Cartridge resetten 3D printer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:18
Formlabs heeft een form 2 printer met cartridge systeem. In dit systeem zit een DS2431 EEPROM chip die bijhoudt wat er verbruikt is van de vloeistof in de cartridge en zodra er meer dan twee liter is verbruikt weigert de machine de cartridge.

Omdat de vloeistof zo duur is, wil ik en andere graag alternatieve vloeistoffen gebruiken.

Tot heden werkte het resetten door de eeprom data te overschrijven met maagdelijke data van dezelfde cartridge. Dit trucje heeft formlabs ontdekt en nu slaan ze de chip ID in het geheugen van de printer op waardoor de cartridge niet meer te resetten is(de chip ID is hardcoded in de chip)

Het idee is om nu elke keer de chip te vervangen -zoals met inkjet printers- alleen dan moet er wel valide data op staan.

Het probleem is dat ik data van een andere cartridge niet over kan zetten. Dan herkent de printer de cartridge opeens niet meer. De Chip ID zit dus verwerkt in de data.. alleen deze lijkt encrypted of XOR'd lijkt te zijn.

Heeft iemand ervaring met codering van dit soort data of ziet toevallig iets logisch in de code?

Het eerste blok lijkt de ID, type vloeistof en maximum inhoud in verwerkt te zijn. Het tweede blok is de verbruikte hoeveelheid(Resetten hiervan heeft geen nut)

Afbeeldingslocatie: https://s10.postimg.org/v5riksrft/f9b739a3073cd18c5c544ffc6526027b4da4071c_1_690x408.png

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 07:57
Als je data van meerdere cartridges hebt is het makkelijker om iets over de data te zeggen. Je kan dan kijken hoe de data verschilt en kijken of je een patroon kan vinden.

Ook zou je je data eens met een hexeditor kunnen bekijken om te zien of het plain text is.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Heb je al gekeken hoe dit in ascii of in UTF decoded er uitziet?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik heb data van verschillende cartridges:
code:
1
2
Chip ID: 2D 75 62 9C 11 00 00 24
43006C0C 27B5DE06 A67FB185 9A4A1EA3 F395FB41 BB6668EE AD14A006 E2D5CA87 EE662112 61D3E5F1 FE807EFF FFFFFFFF FFFFFFFF FFFFFFFF FFFFFFFF FFFFFFFF 01A794F4 14B903D2 2EAEF07A C401BC06 FFFFFFFF FFFFFFFF FFFFFFFF FFFFFFFF FFFFFFFF FFFFFFFF FFFFFFFF FFFFFFFF FFFFFFFF FFFFFFFF FFFFFFFF FFFFFFFF 00000000 00550000 00000000 00000055

code:
1
2
Chip ID: 2D 60 00 41 17 00 00 4B
4300E42F D0D17E06 86740CBA A4778ABA 23B2362E A2EAA669 9EA79AB1 AA974C6F E347DB4B 7FF4FBAE 1969C4FF FFFFFFFF FFFFFFFF FFFFFFFF FFFFFFFF FFFFFFFF FFFFFFFF FFFFFFFF FFFFFFFF FFFFFFFF FFFFFFFF FFFFFFFF FFFFFFFF FFFFFFFF FFFFFFFF FFFFFFFF FFFFFFFF FFFFFFFF FFFFFFFF FFFFFFFF FFFFFFFF FFFFFFFF 00000000 00550000 00000000 00000055

Kan er geen kaas van maken. Ook in een hex editor zit er geen leesbare tekst in. Vandaar mijn gedachte dat het wel eens XOR'd kan zijn of iets anders mee gedaan is.

Als ik de data van deze cartridges met elkaar omwissel. Dan werken de cartridges ook niet meer tot ik de juiste data weer terug flash.

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 02-02-2018 00:44 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-10 13:31
Als FormLabs dit een beetje slim heeft ingericht (met public/private key crypto) is het praktisch onmogelijk om zo'n chip te vervalsen. Waarschijnlijk bevat de chip een of andere signature van zijn ID, die alleen te berekenen is met de private key van FormLabs en die de printer checkt met de public key. Ik mag toch hopen dat FormLabs een iets minder knullige oplossing heeft gekozen dan "XOR".

