Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexMurphy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:13
Ik heb recent 2dehands een XFX Radeon RX 480 GTR 8GB aangeschaft met de garantie dat deze niet gebruikt is voor mining en enkel gaming. Nu werkt de kaart prima echter wordt ie (naar mijn mening) vrij snel warm en heb ik ook het gevoel dat de performance teruggehouden wordt door intensief gebruik van de vorige gebruiker. De RX 480 8GB zou namelijk met gemak (volgens YouTube benchmarks) de meeste games met 1080p op High en/of Ultra settings 60fps kunnen halen echter is dit niet bij mij het geval (30-40fps Medium/High en dan zelfs vrij onstabiel).

Ik vrees dat er (ergens) iets mis met de kaart is, zijn er programma's die ik kan draaien/checklists die ik kan maken om dit na te gaan?

MIjn specs;

CPU: i5-2300
RAM: 8GB DDR3
MOBO: ASRock H61M-GS
HDD: 500 GB SSD Samsung EVO
PSU: Corsair VS550

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Draai eens benchmarks en kijk of de score verschilt. Of er mee gemined is is lastig te bepalen. Voor zover ik weet houdt een videokaart geen intern log bij ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
een i5 2300 is een sandy bridge quadcore met niet zo heel veel mhz, grote kans dat die er ook voor zorgt dat de gpu niet altijd maximaal benut kan worden..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-09 18:30
Ik denk dat je CPU de bottleneck is.

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexMurphy
maratropa schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 19:10:
een i5 2300 is een sandy bridge quadcore met niet zo heel veel mhz, grote kans dat die er ook voor zorgt dat de gpu niet altijd maximaal benut kan worden..
Dit dacht ik ook maar volgens andere Google resultaten zou dit enkel in +/- 5fps moet schelen, niet de 20fps drop die ik (naar mijn gevoel) meemaak.

@TERW_DAN Wat zijn goede benchmark programma's om te draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

AlexMurphy schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 19:12:
@TERW_DAN Wat zijn goede benchmark programma's om te draaien?
3dMark is een van de bekende. Maar er zijn er nog veel meer. Kijk vooral eens waar mee gebenched wordt en vergelijk het daarmee.

[ Voor 4% gewijzigd door TERW_DAN op 31-01-2018 19:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Kan een videokaart überhaupt langzamer worden door intensief gebruik (gaming of mining)? Ik heb er nog nooit van gehoord. Er is toch geen slijtage die de kaart langzamer kan maken? De levensduur van de kaart zal misschien korter zijn als hij intensief gebruikt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 12:31
ZieglerNichols schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 19:17:
Kan een videokaart überhaupt langzamer worden door intensief gebruik (gaming of mining)? Ik heb er nog nooit van gehoord. Er is toch geen slijtage die de kaart langzamer kan maken? De levensduur van de kaart zal misschien korter zijn als hij intensief gebruikt is.
De kaarten van miners gaan zelfs langer mee dan die van gamers, mits goed gekoeld (50-55 graden) en zolang je de fans niet op 100% hebt draaien is er vrij weining aan de hand. Constante belasting is niet zo erg, maar de temperatuur verschillen (opwarmen en afkoelen binnen kleine tijd (seconden)) als je gaat gamen zullen de kaart sneller "kapot" maken dan wanneer je er mee gaat minen.

En op de vraag van TS: zit de default bios wel op die kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexMurphy
BlazeMuis schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 19:21:
[...]En op de vraag van TS: zit de default bios wel op die kaart?
Hoe kan ik dit inzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 12:31
Zover ik weet zitten er op die XFX kaarten een dual bios, zit een switch op de kaart zelf, probeer dat eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexMurphy
Ik zie 'm op de kaart inderdaad staan, ga hem nu switchen; wat kan ik hiermee mogelijk bereiken?

Latere edit: volgens Reddit artikelen betekend links "Silent" en rechts "Performance." Ga hem nu op "Silence" proberen.

[ Voor 39% gewijzigd door AlexMurphy op 31-01-2018 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:53

Eren

Boss of this gym

IK heb een gevoel dat je meer CPU bottleneck hebt dan een kaart die minder goed werkt. Ik moest mijn i5 2500k op 4.5 GHZ krijgen bottlenecks weg te halen met mijn R9 390. En de R390 heeft een vergelijkbare kracht als de RX 480 alleen dat de R9 390 meer stroom gebruikt.

4HEad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:48
gpu's worden niet langzamer door minen, dan zouden ze ook door gamen langzamer.moeten worden.

je cpu is een bottleneck, zet er een i7 2600 in, dan heb je een grote performance boost voor weinig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:05

DirtyBird

Praktiserend denker

Als er wel mee gemined is is de kaart wellicht underclocked door de vorige eigenaar. Kloppen de kloksnelheden nog met default?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJeee
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-07 21:58
Komop, laat hem nou niet een nieuwe CPU kopen. Eerst maar eens meetresultaten zien en kijken of ie niet ‘underclocked’ is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Welke games speel je en wat zijn de clocks die je haalt voor GPU core en geheugen?
Verder is een Polaris 10 GPU zoals de RX480 toch wat gevoelig voor CPU clockspeed. Een i5 2300 is ook niet meer de snelste.

De kaart gaat in ieder geval geen prestaties verliezen door intensief gebruik. Hoogstens zit er wat stof in de vinnen van koelblokken en word die wat warmer. Dat kan je er zo uitblazen. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Pagina: 1