Voeding voor PC uit 1999/2000

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JointCh1L
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-08 23:33
Ik zoek een?
Ben op zoek naar een stille voeding voor een Retro Gaming PC.

De Computer bevat het volgende:
- Intel Pentium III 866 Mhz
- Nvidia Riva TNT 2 32MB
- MSI MS-6198 Moederbord
- 20GB HDD
- 256 MB SDRAM

De voeding die er momenteel in zit is een ATX PSU met uiteraard alleen molex stekkertjes.

Is het nu mogelijk een bijv een gloednieuwe voeding erin te doen ? Er moeten genoeg molex aansluitingen op zitten voor
2 DVD drives
1 Floppy Drive
1 HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:30
Gloednieuw?! Ehm. Nee. Alleen 2de hands lijkt mij.

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger512
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-02 13:06
Een nieuwe voeding zou moeten werken. Waar je rekening mee moet houden is dat een modernere voeding een 24 pins aansluiting heeft ipv een 20 pins. De 4 extra pinnen vallen dan buiten de atx connector op het moederbord, Sommige moederborden hebben hier onderdelen zitten en dan past het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
rutger512 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 11:29:
Een nieuwe voeding zou moeten werken. Waar je rekening mee moet houden is dat een modernere voeding een 24 pins aansluiting heeft ipv een 20 pins. De 4 extra pinnen vallen dan buiten de atx connector op het moederbord, Sommige moederborden hebben hier onderdelen zitten en dan past het niet.
Je zou dan nog dat uitstekende stuk van de connector eraf kunnen snijden (en evt. blootliggende gekomen kabels netjes isoleren). Ook kun je bij sommige voedingen het blokje met de 4 extra pinnen van de connector schuiven.[edit] zie bijv. een willekeruge goedkope voeding uit de pricewatch: pricewatch: Corsair VS450 . Die heeft een 24-pins ATX connector waar de laatste 4 vanaf kunnen als je goe dnaar het plaatje kijkt (of de handleiding op de website van de fabrikant).

Voor floppy connector heb je evt. wel verloopjes te koop van molex naar floppy, als die niet meer standaard op de nieuwe voeding zit (of knip hem van je oude voeding en monteer hem aan de nieuwe met een kroonsteentje oid).

[ Voor 16% gewijzigd door Palomar op 01-02-2018 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JointCh1L
Ik zie dat veel voedingen maar 1 molex connector hebben dat gaat hem niet worden natuurlijk.

tenzij er koppelstukjes zijn voor de sata voeding naar molex ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:15

artificial_sun

Mazda Rx7

Let ook even op het benodigde vermogen op de 3.3V de 5V, en of op de 20 polige stekker alles aanwezig is -5v of -3.3v 1 van de 2 is volgens mij ooit vervallen (en de ander bestaat dacht ik niet)

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 15:11

SpamLame

niks

of een Y kabel zoals bv https://www.hdcabling.co....x-female-molex-p-679.html
Afbeeldingslocatie: https://www.hdcabling.co.za/images/Molex_splitter_cable_1xmale_to_2xfemale.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door SpamLame op 01-02-2018 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JointCh1L
thanks allemaal.
gaat goed komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Ergens heb ik volgens mij ook nog een verloopstuk liggen voor 24 naar 20 pinnetjes, mocht je voeding deze optie niet hebben. Dan hoef je weinig te snijden en doen. Wordt de kabel wel iets langer van overigens.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

Hmm tnet pw filter heeft geen filter voor het aantal floppy connectors,
Wellicht moet je ook zoiets aan schaffen
Afbeeldingslocatie: https://files.cablewholesale.com/hires/11w3-03808.jpg

Nieuwe voeding met fdd aansluiting.
https://www.nowthatsit.nl.../fdd-%281-4-stuks%29.html
Stuk voor stuk van twijfelachtige kwaliteit (lijkt het althans) maar wellicht dat je power consumptie dusdanig laag is dat je het aandurft.

