Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Patch kabels en keystones

Pagina: 1
Acties:

• JeEmGu
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-11 14:12
Hey jongens,

ik ben internetkabels in mijn huis aan het leggen. Ik heb nu een deel patch kabels(oude
rol opgemaakt) getrokken en een nieuw deel solid kabel.

Nu heb ik keystones gekocht en plaatjes voor de dozen.

https://i.imgur.com/gSeZDf7.jpg

Kan ik deze keystones ook gebruiken voor de patch kabels?

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik gok van niet. De aders van patchkabels zullen lijkt mij te dun en/of slap zijn en dus niet in de LSA stroken blijven zitten.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Patchkabels zijn zgn. stranded kabels waarbij iedere "ader" bestaat uit meerdere dunne koperdraadjes. Die zijn niet bedoeld om in keystones of LSA stroken te punchen. (Het kan lukken, maar de kans op storingen is maximaal.)

Voor keystones en LSA stroken wil je enkel en alleen solid kabel gebruiken.

Kortom, de patchkabels die je hebt getrokken kun je net zo hard weer verwijderen en vervangen door fatsoenlijke solid kabel.

BTW: Internetkabels bestaan niet...

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:27

Croga

The Unreasonable Man

Ondanks de opmerkingen hier boven:

Ik heb dat ook gedaan. Patch kabels door het huis getrokken en op zolder met soortgelijke keystones vast gemaakt. Werkt als een trein. Gewoon Gbit netwerk op zolder. Ondertussen al 5 jaar stabiel.

Het is er mischien niet voor bedoelt maar om nou hele nieuwe kabel te gaan trekken "omdat het er niet voor bedoelt is" gaat mij wat ver.... Ik zou zeggen: Probeer het eens. Werkt het niet dan kun je altijd nog andere kabel gaan trekken.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:36

Predator

Suffers from split brain

Ik zou in jouw case gewoon connectors op de kabels zetten en patchthrough keystones zetten (beide kanten rj45). Dat bespaart jou de tijd en werk van nieuwe kabels te trekken.
Gewoon afmonteren in een normale keystone zou ik niet doen.

Het beste is uiteraard gewoon solid installatie kabel, maar je moet afwegen of dat de tijd en moeite waard is voor jou om de kabels opnieuw te leggen.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• JeEmGu
Predator schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 08:58:
Ik zou in jouw case gewoon connectors op de kabels zetten en patchthrough keystones zetten (beide kanten rj45). Dat bespaart jou de tijd en werk van nieuwe kabels te trekken.
Gewoon afmonteren in een normale keystone zou ik niet doen.

Het beste is uiteraard gewoon solid installatie kabel, maar je moet afwegen of dat de tijd en moeite waard is voor jou om de kabels opnieuw te leggen.
Hey ik denk dat ik dit inderdaad ga doen. Ik zou de kabels opnieuw kunnen trekken maar ik denk dat er niet veel verschil zal zijn. Er ligt nu overall cat 6 en de maximale snelheid is nu 200 mbps van ziggo. Dat zal wel behaald worden door beide kabels. Ook als er glasvezel mocht komen betwijfel ik of het verschil te merken is.

En anders trekken we dan solide Cat 8 door de buizen. Zonde om zo veel goede cat 6 weg te gooien imo.

iig allemaal bedankt :)

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:27
JeEmGu schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 10:05:
Hey ik denk dat ik dit inderdaad ga doen. Ik zou de kabels opnieuw kunnen trekken maar ik denk dat er niet veel verschil zal zijn. Er ligt nu overall cat 6 en de maximale snelheid is nu 200 mbps van ziggo. Dat zal wel behaald worden door beide kabels. Ook als er glasvezel mocht komen betwijfel ik of het verschil te merken is.
Zoals je het schrijft ('en de maximale snelheid is nu 200 mbps van ziggo. Dat zal wel behaald worden door beide kabels.') is het alsof je denkt dat het een glijdende schaal is, die snelheid over de kabel - maar dat is het bij mijn weten niet: het is OF 100Mbps via 2 aderparen, OF 1Gbps via 4 aderparen.

Het risico wat ik dus zie is als 1 paar niet betrouwbaar werkt, bijvoorbeeld doordat zo'n stranded pair deels kapotgetrokken is. Dan kan het zijn dat de verbinding gaat klapperen tussen 1Gbps en 100Mbps, of zelfs tussen wel en geen verbinding. En dat kan je dan wellicht merken als haperingen.
En anders trekken we dan solide Cat 8 door de buizen. Zonde om zo veel goede cat 6 weg te gooien imo.
...maar ik ben het wel eens met de aanpak van gewoon proberen. Gewoon in het achterhoofd houden dat die stranded kabels een potentieele oorzaak zijn bij netwerkproblemen, dat dat een van de eerste dingen is om uit te sluiten bij het uitzoeken van problemen - ALS die er zijn.

