• LocalJoost
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-11-2025

LocalJoost

plaatje hieronder

Topicstarter
Op dit moment heb ik een Zotac Zbox ID41 mini PC met een Intel Atom processor die dienst doet als Media player en download machine.

Deze is voorzien van de volgende software;
  • Windows 7
  • Kodi
  • SABnzbd
  • Sonarr (TV Shows)
  • Couchpotato (Films)
Deze machine is ongeveer 6 jaar oud en begint tekenen van ouderdom te vertonen. Met name het afspelen van H265 content kost te veel moeite waardoor er duidelijk haperingen zichtbaar zijn.

Lang verhaal kort, deze is aan vervanging toe.

Ik wil voor een nieuwe machine iets meer mogelijkheden dan de huidige, qua ruimte voor het plaatsen van een extra HDD bijvoorbeeld, en wellicht een optische drive (nog wat DVD's e.d. liggen, ook leuk voor kinderDVD's bv)

Daarom zal het een zelfbouw machine worden.
Ik wil dat deze in elk geval nog een tijdje mee kan, en in elk geval zonder haperingen 1080P (H265) content kan afspelen.

Na het lezen van BBG en wat guides op de interwebs tot de volgende setup gekomen;

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-7100 Boxed€ 104,-€ 104,-
1MSI H110I Pro€ 67,-€ 67,-
1Silverstone Milo ML06€ 69,50€ 69,50
1Crucial CT8G4SFS824A€ 79,70€ 79,70
1Silverstone SFX Series ST30SF V2.0€ 54,90€ 54,90
1Intel 600p 128GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 431,10

Nu moet ik zeggen dat het erg lang geleden dat ik zelf een PC in elkaar gesleuteld heb, maar ik denk dat dit wel de beste optie gaat zijn..
De machine hoeft niet op een Home cinema of speaker-set aangesloten te worden. de HDMI aansluiting zal dus genoeg zijn verwacht ik.

Wat overwegingen;
  • HDD voor opslag van media; Ik gebruik nu een externe USB3 hdd, dat moet voorlopig nog prima voldoen, maar ik wil zeker overwegen om dit op een interne HDD te doen
  • CPU ; Ik heb voor de i3 boven bijvoorbeeld een pricewatch: Intel Pentium G4600 Boxed gekozen. maar wellicht is een G4600 voldoende, ik durf dat niet zeker te zeggen?
  • CPU koeler; Ik neem aan dat de CPU zonder koeler geleverd wordt, en dat deze wel nodig is? in de specs van de behuizing staat een limitatie qua hoogte (70mm), maar niet qua diameter.. is dat ook nog iets om rekening mee te houden? na zoeken op socket, hoogte beperking en zo stil mogelijk, blijft er een klein lijstje over, maar wat nu de beste keuze is, geen idee? categorie: Processorkoeling
  • Optische drive; Dit is erg gelimiteerd (mede door de behuizing). Er moet een Slot-loading drive in, en die zijn best prijzig (>€100)
Ik hoop dat jullie hier eens een blik op willen werpen, en wellicht wat tips/kritiek kunnen verlenen :)

☻/ Trotse papa van Thijs en Bas :)
/▌Beesjes haal je uit het asiel, heb ik uit betrouwbare bron :)
/ \ BOB :)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik ga even een hint/tip geven: als je voorbereid wil zijn voor de komende jaren, sowieso op 1080p maar mogelijk ook hogere resoluties en daarbij ook gebruik zou willen maken van HDR en andere mooie features - laat Kaby Lake links liggen.

Ondanks dat ikzelf een Kaby Lake NUC heb (i5 / HDMI2.0) werkt het niet zoals geadverteerd en ook vergelijkbare topics lees je vaker issues/ergernissen dan een vloeiende ervaring. Intel (want dat zit nu in je lijstje) zegt dat het met Coffee Lake beter moet gaan. Als je gevoelig bent om dit argument uit te zoeken / af te wachten, kan ik je ook vast de volgende tips geven: bij voorkeur dual-channel geheugen (trouwens ook in jouw lijstje dus je RAM even aanpassen) maar ook zal je over moeten naar Windows 10 om alle features voor video afspelen te benutten.

