Croga schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 10:24:
[...]
Het feit dat er genoeg alternatieven zijn betekend nog niet dat zilver niet nuttig gebruikt kan worden. Het heeft intrinsieke waarde. Een crypto"coin" niet.
[...]
Euros worden gedekt door alle landen die de euro gebruiken. Daar zijn afspraken over en dus accepteerd iedereen in die landen die munt ook. Een crypto"currency" niet.
[...]
De blockchain groeit. Exponentieel. Zodra die niet meer eenvoudig te downloaden is, is de blockchain onbruikbaar geworden. Iets waar Bitcoin ondertussen heel dicht tegenaan zit. Dat is een ingebouwd einde van de bruikbaarheid. Banken hebben dat niet.
Ik krijg bij het lezen van je reacties het idee dat je je nog niet heel erg verdiept hebt in Bitcoin. Dat is niet erg, want ik lees veel van mijn eigen bedenkingen van vroeger ook terug, maar nu ik er veel meer over heb gelezen en vooral over heb nagedacht ben ik steeds enthousiaster geworden.
Goud heeft ook amper intrinsieke waarde. Het is dat gewoon geld een erg slechte store of value is door inflatie dat men kapitaal in goud opslaat waardoor de prijs zo enorm hoog is. Als goud alleen zijn waarde moest verkrijgen door de vraag gecreëerd door juwelieren en de industrie zou die echt VELE malen lager liggen dan nu. En men kan nog steeds goud uit de grond halen. Diamanten ook, zeer veel geld waard, maar de aarde zit echt vol met diamant en de handelaren houden dus ook gewoon kunstmatig de schaarste in stand.
En dan nog, stel de hele wereldeconomie zakt in elkaar en gewoon geld is waardeloos geworden en je grijpt terug naar goud. Ten eerste heb je helemaal geen goud, maar een briefje waarop staat dat je goud hebt. En moet jij eens raden wat er gebeurt als echt de pleuris uitbreekt in de hele wereld. Denk je dat je dan even de kluis in mag in Amerika om je klomp op te halen?
Goud kun je niet eten en het houdt je ook niet warm, dus wie zit er op goud te wachten als de economie stil ligt? En ook al heb je fysiek goud, ga je dan stukjes afschaven en naar de bakker?
Alles wat waarde heeft komt door vertrouwen, fiat, edelmetalen, aandelen etc. En dan heeft Bitcoin (of soortgelijke crypto) heel wat betere eigenschappen dan het zware logge goud.
Op dit moment kun je het alleen nog niet als 'currency' gebruiken omdat de waarde veel te onbetrouwbaar is en je nog praktisch nergens kunt betalen met crypto.
We zitten ook nog in de beginfase en er is nog veel ontwikkeling nodig. Het gebruiksgemak en het vertrouwen hebben beide nog heel veel werk nodig. Maar daar wordt dus echt hard aan gewerkt als je het nieuws een beetje volgt van de cryptowereld.
Ik denk alleen dat 90%+ van de mensen in de wereld niet eens snapt dat geld allang niet meer gedekt is door goud, of wat geld überhaupt is. Daarnaast is het wachten op de volgende wereldwijde crisis als de inflatie de pan uitstijgt door de maatregelen die zijn genomen na 2008. Als straks de rente weer stijgt en de dollar nog meer in waarde zakt (vorig jaar 10%, dit jaar al meer dan 2% volgens mij) dan gaat langzaam aan pijnlijk duidelijk worden dat we een probleem hebben.
En de blockchain groeit helemaal niet exponentieel maar lineair. Elke 10 minuten een block erbij.
[
Voor 5% gewijzigd door
Grotman op 01-02-2018 11:14
]