• unezra

unezra

Croga schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 07:57:
Ondanks de opmerkingen hier boven:

Ik heb dat ook gedaan. Patch kabels door het huis getrokken en op zolder met soortgelijke keystones vast gemaakt. Werkt als een trein. Gewoon Gbit netwerk op zolder. Ondertussen al 5 jaar stabiel.

Het is er mischien niet voor bedoelt maar om nou hele nieuwe kabel te gaan trekken "omdat het er niet voor bedoelt is" gaat mij wat ver.... Ik zou zeggen: Probeer het eens. Werkt het niet dan kun je altijd nog andere kabel gaan trekken.
With all due respect, maar dat het werkt wil niet zeggen dat het een goed idee is.
Gbit haal je met wat geluk nog wel (in jouw geval heb je dus geluk), maar de kans op ellende is groot.

Solid is niet duurder dan stranded, dus waarom in vredesnaam stranded gebruiken met alle mogelijke ellende van dien, terwijl je ook solid had kunnen trekken?

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:27
unezra schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 11:39:
With all due respect, maar dat het werkt wil niet zeggen dat het een goed idee is.
Gbit haal je met wat geluk nog wel (in jouw geval heb je dus geluk), maar de kans op ellende is groot.
Of die kans groot of klein is weet ik niet, maar het is wel iets om in het achterhoofd te houden als je netwerkproblemen krijgt. Maar als je het er toch al in hebt liggen, en het werkt (nu) probleemloos, dan zou ik er gewoon mee verder gaan.
Solid is niet duurder dan stranded, dus waarom in vredesnaam stranded gebruiken met alle mogelijke ellende van dien, terwijl je ook solid had kunnen trekken?
Zie de TS:
JeEmGu schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 23:26:Ik heb nu een deel patch kabels(oude rol opgemaakt) getrokken en een nieuw deel solid kabel.
Ofwel, hij wist destijds niet beter en had die stranded kabel nog liggen. En dan ben je in principe wel goedkoper uit dan extra solid kopen en trekken. ;)

Wel zou ook ik iedereen adviseren om in zo'n situatie, als je nog geen kabels getrokken hebt, extra solid kabel te kopen en alleen solid te trekken - maar in het geval van dit topic is dat achteraf praat.

• unezra

unezra

vanaalten schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 12:40:
[...]

Of die kans groot of klein is weet ik niet, maar het is wel iets om in het achterhoofd te houden als je netwerkproblemen krijgt. Maar als je het er toch al in hebt liggen, en het werkt (nu) probleemloos, dan zou ik er gewoon mee verder gaan.
En dan heb je over 3 jaar opeens een probleem, geen flauw idee meer dat je stranded hebt gebruikt, allerlei vage klachten en na 2 maanden blijkt de oorzaak te liggen in je stranded cable.

:)
[...]

Zie de TS:

[...]

Ofwel, hij wist destijds niet beter en had die stranded kabel nog liggen. En dan ben je in principe wel goedkoper uit dan extra solid kopen en trekken. ;)

Wel zou ook ik iedereen adviseren om in zo'n situatie, als je nog geen kabels getrokken hebt, extra solid kabel te kopen en alleen solid te trekken - maar in het geval van dit topic is dat achteraf praat.
Zie boven. Je ziet NU dat het de verkeerde kabel is en dat die issues kan opleveren. Nu vervangen is minder irritant dan issues krijgen en lang bezig zijn met je troubleshoot om alsnog de kosten en het ongemak te hebben.

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:29
En anders gewoon utp stekkertje aan de stranded kabel maken en een male to male keystones er aan zetten ;).

Stranded/patch kabel kun je wel in Isa doen maar 'kan' problemen opleveren. Patch kabel is een stuk dunner en vooral bij cat6 en hoger wordt al uitgegaan van een dikkere kern draad in de Isa aansluiting.

[ Voor 3% gewijzigd door Jan-man op 01-02-2018 12:52 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:27

Croga

The Unreasonable Man

unezra schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 12:45:
En dan heb je over 3 jaar opeens een probleem, geen flauw idee meer dat je stranded hebt gebruikt, allerlei vage klachten en na 2 maanden blijkt de oorzaak te liggen in je stranded cable.

Zie boven. Je ziet NU dat het de verkeerde kabel is en dat die issues kan opleveren. Nu vervangen is minder irritant dan issues krijgen en lang bezig zijn met je troubleshoot om alsnog de kosten en het ongemak te hebben.
YAGNI

Het is niet zinvol nu moeite te steken in iets waarvan je überhaupt niet weet of je het ooit nodig gaat hebben. De kans is groot dat je het nooit nodig gaat hebben dus alle moeite die je er in steekt is verloren moeite.

• JeEmGu
vanaalten schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 12:40:
Helemaal juist. Ik heb de kabel heel voorzichtig door heen geduwd. Het waren allemaal rechte buizen dus ik zal verbaasd zijn als daar iets stuk is.
Pagina: 1