Op dit moment heb ik een Zotac Zbox ID41 mini PC met een Intel Atom processor die dienst doet als Media player en download machine.
Deze is voorzien van de volgende software;
Lang verhaal kort, deze is aan vervanging toe.
Ik wil voor een nieuwe machine iets meer mogelijkheden dan de huidige, qua ruimte voor het plaatsen van een extra HDD bijvoorbeeld, en wellicht een optische drive (nog wat DVD's e.d. liggen, ook leuk voor kinderDVD's bv)
Daarom zal het een zelfbouw machine worden.
Ik wil dat deze in elk geval nog een tijdje mee kan, en in elk geval zonder haperingen 1080P (H265) content kan afspelen.
Na het lezen van BBG en wat guides op de interwebs tot de volgende setup gekomen;
Nu moet ik zeggen dat het erg lang geleden dat ik zelf een PC in elkaar gesleuteld heb, maar ik denk dat dit wel de beste optie gaat zijn..
De machine hoeft niet op een Home cinema of speaker-set aangesloten te worden. de HDMI aansluiting zal dus genoeg zijn verwacht ik.
Wat overwegingen;
Deze is voorzien van de volgende software;
- Windows 7
- Kodi
- SABnzbd
- Sonarr (TV Shows)
- Couchpotato (Films)
Lang verhaal kort, deze is aan vervanging toe.
Ik wil voor een nieuwe machine iets meer mogelijkheden dan de huidige, qua ruimte voor het plaatsen van een extra HDD bijvoorbeeld, en wellicht een optische drive (nog wat DVD's e.d. liggen, ook leuk voor kinderDVD's bv)
Daarom zal het een zelfbouw machine worden.
Ik wil dat deze in elk geval nog een tijdje mee kan, en in elk geval zonder haperingen 1080P (H265) content kan afspelen.
Na het lezen van BBG en wat guides op de interwebs tot de volgende setup gekomen;
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i3-7100 Boxed | € 104,- | € 104,- |
| 1 | MSI H110I Pro | € 67,- | € 67,- |
| 1 | Silverstone Milo ML06 | € 69,50 | € 69,50 |
| 1 | Crucial CT8G4SFS824A | € 79,70 | € 79,70 |
| 1 | Silverstone SFX Series ST30SF V2.0 | € 54,90 | € 54,90 |
| 1 | Intel 600p 128GB | € 56,- | € 56,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 431,10 | |
Nu moet ik zeggen dat het erg lang geleden dat ik zelf een PC in elkaar gesleuteld heb, maar ik denk dat dit wel de beste optie gaat zijn..
De machine hoeft niet op een Home cinema of speaker-set aangesloten te worden. de HDMI aansluiting zal dus genoeg zijn verwacht ik.
Wat overwegingen;
- HDD voor opslag van media; Ik gebruik nu een externe USB3 hdd, dat moet voorlopig nog prima voldoen, maar ik wil zeker overwegen om dit op een interne HDD te doen
- CPU ; Ik heb voor de i3 boven bijvoorbeeld een pricewatch: Intel Pentium G4600 Boxed gekozen. maar wellicht is een G4600 voldoende, ik durf dat niet zeker te zeggen?
- CPU koeler; Ik neem aan dat de CPU zonder koeler geleverd wordt, en dat deze wel nodig is? in de specs van de behuizing staat een limitatie qua hoogte (70mm), maar niet qua diameter.. is dat ook nog iets om rekening mee te houden? na zoeken op socket, hoogte beperking en zo stil mogelijk, blijft er een klein lijstje over, maar wat nu de beste keuze is, geen idee? categorie: Processorkoeling
- Optische drive; Dit is erg gelimiteerd (mede door de behuizing). Er moet een Slot-loading drive in, en die zijn best prijzig (>€100)
☻/ Trotse papa van Thijs en Bas :)
/▌Beesjes haal je uit het asiel, heb ik uit betrouwbare bron :)
/ \ BOB :)