JeEmGu schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 10:05:
Hey ik denk dat ik dit inderdaad ga doen. Ik zou de kabels opnieuw kunnen trekken maar ik denk dat er niet veel verschil zal zijn. Er ligt nu overall cat 6 en de maximale snelheid is nu 200 mbps van ziggo. Dat zal wel behaald worden door beide kabels. Ook als er glasvezel mocht komen betwijfel ik of het verschil te merken is.
Zoals je het schrijft ('
en de maximale snelheid is nu 200 mbps van ziggo. Dat zal wel behaald worden door beide kabels.') is het alsof je denkt dat het een glijdende schaal is, die snelheid over de kabel - maar dat is het bij mijn weten niet: het is OF 100Mbps via 2 aderparen, OF 1Gbps via 4 aderparen.
Het risico wat ik dus zie is als 1 paar niet betrouwbaar werkt, bijvoorbeeld doordat zo'n stranded pair deels kapotgetrokken is. Dan kan het zijn dat de verbinding gaat klapperen tussen 1Gbps en 100Mbps, of zelfs tussen wel en geen verbinding. En dat kan je dan wellicht merken als haperingen.
En anders trekken we dan solide Cat 8 door de buizen. Zonde om zo veel goede cat 6 weg te gooien imo.
...maar ik ben het wel eens met de aanpak van gewoon proberen. Gewoon in het achterhoofd houden dat die stranded kabels een potentieele oorzaak zijn bij netwerkproblemen, dat dat een van de eerste dingen is om uit te sluiten bij het uitzoeken van problemen - ALS die er zijn.