[ Voor 50% gewijzigd door SpamLame op 01-02-2018 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

Deze lijkt te voldoen voor jou
pricewatch: Antec Earthwatts EA-380D Green
http://www.antec.com/prod...php?id=2212&pid=11&lan=us

fdd connector
20+4 main power pin
4+4 aux power pin
4 molex connectors voor ODD/HDD

Kosten €50,-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Heren, dit is HW uit de tijd dat een grof meerderheid van het vermogen van de +5 en +3.3V rails kwam, zelfs bij een Corsair AXi zijn desbetreffe rails niet al te krachtig, simpelweg omdat het al jaren niet meer nodig is.
Simpelste oplossing is een Fortron FSP300/350/400:
A) Degelijk, o.a met PFC
B) Spotgoedkoop
C) Genoeg power op 3.3 en +5V
D) Stil, 120mm fan

Ik weet niet wat voor moederbord je nu gebruikt maar let inderdaad op of de ATX 24Pin opgesplitst kan worden naar 20+4, tenzij je genoeg ruimte rondom de connector hebt om de andere 4 pins te laten 'hangen'.

Goedkope, moderne units zoals Corsair VS zou ik niet gebruiken voor zo'n build.
Als je de top van toen wilt, neem een oude Tagan of Enermax, die waren extreem krachtig op de 3.3 en 5V maar let op dat het geen stofnest met bolle elco's is.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2018 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 18:32:
Heren, dit is HW uit de tijd dat een grof meerderheid van het vermogen van de +5 en +3.3V rails kwam,
Tot hier klopt het, daarna doe je een Rian van Rijbroekje. :+
zelfs bij een Corsair AXi zijn desbetreffe rails niet al te krachtig, simpelweg omdat het al jaren niet meer nodig is.
Elke Corsair AXi is prima geschikt, mits de 24 pins bestaat uit een 20+4 pins ATX stekker. De 3,3V en 5V zijn namelik meer dan krachtig genoeg voor een PC zoals bovenstaande en je hebt een voeding met DC-DC nodig zoals bijvoorbeeld de Corsair AXi. Zoals je zelf al aangeeft is de PC één die voornamelijk van de 3,3V en 5V gebruik maakt en niet van de 12V zoals de huidige voedingen. Als je dan gebruik gaat maken van een voeding met groep regulatie waarbij de 5V en 12V niet onafhankelijk van elkaar gereguleerd kunnen worden zal de 5V bij zo'n PC heel veel inzakken en juist de 12V veel te hoog worden.
Simpelste oplossing is een Fortron FSP300/350/400:
Je noemt hier nu geen types maar alleen 300, 350 of 400W voeding van FSP, dan heb je het dus over iets van honderd verschillende types. Waarbij het overgrote deel niet zal voldoen.
A) Degelijk, o.a met PFC
Degelijk ligt er maar net aan welke het is. En PFC is vooral interessant voor de netbeheerder.
B) Spotgoedkoop
Ligt er dus weer aan welke je pakt.
C) Genoeg power op 3.3 en +5V
Dat is bij elke normale fatsoenlijk werkende ATX voeding eigenlijk wel het geval.
D) Stil, 120mm fan
Misschien, is ook maar net welke je pakt dus.
Goedkope, moderne units zoals Corsair VS zou ik niet gebruiken voor zo'n build.
Ik heb zo het idee dat je doelt op FSP voedingen van vergelijkbare kwaliteit als de Corsair VS. Dus waarom zou de ene wel geschikt zijn en de andere niet dan?
Als je de top van toen wilt, neem een oude Tagan of Enermax, die waren extreem krachtig op de 3.3 en 5V maar let op dat het geen stofnest met bolle elco's is.
Tagan was niet top. Het grootste deel was kwalitatief flop, doordat ze ToPower voedingen waren met slechte elco's in een hete voeding. Dat is een slechte combinatie.