Je maakt denk ik meer kans als je het geheugen van de printer zelf reset, zodat hij niet meer weet dat hij een bepaalde chip al gezien heeft. Een andere mogelijkheid is dat je een groep opzet van FormLabs-eigenaren, die elkaars resette cartridges hergebruiken. Jouw printer weet immers niet dat een geresette cartridge van een ander al gebruikt is (in een andere printer).

[ Voor 6% gewijzigd door Tom-Z op 02-02-2018 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:21

Rmg

is printen in open mode ( https://support.formlabs.com/hc/en-us/articles/115000011690 ) niet een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• core_dump
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-08-2024
Wat als je een dump maakt van de chip van een volle cartridge en deze weer terugzet als je hem opnieuw hebt gevuld?

(terugflashed in dezelfde cartridge dus)

[ Voor 16% gewijzigd door core_dump op 02-02-2018 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Tom-Z schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 08:41:
Als FormLabs dit een beetje slim heeft ingericht (met public/private key crypto) is het praktisch onmogelijk om zo'n chip te vervalsen. Waarschijnlijk bevat de chip een of andere signature van zijn ID, die alleen te berekenen is met de private key van FormLabs en die de printer checkt met de public key. Ik mag toch hopen dat FormLabs een iets minder knullige oplossing heeft gekozen dan "XOR".

Je maakt denk ik meer kans als je het geheugen van de printer zelf reset, zodat hij niet meer weet dat hij een bepaalde chip al gezien heeft. Een andere mogelijkheid is dat je een groep opzet van FormLabs-eigenaren, die elkaars resette cartridges hergebruiken. Jouw printer weet immers niet dat een geresette cartridge van een ander al gebruikt is (in een andere printer).
Bummer.. Geheugen van de printer resetten kon eerst. Tot ze er lucht van kregen dat dit een zwakte in de firmware was. Kan dus sinds kort niet meer. Een poule zou kunnen alleen veel van de geïnteresseerden zitten in de VS en shipping is daarvoor erg duur.
Is geen optie. Dan mis je de heater, whiper en zit je vast aan 100ml
core_dump schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:48:
Wat als je een dump maakt van de chip van een volle cartridge en deze weer terugzet als je hem opnieuw hebt gevuld?

(terugflashed in dezelfde cartridge dus)
Geprobeerd, werkte eerst wel. Nu helaas niet meer.

De Chip ID moet dus echt wijzigen om hem te laten herkennen als nieuwe cartridge. Alleen kom ik er niet achter hoe in de data dit verwerkt zit.

Zat ook al te denken om te kijken hoeveel chips ik kan registeren voor het geheugen een overflow krijgt en gaat overschrijven. Maar volgens mij is het intern geheugen best groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik23
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-09 21:05
Ik heb even het datasheet van de chip erbij gepakt. Hierin staat in de general description.
Each device has its own unalterable and unique 64-bit ROM
registration number that is factory lasered into the chip.
The registration number is used to address the device in
a multidrop, 1-Wire net environment.
Ik neem aan dat dit de Chip ID in je overzicht is. Dan moet je dus een nieuwe EEPROM chip kopen om hem te laten wijzigen. De enige hoop die je dan hebt lijkt mij een verband vinden tussen de Chip ID en wat je zelf al schreef:
Het eerste blok lijkt de ID ... in verwerkt te zijn.
Aangezien de printer een cartridge weigert wanneer deze niet overeenkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:26
Een andere optie is door middel van een microcontroller de EEPROM chip emuleren. Dan heb je alleen een overzicht nodig van ids en data van volle patronen. Deze kun je onderling uitwisselen.

Als een patroon leeg is zet je een ander id en data erin.

Is dit niet iets? https://github.com/orgua/OneWireHub/blob/master/README.md
Die eeprom chip staat er ook tussen.

[ Voor 22% gewijzigd door amauer op 03-02-2018 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:38

Illusion

(the art of)

Misschien controleert de printer alleen het maximaal geregistreerde verbruik dat ooit bij een chip is geregistreerd. Wat als je ervoor zorgt dat het onmogelijk is om naar die eprom te schrijven, waardoor het verbruik niet toeneemt?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
erik23 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 10:55:
Ik heb even het datasheet van de chip erbij gepakt. Hierin staat in de general description.

