Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Spraakchat beperkingen van het NAT type in partychat bij PS4

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb nergens iets kunnen vinden op tweakers met betrekking tot mijn vraag.
Ik weet ook niet zeker of ik dit op de goede plek vraag/typ.
Dus bij deze probeer ik het hier.

Het probleem is als volgt. Ik heb mijn zoontjes een eigen playstation gekocht voor op hun slaapkamer. Deze draait via de WiFi (ziggo alles in 1, 150 Mbit).
Spellen kunnen ze spelen (zelfs online bijvoorbeeld Fortnite etc.). Maar zodra ze een party starten om via een headset met vriendjes te kunnen spelen staat bij elke deelnemer een X achter de PSn naam en krijg ik een Pop-up in het scherm die zegt dat er een beperking is in de spraakchat. Een beperking van Het NAT type.

Alles functioneert tot nu toe behalve de spraakchat functie in de party indien mijn zoontje rechtstreeks vanaf zijn playstation boven zelf een party start of tot een party toetreedt van een vriendje.

Om e.e.a. uit te sluiten ben ik reeds gaan zoeken naar mogelijkheden.
Mijn playstation beneden (bekabeld) functioneert wel gewoon normaal in party's. Sterker nog, indien ik ik of mijn zoontje een party aanmaakt op zijn eigen playstation (boven of beneden en dus wifi of bekabeld) dan kunnen we wel spreken in een party en zijn er geen beperkingen.
Wat ik tot nu toe nog meer heb gevonden is dat het gaat om meerdere mogelijke NAT types (type 1 t/m 3).
NAT type 2 is de instelling van mijn bekabelde playstation. NAT type 3 is de instelling van de playstation van mijn zoon?
Hoe dit kan weet ik niet. Het schijnt dat NAT type 3 een veroorzaker is van problemen in online gaming of online functies?

Ik heb een modem van ziggo (staat de wifi van uitgeschakeld). Ik heb zelf een eigen router erachter hangen (NETGEAR R7000).
In de router heb ik al gecheckt op UPNP aanstaat en dit is inderdaad het geval.
NAT instelling van de router staat op "open", alhoewel ik sterk twijfel of dit wel veilig is aangezien ik daar best onduidelijke verhalen van lees?
Sip alg staat uit (heb ik gedaan, maar vraag me niet waarom :? )
Ziggo heb ik gebeld, maar die konden mij hier niet mee helpen aangezien het mijn eigen systeem/router is.

Verder rest kom ik er echt niet meer loos uit. Ik heb eigenlijk totaal geen verstand van deze zaken en termen. Meeste wat ik weet/probeer heb ik van google ;)

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.

Alvast bedankt voor de hulp.

M.v.g. Tom Geenen.

Beste antwoord (via rens-br op 01-02-2018 12:59)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik heb een modem van ziggo (staat de wifi van uitgeschakeld). Ik heb zelf een eigen router erachter hangen (NETGEAR R7000).
Dat WiFi uitstaat, wil niet zeggen dat het modem ook niet correct staat. Is deze 10000% zeker door Ziggo in bridge-mode gezet?

Ja? Dan ligt het aan jouw NetGear
Nee 1? Hang de PS4 direct op de LAN-poort van het modem en test multiplayer/chat
Nee 2? Laat dat eerst doen/controleren en daarna terug naar je NetGear voor troubleshooting

Nog een tip: indien mogelijk, zet de PS4 (static IP in je DHCP-range) eens in de DMZ van je NetGear (na bovenstaande stappen) en/of zet uPNP aan.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• MAX3400

MAX3400

Dat WiFi uitstaat, wil niet zeggen dat het modem ook niet correct staat. Is deze 10000% zeker door Ziggo in bridge-mode gezet?

Ja? Dan ligt het aan jouw NetGear
Nee 1? Hang de PS4 direct op de LAN-poort van het modem en test multiplayer/chat
Nee 2? Laat dat eerst doen/controleren en daarna terug naar je NetGear voor troubleshooting

Nog een tip: indien mogelijk, zet de PS4 (static IP in je DHCP-range) eens in de DMZ van je NetGear (na bovenstaande stappen) en/of zet uPNP aan.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Max,

Bedankt voor je snelle reactie. Helaas ben ik een technical noob.
Wifi van ziggo staat uit (heb ingelogd en dit gezien (2,4 alsook de 5 Ghz)
Dat is dan toch bridge? Of niet?

Die laatste regel begrijp ik weinig van, excuses.

Alleen DMZ zegt me wat. Dat heb ik geprobeerd aan te zetten en ben ik vergeten in de topic erbij te typen.
Toen ik dat aan wilde zetten zei hij ""dmz server bevindt zich niet op het lan subnet"

UpNp staat aan in de Netgear router, vinkje is enabled.

• MAX3400

MAX3400

Nee, bridge bij Ziggo is echt: klantenservice bellen, vragen om dat ding in bridge te zetten, dan passen zij remote iets aan, het ding herstart, je hebt (mogelijk) een half uur tot uur geen internet en daarna moet je je NetGear opstarten en die is dan "de eerste" die internet krijgt.

Als bovenstaande je niet bekend voorkomt als genomen stap, is er nu een kans dat zowel de Ziggo als de NetGear beiden iets met routing / NAT / firewall doen waardoor een aantal zaken voor de PS4 niet werken.

Verwijderd

Topicstarter
Ahh oke. Die stap wat je beschrijft is gebeurd (eerder problemen gehad met de wifi). Dat is uitgeschakeld en toen herstart terwijl ik ziggo nog aan de telefoon had. Ik vind ook geen SSID signaal/naam als ik de wifi aanzet in het ziggo modem. Dus die is daadwerkelijk uitgeschakeld.

En ja, die laatste regel daar was ik nu net naar op zoek hahaha.

En nu???

Verwijderd

Topicstarter
Hopelijk hierbij goed nieuws :)
Na aanleiding van de opmerking van Max over DMZ aanzetten met een static IP ben ik verder gaan zoeken.
Ik heb de PS4 inmiddels handmatig een static IP gegeven. Dit IP heb ik in de router bij het DMZ vinkje ingevuld.
Verbinding is nog steeds prima en warempel is het NAT type gewijzigd van type 3 naar NAT type 2 (zelfde als waar mijn playstation ook bij werkt).
De beveiliging van de NAT filters en sip alg heb ik weer ingeschakeld aangezien me dat niet lekker zat i.v.m. risico's.

Wederom router gereset en alles getest op verbinding etc. De PS4 boven blijft op NAT type 2 :)

Nu straks de zoon met een vriendje laten spelen om de Party chat daadwerkelijk te testen om te zien of het probleem verholpen is. Fingers crossed :))
Pagina: 1