Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

scheduled task incl powershell script to update vmware tools

Pagina: 1
Acties:

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-11 19:27
Ik tracht op een Windows domein de VM's geautomatiseerd te voorzien van de laatste VMwaretools.

Daar deze VMWare tools geregeld updaten en ik er toch wat controle over wil houden wil ik eigenlijk de tools zo nu en dan downloaden en klaar zetten in een share bv \\server1\vmwaretools

Hierin staat dan de setup.exe voor de tools. Met bv setup.exe /S /v "/qn REBOOT=R ADDLOCAL=ALL REMOVE=Hgfs" kan ik dan vmwaretools updaten op de desbetreffende host.

Omdat de setup enkel moet draaien als de tools op de machine out-dated zijn wil ik een versie check inbouwen met powershell, als volgt:

if ((get-item "C:\Program Files\VMware\VMware Tools\vmtoolsd.exe").VersionInfo.ProductVersion -ne "10.2.0 build-7253323") {setup.exe /S /v "/qn REBOOT=R ADDLOCAL=ALL REMOVE=Hgfs"}

(de eerste regel checkt de versie van vmwaretools.exe, als deze versie niet gelijk is (NE=Not Equal) aan een door mij gedefinieerde versie dan moet de setup.exe incl parameters gaan draaien.

Het idee is om een willekeurige VM een scheduled task te maken, en bij system startup bovengenoemde onliner draaien.

%SystemRoot%\system32\WindowsPowerShell\v1.0\powershell.exe
if ((get-item "C:\Program Files\VMware\VMware Tools\vmtoolsd.exe").VersionInfo.ProductVersion -ne "10.2.0 build-7253323") {setup.exe /S /v "/qn REBOOT=R ADDLOCAL=ALL REMOVE=Hgfs"}

Maar dit faalt. Powershell start wel, maar de setup.exe kan niet gevonden worden. Logisch, deze staat remote op een fileshare namelijk \\server1\vmwaretools

Hoe krijg ik dit werkend?? Hoe kan ik de setup incl parameters aftrappen vanaf de share op de lokale VM

Nog mooier zou zijn als er ook een wmi query aan vooraf zou gaan welke checkt of de lokale VM een VMWare machine is. (zo nee, stop script)
Indien ja, ga door..... check vervolgens de versie van C:\Program Files\VMware\VMware Tools\vmtoolsd.exe
Als deze NIET gelijk is aan versie xxxxx (zelf te defineren) draai vervolgens van \\server1\vmwaretools de setup incl parameters.

Hoe krijg ik dit alles voor elkaar? Iemand hier een slim idee?

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

• DaMoUsYs
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Wat als je het volledige pad van de setup.exe er in plakt ?
En heeft de Task wel rechten op de share?
Heb je ook een Active Directory oid, zou ook kunnen met een login script ?

Check dit en help mee!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-11 20:45
Waarom niet de auto update optie aanzetten bij de settings van de vm?

Wanneer de machine reboot update hij meteen de tools voor je.

Twijfel even of je de tools ook kon aanzetten of dat het alleen de hw versie was.

[ Voor 24% gewijzigd door gasemans op 31-01-2018 23:12 ]

• Charlie932
@gasemans Onze esx hosts zijn niet helemaal bij. Hoger dan versie 9.5 kom ik momenteel niet.
Wil op mijn wijze eigenlijk versie 10.2 distribueren.....

@DaMoUsYs volledige pad werkt ook niet. Heb ook al getracht te werken met "invoke-command" om zo de setup aan te roepen. Geen succes helaas.

Rechten zijn ok. share heeft everyone lees rechten. Dit ook gecheckt en toegang is ok.

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:03
Misschien niet de meest nette oplossing, maar mogelijk dat dit werkt:
eerst je check doen
als er geupdate moet worden, de vmware tools lokaal kopiëren
dan lokaal de update aftrappen
file deleten

Heb zo anders ook niet direct een idee.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:56
Charlie932 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 13:34:
@gasemans Onze esx hosts zijn niet helemaal bij. Hoger dan versie 9.5 kom ik momenteel niet.
Wil op mijn wijze eigenlijk versie 10.2 distribueren.....

@DaMoUsYs volledige pad werkt ook niet. Heb ook al getracht te werken met "invoke-command" om zo de setup aan te roepen. Geen succes helaas.

Rechten zijn ok. share heeft everyone lees rechten. Dit ook gecheckt en toegang is ok.
Je kan ook gewoon de VMware tools locatie op shared storage zetten (of bij geen shared storage de nieuwe VMware tools versie in de productlocker folder op iedere host zetten), je productlocker locatie daarna laten verwijzen , dan krijgen alle VM's hem daarna gewoon als je auto update bij boot aan hebt staan of je kan de update daarna aftrappen in vCenter. Ik zou eigenlijk niet met scriptjes aan spelen wanneer er geijkte automatische update mogelijkheden zijn.

Zie bijv. https://blogs.vmware.com/...-and-how-to-avoid-it.html

[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 01-02-2018 19:05 ]

• Charlie932
@Dennism Geweldige link!!! Super, ik ga het zo proberen aan te pakken!! :-)

Gelukt hoor, grote klasse! Thanks.

[ Voor 20% gewijzigd door Charlie932 op 04-02-2018 21:16 ]

Pagina: 1