Star SG-10 matrixprinter print niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 12:34

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Alle leden van de GoT bejaardensoos verzamelen!

Ik probeer een oude Star SG-10 matrix printer weer in gebruik te nemen. Het ding heeft jaren op zolder gelegen en in een vlaag van verstandsverbijstering dacht ik deze oude printer met een UTP/Centronics converter dingetje dat ik nog had liggen aan het netwerk te hangen.

De printer start op, de zelftest doet het. De LED voor Power, Ready en Online zijn aan. Papier zir erin; de paper out indicator bevestigd dit.

Om te kijken waar het probleem zit heb ik de printer aan een oude DOS machine gehangen en van daaruit geprobeerd wat te printen met bv:

C:\>DIR > PRN
C:\>DIR > LPT1

Het commando wordt uitgevoerd, maar de printer reageert niet. Hetzelfde vanuit GW-BASIC, daar heb ik een kort BASIC programma geladen en dan met LLIST geprobeerd de listing uit te printen. LLIST wordt uitgevoerd, je krijgt weer de prompt, maar niks op de printer,

Het lijkt erop dat de data er gewoon uitgaan op de LPT1 poort van de PC en dat het protocol op de Centronics poort wordt afgehandeld, maar dat is het. Ik kan me van vroeger nog herinneren dat het Ready LED behoort te knipperen tijdens het printen, maar het LED blijft gewoon aan.

Als je de PC reset of power off/on doet, reageert de printer wel: je ziet de printkop kort heen en weer gaan.

Ideëen van andere old-skool tweakers zijn welkom, voordat de printer naar de recycling gaat.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nostalgie!
De Epson/Star/Oki matrixprinters! Woeha. 8)

Al eens een self test geprobeerd? Volgens mij moest je de printer uitzetten, de Feed button ingedrukt houden en dan de printer weer aanzetten. Dan zou 'ie in ieder geval z'n characterset e.d. moeten afdrukken.

Zeker weten dat de centronics poort niet kaduuk is?

Ik kan me nog vaag iets herinneren met handshake problemen op de centronics poort/type kabel/aansluiting op de PC/etc.

https://computer.howstuffworks.com/parallel-port1.htm
http://nemesis.lonestar.o...nterfaces/centronics.html

Oh ja, en soms moest je in de BIOS van je PC ook nog iets specifieks instellen qua LPT: poort (als dat mogelijk is) Iets met standaard LPT/EPT, uni/bi-directional; dat soort zaken.

[ Voor 13% gewijzigd door ehtweak op 01-02-2018 10:05 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Self test heb ik als eerste geprobeerd en die werkt probleemloos: je krijgt netjes de character set in allerlei varianten op papier.

De printer heeft, voordat hij werd verbannen naar de zolder, nog gebruikt als printer aan een Windows 98 machine, en toen werkte alles nog.

Of de interface gaar is, moeilijk te zeggen. Er zit geen andere interface op die ik kan proberen,

De printerpoort van de PC ( een oudje uit 1991) staat op standaard (dus niet bidirectioneel).

[ Voor 11% gewijzigd door EXX op 01-02-2018 10:09 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En de gebruikte kabel? Heb je daar wellicht nog een alternatief voor?
Handshake pinnetjes ok?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Ik zal eens op zoek gaan naar een andere kabel, wie weet.