Sonos 5.1 Hoe weet ik of het goed werkt?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:18
Hallo,

Ik heb een 65 c7v tv en sonos playbar + sub + 2 play 3s.

tijdens netflix komt er idd geluid uit alle speakers en ik heb ook het idee dat het goed werkt. Maar hoe kan ik testen of het wel echt 5.1 is? ik lees op internet bijv. dat je een receiver nodig hebt bij sommige tvs.

Ik kom er niet echt uit dus is er misschien iemand die hier wat duidelijkheid in kan scheppen?:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:43

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Via de Youtube app een dolby testfilmpje afspelen?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiZu
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12:54
Via de sonos app onder instellingen/Info over mijn sonos systeem. Hier staat welk formaat je speakers afspelen. Staat er stereo dan vermoed ik dat het gesimuleerd word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivov
aha thx ik zal hier kijken:)

youtube test filmpje kwam er geen geluid uit de achterste speakers....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:00
ivov schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 08:35:
aha thx ik zal hier kijken:)

youtube test filmpje kwam er geen geluid uit de achterste speakers....
Youtube heeft geen 5.1 geluid. Je zal dus een (film)bestand met Dolby Digital of DTS audiospoor moeten afspelen om het echt te kunnen testen. Netflix heeft wel films met een DD spoor: "Saving Private Ryan" bijvoorbeeld. Je zou ook een film vanaf een laptop o.i.d. kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivov
RiZu schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 21:01:
Via de sonos app onder instellingen/Info over mijn sonos systeem. Hier staat welk formaat je speakers afspelen. Staat er stereo dan vermoed ik dat het gesimuleerd word.
stond inderdaad stereo. na wat settings in de tv op auto gezet te hebben is het nu dolby digital 5.1! en dat maakt een hoop uit:)

thx voor deze tip

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:58

FeaR

In GoT we trust

Terrz schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 16:27:
[...]
Youtube heeft geen 5.1 geluid. Je zal dus een (film)bestand met Dolby Digital of DTS audiospoor moeten afspelen om het echt te kunnen testen.
Laat DTS maar weg om mee te testen. Sonos heeft die codec niet geïmplementeerd....

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiZu
Yup, de codec die in een Sonos zit is wat.... ehmmm.... minimaal. Hier heb ik ook de enige vraag stukken over gehad in het begin met mijn opstelling (playbar en 2 play 1's als rear).
Van Apple TV naar TV - Sonos: DD 5.1 werkt
Van TV - Sonos: Alleen stereo
Van Blu-ray speler naar TV - Sonos: DD 5.1 werkt
Van playstation 4 naar TV - Sonos: alleen stereo

Nu kijk ik zelf nooit kabel tv, dus daar heb ik me in verdiept. Ik heb tussen mijn apparaten een optical splitter gezet (marmatec connect 1.4) en sindsdien heeft de playstation ook DD 5.1 werkend. Hier heb ik de tv als doorgeef link voor audio tussen weggehaald. Geen chique oplossing maar het doet wat het moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:58

FeaR

In GoT we trust

Al had Sonos wel DTS ondersteunt dat had je er in veel gevallen niets aan gehad. Sonos wil dat je de ene S/PDIF in gebruikt rechtstreeks vanaf de TV. Aangezien een groot aantal TV's geen DTS 5.1 ondersteunt. Dolby Digital 5.1 is ook niet altijd aanwezig overigens. Maar als je vanaf de Bluray-speler via de TV wel Dolby Digital 5.1 haalt en vis de Playstation 4 niet dan is het eerder een configuratiefout in de Playstation. Die kan je ook instellen om altijd Dolby 5.1 uit te sturen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiZu
Je zou denken dat het werkt, maar helaas, ik heb alle combinaties tussen tv en playstation geprobeerd. Ergens werd het signaal van de playstation niet goed verwerkt. Nu werkt het met een splitter wel goed, maar het is wel balen met een extra kastje ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1199284

Beste RiZu,

Hoe heeft u uw blu ray speler op DD5.1 gekregen?

Ik heb:
LG OLED tv
Sonos surround (playbar+sub+2xplay:3 achter)

Ik merk dat muziek van mijn muziekspeellijst aanzienlijk meer geluid afspeelt in de rear speakers dan wanneer ik blu ray kijk. Ik hoor wel wat geluid uit de play 3’S maar dit is zeer zwak.

Wat ik zie via de Sonos-app:
Netflix: DD 5.1
YouTube: vaak stereo / soms DD5.1 bij bv. DD test
4k Blu ray speler: stereo

Nou las ik ook op internet dat Sonos playbar alleen werkt met optical kabel en dat een dergelijk kabel onvoldoende bandbreedte zou hebben. HDMI zou de beste keuze zijn maar dat ondersteund de sonos playbar niet.

Hoe kan ik nou toch volop genieten van DD 5.1 vanuit Mn 4k blu ray speler? Ik maak veel gebruik van dit apparaat! Hopelijk heb ik Mn geld niet verkwanseld aan een verkeerde home cinema set.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1