[...]

Ik neem aan dat dit de Chip ID in je overzicht is. Dan moet je dus een nieuwe EEPROM chip kopen om hem te laten wijzigen. De enige hoop die je dan hebt lijkt mij een verband vinden tussen de Chip ID en wat je zelf al schreef:

[...]

Aangezien de printer een cartridge weigert wanneer deze niet overeenkomen.
Yep. Er zit een verband. Alleen hoe. :)
amauer schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 12:29:
Een andere optie is door middel van een microcontroller de EEPROM chip emuleren. Dan heb je alleen een overzicht nodig van ids en data van volle patronen. Deze kun je onderling uitwisselen.

Als een patroon leeg is zet je een ander id en data erin.

Is dit niet iets? https://github.com/orgua/OneWireHub/blob/master/README.md
Die eeprom chip staat er ook tussen.
Ik heb al printjes laten maken om dit te emuleren met een AVR. Het grote probleem is dat de PCB+AVR+condensatoren al snel te dik is om te passen.
Illusion schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 12:44:
Misschien controleert de printer alleen het maximaal geregistreerde verbruik dat ooit bij een chip is geregistreerd. Wat als je ervoor zorgt dat het onmogelijk is om naar die eprom te schrijven, waardoor het verbruik niet toeneemt?
Het is een one-wire chip dus je komt er niet tussen om overschrijven te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Volgens de datasheet kan je het memoryblock op readonly zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-10 18:01
Ik kan je er helaas verder niet mee helpen, maar ik vraag me wel af hoe dit nu zomaar kan. Heb je zelf die machine geupdate of gebeurt dat vanzelf? Dat tweede zou ik namelijk wel een kwalijke zaak vinden. Vooral voor zoiets als een 3d printer als deze. Zelf zou ik die niet zo snel updaten aangezien er softwarematig vrij weinig aan te verbeteren valt denk ik zo. De printer werkte standaard al goed natuurlijk. Als je bijvoorbeeld kijkt naar conventionele 3d printers, dan zie je dat de softwarematige veranderingen in Marlin nauwelijks iets toe voegen (op bepaalde hardwarematige ondersteuning na). Ik zou zelf dus altijd wachten totdat er echt een significante verandering is.

Maar misschien heb ik het wel helemaal mis en heeft Formlabs dit op afstand gedaan. Al vind ik het dan nog zonde. Eigenlijk zou dat niet moeten kunnen bij prijzige hardware als deze SLA printer. Het is immers geen inkjet printer van 100 euro. Ze zouden dan beter kunnen zeggen dat de garantie vervalt als je niet originele vloeistof gebruikt of iets dergelijks.

Hopelijk komt iemand anders met een goede oplossing. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-10 13:31
Illusion schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 15:03:
Volgens de datasheet kan je het memoryblock op readonly zetten :)
Ja, maar dat heeft dus geen zin want de printer onthoudt zelf welke cartridges hij al heeft gezien en hoeveel resin daar nog in hoort te zitten. Als je de cartridge read-only maakt weigert de printer bij de volgende print, omdat hij dan ziet dat wat er in de cartridge staat niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Tom-Z schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 20:47:
[...]

Ja, maar dat heeft dus geen zin want de printer onthoudt zelf welke cartridges hij al heeft gezien en hoeveel resin daar nog in hoort te zitten. Als je de cartridge read-only maakt weigert de printer bij de volgende print, omdat hij dan ziet dat wat er in de cartridge staat niet klopt.
Nou, dat ligt er dus aan hoe het geimplementeerd is.
Op basis van de in dit topic gegeven informatie kan ik niet meer afleiden dan: een cartridge waarvan we weten dat hij “op” is, wordt niet geaccepteerd als hij daarna ineens weer “nieuw” is.
Er is nog niet bewezen dat een cartridge die nooit leeg raakt óók geweigerd wordt. Dat ligt eraan welke data waar gegenereerd en opgeslagen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-10 14:56
Is het niet eenvoudiger te achterhalen waar/hoe de printer dit onthoud, en dat te resetten?
Pagina: 1