@JointCh1L
Iets als:
pricewatch: Xilence Performance A+ 430 watt
pricewatch: Riotoro Builder Edition 500W
pricewatch: FSP Hexa 85+ 350W
pricewatch: Corsair CX450
zou moeten voldoen. Moet je alleen zelf wel even controleren als deze voedingen een 20+4 pins ATX stekker hebben en geen vaste 24 pins. En dat ze de juiste aansluitingen hebben wat betreft molex en floppy.

Kijk daarnaast ook even als je niet -5V nodig hebt voor je moederbord, dat is niet iets wat moderne voedingen hebben.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

20 jaar geleden, toen dit soort hardware op en top was, draaide alles op voedingen die wij nu niet eens op de testbench zouden willen (volstrekte rommel met zeer twijfelachtige beveiliging) en het werkte prima, mind you.
Verder zijn alle 120mm FSP's prima stil, tenzij de lagers aan gort zijn.

Tagen had brakke solderingen en goedkope caps maar wel zeer sterke rails en daar gaat het om. Het heeft gewoon totaal geen zin om €50 te spenderen aan een voeding voor een PC, die nu €10-15 waard is en waar zo'n FSP simpelweg een betere keuze is, door sterkere 5.5 en 3V.

Even een oproep op VA plaatsen en je hebt voor een habbekrats (of zelfs gratis) een passende voeding voor zo'n retro bak.

Wil je de exacte types weten, bij deze:
FSP350-60MDN (bij voorkeur, 180W op 3.3 en 5V)
FSP350-HLN
FSP350-THAP

Chieftec (OEM door Fortron):
GPS400-AA-101-A

Die XIlence met zijn 100W op 3.3 en 5V zou ik zeker links laten liggen...

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2018 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:42:
20 jaar geleden, toen dit soort hardware op en top was, draaide alles op voedingen die wij nu niet eens op de testbench zouden willen (volstrekte rommel met zeer twijfelachtige beveiliging) en het werkte prima, mind you.
Het is niet voor niks dat PC's in die tijd veel vaker stuk waren dan nu. Gare voedingen was toen een veel groter probleem dan nu. Dat zegt echter niks over voedingen met groep regulatie geoptimaliseerd voor een moderne PC die bijna volledig op de 12V leunt gebruiken in een PC die juist het omgekeerde doet.
Verder zijn alle 120mm FSP's prima stil, tenzij de lagers aan gort zijn.
Nogmaals je kunt niet honderden voedingen over één kam scheren.
Tagen had brakke solderingen en goedkope caps maar wel zeer sterke rails en daar gaat het om. Het heeft gewoon totaal geen zin om €50 te spenderen aan een voeding voor een PC, die nu €10-15 waard is.
Even een oproep op VA plaatsen en je hebt voor een habbekrats (of zelfs gratis) een passende voeding voor zo'n retro bak.
Nee zijn vraag was of die een nieuwe voeding kon gebruiken voor in zijn oude PC. Dat kan wel, maar er zitten dus wel haken en ogen aan, zoals hierboven omschreven.

Wat betreft het gebruik van een oude voeding. Ik heb niet het idee dat de TS een goed werkende oude voeding kan onderscheiden van een niet goed werkenden en/of gevaarlijke voeding. Dus dat lijkt mij ook niet het meest verstandige advies.
Wil je de exacte types weten, bij deze:
FSP350-60MDN (bij voorkeur, 180W op 3.3 en 5V)
FSP350-HLN
FSP350-THAP
De eerste is een Medion met ook niet al te beste caps. Bij deze voeding is de kans redelijk aanwezig dat die niet meer goed werkt door kapotte elco's.
Voor HLN geld hetzelfde wat betreft de elco's en kwaliteit daarvan. Ook omdat deze serie ook al richting iets van 8 jaar oud gaat kun je deze voedingen niet meer vertrouwen.
THAP zegt mij niks en Google lijkt te bevestigen dat deze niet bestaat.
Chieftec (OEM door Fortron):
GPS400-AA-101-A
Dat is geen FSP maar een Delta met ook weer slechte elco's. Ook deze voeding is niet meer te vertrouwen en moet je dus ook niet halen.
Die XIlence met zijn 100W op 3.3 en 5V zou ik zeker links laten liggen...
Specs bekeken?