Dat gezegd; jouw moederbord kan maximaal 4096x2160@24Hz of 2560x1600@60Hz uitsturen, vanwege HDMI1.4. Mocht je dus op de toekomst voorbereid willen zijn, zou ik je adviseren om een couranter/moderner moederbord uit te zoeken.

De gekozen CPU heb je "boxed" gekozen dus daar zit een koeler bij. Zeker voor de lagere CPU's, zijn deze Intel-koelers voldoende maar mogelijk wel bij een hoger toerental dan andere aftermarket-koelers. Of dit daadwerkelijk (veel) meer lawaai maakt, zal je even in de benchmarks/reviews kunnen opzoeken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• LocalJoost
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-11-2025

LocalJoost

plaatje hieronder

Topicstarter
MAX3400 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 12:21:
Ik ga even een hint/tip geven: als je voorbereid wil zijn voor de komende jaren, sowieso op 1080p maar mogelijk ook hogere resoluties en daarbij ook gebruik zou willen maken van HDR en andere mooie features - laat Kaby Lake links liggen.

Ondanks dat ikzelf een Kaby Lake NUC heb (i5 / HDMI2.0) werkt het niet zoals geadverteerd en ook vergelijkbare topics lees je vaker issues/ergernissen dan een vloeiende ervaring. Intel (want dat zit nu in je lijstje) zegt dat het met Coffee Lake beter moet gaan.
Goeie Tip... Ik verwacht niet dat er heel snel een 4K tv in huize * LocalJoost komt...
Ondanks dat de processoren die nu beschikbaar zijn (i3 8100) niet veel duurder zijn, zijn de nu beschikbare mobo's wel meteen het dubbele in prijs.. :/
Als je gevoelig bent om dit argument uit te zoeken / af te wachten, kan ik je ook vast de volgende tips geven: bij voorkeur dual-channel geheugen (trouwens ook in jouw lijstje dus je RAM even aanpassen) maar ook zal je over moeten naar Windows 10 om alle features voor video afspelen te benutten.

Dat gezegd; jouw moederbord kan maximaal 4096x2160@24Hz of 2560x1600@60Hz uitsturen, vanwege HDMI1.4. Mocht je dus op de toekomst voorbereid willen zijn, zou ik je adviseren om een couranter/moderner moederbord uit te zoeken.
Ook hier geld dat 4K voorlopig niet echt in the picture is, maar ik zal in elk geval nog even naar het geheugen kijken :)
De gekozen CPU heb je "boxed" gekozen dus daar zit een koeler bij. Zeker voor de lagere CPU's, zijn deze Intel-koelers voldoende maar mogelijk wel bij een hoger toerental dan andere aftermarket-koelers. Of dit daadwerkelijk (veel) meer lawaai maakt, zal je even in de benchmarks/reviews kunnen opzoeken.
Er van uit gaande dat dat afdoende is, zal ik dat even zo laten, zou achteraf altijd nog kunnen vervangen uiteraard.

☻/ Trotse papa van Thijs en Bas :)
/▌Beesjes haal je uit het asiel, heb ik uit betrouwbare bron :)
/ \ BOB :)

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:06
Wellicht dat AMD Raven Ridge interessant wordt voor een HTPC.

Let met deze behuizing wel goed op de hoogte van de koeler. Volgens past de intel koeler niet i.c.m. een opstische drive.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-01 19:44
Even out of the box aan het denken, maar persoonlijk zou ik die €430,- investeren in een geluidssysteem (ervanuitgaande dat je nu je HTPC geluid door je TV laat weergeven). De beleving wordt veel beter wanneer je van TV-stereo naar een instap 5.1 setje gaat dan dat het kunnen afspelen van H265 materiaal.

Dat terzijde, nette setup. Wel eens met hierboven dat 4k nu misschien geen issue is, maar hij moet weer 6+ jaar mee kunnen toch? MB is wel duurder, maar je krijgt er gelijk ook een quadcore machine voor terug ipv een dualcore. AMD Raven Ridge kan ook interessant zijn. Wat zijn je wensen mbt geluidsproductie?

