig hoeft te doen (dit gebeurt nu ook alleen verlies ik 95% van mijn downloadsnelheid)
Dat zou ik idd niet doen, DNS kan je prima op je pi draaien (pihole of niet) en je router kan ook prima die DNS servers adverteren. Heb je ook al eens getest als je op je pc handmatig je DNS op je pi zet? Of op 8.8.8.8 oid?

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 882605

.

[ Voor 100% gewijzigd door Koffie op 02-02-2018 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb Pihole en HomeAssistent en OpenVPN samen draaien op een pi1. Dit gaat prima zonder snelheidsverlies. Sterker nog, alles gaat veel sneller dan een standaard DNS. Een herinstallatie van PiHole is heel eenvoudig, dat al eens geprobeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Pi-Hole doet in principe niets anders dan domeinnamen omzetten naar IP-adressen, dat kan verder geen gevolgen hebben voor de snelheid. Ik draai zelf ook Pi-Hole op een Raspberry Pi 3B en ervaar de problemen niet. https://discourse.pi-hole...slow-down-my-network/2048

[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 01-02-2018 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Denk dat het probleem anders is. Het kan zijn dat DNS verkeer door router "intercept" wordt. Aanvragen gaan naar router, die gaat naar PiHole, PiHole doet request naar 8.8.8.8 wat eerst intercept wordt en doorgezet wordt naar PiHole die dan weer een aanvraag doet die er wel door heen komt.

Beste is gewoon PiHole naar Ziggo DNS laten wijzen en daarna je clients het IP adres van de PiHole te geven via DHCP. Je kan trouwens op je PiHole ook DHCP draaien in plaats van op je router.

Overigens, Google als DNS gebruiken veroorzaakt veel meer issues dan je denkt. Je neemt de power van distributed DNS weg en zit met miljarden PCs tegen Google te praten. En Google weet precies welke site je bezoekt, zelfs sites die Google onbekend zijn.

Overigens PiHole kan zelf niet de bottleneck zijn. Wij hebben op werk PiHole in het free internet VLAN en het maakt niks uit of je er 1 of 200 clients tegen laat praten.

[ Voor 10% gewijzigd door Wim-Bart op 01-02-2018 16:52 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Wim-Bart schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 16:50:
[..]
Overigens, Google als DNS gebruiken veroorzaakt veel meer issues dan je denkt. Je neemt de power van distributed DNS weg en zit met miljarden PCs tegen Google te praten. En Google weet precies welke site je bezoekt, zelfs sites die Google onbekend zijn.
Dat heb je natuurlijk met enig andere DNS server die je er in zit. Allicht dat er geen miljarden clients de Ziggo DNS server gebruiken maar ja of je nou Google, OpenDNS, Ziggo, Microsoft, whatever gebruikt de 'eigenaar' kan (in theorie) inderdaad je DNS requests zien.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-01 14:24
Hoe is de RPi aangesloten? Via Wi-Fi of via UTP-kabel?
Heb je de Pi hole wiki al bekeken? https://github.com/pi-hole/pi-hole/wiki

Daarnaast zal de RPi waarschijnlijk geen 120 mbps aankunnen doordat de RPi's netwerkpoort 10/100 mbps is.
specificaties: Raspberry Pi 3 Model B 1GB

Welke DNS server provider heb je gekozen? Te zien door te gaan naar pi.hole/admin in een browser.

Hier de RPi 2 via UTP aangesloten. Pi hole (en een boel andere dingen) werkt daarop zonder enige vertraging van de rest van het netwerk (50/50 glas).

De enige vertraging wat ik kan bedenken als je toevallig Pi Hole hebt geïnstalleerd op een RPi met Kodi. Zoals RaspBMC.
Voer eens de commando "top" uit en kijk of er iets draait wat veel CPU / Memory kost.
pi@raspberrypi:~$ top
Mattie112 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 16:53:
[...]

Dat heb je natuurlijk met enig andere DNS server die je er in zit. Allicht dat er geen miljarden clients de Ziggo DNS server gebruiken maar ja of je nou Google, OpenDNS, Ziggo, Microsoft, whatever gebruikt de 'eigenaar' kan (in theorie) inderdaad je DNS requests zien.
Daar heeft Pi hole ook een oplossing voor. https://github.com/pi-hole/pi-hole/wiki/DNSCrypt

[ Voor 22% gewijzigd door uname -r op 01-02-2018 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskeyyylmao
Bedankt voor alle reacties!
Als ik vanavond weer thuis ben dan weet ik wat ik allemaal nog kan gaan proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
Whiskeyyylmao schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 16:24:
@vj_slof

Dat snap ik maar het is ook alleen maar even om te kijken wat het resultaat dan is. Mocht het dan wel sneller gaan dan kun je in ieder geval uitsluiten dat het modem rare dingen heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Mattie112 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 16:53:
[...]