Gaat hier om een Intel Pentium III 866 Mhz met Nvidia Riva TNT 2 32MB, een PC'tje van iets van 75/100W DC.

[ Voor 23% gewijzigd door -The_Mask- op 02-02-2018 14:07 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het laatste is zeker een punt, niet iedereen schroeft een voeding open om de caps te controleren.
Dat de PC's van toen vaker stukgingen was deels door voedingen maar ook heel vaak door slechte condensatoren op moederborden (Denk aan de bekende Dell-gate).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
Heeft nog een Seasonic SS-400FB uit 2004 die nog prima werkt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 14:07:
offtopic:
Heeft nog een Seasonic SS-400FB uit 2004 die nog prima werkt. :P
Ripple gemeten? Want denken dat die nog prima werkt en werkelijk nog prima werken is nogal een verschil. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 14:09:
[...]

Ripple gemeten? Want denken dat die nog prima werkt en werkelijk nog prima werken is nogal een verschil. ;)
Misschien wel een leuk idee om de scoop er eens aan te hangen, voorlopig sputtert hij nog niet op een thunderbird retro systeempje. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 14:14:
[...]

Misschien wel een leuk idee om de scoop er eens aan te hangen, voorlopig sputtert hij nog niet op een thunderbird retro systeempje. :)
Heb je alleen wel een statische load voor nodig. Ripple meten met een PC als load gaat niet goed werken.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JointCh1L
Heb een voeding gevonden die wel voldoet denk ik.

namelijk : pricewatch: König CMP-PSUP350W

Hoe het met geluid is weet ik niet, maar deze komt wel overeen met welke ik nu in het systeem heb zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
JointCh1L schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 21:39:
Heb een voeding gevonden die wel voldoet denk ik.

namelijk : pricewatch: König CMP-PSUP350W

Hoe het met geluid is weet ik niet, maar deze komt wel overeen met welke ik nu in het systeem heb zitten.
Nee dat is gewoon een flut voeding. :p

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JointCh1L
Hier een foto van mijn huidige voeding.

Het is dus wel belangrijk dat er genoeg molex aansluitingen op zitten.
Ook niet onbelangrijk de voeding voor de floppydrive.

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/hBdkMH/20180208_211831.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JointCh1L
Wellicht dit een goede voeding ?

link : pricewatch: Antec Earthwatts EA-380D Green

link 2 : pricewatch: Corsair VS450

Ik vraag me tevens wel af.
Zijn alle 4 de schroeven om de voeding te bevestigen het zelfde op elke voeding of zit daar ook nog verschil in ?

[ Voor 40% gewijzigd door JointCh1L op 09-02-2018 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
-The_Mask- schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:39:

@JointCh1L
Iets als:
pricewatch: Xilence Performance A+ 430 watt
pricewatch: Riotoro Builder Edition 500W
pricewatch: FSP Hexa 85+ 350W
pricewatch: Corsair CX450
zou moeten voldoen. Moet je alleen zelf wel even controleren als deze voedingen een 20+4 pins ATX stekker hebben en geen vaste 24 pins. En dat ze de juiste aansluitingen hebben wat betreft molex en floppy.

Kijk daarnaast ook even als je niet -5V nodig hebt voor je moederbord, dat is niet iets wat moderne voedingen hebben.
Al gechecked?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
JointCh1L schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 05:40:
Hier een foto van mijn huidige voeding.

Het is dus wel belangrijk dat er genoeg molex aansluitingen op zitten.
Ook niet onbelangrijk de voeding voor de floppydrive.

[afbeelding]
ik zou niet teveel focussen op het aantal molex aansluitingen of floppy aansluitingen. Voor een paar euro koop je verloopjes/splitters om zoveel aansluitingen te creëren als je wilt: https://www.allekabels.nl/computer_kabels/molex_kabel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JointCh1L
Sorry helemaal overheen gekeken :)

Thanks 8)
Pagina: 1