• eehbiertje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-01 11:04
voor 4k kun je nog de optie nemen om er een gt 1030 (70 euro) in te stoppen.

gebruik zelf dit systeem. en deze speelt tot en met 8bit HEVC 4k perfect af en heeft hdmi 2.0b terwijl deze toch aardig op leeftijd is (Behalve de gpu dan) qua NAS/Server heb ik ongeveer dezelfde hardware draaien in een apart apparaat.

AMD A4-5300 Boxed
MSI FM2-A55M-E33
MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC
MS-Tech MC-380
TP-Link TL-WN851ND
Crucial BLT4G3D1608DT1TX0CEU
be quiet! System Power S6 300W
Samsung 830 series SSD 64GB

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:15

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ook ik ben zoekende naar een nieuwe HTPC. Mijn 4 jaar oude NUC kan helemaal niets met 4K, en laat ik nu net een 4K tv hebben gekocht...

Een harde eis is wel dat het systeem moet beschikken over passieve koeling.

Mijn huidige NUC zit in een passief gekoeld Akasa kastje en dat is wel érg fijn.
Ik zie dat Akasa ook cases heeft voor de hudige generatie.

Maar die huidige generatie kan ik dus beter laten voor wat het is? Ik dacht dat 4K playback op 60Hz geen probleem was?

Mijn muziekcollectie op Discogs

• MAX3400

MAX3400

Nyarlathotep schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:13:
Ik dacht dat 4K playback op 60Hz geen probleem was?
Yup, dat dacht de meerderheid ook.

Let wel: in een aantal gevallen en bij een aantal mensen werkt Kaby Lake, dus de Intel NUC 7i5 bijvoorbeeld, vlekkeloos op 2160p60 met alle toeters en bellen maar in een groot aantal gevallen lijkt het niet optimaal te werken. De aankomende NUC 8iX, dus Coffee Lake, zou het beter moeten doen met dien verstande dat Intel dan wel alle drivers op orde moet krijgen.

Voor zwaar 4K-materiaal, zoals HEVC 10-bit bij 120Mbps bitrate, kan je zonder problemen een i3-CPU inzetten. Zelfs bij hoger materiaal doet mijn huidige NUC7i5 amper 20% belasting en blijft de fan over het algemeen erg stil (hij draait wel maar bijna niet hoorbaar).

In ander nieuws, maar dat is puur huishoudelijk; een eigen topic wordt soms meer gewaardeerd dan meeliften op iemand anders topic ;)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Werkt je huidige KabyLake NUC nu niet (MAX3400 in "[HTPC] Aankoopadvies Zelfbouw HTPC") of juist wel zoals je hierboven vertelt met maar 20% cpu?

Ik ben zelf ook wat aan het rondkijken, maar wat jij denk ik vertelt (dat het lang niet altijd goed werkt) lees je inderdaad op meer plekken maar je laatste reactie maakte me weer nieuwsgierig :)

• MAX3400

MAX3400

@elevator Let wel; mijn 7i5 is aardig aangepast. Sowieso de BIOS een aantal instellingen gedaan voor de IGP-memory, de fan, etc. Verder ben ik vrij diep in Windows gedoken om zaken als HDR, caching, etc in te stellen. En daarna zit ik alsnog aan limitaties; zo heb ik een tijdje VLC Nightly moeten draaien vanwege ondersteuning voor HDR (zit standaard in versie 3.0 ondertussen) maar als ik bijvoorbeeld over wil stappen naar Kodi (17.6 stable), dan heb je geen HDR-ondersteuning tenzij je daar weer mods overheen gaat gooien.

Laat ik het nuanceren; een basis-set Intel NUC werkend krijgen met "alle videoformaten" ten opzichte van een <random Aziatische mediaplayer> duurt echt 100x zo lang.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ah op die manier, thanks.

Het is inderdaad jammer dat het zo lastig is een goede zelfbouw kodi opzet te krijgen momenteel -- jouw suggestie dat een Android-based media player uit China simpeler gaat zijn lees ik op de Kodi fora inderdaad ook.

Een zelfbouw htpc is voor mij echter interessanter, ik heb zelf namelijk geen aparte NAS. Mijn huidige HTPC: gallery: elevator dubbelt dan ook als NAS + Sab + Kodi + Backup storage etc en dat bevalt me eigenlijk prima. Windows is dan echter weer minder geschikt.
Pagina: 1