Daarom heb ik een eigen Bind/DNS servertje draaien die netjes naar de root DNS servers gaat en zelf de DNS request cached. Geen issues meer met Ziggo DNS servers die niet werken, geen Issues met Google. Alles in eigen beheer.

Onderstaand is interessant. Dan wordt je PiHole je eigen DNS server en ben je niet afhankelijk van anderen:
https://gist.github.com/j...c1bfd321512df74dda0dd3d95

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wim-Bart schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 17:39:
Onderstaand is interessant. Dan wordt je PiHole je eigen DNS server en ben je niet afhankelijk van anderen:
https://gist.github.com/j...c1bfd321512df74dda0dd3d95
Dit is exact hetzelfde wat Pi-Hole doet wanneer je Pi-Hole headless installeert, dus zonder de web interface. Zie dus geen verschil, eigenlijk. Pi-Hole gebruikt namelijk ook 'gewoon' bind9 'under the hood'.

De repo waar je naar verwijst is een jaar oud, Pi-Hole is sindsdien flink veranderd, vandaar. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 01-02-2018 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

CH4OS schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 18:08:
[...]
Dit is exact hetzelfde wat Pi-Hole doet wanneer je Pi-Hole headless installeert, dus zonder de web interface. Zie dus geen verschil, eigenlijk. Pi-Hole gebruikt namelijk ook 'gewoon' bind9 'under the hood'.

De repo waar je naar verwijst is een jaar oud, Pi-Hole is sindsdien flink veranderd, vandaar. ;)
Ik heb het op die wijze draaien.

Clients wijzen naar 192.168.x.201 = PiHole
PiHole wijst naar 192.168.x.202 = Bind server (op zelfde machine)
Bind server doet resolving naar a-root.servers.net ..... et cetera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wim-Bart schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 18:25:
Ik heb het op die wijze draaien.

Clients wijzen naar 192.168.x.201 = PiHole
PiHole wijst naar 192.168.x.202 = Bind server (op zelfde machine)
Bind server doet resolving naar a-root.servers.net ..... et cetera.
Ja, dat kan zonder het script wat je linkt intussen ook op Pi-Hole zelf. :) Je kunt een custom forwarder instellen. Voordeel is dat je dan gewoon Pi-Hole kan bijwerken zonder de aanpassingen te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Cave_Boy schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 14:50:
[...]

Een DNS server krijgt alleen maar de DNS verzoeken. Als ik flink download dan zie ik de CPU van de Raspberry Pi richting de 10% gaan. De netwerkkaart piekt dan 3%.
Je Pi hoort idle te zijn tijdens een download.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
GlowMouse schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 23:23:
[...]

Je Pi hoort idle te zijn tijdens een download.
Ja en nee. Als je veel verschillende download opdrachten tegelijk doet kan hij wel degelijk ff omhoog gaan. Dit is maar voor korte duur. Dit omdat DNS server alleen maar naam omzet naar ip adres. Heb gemerkt dat als je van bijvoorbeeld HP de driver download gebruikt dit aardig wat verkeer kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:30

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Whiskeyyylmao schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:44:
Voor de duidelijkheid:

De snelheden heb ik gemeten met een speedtest. Dit heb ik gedaan omdat ik opeens niet meer normaal een Youtubefilmpje kon bekijken omdat hij voordurend aan het laden was.

Mijn raspberry pi- gebruikt maar ongeveer 7% (bron; pi-hole adminpanel)
Whiskeyyylmao schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:51:
@Cave_Boy

Op de pi is vrij weinig geconfigureerd. Het enige wat ik mij kan heugen wat er geconfigureerd is een static ip en de dns servers van google. Dus het lijkt mij sterk dat het daar fout gaat
Whiskeyyylmao schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:52:
@vj_slof

Zelf zonder dat ik het netwerk zwaar belast speelt mijn probleem 8)7
Graag alles in 1 reactie plaatsen. Achteraf je bericht bewerken kan via de editknop.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Whiskeyyylmao
Update: Ik heb de dns server van de pi aangepast naar de dns servers van ziggo (was eerst google) het lijkt erop dat dit het probleem heeft opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:59

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb nog even je titel aangepast, zodat het wat duidelijker is.

@Whiskeyyylmao zou je in het vervolg ook wat meer informatie willen geven (welke stappen heb je gevolgd, wat heb je gedaan e.d.) en even kunnen aangeven wat je zelf al gevonden, geprobeerd en gedaan hebt. Voor nu is dat niet meer nodig, maar let daarop bij een volgend topic.

[ Voor 65% gewijzigd door rens-br op 02-02-2018 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Heb je misschien op je clients het ipadres van de PI als gateway ingesteld , ipv de DNSservers ?
Dan wordt jouw Pi ineens een router, ipv dnsserver

[ Voor 11% gewijzigd door FreshMaker op 02-02-2018 12:33 ]

Pagina: 1